Är vi fula?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Är vi fula?

Inläggav KrigarSjäl » 2016-02-22 16:38:42

Aspergermän ser oftast ut endera som förvuxna pojkscouter, Stig-Helmer, eller så är de sluskar med eftersatt hygien. Det är iaf två ganska vanliga varianter.

På kvinnosidan ser vi ofta en mer utstyrd stil. Goth, punk, vampyr, manga eller så.
Inte ovanligt att de överdriver det hela så de ser ut som maskeradfigurer.


Min rekommendation är att man klär sig vettigt för sin ålder och väljer klädsel utifrån tillfälle.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Är vi fula?

Inläggav Thurizas » 2016-02-22 16:58:48

KrigarSjäl skrev:Aspergermän ser oftast ut endera som förvuxna pojkscouter, Stig-Helmer, eller så är de sluskar med eftersatt hygien. Det är iaf två ganska vanliga varianter.

På kvinnosidan ser vi ofta en mer utstyrd stil. Goth, punk, vampyr, manga eller så.
Inte ovanligt att de överdriver det hela så de ser ut som maskeradfigurer.


Min rekommendation är att man klär sig vettigt för sin ålder och väljer klädsel utifrån tillfälle.


Jag mindes inte vad han kallades när jag skrev mitt.. Stig-Helmer indeed och med kroppsspråket på det :-)Happy

Ja nu när du säger det så är det nog många sådana kvinnor jag sett med som har Asperger, mycket gothare osv och några som gick in i det helt, kanske deras specialintresse? Oavsett så tycker jag dom är så söta på något sätt.
Sen finns det några av oss som ser normalt "tråkiga" ut och jag tippar på att jag är en sådan.
Thurizas
 
Inlägg: 8153
Anslöt: 2009-09-16
Ort: Västernorrland

Är vi fula?

Inläggav Flinta » 2016-02-22 17:10:25

Sen finns det killar som är såå propra jämt med kavalj och skjorta och tjejer som inte verkar medvetna om att deras klädval med t ex kortkort, högklackat, mycket urringat mm kan uppfattas som lite för utmanande/opassande om de inte befinner sig i miljöer där det passar.. När passar vad verkar många ha svårt för. Som med mycket i livet med AS.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Är vi fula?

Inläggav Thurizas » 2016-02-22 17:12:15

Flinta skrev:Sen finns det killar som är såå propra jämt med kavalj och skjorta och tjejer som inte verkar medvetna om att deras klädval med t ex kortkort, högklackat, mycket urringat mm kan uppfattas som lite för utmanande/opassande om de inte befinner sig i miljöer där det passar.. När passar vad verkar många ha svårt för. Som med mycket i livet med AS.


Oh ja :D Det här med klädkoder och när ting passar och inte passar stämmer nog in på många :-)Happy
Thurizas
 
Inlägg: 8153
Anslöt: 2009-09-16
Ort: Västernorrland

Är vi fula?

Inläggav elle » 2016-02-22 18:09:10

Wine skrev:Låter nästan som en rasbiologisk undersökning:

Det var mitt i prick. :-)005
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Är vi fula?

Inläggav habiti » 2016-02-22 20:17:14

tjejer kollar inte på utseende? de som gått hårdast åt mitt utseende är just tjejer.
habiti
 
Inlägg: 502
Anslöt: 2014-08-23

Är vi fula?

Inläggav ArgeAnkan » 2016-02-22 22:06:09

ja, om ni tycker det.

OCH JA, BARA OM NI TYCKER DET. INTE ATT JAG SÄGER ATT JAG TYCKER ATT NI ÄR FULA.

ska det vara så svårt?
ArgeAnkan
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 258
Anslöt: 2015-07-11

Är vi fula?

Inläggav Baba Jaga » 2016-02-23 20:49:03

Nej, det finns ju folk som ser betydligt värre ut än vi och ändå är jättepopulära! Vi med AS liknar inte ens varandra, så varför prata om utseende öht? En aspie kan se ut hur som helst, eller hur?

Hade själv en AS-kompis förut som allra mest liknade en grekisk gud. Otroligt snygg på gränsen till bildskön!!! (Ni får själva fylla i här med allt som ni tycker är supervackra anletsdrag ...)
Tyvärr stelnade han som en fiskpinne om någon tjej försökte kramas.
(På samma sätt som jag stelnar om nån karl tar i mig.)
Att krama nån som bara plågas av det är ju mindre trevligt ... Då känner man sig bara som en hemfridsbrottare ...
Dessutom tror jag att vi med AS inte vågar lita på att vi kan vara ÄLSKVÄRDA. Man känner sig som en SÄMRE SORT. Men det har inte ett dugg med utseende att göra. Och det drabbar även bildsköna.
Baba Jaga
 
Inlägg: 463
Anslöt: 2011-12-28

Är vi fula?

Inläggav staff3 » 2016-02-24 7:42:11

men asperger anses ju också vara det vackra och snygga syndromet. Många beskrivs som att de skulle kunna vara fotomodeller.
staff3
 
Inlägg: 78
Anslöt: 2011-09-13
Ort: Sandviken

Är vi fula?

Inläggav Winterblues » 2016-02-24 15:07:08

Jag har fått höra att jag är den minst ytliga personen de känner. Tror att mina klädval är något bland det som åsyftas.
Av någon anledning har jag jävligt svårt att hitta en bra jacka. Har nog aldrig haft en jacka som jag varit nöjd med. Sist jag var på krogen fick jag klagomål på min jacka. Nu är jag ju den typen som ganska illvilligt ränner i affärer, jag har ingen jätte bra kontakt med mina föräldrar och min plånbok prioriterar inte ett svårbegripligt mode. Detta har medfört att mormor blivit min vapendragare och mitt smakråd – jag har kommit till insikt i att en åttioåring sällan är modemedveten.

Min akilleshäl när det gäller hygien är nog naglarna. Jag glömmer alltid av att klippa dem, hur mycket jag än påminner mig själv. Jag klipper dem när de blivit för långa! Det finns t.o.m. en bekant som brukade fråga om han fick se mina naglar var gång jag träffade honom: inte förstod jag pikarna, eller varför det fanns en fascination för mina naglar. Att jag hade dem för att plocka akustisk gitarr blev till slut mer ursäkt än sanning – men vad är problemet? tänkte jag. Naglar fyller en funktion, det finns en orsak till varför de har evolutionerats under miljontals år. De är praktiska!

Min något retarderade läkare har vid tre tillfällen kommenterat min kroppshållning, med en enerverade knarrande stämma: "När du sitter ned verkar allt okej, men när du reser dig upp så rör du dig med en ... jag vet inte, osäkerhet? Det är som om du inte är bekväm i din kropp". Vad jag egentligen vill svara honom är att det inte märks när jag sitter, för det är enklare att öva in ett kamouflage då: svårare är det att arbeta med sin kroppshållning när man är i rörelse, och det faktum att jag är medveten om de små avvikelserna kan i sin tur medföra en obekvämhet vid de tillfällen då jag lämnar rummet och känner mig observerad – men istället håller jag käften och låter det vara.

Okej, men mer seriöst. Åter till ämnet. Jag tror att oftast rör det sig om, precis som ni påpekat om klädsel, hygien, kroppshållning etc. Jag tror att det ofta finns speciella särdrag, som jag har svårt att sätta fingret på. Jag tror att det lite går att kategorisera olika aspie-looks om man vill.
Winterblues
 
Inlägg: 428
Anslöt: 2011-08-27
Ort: Bohuslän

Är vi fula?

Inläggav KrigarSjäl » 2016-02-24 15:39:05

staff3 skrev:men asperger anses ju också vara det vackra och snygga syndromet. Många beskrivs som att de skulle kunna vara fotomodeller.

Man undrar varifrån den föreställningen kommer.

Tycker det låter som nåt en fördrömd psykiater skulle kunna uttrycka sådär hemma på sin kammare.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Är vi fula?

Inläggav KrigarSjäl » 2016-02-24 15:41:48

Winterblues skrev:Jag har fått höra att jag är den minst ytliga personen de känner. Tror att mina klädval är något bland det som åsyftas.
Av någon anledning har jag jävligt svårt att hitta en bra jacka. Har nog aldrig haft en jacka som jag varit nöjd med. Sist jag var på krogen fick jag klagomål på min jacka. Nu är jag ju den typen som ganska illvilligt ränner i affärer, jag har ingen jätte bra kontakt med mina föräldrar och min plånbok prioriterar inte ett svårbegripligt mode. Detta har medfört att mormor blivit min vapendragare och mitt smakråd – jag har kommit till insikt i att en åttioåring sällan är modemedveten.

Min akilleshäl när det gäller hygien är nog naglarna. Jag glömmer alltid av att klippa dem, hur mycket jag än påminner mig själv. Jag klipper dem när de blivit för långa! Det finns t.o.m. en bekant som brukade fråga om han fick se mina naglar var gång jag träffade honom: inte förstod jag pikarna, eller varför det fanns en fascination för mina naglar. Att jag hade dem för att plocka akustisk gitarr blev till slut mer ursäkt än sanning – men vad är problemet? tänkte jag. Naglar fyller en funktion, det finns en orsak till varför de har evolutionerats under miljontals år. De är praktiska!

Min något retarderade läkare har vid tre tillfällen kommenterat min kroppshållning, med en enerverade knarrande stämma: "När du sitter ned verkar allt okej, men när du reser dig upp så rör du dig med en ... jag vet inte, osäkerhet? Det är som om du inte är bekväm i din kropp". Vad jag egentligen vill svara honom är att det inte märks när jag sitter, för det är enklare att öva in ett kamouflage då: svårare är det att arbeta med sin kroppshållning när man är i rörelse, och det faktum att jag är medveten om de små avvikelserna kan i sin tur medföra en obekvämhet vid de tillfällen då jag lämnar rummet och känner mig observerad – men istället håller jag käften och låter det vara.

Okej, men mer seriöst. Åter till ämnet. Jag tror att oftast rör det sig om, precis som ni påpekat om klädsel, hygien, kroppshållning etc. Jag tror att det ofta finns speciella särdrag, som jag har svårt att sätta fingret på. Jag tror att det lite går att kategorisera olika aspie-looks om man vill.

-Att ha sin mormor som smakråd gällande kläder låter som en direkt dålig idé.

Hennes smak och hennes referensramar är nämligen från en gången tid och det är ju meningen att du ska orientera dig i nutiden, bland jämnåriga.

Långa naglar på en man anses vanligen snuskigt, lite suspekt sådär.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Är vi fula?

Inläggav Alien » 2016-02-24 18:23:56

Alltså nu måste jag försvara gamla mormor. Hon gillar antagligen en funktionell och praktisk jacka. Och är det något som fallit ur mode? Om man inte är en ängslig tonåring behöver man inte följa modet slaviskt. Förutom det praktiska gäller det att man ska välja färger man passar i, även det kan en mormor se lika bra som en yngre.

Det bästa är att välja något som inte är för modernt utan mera klassiskt.

Om man nu är på krogen kanske man behöver en finjacka, men hänger man inte den på en krok/lämnar man inte den i garderoben ändå? Winterblues, de som klagade på din jacka, vad klagade de på? Ful färg? Omodern modell? Du kanske skulle be någon av dessa gnälliga kompisar följa med nästa gång du köper en jacka? (Men de skulle troligen strunta i om den var varm, bekväm, kändes skön och bara bry sig om utseendet.) Om någon klagade på mina kläder skulle jag säga upp bekantskapen med den, men jag är ju en enstöring ändå och har inget tålamod med ytliga typer.

Stig-Helmer har egentligen en egen klädstil (gammaldags), inget fel med det tycker jag, enda problemet är att han troligen inte valt den själv utan hans mor. Men han slapp ju bekymra sig själv då.

Ska män vara lika modemedvetna som kvinnor nuförtiden? Förr skulle en riktig karl inte bry sig om sånt (det fick frugan göra båda på hans vägnar och sina egna). Hur kul är det att springa i affärer och prova och prova?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Är vi fula?

Inläggav slackern » 2016-02-24 18:29:04

Alien skrev:Stig-Helmer har egentligen en egen klädstil (gammaldags), inget fel med det tycker jag, enda problemet är att han troligen inte valt den själv utan hans mor. Men han slapp ju bekymra sig själv då.


Men hur snyggt är det att ha ett par gubbyxor uppdragna till armhålorna, ett par pjäxor från 40-talet och en slipover?
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Är vi fula?

Inläggav KrigarSjäl » 2016-02-24 18:33:56

Alien skrev:Alltså nu måste jag försvara gamla mormor. Hon gillar antagligen en funktionell och praktisk jacka. Och är det något som fallit ur mode? Om man inte är en ängslig tonåring behöver man inte följa modet slaviskt. Förutom det praktiska gäller det att man ska välja färger man passar i, även det kan en mormor se lika bra som en yngre.

Det bästa är att välja något som inte är för modernt utan mera klassiskt.

Om man nu är på krogen kanske man behöver en finjacka, men hänger man inte den på en krok/lämnar man inte den i garderoben ändå? Winterblues, de som klagade på din jacka, vad klagade de på? Ful färg? Omodern modell? Du kanske skulle be någon av dessa gnälliga kompisar följa med nästa gång du köper en jacka? (Men de skulle troligen strunta i om den var varm, bekväm, kändes skön och bara bry sig om utseendet.) Om någon klagade på mina kläder skulle jag säga upp bekantskapen med den, men jag är ju en enstöring ändå och har inget tålamod med ytliga typer.

Stig-Helmer har egentligen en egen klädstil (gammaldags), inget fel med det tycker jag, enda problemet är att han troligen inte valt den själv utan hans mor. Men han slapp ju bekymra sig själv då.

Ska män vara lika modemedvetna som kvinnor nuförtiden? Förr skulle en riktig karl inte bry sig om sånt (det fick frugan göra båda på hans vägnar och sina egna). Hur kul är det att springa i affärer och prova och prova?

-Frågan Winterblues bör ställa sig är om han vill vinna gillande från sin mormor och hennes vänner eller bland mer jämnåriga.

Det handlar inte om att vara modeslav eller så, det räcker att ha hyfsad koll och dressa sig på ett sätt som inte sänder fel signaler.

Vi manifesterar vilka vi är genom vårt yttre, vare sig vi gillar det eller inte...
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Är vi fula?

Inläggav KrigarSjäl » 2016-02-24 18:36:12

slackern skrev:
Alien skrev:Stig-Helmer har egentligen en egen klädstil (gammaldags), inget fel med det tycker jag, enda problemet är att han troligen inte valt den själv utan hans mor. Men han slapp ju bekymra sig själv då.


Men hur snyggt är det att ha ett par gubbyxor uppdragna till armhålorna, ett par pjäxor från 40-talet och en slipover?

Man signalerar att man inte vet vad sex är för nåt om man klär sig på det viset.

För att hårddra det.

Och nej, ni kan inte komma dragandes med bilder på hipsters - vad hipsters gör är nånting helt annat...de skickar med olika koder signaler till andra hipsters om att de också är hipsters för att bli godkända av en social trendmedveten samtidstypisk grupp.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Är vi fula?

Inläggav Alien » 2016-02-24 18:38:04

Det är väl jättesnyggt med pullover? Pullovern kommer jag ihåg, däremot inte byxor uppdragna till armhålorna (hur nu det går till).

Jag begriper mig inte på dem som till varje pris måste följa modet och springer med flocken, tacka vet jag dem med en egen stil.

Jag kommer ihåg chocken jag fick när jag åkte till Tyskland för några år sedan och såg människor i 30-årsåldern klädda i samma slags kläder som mina föräldrar. Det var som jag fick en uppenbarelse. Man behöver inte bete sig som en ängslig stockholmare som alltid måste ha det senaste. Att vara trendig är ju egentligen en sorts osäkerhet,(jag får inte halka efter, vad ska folk tro?). Och det får ju hjulen att snurra, alla måste ständigt köpa nytt.

Men saknar man självsäkerhet så kan det ju vara en trygghet att göra som alla andra.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Är vi fula?

Inläggav Alien » 2016-02-24 18:43:21

KrigarSjäl skrev:-Frågan Winterblues bör ställa sig är om han vill vinna gillande från sin mormor och hennes vänner eller bland mer jämnåriga.

Det handlar inte om att vara modeslav eller så, det räcker att ha hyfsad koll och dressa sig på ett sätt som inte sänder fel signaler.

Vi manifesterar vilka vi är genom vårt yttre, vare sig vi gillar det eller inte...


Vad manifesterar man med en jacka? (Kan tänka mig att kostymer, byxor och skjortor är mer modekänsliga.)

Har alla ungdomar precis samma stil? Inte ens alla mormödrar har samma stil.

Frågan är om det är värt besväret att ständigt vara modernt klädd. Man måste springa omkring i butiker, mycket tröttande. Man måste välja utseende före funktion och bekvämlighet. Dessutom blir det dyrt.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Är vi fula?

Inläggav KrigarSjäl » 2016-02-24 18:44:10

Alien skrev:Det är väl jättesnyggt med pullover? Pullovern kommer jag ihåg, däremot inte byxor uppdragna till armhålorna (hur nu det går till).

Jag begriper mig inte på dem som till varje pris måste följa modet och springer med flocken, tacka vet jag dem med en egen stil.

Jag kommer ihåg chocken jag fick när jag åkte till Tyskland för några år sedan och såg människor i 30-årsåldern klädda i samma slags kläder som mina föräldrar. Det var som jag fick en uppenbarelse. Man behöver inte bete sig som en ängslig stockholmare som alltid måste ha det senaste. Att vara trendig är ju egentligen en sorts osäkerhet,(jag får inte halka efter, vad ska folk tro?). Och det får ju hjulen att snurra, alla måste ständigt köpa nytt.

Men saknar man självsäkerhet så kan det ju vara en trygghet att göra som alla andra.

-Handlar inte om att sakna självsäkerhet, handlar om common sense.
Man visar liksom att man är bakom flötet om man klär sig som hej kom och hjälp mig.

Brallor uppdragna till armhålorna är det inte meningen att du ska bokstavstolka, vad slackern menar är att dra upp brallorna högt, liksom över höfterna, och det är en generationsgrej.

Yngre män som drar upp jeansen högt brukar tillhöra den ganska hjälplöst sexlösa sorten.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Är vi fula?

Inläggav KrigarSjäl » 2016-02-24 18:48:33

Alien skrev:
KrigarSjäl skrev:-Frågan Winterblues bör ställa sig är om han vill vinna gillande från sin mormor och hennes vänner eller bland mer jämnåriga.

Det handlar inte om att vara modeslav eller så, det räcker att ha hyfsad koll och dressa sig på ett sätt som inte sänder fel signaler.

Vi manifesterar vilka vi är genom vårt yttre, vare sig vi gillar det eller inte...


Vad manifesterar man med en jacka? (Kan tänka mig att kostymer, byxor och skjortor är mer modekänsliga.)

Har alla ungdomar precis samma stil? Inte ens alla mormödrar har samma stil.

Frågan är om det är värt besväret att ständigt vara modernt klädd. Man måste springa omkring i butiker, mycket tröttande. Man måste välja utseende före funktion och bekvämlighet. Dessutom blir det dyrt.

Nej, man måste inte springa i butiker mer än normalt.

Det räcker att du är lite medveten när du gör dina klädinköp bara.

Ja kläder kostar pengar...liksom allting annat.
Är det märkvärdigt eller?

Det behöver heller inte finnas nån större motsättning mellan snyggt och funktionellt.
Men om det BARA ska vara funktionellt kan man ju dra på sig en sovsäck med utklippta hål för huvud och lemmar.
Om man bara vill vara funktionell och mota kylan.
Bekvämt är det säkert också.
Väljer folk att så göra lägger jag mig inte i det...

Man manifesterar vem man är genom sina klädval.
Oavsett om man vill eller ej.
Eftersom kläder är sociala signaler och för att vi är flockdjur som hela tiden bedömer varandra.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2016-02-24 18:58:46, redigerad totalt 3 gånger.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Är vi fula?

Inläggav TheWonderer92 » 2016-02-24 18:51:46

slackern skrev:
TheWonderer92 skrev:
slackern skrev:
När jag gjorde min AS utredning fick jag göra en genetiks undersökning, psykiatrikern kollade hur ögonen satt och formen på dom samma sak med öronen, så kollades också gomspalten, sist men inte minst undersöktes mina tår och tydligen var en utav mina tår längre en vad som är normalt vilket tydligen är vanligt bland oss autister och det är något som jag aldrig har lagt märke till, men om man har en partner som är fotfetischist kan den personen säkert störa sig på det.


Var det tån bredvid stortån som var större?


Just den tån fröken. :D


Aha, det har jag också.
TheWonderer92
 
Inlägg: 1036
Anslöt: 2014-05-14
Ort: Norr om stan

Är vi fula?

Inläggav Alien » 2016-02-24 19:07:28

KrigarSjäl skrev:
Alien skrev:Vad manifesterar man med en jacka? (Kan tänka mig att kostymer, byxor och skjortor är mer modekänsliga.)

Har alla ungdomar precis samma stil? Inte ens alla mormödrar har samma stil.

Frågan är om det är värt besväret att ständigt vara modernt klädd. Man måste springa omkring i butiker, mycket tröttande. Man måste välja utseende före funktion och bekvämlighet. Dessutom blir det dyrt.

Nej, man måste inte springa i butiker mer än normalt.

Det räcker att du är lite medveten när du gör dina klädinköp bara.

Ja kläder kostar pengar...liksom allting annat.
Är det märkvärdigt eller?


Har man begränsat med pengar kan man föredra att göra annat med dem än att köpa nya kläder varje säsong för att modet ändrats. Trots att de gamla kläderna inte på något sätt är utnötta.

När man söker jobb får man anpassa sig till klädkoden där. Men det skulle aldrig falla mig in att anpassa mina kläder efter andras smak i privatlivet. Men det är klart, det beror väl på hur angelägen man är att passa in.

Blir man ful för att man har otrendiga kläder? Jag skulle säga att det beror på vilken utstrålning man har. Att utstråla säkerhet är alltid attraktivt. Att utstråla osäkerhet är alltid oattraktivt (hur modernt man än klär sig). Men känner man sig säkrare i det senaste så ...
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Är vi fula?

Inläggav Winterblues » 2016-02-24 20:03:55

Alien skrev:Winterblues, de som klagade på din jacka, vad klagade de på? Ful färg? Omodern modell?[...] Om någon klagade på mina kläder skulle jag säga upp bekantskapen med den, men jag är ju en enstöring ändå och har inget tålamod med ytliga typer.

Stig-Helmer har egentligen en egen klädstil (gammaldags), inget fel med det tycker jag, enda problemet är att han troligen inte valt den själv utan hans mor. Men han slapp ju bekymra sig själv då.

Ska män vara lika modemedvetna som kvinnor nuförtiden? Förr skulle en riktig karl inte bry sig om sånt (det fick frugan göra båda på hans vägnar och sina egna). Hur kul är det att springa i affärer och prova och prova?


På min ena jacka klagas det på "patchar" på armbågarna. Det kallas något, men minns inte vad. Vid det tillfället på krogen så tror jag det handlade om min vita seglarjacka ... haha, jo kanske inte lämpat för krogen (på den sunkiga krog jag befann mig på hänger man sällan in jackan i en garderob).
Jag har faktiskt inget emot när folk gnäller/säger vad de tycker. Oavsett om det är ytligt eller ej, så kan de ge uttryck för vad många tänker. Om de är toppen av isberget eller ej måste man ju bedöma från tillfälle till tillfälle. Men hellre att någon är öppen och rak då. Jag har ganska lätt för att bjuda på mig själv i dessa situationer :D
Ajajaj. Fan vad jag känner mig som lilla Helmer nu haha. Det är inte mor – utan mormor – som klär mig. Jag är ju som en Helmer grand deluxe -.-

KrigarSjäl skrev:-Frågan Winterblues bör ställa sig är om han vill vinna gillande från sin mormor och hennes vänner eller bland mer jämnåriga.

Det handlar inte om att vara modeslav eller så, det räcker att ha hyfsad koll och dressa sig på ett sätt som inte sänder fel signaler.

Vi manifesterar vilka vi är genom vårt yttre, vare sig vi gillar det eller inte...


Ja någon medelväg borde jag nog ta. Modekläder känns väldigt onaturligt för mig. Ultimat så skulle jag ha någon jag litade på som kunde handla åt mig, medan jag mest stirrar på in i garderoben och vänjer mig vid tanken att ta på mig dem xD Problemet är ju att hitta någon man litar på när det kommer till kläder. Min eget omdöme kan jag inte lita på när det kommer till vilken aura jag vill sända ut.

Jag håller med Krigarsjäl i detta. Jag klädde mig länge i gula t-shirts, för att ta ngt exempel. Man signalerar någonting med kläder, det är något bland det första man ser när man möter en människa ... även om man inte tror sig registrera sådant så gör man det. Det handlar inte nödvändigtvis om ytlighet. Det handlar om personlighet och det handlar om estetik.
Winterblues
 
Inlägg: 428
Anslöt: 2011-08-27
Ort: Bohuslän

Är vi fula?

Inläggav Winterblues » 2016-02-24 20:16:25

iofs, det är väl en form av ytlighet. Men det går liksom inte att undgå den. Även om man själv inte bryr sig så gör andra det.
Om man hårdrar det: gör du någon skillnad, andra associationer och kopplingar om du möter upp någon med kostym eller någon i jeans och gul t-shirt? Någon med en scarf runt halsen, någon med basker på huvudet? Du behöver inte bemöta dem annorlunda för det. Men om man går runt med basker, scarf, uppdragna byxor, gul t-shirt, så finns möjligheten att du uppfattas som excentrisk :P
Winterblues
 
Inlägg: 428
Anslöt: 2011-08-27
Ort: Bohuslän

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in