Hur hanterar ni känslor?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Hur hanterar ni känslor?

Inläggav torkadmajs » 2016-02-18 12:10:47

Känner mig själv osäker över vad det är jag vill ha svar på så ber om ursäkt i förväg för diffust inlägg.

Tidigare i livet har jag kunnat ignorera mina känslor på ett oerhört ändamålsenligt vis. Skulle kunna beskriva det som att jag kunde "stänga av" dem. Tyvärr fungerar det inte längre. Känslorna jag upplever och har upplevt den senaste tiden tär något fruktansvärt på min vardag. Kan inte säga att min vardag var välfungerande innan men den gick i alla fall ihop.

Jag vet inte hur jag ska göra. Har fått tipset ”sluta tänk på det”. Hur ska jag sluta tänka på något som tar upp hela min vakna tid? Vet heller inte hur jag ska beskriva det jag känner så någon förstår, det gör bara ont i hela kroppen.

Är det någon här som blivit så rubbad känslomässigt innan? Hur klarade ni det?

Behöver något förtydligas så ställ gärna frågor.
torkadmajs
 
Inlägg: 24
Anslöt: 2015-09-06

Hur hanterar ni känslor?

Inläggav Hettan » 2016-02-18 12:37:30

Oja jag har varit en känslomässig bomb kan jag säga.. Höll på att bli galen!

Meditation hjälper något oehört.. Body scan meditation är ganska enkelt.. Ligg ner, känn ditt inre energifält i olika delar av kroppen. Känn, tänk inte (men skulle det komma upp en tanke, låt den passera, ta det inte på för mycket allvar). Om du blundar, hur känns din hand då? Kan du känna att den är där utan att röra den? Den känslan är det jag menar. Ligg ner, börja med högra handen, sakta men säkert utöka till underarmen, överarmen, axeln, hela armen... sen nästa arm, sen benen (dela upp det, foten, vaden, knät, lår, rumpa och ljumske), rygg (underdelen och överdelen), bröst, mage, hals, nacke, huvud, ögon, näsa, mun, hela ansiktet, toppen av huvudet.. You get the drift.. När du känt igenom hela kroppens energifält så kommer du märka att det blivit väldigt tyst i huvudet, känn hela kroppen som helhet, värmen som den utgör m.m.

Gör det här kanske två gånger om dagen, behöver inte ta så lång tid, men stressa inte.. Se det inte som ett projekt, utan som något som ger dig enorm frid. Det kan ta ett tag att fatta grejen.. Huvudsakligen så ska du känna dig stilla efter meditationen, lugn och harmonisk.. Då vet du att du gör rätt.. Ler du för dig själv när du ligger ner och mediterar för att det är så härligt vet du om att du är på rätt spår ;)

Sen så variera det här med att ta an dig utmaningar, var inte rädd för att vara rädd, undvik inte saker som skrämmer dig, men ta det lugnt och försök inte hålla dig kvar i situationer där du känner panik. Då är det lika bra att ta sig därifrån.

I grund och botten så är det du gör när du mediterar att du vilar din intuition (magkänsla), sen varierar du det med att utmana din intuition och på så sätt känner du dig levande.

Strid inte med hur du känner dig, om du känner smärta, rädsla, tristess eller vad det är (du behöver inte kalla det någonting) så tillåt det att vara där, även om det är obehagligt.. Stridande mot det som är skapar bara ännu mer av samma energi.

Rekommenderar dig att lyssna på Eckhart Tolle's videor på youtube om du är novis på upplysning och allt som hör därtill.. Lite mer advancerad eller har lite frågor du vill ha besvarade? Abraham Hicks är grym där. Här en film som introducerar dig rätt bra till hela grejen om vad egot är och hur det är orsaken till allt lidande: https://www.youtube.com/watch?v=CxVht5kELno

Lycka till.
Hettan
 
Inlägg: 591
Anslöt: 2013-05-13

Hur hanterar ni känslor?

Inläggav torkadmajs » 2016-02-18 12:57:49

Tack för ditt ingående svar, Hettan! Har varit skeptisk till meditation tidigare men kommer definitivt ge det en chans nu.
torkadmajs
 
Inlägg: 24
Anslöt: 2015-09-06

Hur hanterar ni känslor?

Inläggav ArgeAnkan » 2016-02-18 15:41:18

jag är vad dom flesta här på forumet kallar NT. så jag är inte säker på att jag accepteras som en evident källa.

jag är totalt känslomässigt förstörd. klarar knappt av vardagen utan droger. jag har förstört många relationer pga mitt missbruk och jag blir bara kallare och kallare för var dag som går.

om jag inte dricker/knarkar så tänker jag hela tiden på allt som är dåligt. även banala saker som att någon frågade mig en sak på ICA.

men jag lever ändå.

jag är ju dock NT så mina åsikter är knappast värda något på detta forum. klandrar dock ingen då detta forum faktiskt heter aspergerforum. i alla fall, ha en trevlig dag.
ArgeAnkan
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 258
Anslöt: 2015-07-11

Hur hanterar ni känslor?

Inläggav Hettan » 2016-02-18 16:34:26

torkadmajs skrev:Tack för ditt ingående svar, Hettan! Har varit skeptisk till meditation tidigare men kommer definitivt ge det en chans nu.

Önskar dig lycka till.. Glömde nämna det men försök att ligga stilla, skulle det klia eller något någonstans och det distraherar dig alltför mycket så går det bra att klia, men man ska helst röra sig så lite som möjligt då det bryter stillheten.
ArgeAnkan skrev:jag är vad dom flesta här på forumet kallar NT. så jag är inte säker på att jag accepteras som en evident källa.

jag är totalt känslomässigt förstörd. klarar knappt av vardagen utan droger. jag har förstört många relationer pga mitt missbruk och jag blir bara kallare och kallare för var dag som går.

om jag inte dricker/knarkar så tänker jag hela tiden på allt som är dåligt. även banala saker som att någon frågade mig en sak på ICA.

men jag lever ändå.

jag är ju dock NT så mina åsikter är knappast värda något på detta forum. klandrar dock ingen då detta forum faktiskt heter aspergerforum. i alla fall, ha en trevlig dag.

Alla erfarenheter är värdefulla.

Hoppas du kan ta dig ur ditt drogande.. Har själv missbrukat men för mig var det nödvändigt att löpa linan ut och få nog innan jag kunde sluta helhjärtat. Meditation som jag nämnde ovan hjälpte mig mycket att ta mig ur drogträsket.
Hettan
 
Inlägg: 591
Anslöt: 2013-05-13

Hur hanterar ni känslor?

Inläggav Abazi » 2016-02-18 18:53:36

ArgeAnkan; Om man mår dåligt tänker man självklart på allt som är dåligt, eller har svårt att se det som är bra.
Vet du om du mådde dåligt innan du började ta droger och dricka? Minns du om det måendet berodde på yttre omständigheter eller inre? Jag växte upp under i det närmaste perfekta förhållanden, men mådde ändå piss.
Abazi
 
Inlägg: 185
Anslöt: 2016-02-14
Ort: Norrland

Hur hanterar ni känslor?

Inläggav Flinta » 2016-02-18 19:42:11

Varför söker du inte proffs-hjälp, ArgeAnkan? Dåliga erfarenheter? Jag har (över-)levt med olika sorters missbruk många år och är nu fri.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Hur hanterar ni känslor?

Inläggav opteron » 2016-02-21 2:34:59

torkadmajs skrev:
Behöver något förtydligas så ställ gärna frågor.


Tänk så måste man göra något speciellt för att bli av med tankarna, har du testat att prata med en psykolog? Dom kanske kan hjälpa mer :-)063
opteron
 
Inlägg: 656
Anslöt: 2009-06-04

Hur hanterar ni känslor?

Inläggav KrigarSjäl » 2016-02-22 6:27:54

Det som funkar för mig är att släppa ut, att avhända mig starka känslor.
Att stänga in eller ignorera funkar inte.
Då tilltar de bara i styrka och kan bli till depression.

Nån har sagt att depression är inåtvänd ilska.
Så jag tror mer på det sydländska temperamentet än på det här svensk-norénska som går ut på att låtsas som att allt är frid och fröjd när det inte är det.

Känslornas status quo.
Kontrollerade artiga robotar som aldrig stör kaffefriden.
-Bullskit är vad det är.

Alla känslor är bättre än låtsad glädje och falska leenden.

Det värsta jag vet är uppmaningar i stil med "försök att se lite glad ut".

När jag är arg är jag arg och när jag är glad är jag glad.


Att hitta andra metoder och kanaler än mediciner är också bra, i den mån det är möjligt.
Men jag ger inte allmängiltiga råd när jag säger så.
Beror ju på vilken problembild man har.

Men för egen del.

Kan jag skriva av mig är det bra.

Styrketräning gör underverk för humöret - plus att jag får glädje av min råa aggression på gymmet.
Att släppa ut det där primitiva man har inom sig genom att lyfta tungt.
Ilska och vrede kanaliseras till någonting positivt.
Man riktar kraften mot någonting konstruktivt.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Hur hanterar ni känslor?

Inläggav vofff » 2016-02-22 11:51:36

Alla fungera olika på olika tillfredställelse, en del kan uppliva humöret på mediciner, en del som alla sagt att meditation funkar, eller vadsomhelst som kan få dig bli glad igen. Jag däremot är en av dom som tar medicin och utan det skulle jag må skitdåligt och tänka jag är värdelös osv, att ta medicin betyder inte att det är dåligt och känna sig sämre i självförtroende. Däremot hjälper det just när man mår riktigt dåligt!
Dock är medicin inte nån underverk som fixar alla problem på noll sekund, snarare kan det ge biverkningar och liknande.
vofff
 
Inlägg: 445
Anslöt: 2015-05-13
Ort: Malmö

Hur hanterar ni känslor?

Inläggav Maggi » 2016-02-22 12:14:21

KrigarSjäl skrev:Det som funkar för mig är att släppa ut, att avhända mig starka känslor.
Att stänga in eller ignorera funkar inte.
Då tilltar de bara i styrka och kan bli till depression.

Nån har sagt att depression är inåtvänd ilska.
Så jag tror mer på det sydländska temperamentet än på det här svensk-norénska som går ut på att låtsas som att allt är frid och fröjd när det inte är det.

Känslornas status quo.
Kontrollerade artiga robotar som aldrig stör kaffefriden.
-Bullskit är vad det är.

Alla känslor är bättre än låtsad glädje och falska leenden.

Det värsta jag vet är uppmaningar i stil med "försök att se lite glad ut".

När jag är arg är jag arg och när jag är glad är jag glad.


Att hitta andra metoder och kanaler än mediciner är också bra, i den mån det är möjligt.
Men jag ger inte allmängiltiga råd när jag säger så.
Beror ju på vilken problembild man har.

Men för egen del.

Kan jag skriva av mig är det bra.

Styrketräning gör underverk för humöret - plus att jag får glädje av min råa aggression på gymmet.
Att släppa ut det där primitiva man har inom sig genom att lyfta tungt.
Ilska och vrede kanaliseras till någonting positivt.
Man riktar kraften mot någonting konstruktivt.


Mycket bra!
Maggi
 
Inlägg: 3157
Anslöt: 2013-09-04

Hur hanterar ni känslor?

Inläggav Hettan » 2016-02-23 19:30:41

Måste bara dela den här.. Jag testade tårarna bara öste ner.. Det var magiskt.

https://www.youtube.com/watch?v=IWu3rSEddZI
Hettan
 
Inlägg: 591
Anslöt: 2013-05-13

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in