Ska Incest och nekrofili vara lagligt?

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Ska Incest och nekrofili vara lagligt?

Inläggav Wine » 2016-02-22 23:15:02

Ett av de politiska partiernas ungdomsförbund vill göra incest och nekrofili lagligt:

Gör det lagligt med incest och nekrofili. Det förslaget beslutade Liberalernas ungdomsförbund i Stockholm om på söndagen under sitt årsmöte, skriver Aftonbladet. Förslaget säger att personer över 15 år ska tillåtas ha samlag med sitt syskon om båda parter samtycker.

– Vi tycker generellt inte om morallagar, den här lagstiftningen skyddar ingen just nu. Vi är ett ungdomsförbund och en av våra uppgifter är att tänka ett steg längre. Jag förstår att det kan anses ovanligt och äckligt men lagstiftning kan inte utgå ifrån att det är äckligt, säger Cecilia Johnsson, LUF:s ordförande i Stockholm till Aftonbladet.

Samtidigt anser ungdomsförbundet i Stockholm att en person i sitt testamente ska kunna skriva att andra tillåts ha sex med kroppen efter dennes död.


http://www.unt.se/uppland/uppsala/kommu ... 21642.aspx

Tror ni att förslaget på sikt kan komma att accepteras hos en bredare allmänhet, kanske dröjer några decennier i och för sig men precis som det nu exempelvis har blivit allmänt accepterat att homosexuella kan ingå äktenskap med varandra i kyrkan kanske även incest och nekrofili är något som på sikt kommer att bli alltmer accepterade företeelser.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Ska Incest och nekrofili vara lagligt?

Inläggav Toblerone » 2016-02-22 23:21:43

De är knäppa. Ungdomar som inte har tänkt särskilt långt. Framför allt så har de ju tänkt utesluta allt som skulle kunna vara problematisk - t.ex. ska man inte få ha sex med döda om de inte uttryckligen har samtyckt om det. Hur många handlar det om då? Det verkar lite som om det är en principfråga. Oavsett om det ens är användbart i praktiken, men teoretiskt vill de att det ska vara tillåten. :-)051
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Ska Incest och nekrofili vara lagligt?

Inläggav Liljan » 2016-02-23 0:11:10

Jag är för incest men tycker att åldersgränsen där ska vara 18 år, jag ser inget fel med att två vuxna människor av egen fri vilja har sex med varandra. Det vanligaste argumentet emot är känsloargument som att det är äckligt eller att eventuella barn kan få sjukdomar. Ville man stoppa genetiska sjukdomar borde det vara olagligt att skaffa barn om man har en ärftlig genetisk sjukdom, men det är inte olagligt. Det är äckligt är inget hållbart argument heller, det är ingen anans ensak vad som sker i sänghalmen.

Att ha sex med en död person är fel för båda kan omöjligt samtycka till det, detsamma gäller sex med djur eller barn. Ett testamente där det står att det är okej är inte tillräckligt. Vad gäller sex mellan levande har den ena parten alltid rätt att ångra sig, accepteras inte det är det våldtäkt, sexuellt utnyttjande eller liknande, samma sak borde gälla om personen är död.
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

Ska Incest och nekrofili vara lagligt?

Inläggav rdos » 2016-02-23 0:12:47

Inget av det ska vara lagligt.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Ska Incest och nekrofili vara lagligt?

Inläggav slackern » 2016-02-23 0:14:18

Liljan skrev:Jag är för incest men tycker att åldersgränsen där ska vara 18 år, jag ser inget fel med att två vuxna människor av egen fri vilja har sex med varandra. Det vanligaste argumentet emot är känsloargument som att det är äckligt eller att eventuella barn kan få sjukdomar. Ville man stoppa genetiska sjukdomar borde det vara olagligt att skaffa barn om man har en ärftlig genetisk sjukdom, men det är inte olagligt. Det är äckligt är inget hållbart argument heller, det är ingen anans ensak vad som sker i sänghalmen.


Det är ju faktiskt redan lagligt att ha sex med halvsyskon i Sverige. Dom kan även få gifta sig men då krävs tillstånd från någon myndighet.

Här kan du läsa om varför det inte är bra med kusinäktenskap, säga vad man vill om rasbiologen Herman Lundborg men där gjorde han en bra grej.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Unverrich ... gs_sjukdom
slackern
 
Inlägg: 43775
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Ska Incest och nekrofili vara lagligt?

Inläggav Pikachu » 2016-02-23 0:16:24

Tycker förslaget låter bra principiellt, lite är nekrofilin som att man donerar sina organ vid eventuell olycka. Mycket osmakligt har skett med donerade kroppar till forskning osv. Var en läkare som gjorde osmakliga buktalerier med ett riktigt kranium. När vi var hos honom en jul hade dödskallen fått tomteluva och solglasögon uppe i bokhyllan.
Pikachu
Bannad
 
Inlägg: 2833
Anslöt: 2009-06-14

Ska Incest och nekrofili vara lagligt?

Inläggav Toblerone » 2016-02-23 0:24:36

Precis slackern, det finns risk för handikappade barn. Risken ökar ändå betydligt. Kanske om de steriliserar sig?

Och när det gäller nekrofilin så tycker jag det är så onödigt och osmakligt. Det går emot vanliga sunda värderingar och medmänsklighet. Dvs. det är ganska sjukt.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Ska Incest och nekrofili vara lagligt?

Inläggav Toblerone » 2016-02-23 0:29:12

Liljan skrev:Jag är för incest men tycker att åldersgränsen där ska vara 18 år, jag ser inget fel med att två vuxna människor av egen fri vilja har sex med varandra. Det vanligaste argumentet emot är känsloargument som att det är äckligt eller att eventuella barn kan få sjukdomar. Ville man stoppa genetiska sjukdomar borde det vara olagligt att skaffa barn om man har en ärftlig genetisk sjukdom, men det är inte olagligt. Det är äckligt är inget hållbart argument heller, det är ingen anans ensak vad som sker i sänghalmen.

Att ha sex med en död person är fel för båda kan omöjligt samtycka till det, detsamma gäller sex med djur eller barn. Ett testamente där det står att det är okej är inte tillräckligt. Vad gäller sex mellan levande har den ena parten alltid rätt att ångra sig, accepteras inte det är det våldtäkt, sexuellt utnyttjande eller liknande, samma sak borde gälla om personen är död.


Jag säger inte att det är äckligt, men det har funnits fall då helsyskon har skaffat tre, fyra barn som alla varit handikappade. Sånt kan jag bli upprörd över. De hade väl ändå kunnat fatta efter första eller andra barnet.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Ska Incest och nekrofili vara lagligt?

Inläggav slackern » 2016-02-23 0:29:30

Toblerone skrev:Precis slackern, det finns risk för handikappade barn. Risken ökar ändå betydligt. Kanske om de steriliserar sig?

Och när det gäller nekrofilin så tycker jag det är så onödigt och osmakligt. Det går emot vanliga sunda värderingar och medmänsklighet. Dvs. det är ganska sjukt.


Förstår mig varken på bägge sakerna OK jag kan förstå att syskon kan experimentera som tonåringar på brist utav andra partners men inget jag själv har gjort eller skulle göra. Men nekrofili det är totalt bortom min tankevärld känns bara skabbigt och respektlöst.
slackern
 
Inlägg: 43775
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Ska Incest och nekrofili vara lagligt?

Inläggav Pikachu » 2016-02-23 0:29:50

Men mycket kinky sex kan ju anses som sjukt, likväl har man inte med det att göra liksom. Så länge ingen kommer till skada är det väl upp till individerna? Visst jag skulle aldrig kunna tänka mig incest eller nekrofili men jag är ingen allsmäktig domare.
Senast redigerad av Pikachu 2016-02-23 0:32:12, redigerad totalt 1 gång.
Pikachu
Bannad
 
Inlägg: 2833
Anslöt: 2009-06-14

Ska Incest och nekrofili vara lagligt?

Inläggav slackern » 2016-02-23 0:31:36

Pikachu skrev:Men mycket kinky sex kan ju anses som sjukt, likväl har man inte med det att göra liksom.


Absolut om det är lagligt men så fort det handlar om olagliga saker skulle jag rapportera om det om jag skulle stöta på det.
slackern
 
Inlägg: 43775
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Ska Incest och nekrofili vara lagligt?

Inläggav Pikachu » 2016-02-23 0:37:03

Jag kan hålla med om att djursex borde vara olagligt, en döing som själv gått med på det innan borde ju kunna få bestämma själv. Om det nu var ett förhastat beslut så lär han/hon knappast lida av det ändå.
Senast redigerad av Pikachu 2016-02-23 0:37:41, redigerad totalt 1 gång.
Pikachu
Bannad
 
Inlägg: 2833
Anslöt: 2009-06-14

Ska Incest och nekrofili vara lagligt?

Inläggav Moggy » 2016-02-23 0:37:10

Människor som vill ha sex med syskon ska snarare medicineras än att tillåtas göra så.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Ska Incest och nekrofili vara lagligt?

Inläggav Pikachu » 2016-02-23 0:39:09

Är jag ensam om åsikten?
Pikachu
Bannad
 
Inlägg: 2833
Anslöt: 2009-06-14

Ska Incest och nekrofili vara lagligt?

Inläggav slackern » 2016-02-23 0:41:35

Pikachu skrev:Jag kan hålla med om att djursex borde vara olagligt,


Dom blir väl straffade för djurplågeri?
slackern
 
Inlägg: 43775
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Ska Incest och nekrofili vara lagligt?

Inläggav Pikachu » 2016-02-23 0:43:15

slackern skrev:
Pikachu skrev:Jag kan hålla med om att djursex borde vara olagligt,


Dom blir väl straffade för djurplågeri?


Vet inte.
Pikachu
Bannad
 
Inlägg: 2833
Anslöt: 2009-06-14

Ska Incest och nekrofili vara lagligt?

Inläggav atoms » 2016-02-23 0:45:13

Det är en icke-fråga.
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18082
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

Ska Incest och nekrofili vara lagligt?

Inläggav Pikachu » 2016-02-23 0:47:51

atoms skrev:Det är en icke-fråga.


Vad? Det slackern och jag gled in på eller trådens ämne?
Pikachu
Bannad
 
Inlägg: 2833
Anslöt: 2009-06-14

Ska Incest och nekrofili vara lagligt?

Inläggav slackern » 2016-02-23 0:50:23

Pikachu skrev:
atoms skrev:Det är en icke-fråga.


Vad? Det slackern och jag gled in på eller trådens ämne?


Jag tror att han menar vad tråden handlar om.
slackern
 
Inlägg: 43775
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Ska Incest och nekrofili vara lagligt?

Inläggav atoms » 2016-02-23 0:58:22

Istället för att fundera över trådens frågeställning.

Vad döljs av denna icke-fråga?

Är det ett sätt för L att köpa medieutrymme?
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18082
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

Ska Incest och nekrofili vara lagligt?

Inläggav Pikachu » 2016-02-23 0:59:58

atoms skrev:Istället för att fundera över trådens frågeställning.

Vad döljs av denna icke-fråga?

Är det ett sätt för L att köpa medieutrymme?


Tänkte också i de banorna att fp bytte till l och att det kan vara en del i den nya lanseringen. Men jag vet inte och jag tror heller inte att du vet.
Pikachu
Bannad
 
Inlägg: 2833
Anslöt: 2009-06-14

Ska Incest och nekrofili vara lagligt?

Inläggav slackern » 2016-02-23 1:00:09

atoms skrev:Istället för att fundera över trådens frågeställning.

Vad döljs av denna icke-fråga?

Är det ett sätt för L att köpa medieutrymme?


Det är säkert LUF personerna som vill göra sig ett namn, ungdomsförbunden brukar kläcka ur sig kontroversiella saker har jag för mig.
slackern
 
Inlägg: 43775
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Ska Incest och nekrofili vara lagligt?

Inläggav Pikachu » 2016-02-23 1:03:15

Jag tänkte att eftersom ungdomsförbunden inte har det avgörande inflytandet så kan de komma undan med dylikt som moderpartiet sedan kan dementera. Gratis reklam och ett uppsving för det nya partiet med modern inställning. Men jag är inte intresserad av konspirationsteorier.

Men det var bra gjort av dig Atoms att avslöja marionettmästarens plan, dig lurar man inte så lätt.
Senast redigerad av Pikachu 2016-02-23 1:12:12, redigerad totalt 1 gång.
Pikachu
Bannad
 
Inlägg: 2833
Anslöt: 2009-06-14

Ska Incest och nekrofili vara lagligt?

Inläggav Julianus » 2016-02-23 1:11:21

Riktigt sjuk förslag! :shock:
Julianus
 
Inlägg: 9406
Anslöt: 2013-11-03
Ort: Recóncavo Baiano

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in