Livsfarligt radioaktivt ämne stulet i Irak!

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Livsfarligt radioaktivt ämne stulet i Irak!

Inläggav Richard » 2016-02-18 17:46:34

Ca 10 kg av den radioaktiva isotopen Iridium 192 har försvunnit från en oljeanläggning i Irak. 10 kg är ganska mycket. Det går dock inte att bygga atombomber av det, men mycket väl s.k. smutsiga bomber. D.v.s. vanliga bomber som sprider ut det farliga ämnet.

http://www.ibtimes.co.uk/how-dangerous-radioactive-material-iridium-192-stolen-iraq-1544658

Kan detta tänkas användas av IS (om det nu är dom som har knyckt det), i terrordåd i Europa? Eller är de för dumma, då det finns stor risk att man skadar sig själv när man hanterar det?
Richard
 
Inlägg: 3414
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Livsfarligt radioaktivt ämne stulet i Irak!

Inläggav Richard » 2016-02-18 18:30:47

Ursäkta, men 10 gram ska det vara och inget annat! Jag tyckte väl det lät lite extremt mycket!

Men det stod kg i artikeln tidigare! Men det går ändå att skapa skräck med.
Richard
 
Inlägg: 3414
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Livsfarligt radioaktivt ämne stulet i Irak!

Inläggav slackern » 2016-02-18 18:39:43

New York ligger nog pyrt till, verkar ju vara terroristernas favorit måltavla.
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Livsfarligt radioaktivt ämne stulet i Irak!

Inläggav Flatline » 2016-02-18 18:44:34

Om hylltiden på skiten är strax under 80 dagar är ju frågan hur länge det varit förvarat.
10gram är ju inte så jäkla häftigt och inte mycket att smälla av, de radioaktiva effekterna är ju knappast märkbara med en så liten last om den skall spridas över en större yta.

Låter mer som om någon dåre sett en spännande behållare, trott att den var värdefull (vilket den förmodligen är i ren metallvikt) och sedan sålt den till närmsta skrotupplag.
Flatline
 
Inlägg: 1193
Anslöt: 2013-03-26

Livsfarligt radioaktivt ämne stulet i Irak!

Inläggav Richard » 2016-02-18 18:54:48

slackern skrev:New York ligger nog pyrt till, verkar ju vara terroristernas favorit måltavla.

Tror det är svårt att transportera det dit, då det nästan bara är flygförbindelser.

Flatline skrev:Om hylltiden på skiten är strax under 80 dagar är ju frågan hur länge det varit förvarat.
10gram är ju inte så jäkla häftigt och inte mycket att smälla av, de radioaktiva effekterna är ju knappast märkbara med en så liten last om den skall spridas över en större yta.

Låter mer som om någon dåre sett en spännande behållare, trott att den var värdefull (vilket den förmodligen är i ren metallvikt) och sedan sålt den till närmsta skrotupplag.

Jag fick nyss reda på att stölden skedde i november, alltså bör ca hälften av radioaktiviteten avtagit.
Richard
 
Inlägg: 3414
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Livsfarligt radioaktivt ämne stulet i Irak!

Inläggav marxisten » 2016-02-18 19:00:18

Richard skrev:Jag fick nyss reda på att stölden skedde i november, alltså bör ca hälften av radioaktiviteten avtagit.


Är inte det extremt snabb halveringstid på en radioaktiv isotop?

PS: varför är jag ej förvånad att du håller reda på nyheter om radioaktiva isotoper... :wink:
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Livsfarligt radioaktivt ämne stulet i Irak!

Inläggav Flatline » 2016-02-18 19:08:20

Richard skrev:Jag fick nyss reda på att stölden skedde i november, alltså bör ca hälften av radioaktiviteten avtagit.


Isf borde det ju vara ganska så lugnt, det finns rimligtvis ingen kapacitet att framställa sådana ämnen på plats utan det är rimligtvis något som importerats och förvaras för sjukvården.
Går nog att rakt av räkna bort ytterligare en månad för transporter och byråkratiskt käbbel innan det ens kom på plats i lagret där det försvann ifrån.
Flatline
 
Inlägg: 1193
Anslöt: 2013-03-26

Livsfarligt radioaktivt ämne stulet i Irak!

Inläggav Fenren » 2016-02-18 19:35:54

marxisten skrev:
Richard skrev:Jag fick nyss reda på att stölden skedde i november, alltså bör ca hälften av radioaktiviteten avtagit.


Är inte det extremt snabb halveringstid på en radioaktiv isotop?

PS: varför är jag ej förvånad att du håller reda på nyheter om radioaktiva isotoper... :wink:


Det finns gott om isotoper som har halveringstider långt under sekunden... Och de som är på åtskilliga miljarder år.
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Livsfarligt radioaktivt ämne stulet i Irak!

Inläggav Fenren » 2016-02-18 20:09:28

Richard skrev:Kan detta tänkas användas av IS (om det nu är dom som har knyckt det), i terrordåd i Europa? Eller är de för dumma, då det finns stor risk att man skadar sig själv när man hanterar det?


De kan absolut göra en smutsig bomb av det... Och med tanke på hur mycket panik sjukvården fått när vi åkt ambulans med sårskadade som fått ca 1g UO2 i såret så skulle detta skapa enorm panik.
Normalt ska de kunna hantera detta utan risk för superakut strålsjuka. Betänk att de flesta med akut strålsjuka insjuknar efter några veckor... Mer än nog med tid för en självmordsbombare.
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Livsfarligt radioaktivt ämne stulet i Irak!

Inläggav Richard » 2016-02-18 21:28:39

marxisten skrev:
Richard skrev:Jag fick nyss reda på att stölden skedde i november, alltså bör ca hälften av radioaktiviteten avtagit.


Är inte det extremt snabb halveringstid på en radioaktiv isotop?

PS: varför är jag ej förvånad att du håller reda på nyheter om radioaktiva isotoper... :wink:

Jo, alltså, ju snabbare halveringstid, ju mer strålar det.

T.ex;
Po-210, 138 dagar. Då hinner hälften av atomerna falla sönder, alltså mycket på en gång, men under kort tid.
Co-60, 5,3 år. Hälften av atomerna faller sönder på runt 5,3 år. Detta ses som det värsta. Tillräckligt mycket strålning under en lång tid.
Pu-239, 24 000 år. Tar lång tid för isotopen att falla sönder, o innebär inte så mycket strålning på en gång.
U-238, 4,5 mdr år. Knappt någon strålning alls, men den finns där hela tiden.

Det finns isotoper med halveringstiden från mikrosekunder till miljarder år. Om det har en kort halveringstid kommer mycket strålning på en gång, o vid längre är den utspridd över hela åldersspannet.
Richard
 
Inlägg: 3414
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Livsfarligt radioaktivt ämne stulet i Irak!

Inläggav Fenren » 2016-02-18 23:19:32

Det finns även isotoper med obestämd halveringstid.. Man vet att de är radioaktiva men man vet inte om det är tio eller hundra miljarders år i halveringstid.
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Livsfarligt radioaktivt ämne stulet i Irak!

Inläggav Richard » 2016-02-19 15:33:46

Fenren skrev:Det finns även isotoper med obestämd halveringstid.. Man vet att de är radioaktiva men man vet inte om det är tio eller hundra miljarders år i halveringstid.

Jo, det stämmer. T.ex så finns det egentligen ingen stabil form av både Wolfram o Vismut, men deras halveringstid är så oerhört lång, så man benämner de som stabila.

Tror det var Wolfram som man mätte upp ett sönderfall på en vecka.

Kom förresten ett SMS nyss att jag har en ny geigermätare att hämta ut på posten. Har dock inget att testa på mer än några gröna glas. Men ska ha den när jag o en väninna åker till Tjernobyl om nått halvår.
Richard
 
Inlägg: 3414
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Livsfarligt radioaktivt ämne stulet i Irak!

Inläggav slackern » 2016-02-19 16:45:33

Richard skrev:Kom förresten ett SMS nyss att jag har en ny geigermätare att hämta ut på posten. Har dock inget att testa på mer än några gröna glas. Men ska ha den när jag o en väninna åker till Tjernobyl om nått halvår.


Om du tittar på Tjernobyl diarys så får inte för dig några konstiga saker om staden nu bara. :lol:
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Livsfarligt radioaktivt ämne stulet i Irak!

Inläggav antonius » 2016-02-19 20:16:48

Richard skrev:Kom förresten ett SMS nyss att jag har en ny geigermätare att hämta ut på posten. Har dock inget att testa på mer än några gröna glas. Men ska ha den när jag o en väninna åker till Tjernobyl om nått halvår.


gå inte för nära "elefantfoten" bara
antonius
 
Inlägg: 21877
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Livsfarligt radioaktivt ämne stulet i Irak!

Inläggav atoms » 2016-02-19 20:28:36

Richard skrev:Pu-239, 24 000 år. Tar lång tid för isotopen att falla sönder, o innebär inte så mycket strålning på en gång.


Det är det där som de har i Tjernobyl - nu är det bara 95.970 år kvar tills det är dags att flytta tillbaka.
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18072
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

Livsfarligt radioaktivt ämne stulet i Irak!

Inläggav slackern » 2016-02-19 20:30:52

atoms skrev:
Richard skrev:Pu-239, 24 000 år. Tar lång tid för isotopen att falla sönder, o innebär inte så mycket strålning på en gång.


Det är det där som de har i Tjernobyl - nu är det bara 95.970 år kvar tills det är dags att flytta tillbaka.


Har dom inte en massa U-235 och massa annat skit med? Känns som det är en salig kompott efter en härdsmälta eller vad det nu var som hände.
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Livsfarligt radioaktivt ämne stulet i Irak!

Inläggav Richard » 2016-02-20 2:56:12

slackern skrev:Om du tittar på Tjernobyl diarys så får inte för dig några konstiga saker om staden nu bara. :lol:

Joho, för det är henne jag ska åka med som visade mig filmen... :?

antonius skrev:gå inte för nära "elefantfoten" bara

Egentligen hade jag tänkt sno med mig "elefantfoten". Men det kan ju bli problem på flyget hem. Men jo, jag vet vad det är...
Richard
 
Inlägg: 3414
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Livsfarligt radioaktivt ämne stulet i Irak!

Inläggav Huggorm » 2016-02-21 22:35:20

Återfunnet. Det handlade tydligen om en röntgenapparat för svetsfogar.

http://www.dn.se/nyheter/varlden/stulet ... -vid-mack/
Huggorm
 
Inlägg: 22256
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Livsfarligt radioaktivt ämne stulet i Irak!

Inläggav slackern » 2016-02-21 22:36:14

Huggorm skrev:Återfunnet. Det handlade tydligen om en röntgenapparat för svetsfogar.

http://www.dn.se/nyheter/varlden/stulet ... -vid-mack/


Känner du dig trygg nu?
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Livsfarligt radioaktivt ämne stulet i Irak!

Inläggav Huggorm » 2016-02-21 22:45:10

Jag känner att hela saken var uppblåst, en storm i ett vattenglas. Media hade säkert rapporterat lika mycket om det varit en brandvarnare som stulits. Så fort den gula symbol som Richard har på sin avatar finns på en apparat tror folk att det är en potentiell atombomb.
Huggorm
 
Inlägg: 22256
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Livsfarligt radioaktivt ämne stulet i Irak!

Inläggav Fenren » 2016-02-21 23:08:39

slackern skrev:
atoms skrev:
Richard skrev:Pu-239, 24 000 år. Tar lång tid för isotopen att falla sönder, o innebär inte så mycket strålning på en gång.


Det är det där som de har i Tjernobyl - nu är det bara 95.970 år kvar tills det är dags att flytta tillbaka.


Har dom inte en massa U-235 och massa annat skit med? Känns som det är en salig kompott efter en härdsmälta eller vad det nu var som hände.


Jag har hållit i ett kilo U235... Ingen fara med det.
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in