Förtal på forumet

Foruminformation postas här. Förslag och kritik är också välkommet.

 Moderatorer: Alien, atoms

Förtal

Inläggav Wine » 2016-02-18 10:09:10

tahlia skrev:
Wine skrev:Ni som upprörs över vad Pikachu skriver, kan det handla om att ni själva personligen tar åt er på något sätt eller att ni känner er utpekade?


Nej. Jag upprörs av rena felaktigheter och spridande av missinformation.


Men då borde du ju på ett sakligt sätt genom att argumentera kunna bemöta och motbevisa den information Pikachu presenterar i de diskussionstrådar där han är aktiv? Borde väl vara en enkel sak för dig med din intellektuella förmåga?
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Re: Förtal

Inläggav tahlia » 2016-02-18 10:11:14

Wine skrev:
tahlia skrev:
Wine skrev:
Ni som upprörs över vad Pikachu skriver, kan det handla om att ni själva personligen tar åt er på något sätt eller att ni känner er utpekade?


Nej. Jag upprörs av rena felaktigheter och spridande av missinformation.


Men då borde du ju på ett sakligt sätt genom att argumentera kunna bemöta och motbevisa den information Pikachu presenterar i de diskussionstrådar där han är aktiv? Borde väl vara en enkel sak för dig med din intellektuella förmåga?

Vilket jag gjort och belönades med ett smärre personangrepp. Min poäng har således gått fram så jag har inte mycket till anledning att diskutera sådant nonsens vidare.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Förtal

Inläggav Wine » 2016-02-18 10:16:05

tahlia skrev:
Wine skrev:
tahlia skrev:Nej. Jag upprörs av rena felaktigheter och spridande av missinformation.


Men då borde du ju på ett sakligt sätt genom att argumentera kunna bemöta och motbevisa den information Pikachu presenterar i de diskussionstrådar där han är aktiv? Borde väl vara en enkel sak för dig med din intellektuella förmåga?

Vilket jag gjort och belönades med ett smärre personangrepp. Min poäng har således gått fram så jag har inte mycket till anledning att diskutera sådant nonsens vidare.


Eller så kan du faktiskt inte på ett trovärdigt sätt varken bemöta eller verderlägga?
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Re: Förtal

Inläggav tahlia » 2016-02-18 11:34:47

Wine skrev:
tahlia skrev:
Wine skrev:Men då borde du ju på ett sakligt sätt genom att argumentera kunna bemöta och motbevisa den information Pikachu presenterar i de diskussionstrådar där han är aktiv? Borde väl vara en enkel sak för dig med din intellektuella förmåga?

Vilket jag gjort och belönades med ett smärre personangrepp. Min poäng har således gått fram så jag har inte mycket till anledning att diskutera sådant nonsens vidare.


Eller så kan du faktiskt inte på ett trovärdigt sätt varken bemöta eller verderlägga?

Det får stå.för dig. Jag kan inte göra mycket åt om saker flyger över ditt huvud.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Förtal

Inläggav ArgeAnkan » 2016-02-18 15:55:16

bra trådstart. jag undrar, är detta ett öppet forum eller ett forum för endast aspergare? för kritik om asperger och vissa personers beteenden verkar inte vara något som får diskuteras på detta forum. så jag undrar, varför ber ni inte om ett intyg på diagnosen när man registrerar sig på forumet. då slipper ni alla jävla NTare som kommer hit och förstör. ursäkta, det var inte meningen att vara ironisk(jag vet att ni inte förstår) men jag är NTare så jag kan inte rå för det.

väntar med spänning på en varning.
ArgeAnkan
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 258
Anslöt: 2015-07-11

Förtal

Inläggav Pikachu » 2016-02-18 16:20:17

ArgeAnkan skrev:bra trådstart. jag undrar, är detta ett öppet forum eller ett forum för endast aspergare? för kritik om asperger och vissa personers beteenden verkar inte vara något som får diskuteras på detta forum. så jag undrar, varför ber ni inte om ett intyg på diagnosen när man registrerar sig på forumet. då slipper ni alla jävla NTare som kommer hit och förstör. ursäkta, det var inte meningen att vara ironisk(jag vet att ni inte förstår) men jag är NTare så jag kan inte rå för det.

väntar med spänning på en varning.


Skön kommentar :lol:, you made my day man.
Pikachu
Bannad
 
Inlägg: 2833
Anslöt: 2009-06-14

Förtal

Inläggav Alien » 2016-02-18 17:10:08

ArgeAnkan skrev:bra trådstart. jag undrar, är detta ett öppet forum eller ett forum för endast aspergare? för kritik om asperger och vissa personers beteenden verkar inte vara något som får diskuteras på detta forum. så jag undrar, varför ber ni inte om ett intyg på diagnosen när man registrerar sig på forumet. då slipper ni alla jävla NTare som kommer hit och förstör. ursäkta, det var inte meningen att vara ironisk(jag vet att ni inte förstår) men jag är NTare så jag kan inte rå för det.

väntar med spänning på en varning.


Forumet är öppet för alla, men varför har du öht registrerat dig, om du varken har AS, misstänker att du har AS el har anhörig med AS? Av dina inlägg att döma tycks du mest intresserad av att dissa oss aspergare.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Förtal

Inläggav ArgeAnkan » 2016-02-18 17:36:02

Alien skrev:
ArgeAnkan skrev:bra trådstart. jag undrar, är detta ett öppet forum eller ett forum för endast aspergare? för kritik om asperger och vissa personers beteenden verkar inte vara något som får diskuteras på detta forum. så jag undrar, varför ber ni inte om ett intyg på diagnosen när man registrerar sig på forumet. då slipper ni alla jävla NTare som kommer hit och förstör. ursäkta, det var inte meningen att vara ironisk(jag vet att ni inte förstår) men jag är NTare så jag kan inte rå för det.

väntar med spänning på en varning.


Forumet är öppet för alla, men varför har du öht registrerat dig, om du varken har AS, misstänker att du har AS el har anhörig med AS? Av dina inlägg att döma tycks du mest intresserad av att dissa oss aspergare.
för att det inte stod något om att man måste ha AS för att skriva på detta forum. hur kan man misstänka AS? på riktigt nu alltså. jag har gjort AS tester och det är samma frågor man får när man gör tester för ADHD, bipoläritet, depression, om man är en häxa eller inte, om man besitter övernaturliga saker, vilken karaktär man är i någon tecknad serie. jag har fått som svar att jag är AS på ett test och som svar att jag är "vad ni vill kalla normal" på andra test. dessa test har riktat sig till att beskriva AS. inget av det stämmer. så, jag måste gå till öppenpsyk eller andra kliniker för att få en diagnos.

att jag skulle vara här för att dissa er är din subjektiva åsikt, jag tror nog att du tar illa upp av det jag skriver för du vill inte påminnas om vem du egentligen är som person. TROR JAG, detta är inget jag påstår utan jag tror.

ska du ge mig en varning nu?
ArgeAnkan
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 258
Anslöt: 2015-07-11

Förtal

Inläggav Dagobert » 2016-02-18 17:42:39

Ni säger att vi väl får bemöta Pikachus inlägg.
Men ingen klarar av att nån längre tid bemöta hans frenetiska postande av studier mm. Utmattningstaktik. Att bli satt på Ignore av dem som tröttnat är bra för honom - färre som säger emot.

Hans poänger har väl framgått vid det här laget. Men slutar han posta så faller förstås hans inlägg i glömska, så han kommer att fortsätta förtala aspergare, väl synligt högt upp i aktuella trådar om inte ledningens sätter stopp.
Dagobert
 
Inlägg: 14139
Anslöt: 2010-11-30

Re: Förtal

Inläggav tahlia » 2016-02-18 18:01:38

Pikachu skrev:
ArgeAnkan skrev:bra trådstart. jag undrar, är detta ett öppet forum eller ett forum för endast aspergare? för kritik om asperger och vissa personers beteenden verkar inte vara något som får diskuteras på detta forum. så jag undrar, varför ber ni inte om ett intyg på diagnosen när man registrerar sig på forumet. då slipper ni alla jävla NTare som kommer hit och förstör. ursäkta, det var inte meningen att vara ironisk(jag vet att ni inte förstår) men jag är NTare så jag kan inte rå för det.

väntar med spänning på en varning.


Skön kommentar :lol:, you made my day man.

Ni två är synnerligen lika varandra i resonemang och uttryck. Kanske ni skulle ha ett utbyte av varandra i en närmare kontakt?
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Förtal

Inläggav Alien » 2016-02-18 19:42:10

ArgeAnkan skrev:
Alien skrev:
ArgeAnkan skrev:bra trådstart. jag undrar, är detta ett öppet forum eller ett forum för endast aspergare? för kritik om asperger och vissa personers beteenden verkar inte vara något som får diskuteras på detta forum. så jag undrar, varför ber ni inte om ett intyg på diagnosen när man registrerar sig på forumet. då slipper ni alla jävla NTare som kommer hit och förstör. ursäkta, det var inte meningen att vara ironisk(jag vet att ni inte förstår) men jag är NTare så jag kan inte rå för det.

väntar med spänning på en varning.


Forumet är öppet för alla, men varför har du öht registrerat dig, om du varken har AS, misstänker att du har AS el har anhörig med AS? Av dina inlägg att döma tycks du mest intresserad av att dissa oss aspergare.
för att det inte stod något om att man måste ha AS för att skriva på detta forum. hur kan man misstänka AS? på riktigt nu alltså. jag har gjort AS tester och det är samma frågor man får när man gör tester för ADHD, bipoläritet, depression, om man är en häxa eller inte, om man besitter övernaturliga saker, vilken karaktär man är i någon tecknad serie. jag har fått som svar att jag är AS på ett test och som svar att jag är "vad ni vill kalla normal" på andra test. dessa test har riktat sig till att beskriva AS. inget av det stämmer. så, jag måste gå till öppenpsyk eller andra kliniker för att få en diagnos.

att jag skulle vara här för att dissa er är din subjektiva åsikt, jag tror nog att du tar illa upp av det jag skriver för du vill inte påminnas om vem du egentligen är som person. TROR JAG, detta är inget jag påstår utan jag tror.

ska du ge mig en varning nu?

Jag tycker inte du skriver som en som är nyfiken på AS och aspergare och undrar om hen själv har AS. Snarare skriver du som om du känner dig förolämpad av aspergare och AF. Som om du finner ett nöje i att uppträda burdust och provocerande. Eller som om du vill straffa oss av någon anledning.

Hur jag "egentligen är som person" vet du inget om. Låt bli att försöka psykoanalysera mig el andra användare.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Förtal

Inläggav Fenren » 2016-02-18 22:30:47

RainBowChild skrev:Om nån säger till mig:

"Du poserar i flickstrumpor och kjol."

Och jag inte gör det, är det en förolämpning eller förtal?

alixha skrev:Tyckte det var ganska bra förklarat.

Förtal & förolämpning

En förolämpning är att säga eller skriva något kränkande för att håna eller såra någon. För att det ska räknas som en förolämpning måste du själv hört eller läst kränkningen. En förolämpning på nätet kan exempelvis bestå av rasistiska eller sexistiska skällsord eller bilder med sårande innehåll.

Förtal betyder att det inte är tillåtet att skriva eller säga något om en person för att ge andra en dålig uppfattning av personen. Även om det som har sagts eller skrivits är sant, kan det fortfarande vara förtal.

För att testa om något är förtal eller förolämpning kan man fråga sig; Är det snällt? Är det sant? Är det nödvändigt? Om du kan svara ja på två av de tre frågorna är det du vill säga helt okej, men helst ska du såklart svara ja på alla tre.

Hets mot folkgrupp

Lagen om hets mot folkgrupp betyder att det är förbjudet att uttrycka hot eller hat mot en grupp människor med anspelning på deras hudfärg, nationella ursprung, etnicitet, tro eller sexuella läggning. Hets mot folkgrupp kan du anmäla till polisen även om det inte är du som blir direkt drabbad.

http://nataktivisterna.se/natet-och-nat ... -pa-natet/


Så angående om dina damstrumpor är förtal eler inte så måste vi besvara om det är osnällt sagt eller ej.
Jag skulle vilja påstå att det kan vara både dumt och neutralt. Så där är vi på kanske/både och.

Då kommer vi till om det är sant eler ej. Det vet jag inte.

Då åtrestår om det är relevant eller ej. Jag skulle påstå att det oftast inte är det.
Iochmed att vi har två kanske och en okänd är det nog oftast förtal, men inte alltid.

Kan det anses relevant och man tror det är sant så får det vara dumt.
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Förtal

Inläggav Fenren » 2016-02-18 22:38:14

Dagobert skrev:Ni säger att vi väl får bemöta Pikachus inlägg.
Men ingen klarar av att nån längre tid bemöta hans frenetiska postande av studier mm. Utmattningstaktik. Att bli satt på Ignore av dem som tröttnat är bra för honom - färre som säger emot.

Hans poänger har väl framgått vid det här laget. Men slutar han posta så faller förstås hans inlägg i glömska, så han kommer att fortsätta förtala aspergare, väl synligt högt upp i aktuella trådar om inte ledningens sätter stopp.


Kan man verkligen förtala en grupp?
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Förtal

Inläggav Alien » 2016-02-18 22:49:09

Jag tror att förtal måste gälla namngivna personer, inte en grupp.

Förtal av grupper kallas väl Hets mot folkgrupp. Och den lagen gäller inte funktionshindrade som aspergare.
Enligt 16 kap 8 § brottsbalken, är hets mot folkgrupp att
uppsåtligen,
i uttalande eller i annat meddelande som sprids,
hota eller uttrycka missaktning för folkgrupp eller annan sådan grupp av personer med anspelning på ras, hudfärg, nationellt ursprung, etniskt ursprung, trosbekännelse eller sexuell läggning.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Hets_mot_folkgrupp
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Förtal

Inläggav Wine » 2016-02-18 22:51:31

Men varför reagerar ni inte på ett uppenbart exempel på förtal som faktiskt finns här på forumet?
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Förtal

Inläggav Pikachu » 2016-02-18 22:53:17

Wine skrev:Men varför reagerar ni då inte på ett uppenbart exempel på förtal som faktiskt finns här på forumet?


Håller med, grova anklagelser har riktats mot rdos.
Pikachu
Bannad
 
Inlägg: 2833
Anslöt: 2009-06-14

Förtal

Inläggav Wine » 2016-02-18 22:55:19

Ja, det kanske finns flera inlägg, jag har i alla fall sett ett inlägg där det är tydligt att det handlar om förtal. Sedan finns det exempel som nog gränsar till förtal också, smutskastning av olika medlemmar exempelvis, märkliga insinuationer om medlemmars vandel och karaktär.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Förtal

Inläggav Fenren » 2016-02-18 22:58:35

Wine skrev:Men varför reagerar ni inte på ett uppenbart exempel på förtal som faktiskt finns här på forumet?


Jag har sett ytterst få direkta förtal som gått utan påföljd. Är det förtal står det den förtalade fritt att anmäla till ordningsmakt.

Jag har för mig att det är väldigt svårt att komma upp i förtal när det är anonymiserade användarnamn som det talas ont om. Ingen person är ju förtalad.
Senast redigerad av Fenren 2016-02-18 23:02:54, redigerad totalt 1 gång.
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Förtal

Inläggav Wine » 2016-02-18 23:02:11

Fenren skrev:
Wine skrev:Men varför reagerar ni inte på ett uppenbart exempel på förtal som faktiskt finns här på forumet?


Jag har sett ytterst få direkta förtal som gått utan påföljd. Är det förtal står det den förtalade fritt att anmäla till ordningsmakt.


Jo så är det ju men jag tänker på hur moderatorerna agerar i övrigt och hur de delar ut tillsägelser och varningar.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Förtal

Inläggav Fenren » 2016-02-18 23:16:31

Wine skrev:
Fenren skrev:
Wine skrev:Men varför reagerar ni inte på ett uppenbart exempel på förtal som faktiskt finns här på forumet?


Jag har sett ytterst få direkta förtal som gått utan påföljd. Är det förtal står det den förtalade fritt att anmäla till ordningsmakt.


Jo så är det ju men jag tänker på hur moderatorerna agerar i övrigt och hur de delar ut tillsägelser och varningar.


Ja. Och rent generellt tycker jag att nivån ligger väldigt nära där jag skulle vilja ha den.
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Förtal

Inläggav Dagobert » 2016-02-18 23:19:10

Förtal eller ej är inte det viktiga i mitt inlägg. Såvitt jag vet presenterar Pikachu enbart studier mm som styrker hans åsikt. Han är inte objektiv. Det han propagerar för är minst sagt misskrediterande, och jag tycker att det ställer höga krav på objektivitet om man ska torgföra sina rön i den takten på ett aspergerforum. Hans ensidighet tvingar oss andra att försvara oss.
Dagobert
 
Inlägg: 14139
Anslöt: 2010-11-30

Förtal

Inläggav Fenren » 2016-02-18 23:21:56

Dagobert skrev:Förtal eller ej är inte det viktiga i mitt inlägg. Såvitt jag vet presenterar Pikachu enbart studier mm som styrker hans åsikt. Han är inte objektiv. Det han propagerar för är minst sagt misskrediterande, och jag tycker att det ställer höga krav på objektivitet om man ska torgföra sina rön i den takten på ett aspergerforum. Hans ensidighet tvingar oss andra att försvara oss.


Ja. Jag anser att forumledningen i stort gör ett bra jobb... Och enligt många tillhör jag Pikachus och Wines åsiktsgäng.
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Förtal

Inläggav Alien » 2016-02-18 23:46:28

Wine skrev:Men varför reagerar ni inte på ett uppenbart exempel på förtal som faktiskt finns här på forumet?


Moderator:

Varken du el vi är jurister och ingen kan alltså bedöma vad som är förtal i lagens mening. Vad vi utgår från är forumreglerna. Det står alla fritt att anmäla om man anser att något inlägg bryter mot forumreglerna.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Förtal

Inläggav Wine » 2016-02-18 23:47:40

Alien skrev:
Wine skrev:Men varför reagerar ni inte på ett uppenbart exempel på förtal som faktiskt finns här på forumet?


Moderator:

Varken du el vi är jurister och ingen kan alltså bedöma vad som är förtal i lagens mening. Vad vi utgår från är forumreglerna. Det står alla fritt att anmäla om man anser att något inlägg bryter mot forumreglerna.


Men ser ni inte själva? Måste det anmälas av någon medlem varje gång för att ni ska agera?
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Återgå till Regler, nyheter och synpunkter



Logga in