Knöl i armhålan.

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Knöl i armhålan.

Inläggav atoms » 2010-12-19 22:58:08

Jag har länge haft små knölar i armhålorna som jag har antagit vara brosk. Ibland bildas det något slags akneliknande knölar som spricker efter en tid.

Sedan några dagar har det varit på väg att bildas en sådan där sprickande knöl och igår morse satt jag och klämde på den jävligt hårt utan att något egentligen hände; det gjorde bara jävligt ont.

När jag vaknade och steg upp igår kväll hade det svullnat upp och blivit hårt i armhålan och det hårda var några centimeter långt och någon bred och tjock.

Innan jag gick till sängs i morse så kletade jag på lite smärtlindrande salva. När jag vaknade och steg upp ikväll klockan 8 hade det gått hål på knölen och det var liksom som ett litet öppet hål in i den (några millimeter i diameter); ser konstigt ut.

När jag sitter still gör det inte ont men när jag rör på vänsterarmen smärtar det. Vad tror ni att det kan vara?
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18072
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

Inläggav slackern » 2010-12-19 23:05:40

Här hitta jag en länk som kanske kan hjälpa.

http://www.sjukvardsradgivningen.se/fra ... 13&c=17758
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Inläggav atoms » 2010-12-19 23:59:00

Det fanns inget särskilt i länkinformationen som förändrar beslutet att snarast vända mig till vårdcentral eller liknande.

Tack ändå.
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18072
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

Inläggav Dagobert » 2010-12-20 5:00:36

Ode till en liten grön klet som jag hittade
i armhålan en midsommaraftons morgon:


Oooo fläskiga fontanell, din smet bestryker mig.
Med slibbfalusker ur en guttubral skrafån,
Vid mina förfäders polyper vill jag skåda,
hur mjälla kakakläckans ögon smäktar i sin låda,
och eljest dränk min grämjelses garott
med lim av torsk som aldrig förr!

/Grunthos den Väderspände
(Liftarens guide till galaxen)
Dagobert
 
Inlägg: 14143
Anslöt: 2010-11-30

Inläggav atoms » 2010-12-22 0:26:35

Jag ringde till vårdcentralen och fick möjligheten att, inte bara knappa in mitt telefonnummer för återuppringning, utan också att tala in det; det gjorde.

Efter kontakt med vårdpersonal fick jag en tid. En sjuksköterska tittade på objektet och sedan kom en läkarperson och tittade. Sköterskan torkade av området och klämde ur en del klägg och satte sedan på ett förband som innehöll en liten tuss indränkt i alsollösning. Sedan fick jag en tid till idag.

När jag gick dit idag hade jag redan varit tvungen att byta bandage ty det jag fick ditsatt hade lossnat - det var alltså lukten av alsollösning som jag känt under julbordskvällen på AAF-träffen.

Man tog bort bandaget och tittade, klämde lite, satte på ett nytt. Jag frågade om blodförgiftning - nej, ingen risk. Sedan gick jag och bunkrade upp på alsollösning och bomullsservetter. Så om ni någon gång har vägarna förbi och behöver ett bandage; titta gärna in! Jag är säkert hemma.
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18072
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

Knöl i armhålan.

Inläggav Defekt Mupp » 2016-02-11 19:15:26

Googla på subcutaneous abscess. Dina armhåleknölar orsakas sannolikt av hårstrån som växer inåt in under huden. Hur pass rakt är ditt hår?
Defekt Mupp
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 101
Anslöt: 2010-01-31

Knöl i armhålan.

Inläggav Neonland » 2016-02-11 20:25:12

Defekt Mupp skrev:Googla på subcutaneous abscess. Dina armhåleknölar orsakas sannolikt av hårstrån som växer inåt in under huden. Hur pass rakt är ditt hår?


Snygg bump :lol: Jag hoppas innerligt att atoms fått hjälp vid det här laget...
Neonland
 
Inlägg: 307
Anslöt: 2014-11-17
Ort: Göteborg

Knöl i armhålan.

Inläggav atoms » 2016-02-13 1:39:22

Neonland skrev:
Defekt Mupp skrev:Googla på subcutaneous abscess. Dina armhåleknölar orsakas sannolikt av hårstrån som växer inåt in under huden. Hur pass rakt är ditt hår?


Snygg bump :lol: Jag hoppas innerligt att atoms fått hjälp vid det här laget...


Jag blev förvånad när jag såg att det var jag som var TS för jag funderade på att nämna att jag har haft knölar. Jag har helt glömt bort denna händelse.

Jag måste ha återhämtat mig för här sitter jag med två armar.
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18072
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

Knöl i armhålan.

Inläggav Alien » 2016-02-13 1:54:44

Det måste väl finnas något svenskt namn på åkomman. Kanske furunkel?

En furunkel (av latin furunculus, "liten tjuv") är en hudåkomma som uppkommer på grund av att en eller flera hårsäckar har blivit inflammerade (därför kan åkomman lätt förväxlas med finnar/akne).
https://sv.wikipedia.org/wiki/Furunkel
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Återgå till Aspergare och vården



Logga in