Samhall utvecklingsanställning

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: atoms, Alien

Samhall utvecklingsanställning

Inläggav thegoatthing » 2016-02-10 14:32:24

Behöver få tips och råd :(

Arbetstränar just nu hos samhall på ett ställe som jag verkligen trivs på, de är första gången jag mår bra på ett arbete och som jag känner är de rätta för mig.
Får just nu bara 3000 från försäkringskassan för att göra de här och jag bad arbetsförmedlingen att kolla möjligheter för en utvecklingsanställning hos samhall.

Var idag på en arbetsintervju ang utvecklingsanställning och nu har allt gått åt helvete. De vill att jag jobbar mån-fre 18.00-23.00 på ett helt nytt ställe, sen jobba extra varannan helg 09.00-16.00 på det stället jag har min arbetsträning på.
Jag vill inte göra den drastiska förändringen, och jag klarar inte av att jobba i stor grupp men de tycker att de är bra för mig att träna på de och utvecklas. Det är väl bara att stänga av tycker dom :(

Ingen chef på samhall förstår vad asperger/autism är utan de vill gå helt emot de anpassningar jag behöver och bett om :(
Alternativt Arbetsträna för 3000 i några mån/år till på mitt nuvarande ställe.

Finns de något form av stöd man kan ha med vid möte med samhall? Någon som kan förklara mitt funktionshinder? Vart vänder man sig isåfall?

Vad händer om jag inte klarar av ett "normalt" efter ett år? Är de som dom säger att dom slänger ut en till arbetslösheten igen?
thegoatthing
Ny medlem
 
Inlägg: 3
Anslöt: 2015-07-06

Samhall utvecklingsanställning

Inläggav Flinta » 2016-02-10 17:42:49

thegoatthing skrev:Ingen chef på samhall förstår vad asperger/autism är utan de vill gå helt emot de anpassningar jag behöver och bett om :(
Alternativt Arbetsträna för 3000 i några mån/år till på mitt nuvarande ställe.

Finns de något form av stöd man kan ha med vid möte med samhall? Någon som kan förklara mitt funktionshinder? Vart vänder man sig isåfall?


Du skulle kunna höra om psykologen på Habiliteringen eller på Arbetsförmedlingen kan vara med på ett möte. De är vanligen vana vid möten på arbetsplatser t ex Samhall. Först krävs att du känner tilltro till någon av dessa och psykologen behöver lära känna dig och ev också läsa utredningen.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Samhall utvecklingsanställning

Inläggav tottis1234 » 2016-02-17 17:41:18

Jag har själv en utvecklingsanställning nu, och jag kan bara säga att samhall är inte som det var för 10 år sedan, man ska kunna jobba som andra, de med "speciella" behov kan inte jobba där.
Tiderna förändras, alla måste enl min driftsledare jobba helg, och kunna flytta på sig..
Har man endast ont i ryggen, eller lite funktinshinder klarar man samhall.
tottis1234
 
Inlägg: 83
Anslöt: 2010-12-12

Samhall utvecklingsanställning

Inläggav thegoatthing » 2016-02-17 18:48:57

tottis1234 skrev:Jag har själv en utvecklingsanställning nu, och jag kan bara säga att samhall är inte som det var för 10 år sedan, man ska kunna jobba, de med "speciella" behov kan inte jobba där.
Tiderna förändras, alla måste enl min driftsledare jobba helg, och kunna flytta på sig..
Har man endast ont i ryggen, eller lite funktinshinder klarar man samhall.


Ja varannan helg måste vi jobba ;/ nej trodde verkligen att detta skulle vara mycket bättre!
Vet du vad som händer efter din anställning?
thegoatthing
Ny medlem
 
Inlägg: 3
Anslöt: 2015-07-06

Samhall utvecklingsanställning

Inläggav tottis1234 » 2016-02-21 18:22:35

thegoatthing, jag vet inte, jag vill vara kvar på samhall, älskar detta företag.
För mig passar samhall så bra. Ska ha ett möte efter påtryckning från psykiatrin med af - så får vi se hur det går.
Samhall har just nu anställningsstopp enl särbon som också jobbar på samhall.
Af verkar inte särskilt intresserade av att hjälpa mig, men alla mina fobier blir bättre, och jag kan gå till och från jobbet utan att vara rädd, trots att jag har både asfalt och haltfobi och lite annat.
tottis1234
 
Inlägg: 83
Anslöt: 2010-12-12

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in