Hur kan min polare som har asperger fungera bättre än jag?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Hur kan min polare som har asperger fungera bättre än jag?

Inläggav Pikachu » 2016-02-06 16:51:35

Toblerone skrev:
Pikachu skrev:Jag har träffat två kliniskt diagnosticerade narcissister och båda var bra mycket ödmjukare än många här.

Många tycks vara så viktiga, göra sådan fruktansvärd stor skillnad i världen och vara så totalt befriad från fel. Väldigt många jobbiga typer. Undrar om det egentligen var Aspergers syndrom man hade i åtanke när man myntade diagnosen Narcissism.


Det är falsk ödmujkhet. De är duktiga på att låtsas. Och vi med AS har kanske svårare att genomskåda det. Om de hade narcissism-diagnos så var de inte ödmjuka, utan bara fejkade det för att manipulera folk.


Okej, dels så berättade de om diagnosen så inget hymmel där, och jag förvånas över att du kan döma ut dem på förhand enbart baserat på deras diagnos. Det är ju inte konstigt om många NT dömer ut oss på förhand när även vi tycks vara snara med det.

Och nej, narcissister är inte lika varandra till 100%. Det finns de som har insikt och aktivt jobbar med självförbättring, något man kanske inte kan säga om många här.
Pikachu
Bannad
 
Inlägg: 2833
Anslöt: 2009-06-14

Hur kan min polare som har asperger fungera bättre än jag?

Inläggav jonte00 » 2016-02-07 3:35:40

ArgeAnkan skrev:ingen aning.

men jag vet att när vi ytliga NTare inte kan hantera livet så är vi ouppfostrade snorungar som bara ska rycka upp oss så vi inte belastar samhället med vår ytliga närvaro.

i alla fall enligt majoriteten på detta forum.

dagens samhälle ställer otroligt höga krav på social kompetens.
någon med asperger i dagens skolor, skulle ha väldigt svårt att utnyttja sin fulla kompetens och överhuvudtaget få en rättvis chans att kunna bevisa det han går för.

detta är något som NTs borde anpassa sig till, speciellt lärare och skolledning.
vad fan är det svåra med att fixa ett jäkla rum där någon aspie kan få sitta och göra sitt prov utan att bli störd av en massa NTs som inte tar hänsyn till andra och stökar runt?

dessutom blir väldigt många aspisar mobbade och därmed deprimerade och hamnar i utanförskap pga NTs som inte tar någon som helst hänsyn till att vissa har medfödda svårigheter.

visst är aspies inte helt fel-fria, men är det någonting som aspiesar inte gör så är det att såra andra med flit och för skojs skull. om jag skulle råka såra någon skulle det helt enkelt vara för att jag inte förstod att detta skulle såra denna personen, medans NTs är väl medvetna med vad dem håller på med.

försök inte och få det synd om NTs när samhället är byggt runt dem, det belönar helt enkelt social kompetens mycket mer än själva kompetensen inom arbets yrket.
jonte00
 
Inlägg: 105
Anslöt: 2015-10-08

Hur kan min polare som har asperger fungera bättre än jag?

Inläggav Pikachu » 2016-02-07 9:50:56

jonte00 skrev:visst är aspies inte helt fel-fria, men är det någonting som aspiesar inte gör så är det att såra andra med flit och för skojs skull.


Hur vet du det?
Pikachu
Bannad
 
Inlägg: 2833
Anslöt: 2009-06-14

Hur kan min polare som har asperger fungera bättre än jag?

Inläggav thema » 2016-02-07 12:13:16

Pikachu skrev:
jonte00 skrev:visst är aspies inte helt fel-fria, men är det någonting som aspiesar inte gör så är det att såra andra med flit och för skojs skull.


Hur vet du det?
Pikachu skrev:
jonte00 skrev:visst är aspies inte helt fel-fria, men är det någonting som aspiesar inte gör så är det att såra andra med flit och för skojs skull.


Hur vet du det?

För att jag har jämfört vanlig skola med specialresurs skola där det går en massa med as / autism spektrum och i den sistnämnda skolan är det INGA problem med mobbning. Visst blir det bråk ibland, men då är det ALLTID för att någon har råkat reta upp någon, men sedan får man sätta sig ner, lugna ner sig, och reda ut det med en kurator.
ALLA är jätte snälla mot lärarna och respekterar varandra, ALLA tar hänsyn till varandra och gör allt de kan för att de andra ska trivas.

NT skolor däremot, har en massa sådana problem.

i min upplevelse har aspies faktiskt VISAT MER HÄNSYN och varit mindre känslokalla än NTs.
Det finns smågrejer som kan få dem att UPPFATTAS som känslokalla och hänsynslösa, t.ex att många aspies ger uppriktiga svar och har svårt att ljuga, men det betyder absolut inte att de är "känslokalla" och gör det för att vara taskiga och få den andra personen att må dåligt. däremot brukar NTs göra sådant, de brukar vilja få andra personer att må dåligt genom mobbning och i synnerhet folk som är annorlunda och inte "normala".

en till sak som är viktig att påpeka : personlighetsstörningar och funktionshinder inom autism spektrum har blivit ett problem de senaste 70 åren eller så, eftersom att samhället har ändrat sig så mycket och ställer högre och högre krav på social kompetens och allt sådant som vi aspies har lite svårt med.
förut kunde de flesta aspies fungera helt okej i en vanlig skola, men detta har ändrat sig genom tiden eftersom att man mer och mer verkar sätta normer på att man ska vara "cool" och dessutom så kräver skolan kompisar, grupparbeten osv.

då kan man fråga sig, är det aspies som är sjuka eller är det SAMHÄLLET som har blivit sjukt?
thema
Ny medlem
 
Inlägg: 5
Anslöt: 2016-02-02

Hur kan min polare som har asperger fungera bättre än jag?

Inläggav thema » 2016-02-07 14:03:03

thema skrev:
Pikachu skrev:
jonte00 skrev:visst är aspies inte helt fel-fria, men är det någonting som aspiesar inte gör så är det att såra andra med flit och för skojs skull.


Hur vet du det?
Pikachu skrev:
jonte00 skrev:visst är aspies inte helt fel-fria, men är det någonting som aspiesar inte gör så är det att såra andra med flit och för skojs skull.


Hur vet du det?

För att jag har jämfört vanlig skola med specialresurs skola där det går en massa med as / autism spektrum och i den sistnämnda skolan är det INGA problem med mobbning. Visst blir det bråk ibland, men då är det ALLTID för att någon har råkat reta upp någon, men sedan får man sätta sig ner, lugna ner sig, och reda ut det med en kurator.
ALLA är jätte snälla mot lärarna och respekterar varandra, ALLA tar hänsyn till varandra och gör allt de kan för att de andra ska trivas.

NT skolor däremot, har en massa sådana problem.

i min upplevelse har aspies faktiskt VISAT MER HÄNSYN och varit mindre känslokalla än NTs.
Det finns smågrejer som kan få dem att UPPFATTAS som känslokalla och hänsynslösa, t.ex att många aspies ger uppriktiga svar och har svårt att ljuga, men det betyder absolut inte att de är "känslokalla" och gör det för att vara taskiga och få den andra personen att må dåligt. däremot brukar NTs göra sådant, de brukar vilja få andra personer att må dåligt genom mobbning och i synnerhet folk som är annorlunda och inte "normala".

en till sak som är viktig att påpeka : personlighetsstörningar och funktionshinder inom autism spektrum har blivit ett problem de senaste 70 åren eller så, eftersom att samhället har ändrat sig så mycket och ställer högre och högre krav på social kompetens och allt sådant som vi aspies har lite svårt med.
förut kunde de flesta aspies fungera helt okej i en vanlig skola, men detta har ändrat sig genom tiden eftersom att man mer och mer verkar sätta normer på att man ska vara "cool" och dessutom så kräver skolan kompisar, grupparbeten osv.

då kan man fråga sig, är det aspies som är sjuka eller är det SAMHÄLLET som har blivit sjukt?

detta är dock min upplevelse, tycker jonte00 och de andra är lite hårda mot NTs.
thema
Ny medlem
 
Inlägg: 5
Anslöt: 2016-02-02

Hur kan min polare som har asperger fungera bättre än jag?

Inläggav Pikachu » 2016-02-07 14:33:12

Det skulle också kunna tänkas vara så att deltagarna i specialklassen är väl medvetna om sina problem och har mycket insikt, de förstår att de är handikappade och försöker göra det bästa av situationen (ödmjuka). Tycker mera att det kan vara ett autoselektivt elitsample än en spegling av aspergare som helhet.

Att aspergare som helhet mobbar mindre har jag faktiskt svårt att tro efter en tids vistelse på AF, fast detta är inte heller en slumpvist utvald representation av aspergare som helhet.
Pikachu
Bannad
 
Inlägg: 2833
Anslöt: 2009-06-14

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in