VILL du jobba?

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: Alien, atoms

VILL du jobba?

Inläggav geeko » 2016-01-29 20:30:01

Efter mer än 3 år som arbetslös - JA! Först var det trevligt med "semester" men sen...

Seriöst.... Finns inget mer deprimerande än att INGEN behöver än. Man har INGET vettigt att göra och framför allt - man har INGA pengar!
geeko
 
Inlägg: 164
Anslöt: 2014-11-09
Ort: Stockholm

VILL du jobba?

Inläggav Huggorm » 2016-01-29 20:39:55

vofff skrev:Jag har bara haft dåliga erfarenheter från mitt dröm jobb. Jag rek att inte söka ditt drömjobb, det kan döda ditt intresse. Bättre att ha nåt liknande i närheten av ditt intresse. Det är kul att jobba med det, men inte i längden.
Känner igen de från när jag jobbade som TV-reparatör, förut var elektronik mitt specialintresse men jag tappade lusten helt när det blev förknippat med slit och krav.
Huggorm
 
Inlägg: 22256
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

VILL du jobba?

Inläggav kiddie » 2016-01-29 23:39:27

Jag skulle vilja ha ett ensamt ganska monotont jobb på deltid. Sedan nyttja en del av tiden till egna projekt och kanske tjäna pengar på småsaker med. Men känns inte som jag orkar någotdera. Visst är det en slags sorg att inte orka jobba men ännu större sorg att inte orka göra det man vill.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

VILL du jobba?

Inläggav Alexis » 2016-01-30 0:50:49

vofff skrev:Jag har bara haft dåliga erfarenheter från mitt dröm jobb. Jag rek att inte söka ditt drömjobb, det kan döda ditt intresse. Bättre att ha nåt liknande i närheten av ditt intresse. Det är kul att jobba med det, men inte i längden.

Jag har haft mitt drömjobb sedan 1992. Har bytt arbetsgivare några gånger, men aldrig tröttnat.

Och jag vill absolut jobba. Skulle jag vinna några miljoner skulle jag kanske säga upp mig, men fortsätta göra något liknande - utan lön - i egna projekt, så att jag kunde komma och gå lite som jag ville. :-)Happy
Alexis
 
Inlägg: 375
Anslöt: 2009-02-26

VILL du jobba?

Inläggav nano » 2016-01-30 0:58:49

Mot betalning JA.
Annars gör jag bara roliga jobb.
Vilssa sorters jobb är väldigt trivsamma.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

VILL du jobba?

Inläggav nallen » 2016-02-01 8:41:46

Surkatt skrev:1. Vinna en massa miljoner och starta ett konstnärskollektiv med en stor ateljé och sälja egengjorda böcker, tavlor, bilder och hantverk och ge vinsten till välgörenhet

Det blir ingen vinst på sånt eftersom det i huvudsak blir en klubb för inbördes beundran för en klick som inte hade några pengar att tala från början.
nallen
 
Inlägg: 19465
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

VILL du jobba?

Inläggav Surkatt » 2016-02-01 14:58:45

nallen skrev:
Surkatt skrev:1. Vinna en massa miljoner och starta ett konstnärskollektiv med en stor ateljé och sälja egengjorda böcker, tavlor, bilder och hantverk och ge vinsten till välgörenhet

Det blir ingen vinst på sånt eftersom det i huvudsak blir en klubb för inbördes beundran för en klick som inte hade några pengar att tala från början.


Om vi alla har sådan läggning, vad är då problemet om vi inte tjänar pengar? :-)005

Men jag tror inte på ditt sätt att tänka. Finns ju massa folk som skulle kunna komma igång med att leva på sin kreativitet om de hade materiella förutsättningar för det. Nu är det ju mest överklassungar som kan det.
Surkatt
 
Inlägg: 589
Anslöt: 2013-01-13
Ort: Med utsikt över vattnet och staden

VILL du jobba?

Inläggav nallen » 2016-02-02 0:49:15

Surkatt skrev:Om vi alla har sådan läggning, vad är då problemet om vi inte tjänar pengar?

För mig, inget alls - för er är problemet att det är svårt att leva ett modernt liv om man inte gör något man kan sälja och tjäna pengar på. Att vara självförsörjande på rovor i skogen bör vara möjligt även idag, men ger knappast tid och ork över till några konstnärliga utsvävningar.
nallen
 
Inlägg: 19465
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

VILL du jobba?

Inläggav kuj kuj » 2016-02-02 1:05:01

ja ,jag vill jobba!
för att få pengar till mina intresse.
kuj kuj
 
Inlägg: 180
Anslöt: 2012-02-07

VILL du jobba?

Inläggav Surkatt » 2016-02-03 0:57:37

nallen skrev:
Surkatt skrev:Om vi alla har sådan läggning, vad är då problemet om vi inte tjänar pengar?

För mig, inget alls - för er är problemet att det är svårt att leva ett modernt liv om man inte gör något man kan sälja och tjäna pengar på. Att vara självförsörjande på rovor i skogen bör vara möjligt även idag, men ger knappast tid och ork över till några konstnärliga utsvävningar.


Men vi lever ju på pengarna jag vunnit. Det var ju en dröm, ingen realistisk plan. Just nu har jag inte ens pengar till min egen hyra :wink:
Surkatt
 
Inlägg: 589
Anslöt: 2013-01-13
Ort: Med utsikt över vattnet och staden

VILL du jobba?

Inläggav KrigarSjäl » 2016-02-03 3:31:19

nallen skrev:
Surkatt skrev:Om vi alla har sådan läggning, vad är då problemet om vi inte tjänar pengar?

För mig, inget alls - för er är problemet att det är svårt att leva ett modernt liv om man inte gör något man kan sälja och tjäna pengar på. Att vara självförsörjande på rovor i skogen bör vara möjligt även idag, men ger knappast tid och ork över till några konstnärliga utsvävningar.

-Odla rovor i skogen och leva på det är orimligt på fler än ett sätt, vi kan ju börja med att det inte medges av Allemansrätten.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

VILL du jobba?

Inläggav kiddie » 2016-02-03 4:03:01

Man kanske har mark. Men man får inte avverka skog hursomhelst för att skapa odlingar.

Men har känsla av att detta inte handlade om faktakunskaper utan om att det är fult med konst och fint med svett.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

VILL du jobba?

Inläggav KrigarSjäl » 2016-02-03 4:14:56

kiddie skrev:Man kanske har mark. Men man får inte avverka skog hursomhelst för att skapa odlingar.

Men har känsla av att detta inte handlade om faktakunskaper utan om att det är fult med konst och fint med svett.

Mjo, visst är det så.

Att det finns ett förakt för konst och humaniora i de blå och bruna leden är ingenting nytt.

Men man vill gärna så hål på deras syn på samhällsekonomi; det är liksom inte så att det funkar med bara Lutherskt slit i dagens globaliserade samhälle.

Det finns liksom ingen såg eller fabrik som bara står och väntar på min arbetskraft och Arbetsförmedlingen förmedlar inte arbeten utan gör helt andra saker.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2016-02-03 4:29:08, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

VILL du jobba?

Inläggav notwoodstock » 2016-02-03 4:18:09

Jag kör min sjukpension just nu på någon slags projektbasis.

Provar ämnesområden som det borde gå att gräva fram något av praktiskt intresse ur.

Jag upptäckte häromdagen att Neuroplacticitet blivit 'hot' - då skall jag lösa lite korsord och nå't mer!

Här verkar det i alla fall som om det händer saker:

https://en.wikipedia.org/wiki/Neuroplasticity

edited.
notwoodstock
 
Inlägg: 3924
Anslöt: 2013-12-22
Ort: Stockholm

VILL du jobba?

Inläggav nallen » 2016-02-03 19:52:31

Surkatt skrev:Men vi lever ju på pengarna jag vunnit.

Vilka därmed tar slut i tämligen rask takt.
nallen
 
Inlägg: 19465
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

VILL du jobba?

Inläggav nallen » 2016-02-03 19:54:38

kiddie skrev:Men har känsla av att detta inte handlade om faktakunskaper utan om att det är fult med konst och fint med svett.

Inte fult med konst i sig. Däremot ska var och en först se till att försörja sig och de sina - sen kan man ägna sig åt nöjen, om det finns någon tid och energi kvar vill säga. I den mån man inte kan försörja sig, åtminstone delvis, på sin konst räknas den till kategorin nöje.
nallen
 
Inlägg: 19465
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

VILL du jobba?

Inläggav nallen » 2016-02-03 19:57:21

KrigarSjäl skrev:Det finns liksom ingen såg eller fabrik som bara står och väntar på min arbetskraft [...]

Det är ditt problem, inte mitt.

KrigarSjäl skrev:[...] Arbetsförmedlingen förmedlar inte arbeten utan gör helt andra saker.

Det däremot är helt befängt. Arbetsförmedlingens uppgift borde vara para ihop lediga tjänster med lämpliga kandidater, precis som vilken annan rekryterings byrå som helst, annars har den inget existensberättigande.
nallen
 
Inlägg: 19465
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

VILL du jobba?

Inläggav Flatline » 2016-02-03 20:15:51

Jag har 2 hektar prima åkermark som jag kan upplåta till rov-odlare.
Erbjuder sovplats på ladugårdsloftet och första utsäde mot 40% av de färdiga rovorna ;)
Flatline
 
Inlägg: 1193
Anslöt: 2013-03-26

VILL du jobba?

Inläggav slackern » 2016-02-03 20:20:01

Flatline skrev:Jag har 2 hektar prima åkermark som jag kan upplåta till rov-odlare.
Erbjuder sovplats på ladugårdsloftet och första utsäde mot 40% av de färdiga rovorna ;)


Akta dig så att dom inte kommer inkrypande under ditt täcke när dom fryser på loftet. Eller det kanske var meningen? :lol:
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

VILL du jobba?

Inläggav Flatline » 2016-02-03 20:21:55

slackern skrev:
Flatline skrev:Jag har 2 hektar prima åkermark som jag kan upplåta till rov-odlare.
Erbjuder sovplats på ladugårdsloftet och första utsäde mot 40% av de färdiga rovorna ;)


Akta dig så att dom inte kommer inkrypande under ditt täcke när dom fryser på loftet. Eller det kanske var meningen? :lol:


Haha nej det var inte tanken, är på jakt efter livegna.
Det är ju isolerat där uppe på loftet, jag är inte hjärtlös :)
Flatline
 
Inlägg: 1193
Anslöt: 2013-03-26

VILL du jobba?

Inläggav slackern » 2016-02-03 20:25:10

Flatline skrev:
slackern skrev:
Flatline skrev:Jag har 2 hektar prima åkermark som jag kan upplåta till rov-odlare.
Erbjuder sovplats på ladugårdsloftet och första utsäde mot 40% av de färdiga rovorna ;)


Akta dig så att dom inte kommer inkrypande under ditt täcke när dom fryser på loftet. Eller det kanske var meningen? :lol:


Haha nej det var inte tanken, är på jakt efter livegna.
Det är ju isolerat där uppe på loftet, jag är inte hjärtlös :)


Tipps sätt in en kontaktannons på Darkside. ;)
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

VILL du jobba?

Inläggav Huggorm » 2016-02-03 20:56:45

Flatline skrev:Jag har 2 hektar prima åkermark som jag kan upplåta till rov-odlare.
Erbjuder sovplats på ladugårdsloftet och första utsäde mot 40% av de färdiga rovorna ;)
Dom kan väl odla potatis eller kål eller något annat användbart istället? Det finns en gräns för hur mycket rovor man behöver :roll:
Huggorm
 
Inlägg: 22256
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

VILL du jobba?

Inläggav slackern » 2016-02-03 21:00:07

Huggorm skrev:
Flatline skrev:Jag har 2 hektar prima åkermark som jag kan upplåta till rov-odlare.
Erbjuder sovplats på ladugårdsloftet och första utsäde mot 40% av de färdiga rovorna ;)
Dom kan väl odla potatis eller kål eller något annat användbart istället? Det finns en gräns för hur mycket rovor man behöver :roll:


Potatis tillhör rotfrukterna, dessutom lär man ju tröttna på surkål i och för sig är det sjukt nyttigt med en massa C-vitamin så att man slipper få skörbjugg.
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

VILL du jobba?

Inläggav PMS-monstret » 2016-02-03 21:02:22

Det är bara losers som inte har något jobb, hälsningar sjukskriven.
PMS-monstret
 
Inlägg: 536
Anslöt: 2014-04-03
Ort: Helvetet

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in