Potentiella mördare

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Pemer » 2008-08-29 22:30:51

HGJ skrev:En annan möjlig tolkning är den som lost gjorde:

vi som {{inte är psykopatiska}} och {{går omkring och mördar folk}}

Hur rimlig den tolkningen är i sammanhanget kan förstås diskuteras.

Nej, den är väl inte det. Utom just för någon som har valt att leta fel att reta sig på för att finna större negativa än positiva sidor i min typ och grad av engagemang är det förstås en viktig poäng att göra, förstås. :roll:
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 15:36:56, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav Jonte » 2008-08-29 22:31:00

Jag tror de fattade Pemers brev även om meningen blev galen. De är NT, såna som faktiskt öppnar fönstret när man frågar om de kan, klipska typer. Bra skrivet tycker jag och framför allt bra att det blev skrivet.
Senast redigerad av Jonte 2011-05-04 15:36:56, redigerad totalt 1 gång.
Jonte
 
Inlägg: 1402
Anslöt: 2007-02-01

Inläggav rabarb » 2008-08-29 22:34:34

Omogen empatiförmåga, risk för psykos vid stress. Det är inte omöjligt att det finns större risk för AS:are att bli mördare.
Senast redigerad av rabarb 2011-05-04 15:36:56, redigerad totalt 1 gång.
rabarb
 
Inlägg: 428
Anslöt: 2008-06-07

Inläggav KrigarSjäl » 2008-08-29 23:02:44

rabarb skrev:Omogen empatiförmåga, risk för psykos vid stress. Det är inte omöjligt att det finns större risk för AS:are att bli mördare.

Visa mig en källa för ditt påstående eller håll käft.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 15:36:56, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav rabarb » 2008-08-29 23:08:03

Kolla bara på Expressens artiklar så förstår du. Den där psykopat-aspergaren t ex.
Senast redigerad av rabarb 2011-05-04 15:36:56, redigerad totalt 1 gång.
rabarb
 
Inlägg: 428
Anslöt: 2008-06-07

Inläggav earlydayminer » 2008-08-29 23:12:03

Haha. Ja fy fan, säger jag. Din gamle spjuver.
Senast redigerad av earlydayminer 2011-05-04 15:36:56, redigerad totalt 1 gång.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Inläggav Pemer » 2008-08-29 23:20:08

Sedan har ju nu jag valt att ha ett visst intresse för att försöka jobba för "vår" sak, och de som vill gå samman inom ramen för OA har uppskattat mina intentioner nog för att välja mig till ordförande. Okej, så jag talar för mina medlemmar, så länge de är nöjda med vad jag gör.

Andra aspergare som inte gillar något av det vi gör får man försöka leva med. Även när de går till direkt angrepp på oss, uppenbarligen. :roll:
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 15:36:56, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav KrigarSjäl » 2008-08-30 0:16:45

lost skrev:
KrigarSjäl skrev:Pemers engagemang är för mig av stort värde. Det är däremot inte dina kråkfötter; du skriver också som en kratta.

Intressant. Du bemöter inget jag säger och retraherar dig tillbaka till den soptunna vari dina argument föddes. Du är en ovärdig motståndare, gå i frid och sluta besvära mig.
Off & Out.

Du är en svamlare.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 15:36:56, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav Zombie » 2008-08-30 0:26:39

Jonte skrev:Jag tror de fattade Pemers brev även om meningen blev galen. De är NT, såna som faktiskt öppnar fönstret när man frågar om de kan, klipska typer. Bra skrivet tycker jag och framför allt bra att det blev skrivet.

Nilale skrev:Bra jobbat, Pemer. Vi behöver sådana som du! :-)049

Instämmer! :-)049
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 15:36:56, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav MsTibbs » 2008-08-30 15:57:13

KrigarSjäl skrev:
rabarb skrev:Omogen empatiförmåga, risk för psykos vid stress. Det är inte omöjligt att det finns större risk för AS:are att bli mördare.

Visa mig en källa för ditt påstående eller håll käft.


MsTibbs skrev:Jag hittade ett uppslag (två sidor) om NPF och psykos i boken "Om psykoser och psykosbehandling" av Sonja Levander (2007). En intressant bok, som har en god avvägning mellan bra mängd fakta och att samtidigt vara avslappnat skriven så den är lättläst. Rekommenderas för dem som är intresserade av ämnet.
Bild

Tråd: aspergers-syndrom-och-psykotiska-symtom-intressant-artikel-t5920.html

Arbete kring Aspergers kopplingar till schizofreni: http://www.clinicalneuropsychiatry.org/ ... lander.pdf

Dessutom säger dom att jag är en sån aspie, som reagerar med psykos/psykotiska symtom vid stress. Krigis borde äta tvål.
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 15:36:57, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav MiaM » 2008-08-30 19:03:59

lost skrev:@Pemer, aka Jason, mördaren, från fredag den 13:e filmerna.
Ditt skrivfel var komisk (för inte vill man kalla den freudiansk?), och ännu så mer i din självupptagna roll som språkrör för AS. Det kunde ha slutat där, men nej, det gjorde det inte. Du kommenterade tillbaka i osammanhängande meningar och bruk av sk. "curly brackets" i något som bara kan beskrivas som vansinne, eller hur Jason?

O den grymma öde att ha Pemer/Jason som advokat!


Det är lite komiskt att finna skrivfel i ett påpekande om någon annans skrivfel. Komiskt och freudianskt, med t på slutet ska det vara, inget annat. :-)026
Senast redigerad av MiaM 2011-05-04 15:36:57, redigerad totalt 1 gång.
MiaM
 
Inlägg: 178
Anslöt: 2008-08-15

Inte bara Expressen

Inläggav Orsobou4 » 2008-08-30 21:13:28

När jag läste den här artikeln som jag hittade på nätet i dag, blev jag upprörd:
http://www.vlt.se/artikelmall.asp?version=804564
Håller massmedia med hets mot folkgrupp, eller vad är syftet? Jag bor i just Västerås, och när en journalist på monopoldagstidningen där skriver en sådan här artikel, får jag ångest.
Senast redigerad av Orsobou4 2011-05-04 15:36:57, redigerad totalt 1 gång.
Orsobou4
 
Inlägg: 28
Anslöt: 2008-03-26
Ort: Västerås

Inläggav jonsch » 2008-08-30 21:40:45

Jag läser och funderar, Orsobou4. Det handlar alltså om en kille som ofredar folk på ett väldigt okontrollerat sätt. Att ha svårkontrollerbar ilska kan hänga ihop med aspighet - inte för att det på något sätt innebär att det är något typiskt för oss att inte kunna kontrollera den men det påstår ju faktiskt inte tidningen heller.

Från artikeln:
29-åringen, som förekommer under 26 avsnitt i belastningsregistret, dömdes tidigare i år till rättspsykiatrisk vård vid en tingsrätt i västra Sverige. Domen, som är överklagad, gällde ofredande och förgripelse mot tjänsteman.

29-åringen hade fått sitt körkort indraget och reagerat med att ringa och trakassera domaren som skrev under domen. Tingsrätten ansåg att risken för återfall, på grund av den psykiska störningen, är hög.

Intressant. Kan man hitta domar på nätet, månne. Jag vill gärna veta om det är aspergers som tingsrätten kallar för "psykisk störning" eller om tidningen mörkar.
Senast redigerad av jonsch 2011-05-04 15:36:57, redigerad totalt 1 gång.
jonsch
 
Inlägg: 4895
Anslöt: 2006-10-12
Ort: Hilbertrummet

Inläggav Pemer » 2008-08-30 21:56:43

Det var då en historia att ha förbannat lite i sig att göra med Asperger. Jag har mailat och påtalat den fundamentala bristen på allmänintresse att den här 29-åringen må ha Asperger. Ska bli intressant att se vad det ger för reaktion.

Jag inskärpte just kombinationen av att diagnosen inte har något med det beteende artikeln handlar om att göra, att det då knappast kan ha allmänintresse, och definitivt inte mer än vad man måste förstå att det riskerar skada andra personer med diagnosen att den nämns i konstiga sammanhang, som förvränger en redan skev bild hos allmänheten än mer.

"Allmänintresse? Det är ju brist på empati!!" sade just Matte bredvid mig. :D
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 15:36:57, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav Pemer » 2008-08-30 22:04:43

Artikelns ingress:

Mälardalens högskola har stängt av en 29-årig student från undervisningen sedan han, bland annat, ofredat en lärare. Studenten har diagnosen Aspergers syndrom (min kursivering).

Jämför:

Mälardalens högskola har stängt av en 29-årig student från undervisningen sedan han, bland annat, ofredat en lärare. Studenten är från Etiopien/Danmark/USA/Irak/Skåne/whatever.

Eller:
Mälardalens högskola har stängt av en 29-årig student från undervisningen sedan han, bland annat, ofredat en lärare. Studenten är muslim/jude/rom/"neger (obs! ej blåneger)"/whateveer.

Eller:
Mälardalens högskola har stängt av en 29-årig student från undervisningen sedan han, bland annat, ofredat en lärare. Studenten har diabetes/hålfotsinlägg/fläckvis håravfall/whatever.

Vilka sorters "bonusinformation" har relevans och allämintresse?

Vilka riskerar mest att sprida konstiga uppfattningar om andra med samma fenomen/ursprung/religion/diagnos?
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 15:36:57, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav Pemer » 2008-08-30 22:05:37

jonsch skrev:Intressant. Kan man hitta domar på nätet, månne. Jag vill gärna veta om det är aspergers som tingsrätten kallar för "psykisk störning" eller om tidningen mörkar.

Ja, det skulle jag allt vilja veta. Bägge alternativen känns i princip lika illa.
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 15:36:57, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav jonsch » 2008-08-30 22:09:20

Pemern, jag hoppas inte men finns det verkligen inte exempel på att aspiesar blir okontrollerat aggresiva just för att de är aspiesar? Vet du att inga exempel finns? Jag vet det inte.

För att pröva ännu mer radikal omskrivning av artikelutdraget: "Mannen flög på vaktmästarn efter att upprepade gånger ha klagat på de låga dörrposterna. Mannen är lång." 8)
Senast redigerad av jonsch 2011-05-04 15:36:57, redigerad totalt 1 gång.
jonsch
 
Inlägg: 4895
Anslöt: 2006-10-12
Ort: Hilbertrummet

Inläggav rattlelizard » 2008-08-30 22:54:51

Hej!
Jag tycker det är komiskt att ni på första sidan i denna tråden tycker det är konstigt att man med AS blir stämplad som mördare, har ni sett era profiler?
Först en knepig Mr. Bean, sen Jason ,Sen tycker Pinhead från Hellraiser sitt!
Ser ni inte det komiska i detta? :D
Jag skulle också ha en Jack the ripper men jag har inte hittat han ännu.
Senast redigerad av rattlelizard 2011-05-04 15:36:57, redigerad totalt 1 gång.
rattlelizard
 
Inlägg: 453
Anslöt: 2008-04-06
Ort: nordvästra skåne

Inläggav Anastasia » 2008-08-30 22:56:44

jonsch skrev:Pemern, jag hoppas inte men finns det verkligen inte exempel på att aspiesar blir okontrollerat aggresiva just för att de är aspiesar? Vet du att inga exempel finns? Jag vet det inte.

Aggressionsproblem är inte speciellt ovanligt vid AS, så det finns antagligen flera exempel på aspergare som blivit okontrollerat aggressiva. Sen är det ju såklart svårt att veta exakt vad som är orsaken till det, de kan ju ha andra problem och diagnoser som förklarar ilskan. Depression, utanförskap, oförmåga att förstå och kommunicera med omvärlden, stress, sensorisk överbelastning m.m kan vara orsaker till att vissa blir utåtagerande. Jag tycker inte alltid det är helt irrelevant att nämna AS i såna här sammanhang, då det kan finnas ett samband.
Senast redigerad av Anastasia 2011-05-04 15:36:57, redigerad totalt 1 gång.
Anastasia
 
Inlägg: 626
Anslöt: 2008-06-21

Inläggav pH » 2008-08-30 23:06:20

Nu är jag ute på mycket tunn is, och jag är inte färdigformulerad. Men jag känner att det är viktigt att få upp detta till diskussion, så jag kör på frihand... *gulp*

Jag tror att det kan finnas en viss koppling mellan AS och brott. Att "vi som grupp" helt dementerar detta tror jag är att riskera att skjuta sig i foten. Det är att förenkla en svår fråga som måste få vara svår och som vi måste kunna tala om.

Jag menar dock koppling och inte orsak, förklaring eller ursäkt!

Jag tror att det kan finnas en koppling mellan brott och att vara ung invandrare i Tensta. Därmed inte sagt att man blir brottsling av att vara invandrare, eller av att bo i Tensta. Men en viss livssituation kan innebära vissa reaktioner. Frustration, svårighet att frörstå händelser eller omgiving, svårighet att läsa av eller känna samhörighet med omgivande människor, svårighet med impulskontroll, låg omvärdskontroll etc. Sådant kan göra att människor reagerar på vissa sätt.

Vad jag menar är att det är en tvåstegare, AS kan innebära vissa problem i livet, dessa problem i en viss omgivning och vid ett visst bemötande kan leda till vissa reaktioner. Därmed inte sagt att AS leder till brottslighet. Men det kan finnas en koppling. Att av "politiska" skäl hävda att AS är irrelevant tror jag inte är lösningen, lika lite som att lättvindigt säga att AS är orsak.

Det jag försöker säga är inget unikt för just AS. Det går att se i alla livssituationer där det uppstår problem i gränsskiktet mellan individ och omgivning, där individen har få påverkansmöjligheter och där omgivningen har låg beredskap för individens förutsättningar.

Var jag begriplig?
Senast redigerad av pH 2011-05-04 15:36:57, redigerad totalt 1 gång.
pH
 
Inlägg: 1355
Anslöt: 2006-11-30

Inläggav jonsch » 2008-08-30 23:09:13

Nej, jag skulle inte direkt rekommendera någon journalist att ta upp AS-diagnosen i en artikel om aggressionsproblem...

Det är kanske en gradfråga? OM aggressionsproblemen har tillräckligt mycket med AS att göra i det specifika fallet och om det är tillräckligt stor andel aspiesar som har tillräckligt stora aggresionsproblem...

Huvudfrågan tycker jag är om det verkligen är AS som fått den här killen att gå över gränsen till ofredande. Det kan ju för all del vara så att han är ur förmåga att hålla inne alla frustrationer som livet givit honom p.g.a. AS. I så fall tycker inte jag att diagnosen har i tidningen att göra men det kanske är just en fråga om tycke. I så fall, som sagt.

/ J
Senast redigerad av jonsch 2011-05-04 15:36:57, redigerad totalt 1 gång.
jonsch
 
Inlägg: 4895
Anslöt: 2006-10-12
Ort: Hilbertrummet

Inläggav docfrasse » 2008-08-31 0:04:55

pH skrev:Nu är jag ute på mycket tunn is, och jag är inte färdigformulerad. Men jag känner att det är viktigt att få upp detta till diskussion, så jag kör på frihand... *gulp*

Jag tror att det kan finnas en viss koppling mellan AS och brott. Att "vi som grupp" helt dementerar detta tror jag är att riskera att skjuta sig i foten. Det är att förenkla en svår fråga som måste få vara svår och som vi måste kunna tala om.

Jag menar dock koppling och inte orsak, förklaring eller ursäkt!

Jag tror att det kan finnas en koppling mellan brott och att vara ung invandrare i Tensta. Därmed inte sagt att man blir brottsling av att vara invandrare, eller av att bo i Tensta. Men en viss livssituation kan innebära vissa reaktioner. Frustration, svårighet att frörstå händelser eller omgiving, svårighet att läsa av eller känna samhörighet med omgivande människor, svårighet med impulskontroll, låg omvärdskontroll etc. Sådant kan göra att människor reagerar på vissa sätt.

Vad jag menar är att det är en tvåstegare, AS kan innebära vissa problem i livet, dessa problem i en viss omgivning och vid ett visst bemötande kan leda till vissa reaktioner. Därmed inte sagt att AS leder till brottslighet. Men det kan finnas en koppling. Att av "politiska" skäl hävda att AS är irrelevant tror jag inte är lösningen, lika lite som att lättvindigt säga att AS är orsak.

Det jag försöker säga är inget unikt för just AS. Det går att se i alla livssituationer där det uppstår problem i gränsskiktet mellan individ och omgivning, där individen har få påverkansmöjligheter och där omgivningen har låg beredskap för individens förutsättningar.

Var jag begriplig?

Fullt begriplig! Jag håller helt med dig, är övertygad om att i längden aspisar endast har att vinna på att ljus sätts på alla de egenskaper, positiva och negativa, som förknippas med AS. Aggressionsproblem är vanligt i gruppen. Så är det.
Senast redigerad av docfrasse 2011-05-04 15:36:57, redigerad totalt 1 gång.
docfrasse
 
Inlägg: 311
Anslöt: 2007-07-30

Inläggav Anastasia » 2008-08-31 0:17:39

Jag tycker också det var väldigt bra och nyanserat beskrivet, pH. Det är enligt mig alldeles för enkelt att hävda att det aldrig finns någon koppling mellan AS och brott. Aspergare befinner sig ofta i en utsatt position, och kriminalitet kan för vissa vara ett sätt att hantera detta. Jag fattar inte varför det ska vara förbjudet att ens diskutera ämnet.
Senast redigerad av Anastasia 2011-05-04 15:36:57, redigerad totalt 1 gång.
Anastasia
 
Inlägg: 626
Anslöt: 2008-06-21

Inläggav pH » 2008-08-31 0:24:35

Anastasia, jag tyckte du tog upp en väldigt bra punkt med sensorisk överbelastning. För vissa med AS kan ett visst stimuli vara som fysisk smärta. Att reagera som vid attack när man har en upplevelse av attack är ju fullt naturligt. Sedan kanske det inte är socialt acceptabelt att uppfatta just det stimulit som attack, men det är ju en i viss mån annan fråga.

Observera dock att jag inte säger att jag anser medias framställning som godtagbar i alla lägen. Man kan inte säga AS och sluta där, det är kontraproduktivt och vilseledande. Det är som att förklara ett brott med att förövaren var kurd från Rosengård, det är en omständighet, möjligen relevant, men inte en orsak.
Senast redigerad av pH 2011-05-04 15:36:57, redigerad totalt 1 gång.
pH
 
Inlägg: 1355
Anslöt: 2006-11-30

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in