Vit urbefolkning

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Vit urbefolkning

Inläggav Fenren » 2016-01-08 10:32:51

kiddie skrev:Det var väl i mellanöstern jordbruket uppkom. Var de redan vitare då?

Jag känner mig helt förvirrad nu.


Nej.

Jordbruk har uppfunnits på många håll oberoende av varandra och utvecklats till olika stadier av otaliga folk.
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Vit urbefolkning

Inläggav kiddie » 2016-01-08 10:33:57

OK. Men de som var samlare/jägare i Europa, var de fortfarande mörka?

Det är den grejen jag hakade upp mig på i youtubeklippet. Att han sa att det aldrig funnits vita samlare/jägare någonsin.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Vit urbefolkning

Inläggav slackern » 2016-01-08 10:34:12

Fenren skrev:
kiddie skrev:Så lite förenklat: Jordbruket uppkommer. Ickevita jordbrukare flyttar till Europa. De blir vitare med tiden.

Eller blev det fel ordning nu?


Du gör på tok för grova förenklingar för att man ens ska kunna säga om det är rätt eller fel.

De första som drog in i Europa var samlare/jägare. Sedan har ett par olika grupper vandrat in och tagit över i olika omgångar från olika håll. Den senaste för oss relevanta var en grupp från indienområdet som tog med sig jordbruket till oss i norra Europa genom trattbägarkulturen.
Typ.
Grovt förenilat.


Jordbruket uppstod väl i dagens Irak mellan Erufrat och Tigris?
slackern
 
Inlägg: 43752
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Vit urbefolkning

Inläggav kiddie » 2016-01-10 4:19:59

Kollade på ett annat klipp. Sanningshalt vet ej. Hävdade detta. I Europa började de hålla sig med boskap. De överlevde ljusbristen för att mjölk innehåller mycket D-vitamin. De som inte tålde mjölken dog ut och de med mutation för tolerans överlevde.

När jordbruket kom ersattes mycket av den animaliska födan av säd som inte innehåller D-vitamin. Då blev det ett annat tryck att man skulle vara ljushyad. Detta kom då efter att man började odla.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Vit urbefolkning

Inläggav Pinghis Khan » 2016-01-17 3:56:45

kiddie skrev:Kollade på ett annat klipp. Sanningshalt vet ej. Hävdade detta. I Europa började de hålla sig med boskap. De överlevde ljusbristen för att mjölk innehåller mycket D-vitamin. De som inte tålde mjölken dog ut och de med mutation för tolerans överlevde.

När jordbruket kom ersattes mycket av den animaliska födan av säd som inte innehåller D-vitamin. Då blev det ett annat tryck att man skulle vara ljushyad. Detta kom då efter att man började odla.

Det största trycket emot att bli ljushyad borde ha ägt rum under istiden eftersom det fanns en massa damm i atmosfären.
Pinghis Khan
Förhandsgranskad. Får inte använda PM eller chatt.
 
Inlägg: 1558
Anslöt: 2016-01-17

Vit urbefolkning

Inläggav slackern » 2016-01-17 13:37:40

kiddie skrev:Kollade på ett annat klipp. Sanningshalt vet ej. Hävdade detta. I Europa började de hålla sig med boskap. De överlevde ljusbristen för att mjölk innehåller mycket D-vitamin. De som inte tålde mjölken dog ut och de med mutation för tolerans överlevde.

När jordbruket kom ersattes mycket av den animaliska födan av säd som inte innehåller D-vitamin. Då blev det ett annat tryck att man skulle vara ljushyad. Detta kom då efter att man började odla.


Alltså det där är BS, innan fick dom ju i sig D-vitamin från fiske. Finns att läsa i boken Bronsåldersmordet, där går det att läsa om hjulbenta människor pga att dom skippade fisken.

Bild

http://www.norstedts.se/bocker/utgiven/ ... -inbunden/
slackern
 
Inlägg: 43752
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Vit urbefolkning

Inläggav Phobos » 2016-01-17 14:35:21

Alla folk utom afrikaner har en viss% av sitt DNA från Neanderthalare.
Phobos
 
Inlägg: 263
Anslöt: 2009-09-20
Ort: Stockholm

Vit urbefolkning

Inläggav Huggorm » 2016-01-17 14:44:34

Phobos skrev:Alla folk utom afrikaner har en viss% av sitt DNA från Neanderthalare.
Även afrikaner kan ha någon promille, men betydligt mindre än folk från andra delar av världen. Själv har jag 2,5%.
Huggorm
 
Inlägg: 22254
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Vit urbefolkning

Inläggav slackern » 2016-01-17 14:47:02

Huggorm skrev:
Phobos skrev:Alla folk utom afrikaner har en viss% av sitt DNA från Neanderthalare.
Även afrikaner kan ha någon promille, men betydligt mindre än folk från andra delar av världen. Själv har jag 2,5%.


Kan man se det genom gentest?
slackern
 
Inlägg: 43752
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Vit urbefolkning

Inläggav Huggorm » 2016-01-17 14:47:55

slackern skrev:
Huggorm skrev:
Phobos skrev:Alla folk utom afrikaner har en viss% av sitt DNA från Neanderthalare.
Även afrikaner kan ha någon promille, men betydligt mindre än folk från andra delar av världen. Själv har jag 2,5%.


Kan man se det genom gentest?
Ja.
Huggorm
 
Inlägg: 22254
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Vit urbefolkning

Inläggav slackern » 2016-01-17 14:49:07

Huggorm skrev:
slackern skrev:
Huggorm skrev:Även afrikaner kan ha någon promille, men betydligt mindre än folk från andra delar av världen. Själv har jag 2,5%.


Kan man se det genom gentest?
Ja.


Hittade du några lustigheter eller är du till 100% german?
slackern
 
Inlägg: 43752
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Vit urbefolkning

Inläggav Huggorm » 2016-01-17 14:54:35

slackern skrev:
Huggorm skrev:
slackern skrev:
Kan man se det genom gentest?
Ja.


Hittade du några lustigheter eller är du till 100% german?
Jag är tydligen afrikan, om man skall se till yDNA :roll: En till för 20 år sedan mycket ovanlig variant i Sverige.
Huggorm
 
Inlägg: 22254
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Vit urbefolkning

Inläggav slackern » 2016-01-17 14:56:51

Huggorm skrev:
slackern skrev:
Huggorm skrev:Ja.


Hittade du några lustigheter eller är du till 100% german?
Jag är tydligen afrikan, om man skall se till yDNA :roll: En till för 20 år sedan mycket ovanlig variant i Sverige.


Finns tydligen en del i Danmark som har ursprung från Danmarks koloni i Västindien, såg ett TV-program en gång där dom intervjuade en blond dansk tjej med vissa afrikanska drag kvar. :)
slackern
 
Inlägg: 43752
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Vit urbefolkning

Inläggav plåtmonster » 2016-01-17 14:58:47

Huggorm skrev:Jag är tydligen afrikan, om man skall se till yDNA :roll: En till för 20 år sedan mycket ovanlig variant i Sverige.
Alla är väl afrikaner i botten. Skillnaden är hur mycket mutationer som har ackumulerats och behållits. Så en av de intressanta skillnaderna är hur stor andel som skiljer sig från medel-afrikan-DNA och hur stor andel som skiljer sig från andra grupper som t.ex asiater.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Vit urbefolkning

Inläggav Huggorm » 2016-01-17 15:03:45

slackern skrev:
Huggorm skrev:
slackern skrev:
Hittade du några lustigheter eller är du till 100% german?
Jag är tydligen afrikan, om man skall se till yDNA :roll: En till för 20 år sedan mycket ovanlig variant i Sverige.


Finns tydligen en del i Danmark som har ursprung från Danmarks koloni i Västindien, såg ett TV-program en gång där dom intervjuade en blond dansk tjej med vissa afrikanska drag kvar. :)
Jo, men det ligger nog betydligt längre tillbaka i tiden för min del. Dessutom finns samma yDNA här och var längs europas medehavskust så det kanske snarare kommer därifrån. En fransk legosoldat som stannade med svenskarna för femhundra år sedan kanske.
Huggorm
 
Inlägg: 22254
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Vit urbefolkning

Inläggav kiddie » 2016-01-17 16:26:22

Skulle vilja gentesta mig men har inte råd med sådant.

Jo, fisk borde ju haft nog med D-vitamin. Damm i atmosfären, istid, då måste folk börjat vitna ganska fort då, dvs långt före jordbruk . Då skulle det funnits en vit "urbefolkning".
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Vit urbefolkning

Inläggav slackern » 2016-01-17 16:27:15

Huggorm skrev:
slackern skrev:
Huggorm skrev:Jag är tydligen afrikan, om man skall se till yDNA :roll: En till för 20 år sedan mycket ovanlig variant i Sverige.


Finns tydligen en del i Danmark som har ursprung från Danmarks koloni i Västindien, såg ett TV-program en gång där dom intervjuade en blond dansk tjej med vissa afrikanska drag kvar. :)
Jo, men det ligger nog betydligt längre tillbaka i tiden för min del. Dessutom finns samma yDNA här och var längs europas medehavskust så det kanske snarare kommer därifrån. En fransk legosoldat som stannade med svenskarna för femhundra år sedan kanske.


Det kanske kan förklara ditt icke raka hår?
slackern
 
Inlägg: 43752
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Vit urbefolkning

Inläggav Pikachu » 2016-01-17 16:56:58

Jag bryr mig inte om vissa är vita eller inte. Det intressanta är när människan började skapa civiliserade samhällen, bra organisation, altruism, större hjärnor o.s.v.

Afrikaner har inga neanderthalgener, bara en sådan skillnad är enorm. Folk som bor på nordligare breddgrader har överlag större hjärnor, liksom folk som bor på sydligare har mindre. En större hjärna innebär större överlevnadspotential för individen. När vi emigrerade norrut var det svårare att överleva och de som inte höll måttet fick inte föra sina gener vidare. Småhjärnorna dog, medans storhjärnorna överlevde. Detta fenomen gäller de flesta andra djurarter, ju kallare miljö desto större hjärnor har de.

Därför blir det ett problem när småhjärnor kommer till våra samhällen, människor som inte selekterats ut av evolutionen för: Samarbetsförmåga, altruism, planeringsförmåga och andra aktiviteter som har högre krav på kognitiv förmåga.
Pikachu
Bannad
 
Inlägg: 2833
Anslöt: 2009-06-14

Vit urbefolkning

Inläggav nescio » 2016-01-17 17:11:13

Pikachu skrev:Småhjärnorna dog, medans storhjärnorna överlevde.
Det är för många småhjärnor här på forumet.
nescio
 
Inlägg: 3835
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Vit urbefolkning

Inläggav kiddie » 2016-01-17 17:24:47

Pikachu skrev:Jag bryr mig inte om vissa är vita eller inte. Det intressanta är när människan började skapa civiliserade samhällen, bra organisation, altruism, större hjärnor o.s.v.


Försvinn från min tråd då. Frågeställningen var pga vad en på Youtube sa, att andra raser har haft en "urbefolkning" som existerade innan jordbruket, men inte de vita. Jag undrade över sanningshalten. Är det en konstig fråga att utgå från må det så vara men det var det som fick min uppmärksamhet. Passar inte frågeställningen har du en egen rastråd.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Återgå till Intressanta intressen



Logga in