Medicinskt experiment (studie på KI)

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: atoms, Alien

Medicinskt experiment (studie på KI)

Inläggav antonius » 2014-12-16 21:30:15

Jaa, han är verkligen en som går på djupet, från klarhet till klarhet... :-)063
antonius
 
Inlägg: 21798
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Medicinskt experiment (studie på KI)

Inläggav qrukan » 2014-12-18 13:15:06

hur man visualiserar voxlar i en miljö som är tänkt primärt för polygoner och texturer.


Marching cubes är väl kanske den mest kända metoden, men det finns massa andra tekniker också.
qrukan
 
Inlägg: 28
Anslöt: 2014-12-18
Ort: Tokholma.

Medicinskt experiment (studie på KI)

Inläggav plåtmonster » 2014-12-18 14:53:14

http://paulbourke.net/geometry/polygonise/

volexample.zip: An example showing how to call polygonise including a sample MRI dataset.

Yummi .. :-)Hug :D

Någon som sett eller experimenterat med MRI filer från en riktigt maskin? funderar på hur de är strukturerade.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Medicinskt experiment (studie på KI)

Inläggav Gripandekylig » 2016-01-15 16:09:47

Forskningsstudien har tydligen givit intressanta resultat så nu ska en uppföljningsstudie med stamcellsodlingar göras. Jag bifogar ett mail från en representant från forskarlaget.

PET-STUDIE Karolinska skrev:Hej,
du var med i en PET-studie för ett tag sedan som efter analyser har preliminärt intressanta fynd. Utifrån detta skulle vi vilja göra en uppföljningsstudie och gå vidare med ytterligare undersökningar som handlar om stamcellsprov med hårstrån från huvudet. Syftet är att utifrån hårstråna skapa nya celler och följa deras utveckling för att kunna jämföra utvecklingen med den från kontrollgruppen.


Jag har tackat ja till att delta i uppföljningsstudien så får vi se vad för något spännande den kan bjuda på. Nu är det ju 2½ år sedan jag deltog i den ursprungliga aspergerstudien med PET-kartering av spridningen och koncentrationen av 5HT-transportörer och GABA-receptorer, så det passade bra att få ett mail från forskargruppen då jag ändå hade tänkt att kontakta dem för att begära ut uppgifterna inför överflytten av mig till en ny psykiatrisk mottagning nu när jag har fyllt 25.

Detta ska bli spännande.
Gripandekylig
 
Inlägg: 1620
Anslöt: 2012-12-27
Ort: Uppsala

Medicinskt experiment (studie på KI)

Inläggav Wine » 2016-01-15 19:35:06

Gripandekylig, riktigt spännande, tack för att du berättar och kommer med uppdateringar om detta.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Medicinskt experiment (studie på KI)

Inläggav Tantaly » 2016-01-16 14:02:05

Bra det det undersöks vilka rubbningar vi autister har i våra hjärnor så att det kommer ett wonderpill snart likt CS för ADHD.
Tantaly
Inaktiv
 
Inlägg: 432
Anslöt: 2014-11-13

Medicinskt experiment (studie på KI)

Inläggav plåtmonster » 2016-01-16 14:26:56

Vi behöver ett piller så att vi känner behovet av att läsa skvallerpressen, senaste modet, skitsnacket, ytliga bekantskaper, avsky mot allt som kräver hjärna, ett ständigt mingelsug och baktaleri. Helt klart något man saknar! :P

OnT, intressant undersökning! Lär väl dock dröja till publikation innan man kan dra lärdom utav det.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Medicinskt experiment (studie på KI)

Inläggav Grisom » 2016-01-16 16:34:17

plåtmonster skrev:Vi behöver ett piller så att vi känner behovet av att läsa skvallerpressen, senaste modet, skitsnacket, ytliga bekantskaper, avsky mot allt som kräver hjärna, ett ständigt mingelsug och baktaleri. Helt klart något man saknar! :P


Året har bara passerat mitten på Januari, men jag tror vi har årets Aspie-citat right there :lol:

Seriöst: Bättre vore ett piller som tar bort stressen och att det delas ut gratis öronproppar till alla autister så att vi slipper höra allt vardagligt prat som våra kära NTs levererar.

Läser själv skvallerpressen, men scrollar fört förbi allt trams om "kändisar" och granskar allt med kritiska ögon samt dubbelkollar vad som presenteras som fakta.
Grisom
 
Inlägg: 196
Anslöt: 2015-10-25

Medicinskt experiment (studie på KI)

Inläggav Gripandekylig » 2016-03-23 1:35:38

Ja just ja jag glömde uppdatera här. Jag var på Karolinska och lämnade några hårstrån. Nu odlas alltså en klon av min hjärnbark i någon näringslösning vid King's College i London. Avsikten är alltså att ta reda på om de egenskaper man observerat i PET-studien kan vara genetiska eller miljöbetingat förvärvade. Den hjärnklon man skapar utifrån mina stamceller kommer ju aldrig att anslutas till några sensoriska organ; den kommer t.ex. aldrig att bearbeta synintryck, processa auditiv input eller lära sig om smärta.

Kan man sedan påvisa samma avvikelser i hjärnklonens koncentrationer och spridning av 5HT-transportörer och GABA-receptorer som man fann i min hjärna, och som observerades utgöra en skillnad mellan de studiedeltagare som med vanliga NPF-tester neuropsykiatriskt bedömdes befinna sig inom det högfungerande autistiska spektrumet och de som bedömdes vara normalfungerande, så har man ju fått klart för sig om de här avvikande egenskaperna kan ha varit medfödda, eller om det krävts att hjärnan upplevt min uppväxt för att utformas som den i det aktuella hänseendet har gjort.

Jag blev även senare erbjuden att delta i en annan forskningsstudie med syftet att undersöka eventuella skillnader i inlärningsprocesser mellan individer med respektive utan någon autismspektrumdiagnos. Dessvärre krävdes det att studiedeltagarna inte åt några antidepressiva mediciner så jag kunde inte ställa upp. Det kanske var någon annan här från forumet som var med på det projektet? Det hölls i februari och deltagarna fick tydligen se på bilder och filmer under vilken tid de stundtals milda elstötar och deras blickar följdes. Jag hade gärna ställt upp men först nu är jag "nollad" från effekterna av den antidepressiva medicinen Nardil (fenelzin) som jag åt under några månader kring årsskiftet.

Nåja, det ska bli spännande att följa forskningen som bedrivs på min hjärnklon.
Gripandekylig
 
Inlägg: 1620
Anslöt: 2012-12-27
Ort: Uppsala

Återgå till Aspergare och vården



Logga in