Vårdpersonal tar sexiga bilder och säljer som kalender

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Vårdpersonal tar sexiga bilder och säljer som kalender

Inläggav Maggi » 2016-01-15 12:18:36

tahlia skrev:Folk har så underliga föreställningar. Fanns barn med på bilderna? Var de närvarande och såg allt?
Om inte - vad är problemet? Har föräldrar aldrig spontansex på soffan eftersom barnen kommer att ligga nedbäddade där när de är sjuka?
Hade det ansetts vara lika olämpligt om de fotograferat vid en vuxen avdelning, bland vuxna sängar?


Tycker du inte att det är skillnad på vad folk gör i hemmet, och vad vårdgivare gör som har till uppgift att rädda, vårda, trösta svårt sjuka barn och förtvivlade föräldrar på ett sjukhus? Det är omdömet hos dessa personer som fattas. Det handlar inte bara om vad någon kan ha fått se av detta. Att dessutom inte kunna räkna ut att det skulle kunna komma ut bland allmänheten verkar korkat.
Maggi
 
Inlägg: 3157
Anslöt: 2013-09-04

Re: Vårdpersonal tar sexiga bilder och säljer som kalender

Inläggav tahlia » 2016-01-15 12:34:18

Wine skrev:Ni som inte tycker att detta är olämpligt eller något att uppröras över, om ni själva hade varit anställda som vårdpersonal på detta barnsjukhus, hade ni utan problem kunnat agera på samma sätt, klätt av er och ställt upp och poserat med era arbetskolleger?

Personligen skulle jag inte klä av mig och posera på någon plats öht eller framför någon människa öht. Det är inte detsamma som att jag dömer ut människors som gör det.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Re: Vårdpersonal tar sexiga bilder och säljer som kalender

Inläggav tahlia » 2016-01-15 12:37:18

Maggi skrev:Tycker du inte att det är skillnad på vad folk gör i hemmet, och vad vårdgivare gör som har till uppgift att rädda, vårda, trösta svårt sjuka barn och förtvivlade föräldrar på ett sjukhus?


Det är skillnad på vad du gör hemma och vad du gör medan du vårdar sjuka.
Vad du gör när du inte vårdar är en annan sak, helt oavsett om du är på jobbet eller inte.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Re: Vårdpersonal tar sexiga bilder och säljer som kalender

Inläggav tahlia » 2016-01-15 12:48:13

KrigarSjäl skrev:-Det som är en underlig föreställning är snarare att se platser där barn dör eller räddas till livet som en plats där man lattjar och spexar.


Om det är någonstans på jorden det bör lattjas och spexas så är det väl på en plats till för barn.

KrigarSjäl skrev:Vi måste ha vördnad inför särskilda platser.
Kyrkor, kapell, sjukhus, övriga vårdinrättningar. Begravningsbyråer.
Det handlar om respekt för människans utsatthet, om respekt för människan.


Jag kan vara respektfull på en plats med andra människor där och då, men det jag respekterar är människorna på platsen, inte platsen i sig. Är kapellet, sjukhuset eller begravningsbyrån tom så är det bara en byggnad.

Visst finns platser som har betydelse för mig men dessa platser har ju betydelse för just mig till följd av min historia. De har ingen betydelse för de flesta andra människor och en helt annan betydelse för vissa. Det är en privat koppling, inget offentligt.

Här tror jag mer att människor reagerar så starkt för att det handlar om avklätt och barn i nästan samma mening. Hade de fotat något mer rumsrent för att samla in pengar så hade ingen klagat.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Vårdpersonal tar sexiga bilder och säljer som kalender

Inläggav Wine » 2016-01-15 13:38:20

tahlia skrev:
Maggi skrev:Tycker du inte att det är skillnad på vad folk gör i hemmet, och vad vårdgivare gör som har till uppgift att rädda, vårda, trösta svårt sjuka barn och förtvivlade föräldrar på ett sjukhus?


Det är skillnad på vad du gör hemma och vad du gör medan du vårdar sjuka.
Vad du gör när du inte vårdar är en annan sak, helt oavsett om du är på jobbet eller inte.


Du kan inte se att det finns en viss skillnad på vad man kan tänkas göra privat i hemmet och på fritiden i jämförelse med vad man som anställd kan tänkas göra på betald arbetstid eller i lokaler där man arbetar?

För övrigt, med tanke på vad som precis har hänt i Köln, Helsingfors, Kalmar och Karlstad samt på ungdomsfestivalen i Stcokholm så kanske det inte heller är så konstigt att människor som kommer hit från andra länder tappar respekten för svenskar när de beter sig som personalen på Astrid Lindgrens barnsjukhus har gjort.
Senast redigerad av Wine 2016-01-15 13:40:46, redigerad totalt 1 gång.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Vårdpersonal tar sexiga bilder och säljer som kalender

Inläggav slackern » 2016-01-15 13:40:06

Wine skrev:
tahlia skrev:
Maggi skrev:Tycker du inte att det är skillnad på vad folk gör i hemmet, och vad vårdgivare gör som har till uppgift att rädda, vårda, trösta svårt sjuka barn och förtvivlade föräldrar på ett sjukhus?


Det är skillnad på vad du gör hemma och vad du gör medan du vårdar sjuka.
Vad du gör när du inte vårdar är en annan sak, helt oavsett om du är på jobbet eller inte.


Du kan inte se att det finns en viss skillnad på vad man kan tänkas göra privat i hemmet och på fritiden i jämförelse med vad man som anställd kan tänkas göra på betald arbetstid eller i lokaler där man arbetar?


Hur vet du att dom gjorde det under betald arbetstid eller på sin fritid? Bara för att det skedde på arbetsplatsen behöver det inte betyda att det skedde under arbetstid.
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Vårdpersonal tar sexiga bilder och säljer som kalender

Inläggav Wine » 2016-01-15 13:42:05

slackern skrev:
Wine skrev:
tahlia skrev:
Det är skillnad på vad du gör hemma och vad du gör medan du vårdar sjuka.
Vad du gör när du inte vårdar är en annan sak, helt oavsett om du är på jobbet eller inte.


Du kan inte se att det finns en viss skillnad på vad man kan tänkas göra privat i hemmet och på fritiden i jämförelse med vad man som anställd kan tänkas göra på betald arbetstid eller i lokaler där man arbetar?


Hur vet du att dom gjorde det under betald arbetstid eller på sin fritid? Bara för att det skedde på arbetsplatsen behöver det inte betyda att det skedde under arbetstid.


Nej, det vet jag inte men jag skrev också "eller i lokaler där man arbetar", eftersom det inte är säkert att de gjorde det på betald arbetstid, men de gjorde det på barnsjukhuset, i lokaler där de arbetar.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Vårdpersonal tar sexiga bilder och säljer som kalender

Inläggav slackern » 2016-01-15 13:54:15

Wine skrev:
slackern skrev:
Wine skrev:
Du kan inte se att det finns en viss skillnad på vad man kan tänkas göra privat i hemmet och på fritiden i jämförelse med vad man som anställd kan tänkas göra på betald arbetstid eller i lokaler där man arbetar?


Hur vet du att dom gjorde det under betald arbetstid eller på sin fritid? Bara för att det skedde på arbetsplatsen behöver det inte betyda att det skedde under arbetstid.


Nej, det vet jag inte men jag skrev också "eller i lokaler där man arbetar", eftersom det inte är säkert att de gjorde det på betald arbetstid, men de gjorde det på barnsjukhuset, i lokaler där de arbetar.


Du har helt rätt jag missade att du skrev tänkas. :)
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Vårdpersonal tar sexiga bilder och säljer som kalender

Inläggav Wine » 2016-01-15 13:55:55

slackern skrev:
Wine skrev:
slackern skrev:
Hur vet du att dom gjorde det under betald arbetstid eller på sin fritid? Bara för att det skedde på arbetsplatsen behöver det inte betyda att det skedde under arbetstid.


Nej, det vet jag inte men jag skrev också "eller i lokaler där man arbetar", eftersom det inte är säkert att de gjorde det på betald arbetstid, men de gjorde det på barnsjukhuset, i lokaler där de arbetar.


Du har helt rätt jag missade att du skrev tänkas. :)


Ja slackern, ibland tror jag att du är lite för snabb när du läser så att du missar vissa saker.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Vårdpersonal tar sexiga bilder och säljer som kalender

Inläggav DIProgan » 2016-01-15 14:02:16

Människor har svårt för att låta människor vara människor även när de inte har några rättigheter till deras tid. Det är bara förtryck. Religiösa samfund har fått sina samlingsplatser som de kan kalla heliga om de vill men sjukhus tillhör den svenska sekulära världen och ska inte vara utsatt för religiösa påtryckningar.
DIProgan
 
Inlägg: 4558
Anslöt: 2008-10-14

Vårdpersonal tar sexiga bilder och säljer som kalender

Inläggav Wine » 2016-01-15 14:12:50

DIProgan skrev:Människor har svårt för att låta människor vara människor även när de inte har några rättigheter till deras tid. Det är bara förtryck. Religiösa samfund har fått sina samlingsplatser som de kan kalla heliga om de vill men sjukhus tillhör den svenska sekulära världen och ska inte vara utsatt för religiösa påtryckningar.


Vad har detta att göra med religion och religiösa påtryckningar? Människor som är ateister eller som ej kallar sig eller anser sig vara religiösa kan inte tycka att vad personalen gjorde på sjukhuset är olämpligt och visar på dåligt omdöme?
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Vårdpersonal tar sexiga bilder och säljer som kalender

Inläggav Sheyen » 2016-01-15 14:30:38

Såatteh... Vart kan man köpa dessa kalendrar? :-)021
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Vårdpersonal tar sexiga bilder och säljer som kalender

Inläggav Wine » 2016-01-15 14:36:18

Sheyen skrev:Såatteh... Vart kan man köpa dessa kalendrar? :-)021


Vissa bilder finns utlagda på bl.a. DN:s och Aftonbladets sajter online så du kan ju faktiskt ladda ned bilder helt gratis om du vill men din tanke kanske var att du ville bidra med lite pengar till välgörande ändamål och då är det ju förstås bättre att köpa en hel kalender.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Vårdpersonal tar sexiga bilder och säljer som kalender

Inläggav plåtmonster » 2016-01-15 14:53:28

Wine skrev:För övrigt, med tanke på vad som precis har hänt i Köln, Helsingfors, Kalmar och Karlstad samt på ungdomsfestivalen i Stcokholm så kanske det inte heller är så konstigt att människor som kommer hit från andra länder tappar respekten för svenskar när de beter sig som personalen på Astrid Lindgrens barnsjukhus har gjort.
Då kanske dessa personer bör välja ett annat land :P
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Vårdpersonal tar sexiga bilder och säljer som kalender

Inläggav Selma » 2016-01-15 21:00:41

tahlia skrev:Jag kan vara respektfull på en plats med andra människor där och då, men det jag respekterar är människorna på platsen, inte platsen i sig. Är kapellet, sjukhuset eller begravningsbyrån tom så är det bara en byggnad.

Är det ok att låta barn springa runt och skrika på en kyrkogård, att hoppa på gravstenar, kissa (eller ännu värre...) på gravarna så länge det inte är andra människor där?

Ögontjänare?

KrigarSjäl har skrivit väldigt klokt om vördnad inför särskilda platser.
Selma
 
Inlägg: 3633
Anslöt: 2009-05-04

Vårdpersonal tar sexiga bilder och säljer som kalender

Inläggav Moggy » 2016-01-15 21:02:24

Vad det inte nån annan sexgrej som blev avslöjad för nåt år sen på samma sjukhus?
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Vårdpersonal tar sexiga bilder och säljer som kalender

Inläggav Sheyen » 2016-01-15 21:03:20

Wine skrev:
Sheyen skrev:Såatteh... Vart kan man köpa dessa kalendrar? :-)021


Vissa bilder finns utlagda på bl.a. DN:s och Aftonbladets sajter online så du kan ju faktiskt ladda ned bilder helt gratis om du vill men din tanke kanske var att du ville bidra med lite pengar till välgörande ändamål och då är det ju förstås bättre att köpa en hel kalender.

Nä, jag skojade mest. :oops:
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Vårdpersonal tar sexiga bilder och säljer som kalender

Inläggav KrigarSjäl » 2016-01-15 21:09:38

DIProgan skrev:Människor har svårt för att låta människor vara människor även när de inte har några rättigheter till deras tid. Det är bara förtryck. Religiösa samfund har fått sina samlingsplatser som de kan kalla heliga om de vill men sjukhus tillhör den svenska sekulära världen och ska inte vara utsatt för religiösa påtryckningar.

-Det går alldeles utmärkt att vara rå-ateist och ändå anse att vissa platser och sammanhang bör helighållas.

Kalla det konfessionsfri vördnad inför människans själ och människans yttersta livsvillkor eller nåt.

Men så är det.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Vårdpersonal tar sexiga bilder och säljer som kalender

Inläggav KrigarSjäl » 2016-01-15 21:14:11

tahlia skrev:
KrigarSjäl skrev:-Det som är en underlig föreställning är snarare att se platser där barn dör eller räddas till livet som en plats där man lattjar och spexar.


Om det är någonstans på jorden det bör lattjas och spexas så är det väl på en plats till för barn.

KrigarSjäl skrev:Vi måste ha vördnad inför särskilda platser.
Kyrkor, kapell, sjukhus, övriga vårdinrättningar. Begravningsbyråer.
Det handlar om respekt för människans utsatthet, om respekt för människan.


Jag kan vara respektfull på en plats med andra människor där och då, men det jag respekterar är människorna på platsen, inte platsen i sig. Är kapellet, sjukhuset eller begravningsbyrån tom så är det bara en byggnad.

Visst finns platser som har betydelse för mig men dessa platser har ju betydelse för just mig till följd av min historia. De har ingen betydelse för de flesta andra människor och en helt annan betydelse för vissa. Det är en privat koppling, inget offentligt.

Här tror jag mer att människor reagerar så starkt för att det handlar om avklätt och barn i nästan samma mening. Hade de fotat något mer rumsrent för att samla in pengar så hade ingen klagat.

Nej, platser är inte "bara en byggnad" när de är tomma på folk.

Platser är kulturbärare.

Man brukar säga att det "sätter sig i väggarna".
Det liv som levts sätter sin prägel.
Platser laddas.

Men det är på en ganska esoterisk nivå.

Låt oss därför istället säga att man av naturliga skäl inte skiter där man äter.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Vårdpersonal tar sexiga bilder och säljer som kalender

Inläggav KrigarSjäl » 2016-01-15 21:15:56

tahlia skrev:
KrigarSjäl skrev:-Det som är en underlig föreställning är snarare att se platser där barn dör eller räddas till livet som en plats där man lattjar och spexar.


Om det är någonstans på jorden det bör lattjas och spexas så är det väl på en plats till för barn.

-Och då är nakenkalendrar lämpligt?

Folk som poserar "sexigt" med sjukhusens instrument?
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Vårdpersonal tar sexiga bilder och säljer som kalender

Inläggav slackern » 2016-01-15 21:17:15

KrigarSjäl skrev:
tahlia skrev:
KrigarSjäl skrev:-Det som är en underlig föreställning är snarare att se platser där barn dör eller räddas till livet som en plats där man lattjar och spexar.


Om det är någonstans på jorden det bör lattjas och spexas så är det väl på en plats till för barn.

-Och då är nakenkalendrar lämpligt?

Folk som poserar "sexigt" med sjukhusens instrument?


Är dom ens nakna på bilderna?
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Vårdpersonal tar sexiga bilder och säljer som kalender

Inläggav elle » 2016-01-15 21:31:01

@ KrigarSjäl : +1

Gamla platser, sjukhus, kyrkogårdar , platser där folk är som mest sårbara har sin historia och själ. Det ska man inte göra till något billigt och vulgärt.
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Vårdpersonal tar sexiga bilder och säljer som kalender

Inläggav Wine » 2016-01-15 21:33:42

slackern skrev:
KrigarSjäl skrev:
tahlia skrev:
Om det är någonstans på jorden det bör lattjas och spexas så är det väl på en plats till för barn.

-Och då är nakenkalendrar lämpligt?

Folk som poserar "sexigt" med sjukhusens instrument?


Är dom ens nakna på bilderna?


Spelar det jättestor roll att personerna inte är helt nakna, att de exempelvis poserar i underkläder, eller vad är din poäng? De poserar ju fortfarande på ett visst sätt.

Selma skrev:KrigarSjäl har skrivit väldigt klokt om vördnad inför särskilda platser.


Ja Krigarsjäl har uttryckt sig formidabelt och kärnfullt i hela tråden enligt min mening, och som elle skrev, det hedrar honom. Det är emellanåt en njutning att läsa vad Krigarsjäl skriver.

Sheyen skrev:
Wine skrev:
Sheyen skrev:Såatteh... Vart kan man köpa dessa kalendrar? :-)021


Vissa bilder finns utlagda på bl.a. DN:s och Aftonbladets sajter online så du kan ju faktiskt ladda ned bilder helt gratis om du vill men din tanke kanske var att du ville bidra med lite pengar till välgörande ändamål och då är det ju förstås bättre att köpa en hel kalender.

Nä, jag skojade mest. :oops:


Det gjorde även jag. :wink:
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Re: Vårdpersonal tar sexiga bilder och säljer som kalender

Inläggav tahlia » 2016-01-15 21:42:58

Selma skrev:
tahlia skrev:Jag kan vara respektfull på en plats med andra människor där och då, men det jag respekterar är människorna på platsen, inte platsen i sig. Är kapellet, sjukhuset eller begravningsbyrån tom så är det bara en byggnad.

Är det ok att låta barn springa runt och skrika på en kyrkogård, att hoppa på gravstenar, kissa (eller ännu värre...) på gravarna så länge det inte är andra människor där?

Ögontjänare?

KrigarSjäl har skrivit väldigt klokt om vördnad inför särskilda platser.


Att hoppa eller kissa på någon annans privata egendom är väl aldrig ok? Det var väl heller inte vad som hände här
Barn bör läras att inte skrika någonstans. Det vad inte heller vad som hände här. Har f.ö inget emot barn som skrattar på en kyrkogård.

Så, hitta en vettig jämförelse om du vill få fram en poäng.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in