Hjälp egen lägenhet, ekonomi, lss, kommun

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Hjälp egen lägenhet, ekonomi, lss, kommun

Inläggav halvlena » 2016-01-10 16:55:40

Har väntat på en lss bostad i över 1 år nu.
Min handläggare på komunen sa till mig att om jag fixar boende på egen hand så "ordnar de resten".
Och ja jag har nu fått en hyreslägenhet.
Tackat ja till den då jag bara hade 2 dagar på att svara.
Men nu när jag väl fixat lägenhet så försöker dom på lss enheten skicka mig till soc.
Dehär med ekonomin är det jag behöver hjälp med.
Jag har aktivitetsersättning, och har rätt till bostads tilläg, men det kommer saknas ca 5000 kr i månaden för att jag ska ha råd att leva.
När kommunen sagt att de ordnar resten har jag uppfattat det som att de ska hjälpa till med ekonomin då de inte kan ordna boende till mig.

De på lss frsöker dkjuta över problemet till soc, medan soc säger att det är lss dak att ta hand om.

Hur har ni gjort?
Vad får ni för pengar och vart ifrån?
Vad gäller egentligen då de inte kan ordna boende till mig?
Vad har jag rätt till?
Hjälp!
Hur ska jag få detta att fungera?
Finns det någon chans att jag kan få de som fattas av komunens lss enhet?
halvlena
Ny medlem
 
Inlägg: 9
Anslöt: 2013-10-08

Hjälp egen lägenhet, ekonomi, lss, kommun

Inläggav Alien » 2016-01-10 17:12:03

LSS kan inte fixa några pengar, däremot kan handläggaren fixa boendestöd. Har du ansökt om det?

Om aktivitetsersättning och bostadstillägg inte räcker till är det en annan enhet på kommunen som handlägger. Den som har hand om socialbidrag/försörjningsstöd.

Du behöver ju inte något boende nu när du har egen lägenhet. Vad du däremot kan behöva är boendestöd, daglig verksamhet, kontaktperson.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Hjälp egen lägenhet, ekonomi, lss, kommun

Inläggav alixha » 2016-01-10 17:18:58

Hur mycket får du i aktivitetsersättning?
Hur mycket får du i bostadstillägg?
Vad ska du betala i hyra?
alixha
 
Inlägg: 2646
Anslöt: 2013-01-04

Hjälp egen lägenhet, ekonomi, lss, kommun

Inläggav halvlena » 2016-01-10 19:53:55

Jag får ca 6000 i aktivitetsersättning.
Har inget boendetillägg ännu men max jag kan få är ca 4500 - 5000 kr.
Hyran ligger på 8200 kr.
Då ingår inte el eller varmvatten.
Sen hemförsäkring, mat, telefon så lär ju hamna på 9000 kr månaden för bara boendet..

Så har ingenaning om hur jag ska lösa detta.
Men i min komun är det 7 års väntetid på boende, men jag chansade och gjorde en intresseanmälan till ett privat företag som bygger nya lägenhetenheter i vår komun. Och ja jag fick en där! Och eftersom jag bara hade 2 dagar på mig att svara så visste jag att jag att jag endå inte kan lösa allef komuner på 2 dagar så tackade jag ja, jag måste ju ta chansen tänkte jag.

Men nu känns det helt hopplöst. Det verkar inte gå att lösa och jag kan verkligen inte bo hemma längre.
Vi blir bara osams här hemma och min mamma måste "ta hand om mig".
Det är ingen som mår bra av att jag bor hemma..
halvlena
Ny medlem
 
Inlägg: 9
Anslöt: 2013-10-08

Hjälp egen lägenhet, ekonomi, lss, kommun

Inläggav slackern » 2016-01-10 20:01:44

Du kan även söka bostadsbidrag i din ålder tror jag, sedan har du även rätt att söka ekonomiskt bistånd från kommunen om du inte kommer upp till existensminimum genom dina inkomster.

Men hur som helst grattis till din lägenhet. :D
slackern
 
Inlägg: 43754
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Hjälp egen lägenhet, ekonomi, lss, kommun

Inläggav alixha » 2016-01-10 20:49:32

Ja det är som dom andra skriver.
Aktivitetsersättning + boendetillägg + ekonomiskt bistånd från kommunen (socialbidrag).
LSS kan du inte få pengar av.

Är du beviljad boende i bostad med särskild service enligt LSS?
Är det det dom inte har lyckats fixa till dig?


Har du funderat på en god man som kan hjälpa dig med myndighetskontakter?
Dom ska ha koll på allt du är berättigad till genom exempelvis LSS, Försäkringskassan och så vidare. Min gode man sa till och med att det finns stipendier man kan söka.


LSS
http://www.autism.se/content1.asp?nodeid=21839

God man och förvaltare
http://www.autism.se/content1.asp?nodeid=22361

Aktivitetsersättning
http://www.autism.se/content1.asp?nodeid=22368

Bostadstillägg
http://www.autism.se/content1.asp?nodeid=22383
alixha
 
Inlägg: 2646
Anslöt: 2013-01-04

Hjälp egen lägenhet, ekonomi, lss, kommun

Inläggav nano » 2016-01-11 1:40:31

påminn mig, jag har en hel del lag-kunskap i ämnet, orkar inte skriva nu,ska sova
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Hjälp egen lägenhet, ekonomi, lss, kommun

Inläggav halvlena » 2016-01-11 13:11:25

Jo men nu är det ju såhär att socialen säger att det är lss enhetens ansvar om de inte kan fixa annat till mig.
Så blir bollad fram och tillbaka från lss till soc.
Ingen vill ta ansvar och hjälpa mig.
Har sökt ekonomiskt bistånd men blev nekad pga att de anser att jag ska gå via lss.

Jag har blivit beviljad lss lägenhet, service lägenhet men de har sagt flertal gånger att om jag ordnar boende på annat sätt så ordnar de resten. Och det är min handläggares exakta ord!
Känner att de inte håller vad de säger.

Sitter i en jobbig sits och vet inte vart jag ska vända mig.
Ska till läkaren och fixa massa bra intyg den 22 januari. Kan habiliteringen hjälpa mig?

Tack för alla svar!
halvlena
Ny medlem
 
Inlägg: 9
Anslöt: 2013-10-08

Hjälp egen lägenhet, ekonomi, lss, kommun

Inläggav nano » 2016-01-11 15:50:46

I slutet hittar du vad jag tycker du bör göra i detta läge efter det du hittils berättat.

Du har ett utmärkt läge i och med att du blivit beviljad LSS bostad.
Detta för att de då erkänt dig som tillhörande av personkrets ett i LSS lagens 1:a paragraf (kapitelindelning saknas i LSS) "Lag (1993:387) om stöd och service till vissa funktionshindrade" http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lag ... -1993-387/

Därmed är de skyldiga att se till att du har det du ansökt om som också samanfaller med "goda levnadsvillkor" tex bostad i samma standard och möblering som en yrkesarbetande i samma ålder har råd med.
Det förväntas dock att man försöker försörja sig själv, det är inte någon frågan om gratis bostad.

Så här står det i en del av 7:e paragrafen.
"Den enskilde skall genom insatserna tillförsäkras goda levnadsvillkor. Insatserna skall vara varaktiga och samordnade. De skall anpassas till mottagarens individuella behov samt utformas så att de är lätt tillgängliga för de personer som behöver dem och stärker deras förmåga att leva ett självständigt liv. Lag (2005:125)."

De har beviljat insats 9 i 9:e paragrafen dvs "9. bostad med särskild service för vuxna eller annan särskilt
anpassad bostad för vuxna,"

Socialnämnden är den formella nämnd som i varje kommun har ansvaret inför lagen att se till att lagen i LSS lagens fall uppfylls men även att alla krav enligt SoL uppfylls, du kan sända alla dina ansökningar om LSS eller socialbidragsansökningar direkt till socialnämnden, de är fortfarande skyldiga att handlägga dem, du är aldrig skyldig att leta rätt på rätt handläggare, det är upp till nämnden att välja handläggare.
De kommer troligen bli mer seriösa när du gör det, de kommer att förstå att du har juridiskt stöd.


Därför tycker jag att du postar eller epostar ett meddelande till socialnämnden i din kommun för att det ska bli en "inkommen handling", ett telefonsamtal eller möte blir inte ett i efterhand kontrollerbart agerande.
Orsaken till detta är förvaltningslagens 5:e paragraf.
I meddelandet föreslår jag att du skriver "Jag vill att den beviljade LSS bostaden med beslut xxxx-xx-xx ordnas omedelbart".

Mer än så behövs inte.
Troligen får du snabbt svar, kanske samma dag som meddelandet kommer in, de kan bli tvungna att snabbt ordna detta för att du inte ska ta det vidare och göra något av saken :)
Du kan förvänta dig mer hjälp av mig om så önskas :)
Avskyr när myndigheter struntar i lagen.

Förresten har du det formella beslutet, det kommer kanske behövas ifall de sätter sig på tvären, var hård mot dem, ställ krav, berätta skriftligen vad du vill så det inte råder några tveksamheter.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Hjälp egen lägenhet, ekonomi, lss, kommun

Inläggav alixha » 2016-01-11 20:14:41

Habiliteringen kan hjälpa dig att kontakta LSS och Socialnämnden om du känner dig osäker.
Jag fick mycket hjälp med sådant i början av en kurator på hab innan jag fick god man.

Bra att ha om man inte vet i vilken ände man ska börja .. eller om man behöver hjälp med att formulera sig.
alixha
 
Inlägg: 2646
Anslöt: 2013-01-04

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in