Stort bokprojekt: Citera dina inlägg?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Stort bokprojekt: Citera dina inlägg?

Inläggav TORatANDET » 2015-12-23 19:01:21

Tack levottomat, Puzzle och Bali för att ni medverkar.
(Jag ser fram emot fler.)
Tack Krigarsjäl för trevliga ord.
Tack ni som redan e-postat mig adresser för boken "Asperger-sensorik" som kommer 1/1.
TORatANDET
 
Inlägg: 845
Anslöt: 2006-06-30
Ort: Falköping

Re: Stort bokprojekt: Citera dina inlägg?

Inläggav Titti » 2015-12-23 21:27:23

TORatANDET skrev:Tack levottomat, Puzzle och Bali för att ni medverkar.
(Jag ser fram emot fler.)
Tack Krigarsjäl för trevliga ord.
Tack ni som redan e-postat mig adresser för boken "Asperger-sensorik" som kommer 1/1.

Roligt att en ny bok är på väg!
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Stort bokprojekt: Citera dina inlägg?

Inläggav Fenren » 2015-12-23 21:56:50

TORatANDET skrev:Om du menar nästa som innehåller citat härifrån kommer den sannolikt att handla om "Asperger/autismtillstånd och arbete",


TORatANDET skrev:Tack ni som redan e-postat mig adresser för boken "Asperger-sensorik" som kommer 1/1.


bara en fråga... är det en bok om arbete eller sensoriska avvikelser?
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Stort bokprojekt: Citera dina inlägg?

Inläggav TORatANDET » 2015-12-23 23:14:46

Fenren skrev:bara en fråga... är det en bok om arbete eller sensoriska avvikelser?


Det är ett och ett halvt år mellan de två citaten av mig som du återgav.
Jag skriver flera böcker.
- Boken om Asperger&arbete kom ut för ett år sedan.
- Boken om Asperger-sensorik (3 uppl.) kommer ut nu om en dryg vecka.
- Under jul skriver jag ett häfte om Asperger och sociala relationer, vars första upplaga nog kommer ut 1/2 2016.
- Sen kommer fler skrifter i framtiden, efterhand som jag hinner.

Torbjörn Andersson
aspi.se
andet.se
TORatANDET
 
Inlägg: 845
Anslöt: 2006-06-30
Ort: Falköping

Stort bokprojekt: Citera dina inlägg?

Inläggav Fenren » 2015-12-23 23:32:11

tack för förtydligandet
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Stort bokprojekt: Citera dina inlägg?

Inläggav KrigarSjäl » 2015-12-26 17:41:48

rdos skrev:
KrigarSjäl skrev:
rdos skrev:Nej. Vill inte förekomma i sådana sammanhang med tveksam vetenskaplig metod. Om någon vill publicera något, så är svaret ja, men för bokprojekt av tveksam kvalite, absolut inte.

-Kvaliteten är alldeles utmärkt.


Du menar att anekdoter från ett forum håller hög kvalite? För mig är det ungefär samma kvalite som vilken syjunta eller skvallertidning som helst.

Tankar och synpunkter direkt från aspergare, utan inblandning av AAF's och Habiliteringens kanaler, är högintressant.

Eftersom Autism/Aspergerinformationen annars alltid distribueras, orkestreras och designas av dom.

Vi ska framträda i kött och blod, som medborgare, och inte acceptera att förpassas till rollen LSS-ärenden med neurotypiska talesmän.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Stort bokprojekt: Citera dina inlägg?

Inläggav rdos » 2015-12-26 18:37:36

KrigarSjäl skrev:Tankar och synpunkter direkt från aspergare, utan inblandning av AAF's och Habiliteringens kanaler, är högintressant.

Eftersom Autism/Aspergerinformationen annars alltid distribueras, orkestreras och designas av dom.

Vi ska framträda i kött och blod, som medborgare, och inte acceptera att förpassas till rollen LSS-ärenden med neurotypiska talesmän.


Det är bara ett par problem med metoden. Det första problemet är att de som skriker högst får sin version hörd. På så vis har vi t.ex. blivit missledda att tro att HBTQ har relevans för neurodiversitet, när det istället handlar om expressiva och högljudda element på forumet och i aspergerkretsar. Det andra problemet är att drag som inte finns i diagnoskriterierna av vissa anses som "tillhör inte AS" bara just för att de inte finns i diagnoskriterierna, och använder sedan detta som argument mot de som hävdar annat. Anekdoter från diagnosticerade kan såklart inte lösa det problemet. Det tredje problemet är att det ytterst är autismforskningen som är mallen för vad AS och relaterade diagnoser är för något, och man kan inte bedriva autismforskning baserat på anekdoter. Böcker baserade på anekdoter funkar därför inte för att ändra på bilden om autismspektrum, då folk som ogillar idén om neurodiversitet alltid kan hänvisa till autismforskningen som anses ha mycket högre värde då den bedrivs av professionella forskare.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Stort bokprojekt: Citera dina inlägg?

Inläggav KrigarSjäl » 2015-12-26 18:42:03

-Mja, jag tillhör sannerligen inte HBTQ-arna men jag är med i böckerna.

Allt som skrivs och publiceras behöver inte vara avhandlingar.
Finns mycket skrivet utanför den akademiska världen med synnerligen god sprängkraft.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Stort bokprojekt: Citera dina inlägg?

Inläggav rdos » 2015-12-26 18:52:16

KrigarSjäl skrev:Allt som skrivs och publiceras behöver inte vara avhandlingar.
Finns mycket skrivet utanför den akademiska världen med synnerligen god sprängkraft.


Jovisst. Med ett bra upplägg så kan man visst få sprängkraft, men det kräver en hel del insidekunskap och lyhördhet kring hur andra fungerar. Det bör helst kombineras med användbara metoder för aspergare att fungera optimalt på egna villkor i samhället. Och då menar jag inte bara prat, utan verklig, handfast, metodik som går att validera.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Stort bokprojekt: Citera dina inlägg?

Inläggav KrigarSjäl » 2015-12-26 19:08:21

rdos skrev:
KrigarSjäl skrev:Allt som skrivs och publiceras behöver inte vara avhandlingar.
Finns mycket skrivet utanför den akademiska världen med synnerligen god sprängkraft.


Jovisst. Med ett bra upplägg så kan man visst få sprängkraft, men det kräver en hel del insidekunskap och lyhördhet kring hur andra fungerar. Det bör helst kombineras med användbara metoder för aspergare att fungera optimalt på egna villkor i samhället. Och då menar jag inte bara prat, utan verklig, handfast, metodik som går att validera.

Men nu handlar inte böckerna om enbart metodik, även om det finns en mängd bra tankar om hur man får ett bra liv som aspie.

Kan säga att jag känner igen mig i resonemangen och att jag haft glädje av de tankar som presenteras i böckerna.

Jag har inte haft glädje av de tankar och det bemötande jag fått från HAb, LSS-tanter eller av Gillbergs skrifter, tvärtom snarare.
Det har snarast varit till men för mig.

De här böckerna ger mig ett slags berättigande.
Säger att jag inte behöver skämmas för mina livsval eller för att jag är den jag är.

AAFs tabloid Ögonblick däremot ger mig ont i magen.

Och insideskunskap finns det nog så det både räcker och blir över då författaren själv är aspie.
Förresten är det bara vi aspies själva som kan ha insideskunskap, en neurotypisk forskare kan aldrig se aspergerpersonligheten inifrån.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Stort bokprojekt: Citera dina inlägg?

Inläggav Flia » 2015-12-26 19:26:41

Ja, men utan signatur.
Flia
 
Inlägg: 2316
Anslöt: 2008-11-28
Ort: Östhammar

Stort bokprojekt: Citera dina inlägg?

Inläggav TORatANDET » 2015-12-29 19:36:58

Tack Flia, du kommer kallas NN.

Fler "ja" behövs som sagt.
Säg gärna "ja" under hela 2016 åtm.
Även om jag inte är aktiv här, kommer jag samla upp alla "ja" vid nästa större bokprojekt.
Era erfarenheter kan komma till nytta!
TORatANDET
 
Inlägg: 845
Anslöt: 2006-06-30
Ort: Falköping

Stort bokprojekt: Citera dina inlägg?

Inläggav TORatANDET » 2015-12-29 19:40:45

Just nu skriver jag häfte om ”Socialt liv vid asperger/autismtillstånd”. De skall komma ut vid första februari (när den utbildningen har nypremiär på ASPI.) Just denna första upplaga kommer inte säljas lös, utan bara ingå som dokumentation.

Det fanns bara plats och söktid för 13 AF-deltagare denna gång:
Alexis, atoms, blueplastic, Bror Duktig, Bali,
Flia, Kimmelie, KrigarSjäl, kullan, levottomat,
Marxisten, Puzzle, Titti
Om ni tretton e-postar mig er papperspostadress så får ni var sitt exemplar av häftet kring 1/2.

Fler ”ja” behövs i tråden som sagt. Nästa gång kommer många flera med.
TORatANDET
 
Inlägg: 845
Anslöt: 2006-06-30
Ort: Falköping

Stort bokprojekt: Citera dina inlägg?

Inläggav rdos » 2015-12-30 11:45:22

KrigarSjäl skrev:Och insideskunskap finns det nog så det både räcker och blir över då författaren själv är aspie.


Det är ingen garanti då "aspie" är ett väldigt luddigt begrepp med stor bredd.

KrigarSjäl skrev:Förresten är det bara vi aspies själva som kan ha insideskunskap, en neurotypisk forskare kan aldrig se aspergerpersonligheten inifrån.


En HBT-person har ingen koll på t.ex. relationsområdet, vilket enligt min uppfattning är det viktigaste. Så hellre en neurotypisk forskare med lite ödmjukhet än en rabiat HBT-person som inte har en susning.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Stort bokprojekt: Citera dina inlägg?

Inläggav Alien » 2015-12-30 19:13:38

Har inga HBT-personer relationer?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Stort bokprojekt: Citera dina inlägg?

Inläggav Bror Duktig » 2015-12-30 20:52:53

TORatANDET skrev:Just nu skriver jag häfte om ”Socialt liv vid asperger/autismtillstånd”. De skall komma ut vid första februari (när den utbildningen har nypremiär på ASPI.) Just denna första upplaga kommer inte säljas lös, utan bara ingå som dokumentation.

Det fanns bara plats och söktid för 13 AF-deltagare denna gång:
Alexis, atoms, blueplastic, Bror Duktig, Bali,
Flia, Kimmelie, KrigarSjäl, kullan, levottomat,
Marxisten, Puzzle, Titti
Om ni tretton e-postar mig er papperspostadress så får ni var sitt exemplar av häftet kring 1/2.

Fler ”ja” behövs i tråden som sagt. Nästa gång kommer många flera med.

Mig är det alltid ok att citera och använda mitt nick om det kommer fler böcker. Och jag tror att du har min adress. Jag är inte heller så aktiv här och missar det mesta men råkade titta lite just idag. Tyvärr har jag inte så mycket koll på vad det är för böcker och att det är flera.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Stort bokprojekt: Citera dina inlägg?

Inläggav Kevlarsoul » 2015-12-30 22:57:59

Kunde svära på att jag hade sagt ja till detta men det kanske var en annan grej. :-)063
Kevlarsoul
 
Inlägg: 5748
Anslöt: 2006-12-08
Ort: Nybro

Stort bokprojekt: Citera dina inlägg?

Inläggav TORatANDET » 2015-12-31 11:20:50

Kevlarsoul skrev:Kunde svära på att jag hade sagt ja till detta men det kanske var en annan grej. :-)063

Bra. Tack. Kevlarsoul.
Jag frågade först bara om att medverka i Perceptionsboken, och det sade du "Ja" till. (Dumt av mig, men jag visste inte att jag ville ha citat i fler böcker då.)
Senare frågade jag bredare om att vara med i "Stort bokprojekt" (med flera böcker.)

Fler "Ja" från er som inte sagt "Ja" än i denna tråd uppskattas och gör nytta!
TORatANDET
 
Inlägg: 845
Anslöt: 2006-06-30
Ort: Falköping

Stort bokprojekt: Citera dina inlägg?

Inläggav TORatANDET » 2015-12-31 11:26:55

Bror Duktig skrev:Och jag tror att du har min adress.

Ja, jag har din postadress, Bror Duktig, och böcker som du är med i får du utan att du behöver säga till.
Detsamma gäller för Titti.
Nu skall jag göra bokbreven med nya "Asperger-sensorik".
TORatANDET
 
Inlägg: 845
Anslöt: 2006-06-30
Ort: Falköping

Stort bokprojekt: Citera dina inlägg?

Inläggav Alien » 2016-01-05 0:10:20

Jag säger ja rent allmänt eftersom jag inte har koll på vilka böcker som är på gång. Men mina AS-upplevelser är inte så hemliga.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: Stort bokprojekt: Citera dina inlägg?

Inläggav kullan » 2016-01-05 1:08:21

Mig kan man citera även i fortsättningen.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Stort bokprojekt: Citera dina inlägg?

Inläggav Kevlarsoul » 2016-01-06 22:30:28

Just ja.. Jag störde mig så på en grej i förra boken, en rätt obetydlig grej egentligen.
Men då jag är en sån som alltid måste peta på detaljer vill jag ändå säga något.
Mitt användarnamn är Kevlarsoul, inte KevlarSoul, ingen stor bokstav på soul med andra ord.

Störde mig en aning på att jag citerades som KevlarSoul. :-)063
Kevlarsoul
 
Inlägg: 5748
Anslöt: 2006-12-08
Ort: Nybro

Stort bokprojekt: Citera dina inlägg?

Inläggav MsTibbs » 2016-01-20 14:36:43

Jag är inte jätteaktiv här längre, men hittar TS nått jag skrivit så får du gärna använda det! Är fortfarande i positiv anda efter gårdagens föreläsning i Karlstad! :)
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Stort bokprojekt: Citera dina inlägg?

Inläggav Trollmor » 2016-01-20 15:22:39

slackern skrev:Får man några som helst royaltys för sin medverkan?
Man får ju boken!
Trollmor
 
Inlägg: 1460
Anslöt: 2010-08-01

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in