ASPI ordna läger 2016? Intressekoll

Allt om Aspergerträffar

 Moderatorer: atoms, Alien

ASPI ordna läger 2016? Intressekoll

Inläggav TORatANDET » 2015-12-30 10:52:20

Läger (större flerdagsträff) med bara aspergare var ett tag sedan. Det brukar vara givande.
Vilka här tror att ni skulle kunna och vilja betala 1600 kr för att delta på en sådan storträff?
Era ja-svar ni är inte bindande. Ni som säger ”Ja” får gärna komma med mer önskemål.

Uppskattningar:
Tre nätter, någon gång från i juni eller juli 2016.
40 personer, alla i enkelrum.
På något ställe mellan Stockholm och Göteborg (som Askersund, Vadstena, Karlsborg ...).
ASPI försöker då hyra några våningar på folkhögskola, vandrarhem o.dyl. + samlingslokal + kök.
Inriktning: Asperger-föreläsningar och -samtal, naturpromenad, tid för umgänge. (Inget ungdoms-festande!!)
Klar nolltolerans emot främlingsfientlighet och emot HBT-fientlighet.
Det blir ingen speciell forumträff utan jag kommer även fråga aspergare via andra kanaler.
Någon mat ingår troligen. Men annars tillgång till självhushållskök.
Kostnad för att deltagare: 1600 kr inkl. ev. moms. (varav 600 kr bet. direkt vid anmälan).
Kostnad för ASPI: 70000 kr i direkta kostnader (logi, lokal ...) + 40 000 kr i arbetstid (förlorade intäkter). Markn.f.intäkt: 10 000 kr. Summa: 100 000 kr + moms. Garanterad ekonomisk förlust ...

Alla ev. intresseanmälningar behöver jag ha senast söndag 7:e februari.
Sedan beslutar jag ifall ASPI ordnar stor asperger-träff. Utifrån:
* Antal intresseanmälningar.
* Om ASPI:s utbildningar fått mycket personal-anmälningar så vi kan ta träff-förlusten.
* Vad de anställda på ASPI vill.

Jag planerar inte vara aktiv på detta forum framåt, men kollar in några gånger i januari och sedan 7/2, och jag nås enkelt via e-post.
Respons önskas alltså BARA från dem som tror att de skulle anmäla sig.

Torbjörn Andersson, asperger-företaget ASPI
TORatANDET
 
Inlägg: 845
Anslöt: 2006-06-30
Ort: Falköping

ASPI ordna läger 2016? Intressekoll

Inläggav Fenren » 2015-12-30 11:03:42

TORatANDET skrev:Klar nolltolerans emot främlingsfientlighet och emot HBT-fientlighet.


Vad är det där för konstigt tillägg? Det luktar politiskt statement lång väg.

Det är väl överhuvudtaget en självklarhet att man beter sig och är artig om man träffas många på samma gång. Det känns yttrrst politiskt att behöva radda upp vilka grupper man inte får vara taskig mot. Är det därmed helt ok att vara fientlig mot vegetarianer och kristna? Eler köttätare och ateister?
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

ASPI ordna läger 2016? Intressekoll

Inläggav KrigarSjäl » 2015-12-31 1:42:21

Fel plats för debatt, men i alla fall; det handlar om trygghet.
Utsatta minoritetsgrupper ska kunna känna sig trygga.

Att man inte vill ha mer eller mindre uttalade nazister på sina träffar är ingenting märkvärdigt.

Jämförelserna haltar.
Som köttätare känner jag mig knappast hotad av veganerna.
---

Är preliminärt intresserad av en sån här träff.

Alla aspergerinitiativ utanför AAFs och omsorgens regi är av godo.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

ASPI ordna läger 2016? Intressekoll

Inläggav TORatANDET » 2015-12-31 12:30:31

TORatANDET skrev:Klar nolltolerans emot främlingsfientlighet och emot HBT-fientlighet.

Jag skrev det för att de värsta inte skulle känna sig välkomna,
och för att invandrare och HBT-personer skulle veta att de är välkomna.

Tyvärr är det ingen självklarhet! Och ställningstagandet behöver uttalas!
Här är två exempel från olika träffar för aspergare:
- En rasist sade att afrikaner skall stanna i Afrika och talade nedsättande om svarta.
- En annan sade att bögar som dött av AIDS fick skylla sig själva.
Båda dessa personer är mycket aktiva på detta forum.

Skälet till att jag slutar skriva på AspergerForum och inte längre kan rekommendera AF, är att ledningen inte permanent stängt av de som får ”muslimer” att känna sig ovälkomna, använder ”bög” som skällsord, o.s.v. Jag kollar in igen 7/2, utan större förhoppningar.
TORatANDET
 
Inlägg: 845
Anslöt: 2006-06-30
Ort: Falköping

ASPI ordna läger 2016? Intressekoll

Inläggav Fenren » 2015-12-31 13:15:06

TORatANDET skrev:
TORatANDET skrev:Klar nolltolerans emot främlingsfientlighet och emot HBT-fientlighet.

Jag skrev det för att de värsta inte skulle känna sig välkomna,
och för att invandrare och HBT-personer skulle veta att de är välkomna.

Tyvärr är det ingen självklarhet! Och ställningstagandet behöver uttalas!
Här är två exempel från olika träffar för aspergare:
- En rasist sade att afrikaner skall stanna i Afrika och talade nedsättande om svarta.
- En annan sade att bögar som dött av AIDS fick skylla sig själva.
Båda dessa personer är mycket aktiva på detta forum.

Skälet till att jag slutar skriva på AspergerForum och inte längre kan rekommendera AF, är att ledningen inte permanent stängt av de som får ”muslimer” att känna sig ovälkomna, använder ”bög” som skällsord, o.s.v. Jag kollar in igen 7/2, utan större förhoppningar.


Är det inte bättre att säga det generella att folk ska uppföra sig och vara hövliga än specificera två grupper som ska känna sig trygga och förvissade om att inte bli hackade på?

Detta speciellt i tider av starkt politiskt polariserande och epitetssättande känns det extra viktigt att hålla sådant generellt.
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

ASPI ordna läger 2016? Intressekoll

Inläggav MoonMakeUP » 2015-12-31 14:28:32

Fan vad kul! Jag hänger på. :D
MoonMakeUP
Ny medlem
 
Inlägg: 17
Anslöt: 2015-11-26
Ort: On the moon and upside down

Re: ASPI ordna läger 2016? Intressekoll

Inläggav Titti » 2015-12-31 15:05:27

Jag har också en del tråkiga erfarenheter av aspergare som beter sig kränkande på olika sätt mot andra, tyvärr. Så det är bra att säga det i klartext redan från början.

Om det inte krockar tidsmässigt med annat och jag har praktiska möjligheter så kommer jag gärna. Detsamma gäller ytterligare två i familjen.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

ASPI ordna läger 2016? Intressekoll

Inläggav pellejamas » 2015-12-31 15:22:57

Låter kul! Jag är intresserad, Hänger gärna med om det passar.
pellejamas
 
Inlägg: 86
Anslöt: 2012-07-08
Ort: Stockholm

ASPI ordna läger 2016? Intressekoll

Inläggav Alexis » 2015-12-31 20:47:09

Jag är helt klart intresserad! :-)Happy
Alexis
 
Inlägg: 375
Anslöt: 2009-02-26

ASPI ordna läger 2016? Intressekoll

Inläggav jojomamma » 2016-01-01 11:59:46

Vilket jysst initiativ! Om jag inte faller för åldersstrecket hänger jag på om jag har möjlighet. Jag har lägervana och älskar att jobba i köket.
jojomamma
 
Inlägg: 433
Anslöt: 2009-03-29
Ort: Sthlm

ASPI ordna läger 2016? Intressekoll

Inläggav Ruffsetuss » 2016-01-02 0:49:18

Om det är möjligt att ta med min hund ( liten) är jag intresserad . Har ingen hundvakt som kan i flera dygn och annat är inte ekonomiskt möjligt.
Ruffsetuss
 
Inlägg: 449
Anslöt: 2015-09-04
Ort: Sundsvall

ASPI ordna läger 2016? Intressekoll

Inläggav bittin » 2016-01-02 2:41:39

Om det inte krockar tidsmässigt med annat och jag har praktiska möjligheter och pappersbetal lappar så kommer jag gärna.
bittin
 
Inlägg: 1894
Anslöt: 2008-11-03

ASPI ordna läger 2016? Intressekoll

Inläggav vofff » 2016-01-02 11:13:22

vad spelar det för roll om det delas in i två kategorier? Om inte lägret är för "alla" aspergers, då kan ni ju lika gärna dela in i flera olika kategorier?! Jag håller med Fenren, det låter inte rätt.

Rubriken lockade min nyfikenhet men nu när man läser på informationen så tackar jag nej!
vofff
 
Inlägg: 445
Anslöt: 2015-05-13
Ort: Malmö

ASPI ordna läger 2016? Intressekoll

Inläggav SoulPain » 2016-01-02 14:15:09

Låter intressant, så länge det är ett event helt utan politiska debatter, blir så mycket tjafs annars :)
SoulPain
 
Inlägg: 362
Anslöt: 2012-07-11
Ort: Värnamo

ASPI ordna läger 2016? Intressekoll

Inläggav slackern » 2016-01-02 15:54:29

vofff skrev:vad spelar det för roll om det delas in i två kategorier? Om inte lägret är för "alla" aspergers, då kan ni ju lika gärna dela in i flera olika kategorier?! Jag håller med Fenren, det låter inte rätt.

Rubriken lockade min nyfikenhet men nu när man läser på informationen så tackar jag nej!


Men du främlingsfientliga och HBT-hatare brukare ju vara så fulla utav hat och våldsamma, bara titta på hur många planerade flyktingförläggningar som har brunnit i höst.
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

ASPI ordna läger 2016? Intressekoll

Inläggav TORatANDET » 2016-02-08 11:28:10

Stort tack för positiva svar: KrigarSjäl, MoonMakeUP, pellejamas, Alexis, jojomamma, Ruffsetuss, bittin, SoulPain samt tre genom PM eller e-post!

Det är 11 intresse-anmälningar. Jag hade kört ifall det blivit minst 30-40.
Så jag beklagar till er intresserade: Det blir ingen träff enligt ovan i sommar.
Beskedet är definitivt.
Jag tycker personligen att det är synd, även om andra behöver stor asperger-träff mer än jag.

Torbjörn Andersson
TORatANDET
 
Inlägg: 845
Anslöt: 2006-06-30
Ort: Falköping

ASPI ordna läger 2016? Intressekoll

Inläggav KrigarSjäl » 2016-02-08 17:30:27

Ok. Trist, men jag förstår hur du tänker.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Återgå till Träffar



Logga in