Vad är det bästa/sämsta med eran Asperger?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: atoms, Alien

Vad är det bästa/sämsta med eran Asperger?

Inläggav Grisom » 2015-12-18 0:24:14

Pikachu skrev:Lugnt, stör mig bara på förnekelse av handikappet. Och vid det här laget borde det vara tydligt att jag har AS, ingen normal människa ödslar så mycket tid och energi på sina intressen som jag gör.


Det kanske är ett handikapp för dig, jag kallar det för tillstånd som i Autismspektrumtillstånd. Jag är ganska högfungerande och lever ett ganska hyffsat bra liv, även om det är ett ensamt liv. Jag har också intensiva intressen, men omgivningen hyllar mig för dem.

Vad jag vill säga är att dina begränsningar definierar inte livet för oss andra med Asperger, vi är alla olika skapta och har olika förutsättningar. Vissa kan knappt knyta skorna och vi andra kan göra saker som neurotypiska inte ens klarar av med 4000 högskolepoäng.
Grisom
 
Inlägg: 196
Anslöt: 2015-10-25

Vad är det bästa/sämsta med eran Asperger?

Inläggav KrigarSjäl » 2015-12-19 9:42:19

plåtmonster skrev:Dåliga källor: Spelfilm och kvällspress.
Bra källor: Vetenskapliga artiklar i dito journaler och litteratur skriven av meriterade personer.

Jovars, men bäst är att lyssna på vad vi har att säga.

Om inte vi är meriterade att uttala oss är ingen meriterad nog.

Akademiker snackar om avhandlingar, studier, evidens.

Jag är här i kött och blod.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Vad är det bästa/sämsta med eran Asperger?

Inläggav slackern » 2015-12-19 9:45:55

KrigarSjäl skrev:
plåtmonster skrev:Dåliga källor: Spelfilm och kvällspress.
Bra källor: Vetenskapliga artiklar i dito journaler och litteratur skriven av meriterade personer.

Jovars, men bäst är att lyssna på vad vi har att säga.

Om inte vi är meriterade att uttala oss är ingen meriterad nog.

Akademiker snackar om om avhandlingar, studier, evidens.

Jag är här i kött och blod.


Det är din upplevelse, din berättelse. Andra har andra upplevelser och berättelser. Din är om fylla och festande. (obs generalisering) Andras är kastrull på huvudet och skapa saker utav lego.
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Vad är det bästa/sämsta med eran Asperger?

Inläggav KrigarSjäl » 2015-12-19 10:04:43

slackern skrev:
KrigarSjäl skrev:
plåtmonster skrev:Dåliga källor: Spelfilm och kvällspress.
Bra källor: Vetenskapliga artiklar i dito journaler och litteratur skriven av meriterade personer.

Jovars, men bäst är att lyssna på vad vi har att säga.

Om inte vi är meriterade att uttala oss är ingen meriterad nog.

Akademiker snackar om om avhandlingar, studier, evidens.

Jag är här i kött och blod.


Det är din upplevelse, din berättelse. Andra har andra upplevelser och berättelser. Din är om fylla och festande. (obs generalisering) Andras är kastrull på huvudet och skapa saker utav lego.

Du har ju inte fattat nånting.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Vad är det bästa/sämsta med eran Asperger?

Inläggav plåtmonster » 2015-12-20 5:15:56

KrigarSjäl har en poäng i att man måste ta till sig vad personers säger när det gått från upplevelser till kunskap. Det svåra är att inte falla in i anekdotisk bevisföring och veta när det utgör kunskap.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Vad är det bästa/sämsta med eran Asperger?

Inläggav KrigarSjäl » 2015-12-21 13:52:24

-Om man tycker att man kan sammanfatta mina nio års forumskrivande om tjugo års erfarenhet av aspergerdiagnosen med "fylla och festande" får man tåla att jag blir lack.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Vad är det bästa/sämsta med eran Asperger?

Inläggav animal » 2015-12-21 15:20:48

Bästa: Fett kärleksfull, tänker inte som någon NT-undermänniska och har alltid rätten på min sida. :-)005

Sämsta: 0 (noll) sex appeal. :-)003 Fast jag tycker detsamma om NT-tjejer, så det är lugnt.
animal
 
Inlägg: 1029
Anslöt: 2010-05-02
Ort: On the side of the angels. ᶘ ᵒᴥᵒᶅ

Vad är det bästa/sämsta med eran Asperger?

Inläggav slackern » 2015-12-21 15:31:43

KrigarSjäl skrev:-Om man tycker att man kan sammanfatta mina nio års forumskrivande om tjugo års erfarenhet av aspergerdiagnosen med "fylla och festande" får man tåla att jag blir lack.


Förlåt det var inte riktigt så jag menade jag skrev även att det var en grov generalisering i mitt inlägg.
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Vad är det bästa/sämsta med eran Asperger?

Inläggav Intressant » 2015-12-24 1:58:31

Bäst är att jag är bäst, sämst är att jag är sämst.
Intressant
 
Inlägg: 660
Anslöt: 2013-10-11
Ort: Stockholm

Vad är det bästa/sämsta med eran Asperger?

Inläggav Sredna » 2015-12-24 2:09:59

Bästa: uthålligheten och analysförmågan när det kommer till mina intressen.

Sämsta: Plötsliga stressutlösta låsningar till exempel i viktiga uppstartsfaser till relationer.
Sredna
 
Inlägg: 302
Anslöt: 2013-03-09

Vad är det bästa/sämsta med eran Asperger?

Inläggav plåtmonster » 2015-12-24 3:07:41

Sredna skrev:Sämsta: Plötsliga stressutlösta låsningar till exempel i viktiga uppstartsfaser till relationer.
Hur gör du för att komma ur dessa?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Vad är det bästa/sämsta med eran Asperger?

Inläggav TORatANDET » 2015-12-24 20:59:09

Flinta skrev:Det bästa är att trivas så enormt bra i mitt eget sällskap. Att känna mig fri och självständig. Naturen är räddningen i vått och torrt!

Nu har jag läst den här tråden, och ovanstående tyckte jag nog bäst om. Men även några andra inlägg om bra specialintressen, natur eller individualitet. De kan ge inspiration för att bygga bra liv.

För mig personligen är trådens fråga för svår, eftersom jag inte skiljer på mig och min asperger, så frågan innebär "Bäst/sämst med mig?"
TORatANDET
 
Inlägg: 845
Anslöt: 2006-06-30
Ort: Falköping

Vad är det bästa/sämsta med eran Asperger?

Inläggav rdos » 2015-12-24 22:59:10

jojomamma skrev:När jag läste Tony Attwoods och Carol Grays aspiekriterier som bygger på våra styrkor och inte svagheter blev jag nöjd med mig själv. De tre första punkterna stämmer så bra, nästan allt stämmer.

1. Vänskapsrelationer karakteriseras av total lojalitet samt oklanderlig pålitlighet

2. Frånvaro av sexism, ”ålders-ism”, fördomar mot främmande kulturer; förmåga att uppfatta människor ”så som de faktiskt är”

3. Står för sina åsikter oberoende av socialt sammanhang eller av vad andra tycker

http://habilitering.se/autismforum/leva ... riterierna


Jo, det vore ju bra om dessa kriterier hade någon relevans, vilket de inte har. Specifikt är ingen av dessa punkter relaterad till neurodiversitet.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Vad är det bästa/sämsta med eran Asperger?

Inläggav Sredna » 2015-12-25 1:27:19

plåtmonster skrev:
Sredna skrev:Sämsta: Plötsliga stressutlösta låsningar till exempel i viktiga uppstartsfaser till relationer.
Hur gör du för att komma ur dessa?


Det som funkar bäst är att vara utvilad innan sociala situationer men de flesta sociala situationer kommer ju dock oväntat så inte alltid till hjälp, det finns muskel och avslappningsövningar också kan dock inte beskriva dom i en forumruta men bara genom att intala sig/ sin kropp att flykt inte är det som ger en något positivt vid läget tycker jag att man blir lite lugnare (det är ju det som kan hända vid stress att kroppen gör sig beredd på flykt eller strid). När stresshärdsmältan är framme måste jag dock ta iktorivil. Så svaret är väl att jag inte till 100% vet vad jag ska göra men tror jag börjar komma på spåret.
Sredna
 
Inlägg: 302
Anslöt: 2013-03-09

Vad är det bästa/sämsta med eran Asperger?

Inläggav Puzzle » 2015-12-25 19:15:47

TORatANDET skrev:För mig personligen är trådens fråga för svår, eftersom jag inte skiljer på mig och min asperger, så frågan innebär "Bäst/sämst med mig?"

Jag känner likadant. Vet inte riktigt om det kan vara att jag fick diagnosen så sent eller för så kort tid sen men jag har inte riktigt reflekterat över eller försökt räkna ut vilka delar jag mig själv som skulle vara eller inte vara med eller utan diagnosen.

Det är helt enkelt pussellådan man har fått och man får nöja sig med de bitar som finns i den. :wink:
Puzzle
 
Inlägg: 4114
Anslöt: 2014-05-28
Ort: Shivering Isles

Vad är det bästa/sämsta med eran Asperger?

Inläggav Sredna » 2015-12-25 22:10:11

Puzzle skrev:Det är helt enkelt pussellådan man har fått och man får nöja sig med de bitar som finns i den.


Ser för tydligt alla de pusselbitar som är utanför lådan, vill många saker.
Sredna
 
Inlägg: 302
Anslöt: 2013-03-09

Vad är det bästa/sämsta med eran Asperger?

Inläggav Puzzle » 2015-12-25 22:29:50

Sredna skrev:
Puzzle skrev:Det är helt enkelt pussellådan man har fått och man får nöja sig med de bitar som finns i den.


Ser för tydligt alla de pusselbitar som är utanför lådan, vill många saker.

Ja jag är väl lite egocentrerad där, mest fokuserad av mina egna bitar utan att intresseras för andras jag inte har. :P
Puzzle
 
Inlägg: 4114
Anslöt: 2014-05-28
Ort: Shivering Isles

Vad är det bästa/sämsta med eran Asperger?

Inläggav Bamse » 2015-12-26 17:13:37

Siggelina skrev:Bästa: Upplevelsen av samt samhörighetskänslan med naturen.


Håller med till 100% :)
Bamse
 
Inlägg: 94
Anslöt: 2012-11-07
Ort: Norrbotten

Vad är det bästa/sämsta med eran Asperger?

Inläggav ArgeAnkan » 2015-12-26 17:20:58

det bästa är att jag kan ta det lugnt. gå upp när jag vill på dagen. lägga mig när jag vill. göra vad jag vill. osv osv osv. inga krav och pengarna kommer in den 18e varje månad. vilket är skönt. rekommenderar det starkt till andra människor om ni vill må bättre. :-)Happy
ArgeAnkan
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 258
Anslöt: 2015-07-11

Vad är det bästa/sämsta med eran Asperger?

Inläggav ArgeAnkan » 2015-12-26 17:27:16

Tantaly skrev:Finns inget bra med funktionshindret. Det kallas funktionshinder av en anledning.
Har vissa bra personlighetsdrag som inte har med autismen att göra däremot. Många verkar tror att personlighetsdrag som självständighet osv har med asperger att göra.

väldigt bra inlägg.
ArgeAnkan
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 258
Anslöt: 2015-07-11

Vad är det bästa/sämsta med eran Asperger?

Inläggav ArgeAnkan » 2015-12-26 17:38:51

plåtmonster skrev:Det verkar alltmer som att problemet för "vanliga" är att de har svårt med socialt och kognitivt abstrakta sammanhang som är kontraintuitiva och utanför den referensram de är bekanta med. De kan inte skapa en imagenär referensram eller resonera utifrån social och kognitivt annorlunda beslutsvägar som de inte berörs av med egna erfarenheter från uppväxt mm.

Det krävs då både information och mental abstraktionsförmåga i flera led för att förstå sammanhangen och att ignorera den egna hjärnans driv att ansluta sig till de existerande referensramar och intuition man har.

finns det en vetenskaplig grund för dina påståenden? jag är genuint intresserad av det ifall du har några i bokhyllan.

mvh /Genuint intresserad person
ArgeAnkan
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 258
Anslöt: 2015-07-11

Vad är det bästa/sämsta med eran Asperger?

Inläggav KrigarSjäl » 2015-12-26 18:34:39

Mjo, många har nog svårt med kognitivt abstrakta tankar och fenomen.
Känner igen det hos många jag mött.

Men så är det.

Gemene man är inte Bertrand Russel utan har fullt upp med sin egen vardag.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Vad är det bästa/sämsta med eran Asperger?

Inläggav plåtmonster » 2015-12-26 19:31:54

ArgeAnkan skrev:finns det en vetenskaplig grund för dina påståenden? jag är genuint intresserad av det ifall du har några i bokhyllan.
Inga vetenskapliga referenser finns. Men det är baserat på lång observation om hur personer resonerar och logiska resonemang baserat på detta. Det är i synnerhet när människor stöter på något väldigt annorlunda som kognitionen blir kritisk. Det finns säkerligen beskrivet i litteratur men det är ett hästjobb att hitta.

Något konkret som många har problem med är sannolikheter. Linjära fenomen kontra exponentiella. Flerstegsanalys i konsekvenser och utfallsanalys. Fakta som behövs för att komma fram till en konklusion och vilka fakta som är sanna men irrelevanta. Brist på insikt i att något går bra med en exponentiell ökning men missa att inse att det rör sig om en S-kurva eller bellkurva då begränsningar finns som först gör sig gällande i senare skede. Oförmåga att förstå när intuitionen är fel och att bortse från densamma.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Vad är det bästa/sämsta med eran Asperger?

Inläggav Flinta » 2015-12-26 19:37:01

Tantaly skrev:Många verkar tror att personlighetsdrag som självständighet osv har med asperger att göra.


Enligt synonymer.se är självständig en "som tänker och handlar på egen hand, utan att behöva stöd av andra". Vad tänker ni om asperger och självständighet? Jag tänker att det kan ha med AS att göra. Jag uppfattar mig själv som självständig eftersom jag söker sätt att leva på som fungerar för mig (sätta gränser för social kontakt eftersom det lätt leder till utmattning t ex). Tar hjälp av proffs men tänker och handlar på egen hand större delen av dygnet.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in