Hur klarar du dig?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Hur klarar du dig?

Inläggav antonius » 2015-12-06 23:30:37

Flatline skrev:hahaha japp och jag får vara redo när ni kommer för mina prylar


Skaffa valgravar och spetsade palisader... :-)003
antonius
 
Inlägg: 21868
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Hur klarar du dig?

Inläggav plåtmonster » 2015-12-07 0:00:54

Direktfilter för 256 kr kanske vore bra-att-ha?

Amazon: Sawyer Products Mini Water Filtration System

ATL: "Vi har gjort oss sårbara"
Dag 4: Brist på livsmedel, alla drivmedel slut på tankstationerna
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Hur klarar du dig?

Inläggav kiddie » 2015-12-07 1:48:55

Huggorm skrev:Hade varit skitkul, men inget skjutande på levande mål för min del. Skall till ett verkligt behov innan jag gör det, jag erkänner att jag är omanligt blödig :oops:


Då får du öva på ickelevande mål. Jag skulle inte våga snara djur för jag är rädd att råka snara en katt eller förrymd hund. För mig är djur inte lika värda alls (Inte logiskt men ett drag inom mig jag måste acceptera). Annars är rådjur lätta nog att snara och de finns i mängd.

Annars kan man ju fiska. Fast allra helst skulle jag vilja ge mig på grisarna. Är så trött på att de går fram överallt och demolerar, de är för många utan naturliga fiender. Dessutom är de både fula och goda.

Jag lovar att slakta dem. Mummmmmsssss.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Hur klarar du dig?

Inläggav Gripandekylig » 2015-12-07 2:55:25

Grisom skrev:
Dagobert skrev:Tror inte det bildas mycket vattendimma vid upphällning från dunk. Däremot bör man tydligen inte duscha i det - kanske säkrare med tvättlapp.


Infektionen orsakas av legionellabakterier som förökar sig i stillastående vatten och som kan förorena vattenledningar, klimatanläggningar, duschar och bubbelpooler.


http://www.1177.se/Stockholm/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Legionarssjuka/

Jo men legionellabakterier infekterar ju människor i form av lunginflammation så man måste andas in aerosola vattenpartiklar för att insjukna. Det är betydligt svårare att drabbas av just den specifika sjukdomen om man dricker vattnet. Samtidigt är det ju ganska enkelt gjort att koka vattnet innan man dricker det eller helt enkelt att gräva ned sin förslutna vattentank under mark där temperaturen hindrar tillväxt av de flesta farligare patogener. Det är ju exempelvis tämligen ofarligt att dricka från en källa i skogen eller från en brunn trots att vattnet däri varit stillastående.

Vid ett av min familjs landställen har vi visserligen diverse reningsfilter vid de flesta av våra brunnar i form av bl.a. luftning, kolfilter, saltavhärdare och antibakteriella silverfilter. Vid ett annat landställe kloreras vattnet och måste därefter behandlas, sannolikt med ett kalkfilter, för att kunna drickas. Vid ett annat av våra landställen filtreras brunnsvatten genom ett simpelt sandfilter, vid ett annat landställe har vi ett järn- och manganfilter för att ge vattnet en klarare färg och trevligare doft och vid ytterligare ett landställe dricker vi helt enkelt orenat brunnsvatten från ett redan tillräckligt rent grundvatten från en djupt belägen akvifug.
Gripandekylig
 
Inlägg: 1620
Anslöt: 2012-12-27
Ort: Uppsala

Hur klarar du dig?

Inläggav Grisom » 2015-12-07 9:24:56

kiddie skrev:[Fast allra helst skulle jag vilja ge mig på grisarna. Är så trött på att de går fram överallt och demolerar, de är för många utan naturliga fiender. Dessutom är de både fula och goda.

Jag lovar att slakta dem. Mummmmmsssss.


En sak som förändrats de senaste decennierna är att vi har fått just många vildsvin i Sverige, de har förökat sig enormt och skulle vara en ganska bra matkälla.
Grisom
 
Inlägg: 196
Anslöt: 2015-10-25

Hur klarar du dig?

Inläggav slackern » 2015-12-07 12:56:21

Grisom skrev:
kiddie skrev:[Fast allra helst skulle jag vilja ge mig på grisarna. Är så trött på att de går fram överallt och demolerar, de är för många utan naturliga fiender. Dessutom är de både fula och goda.

Jag lovar att slakta dem. Mummmmmsssss.


En sak som förändrats de senaste decennierna är att vi har fått just många vildsvin i Sverige, de har förökat sig enormt och skulle vara en ganska bra matkälla.


Risken är väl att dom skulle bli utrotade rätt snabbt. :lol:
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Hur klarar du dig?

Inläggav Huggorm » 2015-12-10 23:42:28

kiddie skrev:Annars kan man ju fiska. Fast allra helst skulle jag vilja ge mig på grisarna. Är så trött på att de går fram överallt och demolerar, de är för många utan naturliga fiender. Dessutom är de både fula och goda.
Gör som i en bok jag läste, jaga vildsvin med spjut. Kasta inte, utan kör ner bakänden i marken och rikta spetsen mot bröstet på grisen när den kommer springande. Om du siktar rätt och kastar dig åt sidan i exakt rätt hundradels sekund överlever du och får en rejäl middag :roll:
Huggorm
 
Inlägg: 22256
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Hur klarar du dig?

Inläggav Flatline » 2015-12-11 1:54:38

Huggorm skrev:
kiddie skrev:Annars kan man ju fiska. Fast allra helst skulle jag vilja ge mig på grisarna. Är så trött på att de går fram överallt och demolerar, de är för många utan naturliga fiender. Dessutom är de både fula och goda.
Gör som i en bok jag läste, jaga vildsvin med spjut. Kasta inte, utan kör ner bakänden i marken och rikta spetsen mot bröstet på grisen när den kommer springande. Om du siktar rätt och kastar dig åt sidan i exakt rätt hundradels sekund överlever du och får en rejäl middag :roll:


Det var ju en klassiker för björnjakt också.
Knepet är att få den jäveln att resa sig på bakbenen och se sådär stor och hotfull ut som de gärna vill göra om de är lite tveksamma och när det gör det rusar du in och planterar spjutet i backen så att dom landar på det när de går ned på alla fyra igen.
Inget jag hade velat prova själv...
Flatline
 
Inlägg: 1193
Anslöt: 2013-03-26

Hur klarar du dig?

Inläggav antonius » 2015-12-11 9:53:49

Flatline skrev:Det var ju en klassiker för björnjakt också.
Knepet är att få den jäveln att resa sig på bakbenen och se sådär stor och hotfull ut som de gärna vill göra om de är lite tveksamma och när det gör det rusar du in och planterar spjutet i backen så att dom landar på det när de går ned på alla fyra igen.
Inget jag hade velat prova själv...


Det där var en gammal manlighetsrit här i Norrland bland samerna... :-)005
antonius
 
Inlägg: 21868
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Hur klarar du dig?

Inläggav Richard » 2015-12-11 14:14:29

Jag skulle gå till tandläkaren.
Richard
 
Inlägg: 3410
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Hur klarar du dig?

Inläggav antonius » 2015-12-11 18:08:27

Richard skrev:Jag skulle gå till tandläkaren.


Tag bussen istl om det är långt...
antonius
 
Inlägg: 21868
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Hur klarar du dig?

Inläggav slackern » 2015-12-15 21:35:21

Kors i taket i Stirling motor är verkligen tyst.

slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Hur klarar du dig?

Inläggav Puzzle » 2015-12-16 0:18:33

antonius skrev:
Flatline skrev:Det var ju en klassiker för björnjakt också.
Knepet är att få den jäveln att resa sig på bakbenen och se sådär stor och hotfull ut som de gärna vill göra om de är lite tveksamma och när det gör det rusar du in och planterar spjutet i backen så att dom landar på det när de går ned på alla fyra igen.
Inget jag hade velat prova själv...


Det där var en gammal manlighetsrit här i Norrland bland samerna... :-)005

Så det är därför det är så ont om samer nu? :wink:
Puzzle
 
Inlägg: 4114
Anslöt: 2014-05-28
Ort: Shivering Isles

Hur klarar du dig?

Inläggav plåtmonster » 2015-12-16 0:30:41

Nej, det är för att när det skall till så fryser "den" så snabbt att det inte blir något ;)
Underskott i produktionen helt enkelt.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Hur klarar du dig?

Inläggav annorlunda » 2015-12-23 22:31:16

Med tanke på att jag bott i 3, nästan 4 månader sammanhängande i en stuga utan el, rinnande vatten och utan vägar i närheten så känner jag mig inte värst orolig. Eller jo, orolig för vad andra människor skulle hitta på förstås...Men för övrigt så skulle väl helt enkelt ta bilen och åka dit och bo där igen, livnära mig i första hand på fiske. Om det drog ut på tiden fick jag väl i värsta fall börja jaga också.

Kunde jag inte ta mig dit av någon anledning så har jag iallafall trangiakök, tält för alla årstider och sovsäck som klarar ned till -34 grader så. Skulle åtminstone försöka ta mig ifrån folk så långt jag bara kom mig ifrån dem med tanke på att de nog skulle bli rätt desperata..
annorlunda
 
Inlägg: 1212
Anslöt: 2007-09-02

Hur klarar du dig?

Inläggav kiddie » 2015-12-23 22:39:25

Sådana människor som kan lite borde slå sig samman. Jag har inget emot att försöka jaga fast jag kan behöva omplåstring efter grisjakten. Sen så kan jag underhålla genom att sjunga också alternativt irritera. :-)005
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Hur klarar du dig?

Inläggav plåtmonster » 2015-12-24 3:45:22

annorlunda skrev:Eller jo, orolig för vad andra människor skulle hitta på förstås...
Det är nog en rejäl osäkerhetsfaktor!
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Hur klarar du dig?

Inläggav ArgeAnkan » 2015-12-26 9:06:15

kiddie skrev:
Huggorm skrev:Hade varit skitkul, men inget skjutande på levande mål för min del. Skall till ett verkligt behov innan jag gör det, jag erkänner att jag är omanligt blödig :oops:


Då får du öva på ickelevande mål. Jag skulle inte våga snara djur för jag är rädd att råka snara en katt eller förrymd hund. För mig är djur inte lika värda alls (Inte logiskt men ett drag inom mig jag måste acceptera). Annars är rådjur lätta nog att snara och de finns i mängd.

Annars kan man ju fiska. Fast allra helst skulle jag vilja ge mig på grisarna. Är så trött på att de går fram överallt och demolerar, de är för många utan naturliga fiender. Dessutom är de både fula och goda.

Jag lovar att slakta dem. Mummmmmsssss.

varför?

Annars kan man ju fiska. Fast allra helst skulle jag vilja ge mig på grisarna. Är så trött på att de går fram överallt och demolerar, de är för många utan naturliga fiender. Dessutom är de både fula och goda.

är du psykopat? inga naturliga fiender? varför ligger det bacon på din smörgås?

Moderator Puzzle: Medlemmen har fått en varning se detta inlägg.
ArgeAnkan
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 258
Anslöt: 2015-07-11

Hur klarar du dig?

Inläggav plåtmonster » 2015-12-26 9:45:38

Att vilja kvitta sig med djur som förstör är ganska rationellt även om det kanske är mindre humant.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Hur klarar du dig?

Inläggav ArgeAnkan » 2015-12-26 9:50:41

plåtmonster skrev:Att vilja kvitta sig med djur som förstör är ganska rationellt även om det kanske är mindre humant.

snälla, citera inlägg så man ser vilket inlägg du svarar på. du gör det i andra trådar så du borde ha ett grepp om det.

ontopic:
hur förstår grisar? grisar lever bara på gårdar(MAJORITETEN) och är till för att ätas. vad har dom gjort för fel när det är vi som föder upp och sätter dom där? det enda rationella som existerar där är att vi är starkare och kan behandla dom som vi gör. det gör det dock inte rättvist gentemot dom.

ska vi ta NT personer och sätta dom i en farm och sedan äta upp dom? det är ju rationellt, eller hur?
ArgeAnkan
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 258
Anslöt: 2015-07-11

Hur klarar du dig?

Inläggav plåtmonster » 2015-12-26 9:57:56

ArgeAnkan skrev:snälla, citera inlägg så man ser vilket inlägg du svarar på. du gör det i andra trådar så du borde ha ett grepp om det.
Om du kikar ett inlägg upp så borde det framgå vilket inlägg som avses.

Vildgrisar är för övrigt problemet. Inte de som föds upp på gårdar.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Hur klarar du dig?

Inläggav ArgeAnkan » 2015-12-26 10:01:37

plåtmonster skrev:
ArgeAnkan skrev:snälla, citera inlägg så man ser vilket inlägg du svarar på. du gör det i andra trådar så du borde ha ett grepp om det.
Om du kikar ett inlägg upp så borde det framgå vilket inlägg som avses.

Vildgrisar är för övrigt problemet. Inte de som föds upp på gårdar.

det finns flera inlägg med grisar. om du är ute efter missförstånd så förstår jag att du agerar på detta sätt. annars så är det YTTERST logiskt(aspergare helgar oftast detta ord, och förespråkar konstruktiva och konsekventa diskussioner) att på ett forum citera personen man svarar.

vildgrisar, vad ställer dom till med för problem? jag har levt på landet, städer i olika delar av landet under mitt 45åriga liv, jag har inte sett en enda vildgris. vildsvin stöter jag på 1 gång per år.

vildgrisar?
ArgeAnkan
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 258
Anslöt: 2015-07-11

Hur klarar du dig?

Inläggav Huggorm » 2015-12-26 11:19:54

Vad är skillnaden mellan ett svin och en gris?
Huggorm
 
Inlägg: 22256
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Re: Hur klarar du dig?

Inläggav tahlia » 2015-12-26 11:45:47

Huggorm skrev:Vad är skillnaden mellan ett svin och en gris?

Ingen skillnad egentligen. Svin omfattar hela arten medan vi brukar kalla de tama svinen för grisar.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in