administrativt arbete inom sjukvården

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: Alien, atoms

administrativt arbete inom sjukvården

Inläggav Stratocaster » 2015-12-14 14:39:41

Finns det medlemmar i forumet som arbetar/praktiserar med administrativa uppgifter inom sjukvården? Jag tänker på t ex. läkarsekreterare, medicinsk sekreterare, klinikassistent med mera.

- Hur upplever ni arbetet? Har ni anpassat något efter ert funktionshinder?
- Hur ser en arbetsdag ut?
- Skulle ni rekommendera arbetet till någon som är känslig i röriga miljöer, mår dåligt av sociala kontakter, har telefonfobi men som tycker om att göra ensamt arbete vid datorn t ex. journalskrivning, transkribering, hålla ordning på diverse papper med mera. (Aldrig jobbat inom vården så jag vet inte vilka uppgifter som finns)

Jag vet inte varför men jag trivs i sjukhusmiljö. Skulle vilja hålla till i något källarplan och hålla på med arkivering eller sammansätta material ( t ex journalskrivning) vid datorn.
Stratocaster
 
Inlägg: 26
Anslöt: 2015-12-07

administrativt arbete inom sjukvården

Inläggav alixha » 2015-12-14 15:16:11

Visst finns det anpassning men är du någon form av sekreterare så kommer du oundvikligen ha kontakt med människor dagarna i ända. Samtal, planeringsmöten, samverkansgrupper, telefonmöten, bemanna patienttelefon, receptionsarbete och liknande.

Visst kommer du få sitta vid en dator och knappa på tangentbordet och skriva journaler men förmodligen kommer någon komma förbi och störa dig var 5:e minut för dom behöver få något gjort och så vidare. Hög servicenivå och rätt utbildning brukar vara ett krav.

Klinikassistent är nog snäppet värre, där brukar det vara så att man får göra allt ovan som en sekreterare gör men också ta hand om nyanställda och lite annat smått och gott.
alixha
 
Inlägg: 2646
Anslöt: 2013-01-04

administrativt arbete inom sjukvården

Inläggav Stratocaster » 2015-12-16 14:23:45

Tack för ditt svar.

Det verkar dessvärre som min bild av yrket stämmer ganska bra, hade dock hoppats att det var mer fokus på datorarbete och mindre receptionsuppgifter och möten. Även om det säkert varierar från ställe till ställe.

Undrar om det finns andra liknande yrken inom sjukhus/mottagningar men som sker lite mer "bakom kulisserna". Dvs. arbetsuppgifter som inte kräver direktkontakt med patienter och gärna inte kräver allt för lång utbildning/inlärningsperiod. Om någon har tips är det mycket välkommet!
Stratocaster
 
Inlägg: 26
Anslöt: 2015-12-07

administrativt arbete inom sjukvården

Inläggav Grisom » 2015-12-16 15:42:29

Är inte det, men har spenderat otaliga timmar på sjukhuset pg av mina föräldrar, samt att stora delar av släkten jobbat inom vården, med den infon - här har du mina svar:

Stratocaster skrev:- Hur upplever ni arbetet? Har ni anpassat något efter ert funktionshinder?
- Hur ser en arbetsdag ut?
- Skulle ni rekommendera arbetet till någon som är känslig i röriga miljöer, mår dåligt av sociala kontakter, har telefonfobi men som tycker om att göra ensamt arbete vid datorn t ex. journalskrivning, transkribering, hålla ordning på diverse papper med mera. (Aldrig jobbat inom vården så jag vet inte vilka uppgifter som finns)


Finns knappt några assistenter kvar. De flesta doktorerna får göra sånt själv och de har klagats på att de lägger mer tid på sånt än på att träffa patienter. Det finns dem som gör det du säger, men de jag träffat jobbar inom privatsjukvården och de har mycket social kontakt med människor.

Jag vet inte varför men jag trivs i sjukhusmiljö. Skulle vilja hålla till i något källarplan och hålla på med arkivering eller sammansätta material ( t ex journalskrivning) vid datorn.


Finns inga sådana jobb på källarplan, du är nog ute efter att bli vaktmästare eller nåt där du får vara ifred. Eller så lär du dig att bli mer social vilket du blir med åren medans du jobbar, men det kräver ett initiativ och ihärdighet att intressera sig för människor från din sida.

Lycka till.
Grisom
 
Inlägg: 196
Anslöt: 2015-10-25

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in