Ungdomar begravs levande för att bota depression (Sydkorea)

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Ungdomar begravs levande för att bota depression (Sydkorea)

Inläggav Puzzle » 2015-12-14 17:02:25

DN: "Ungdomar begravs levande för att bota depression"
Dagens Nyheter skrev:Depressioner kan vara svåra att bota. I Sydkorea tar människor nu till en minst sagt okonventionell metod för att komma tillrätta med problemet. De klär upp sig, läser avskedsbrev – och begravs levande.


"Begravs" är väl kanske lite att ta i men dom blir instängda i en kista i tio minuter efter att ha skrivit och läst upp ett avskedsbrev. Visst kan det säkert vara bra att reflektera över livet men känns inte det här lite väl extremt? Eller tror ni att det kanske skulle kunna hjälpa?
Puzzle
 
Inlägg: 4114
Anslöt: 2014-05-28
Ort: Shivering Isles

Ungdomar begravs levande för att bota depression (Sydkorea)

Inläggav slackern » 2015-12-14 17:17:35

Jag tror att koreaner har ett helt annat psyke än oss, dom har säkert lärt sig att meditera sedans barnsben, så det är väl en form utav medveten närvaro övning skulle jag kunna tänka mig. Kommer man över paniken kan det nog vara ett bra sätt att reflektera om man verkligen vill dö och bli begravd eller att leva vidare.
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Ungdomar begravs levande för att bota depression (Sydkorea)

Inläggav LILITH_ » 2015-12-14 19:23:39

Låter absurt.
Men intressant!
Det kan säkert fungera på vissa eller till och med många kanske. Det är inte jätteovanligt att försöka ta sitt liv och sedan ångra sig i sista stund. Ibland är det redan för sent då.
LILITH_
f.d Eyes wide open
 
Inlägg: 1594
Anslöt: 2009-12-26
Ort: Månens baksida

Ungdomar begravs levande för att bota depression (Sydkorea)

Inläggav plåtmonster » 2015-12-14 23:50:51

Asiater brukar på makronivå vara lite mer skärpta och mer kan-göra-inga-problem. ;)
Det finns dock problem också men väst skulle kunna lära sig en del saker.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in