Dator/tvspel där autism/AS är en styrka?

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Dator/tvspel där autism/AS är en styrka?

Inläggav Winterblues » 2015-03-17 0:24:07

Just det, det har jag hört talas om :) Ska kolla lite närmare på det.

För tillfället har jag försökt få igång Neverwinter Nights 2 på min Mac genom Wine. Men jag fick inte igenom installationen och gav upp :P Självklart så failar den alldeles i slutet runt 95% Det där tär för mycket på mina nerver.
Winterblues
 
Inlägg: 428
Anslöt: 2011-08-27
Ort: Bohuslän

Dator/tvspel där autism/AS är en styrka?

Inläggav geocache » 2015-03-17 1:26:22

"Paradox", till Amiga. :-)173

Bild
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Dator/tvspel där autism/AS är en styrka?

Inläggav Puzzle » 2015-03-17 11:52:18

Winterblues skrev:Just det, det har jag hört talas om :) Ska kolla lite närmare på det.

För tillfället har jag försökt få igång Neverwinter Nights 2 på min Mac genom Wine. Men jag fick inte igenom installationen och gav upp :P Självklart så failar den alldeles i slutet runt 95% Det där tär för mycket på mina nerver.


Hehe, vet inte om jag ska rekommendera det eller inte, upp till lvl 20-30 så går det mer eller mindre att köra själv och det är ju gratis så man kan ju alltid testa hur det funkar men problemet är ju att man kan fastna för det och det blir jobbigt att sluta.. :wink:

Men vad jobbigt att den avbröts så nära hade ju blivit hyfsat irriterad själv också. :P
Puzzle
 
Inlägg: 4114
Anslöt: 2014-05-28
Ort: Shivering Isles

Dator/tvspel där autism/AS är en styrka?

Inläggav Myrkr » 2015-03-17 12:50:06

Föredrar crpg, datorrollspel med mycket statistik, där halva nöjet är att planera sin "build" för att få de så bra som möjligt och själva spelandet i sig blir sekundärt. Neverwinter Nights 2 är ett bra exempel eftersom multiclassing kan skapa oändliga möjligheter. Spenderar mer tid i "character creator:n" än i spelet. Om du får igång det, och gillar det, så borde du verkligen skaffa expansionen Mask of the Betrayer också, både storyn och karaktärerna är ljusår bättre i den.
Gillar även spel där man bygger hela partyn, (t ex Icewind Dale 1/2, Temple of Elemental Evil, Wastelands 2, Divinity: Original Sin) vilket gör planeringsfasen ett rent helvete, fast ett härligt sådant. Till saken hör väl att jag har värdelöst arbetsminne så jag får kämpa med att hålla reda på allt, men jag gillar utmaningen, blir som hjärngympa.

Spelade en hel del League of Legends förut, ett lagspel där man tävlar 5 mot 5, har både statistik, taktik och ytligt samarbete, inte alls lika krävande som WoW eftersom det bara är 5 i ens lag och chatten är mer än tillräcklig för kommunikation. Fast det communityt är fullt av omogna arslen som stup i kvarten önskar cancern åt ens morsa etc så man får vara lite hårdhudad för att överleva.

Hearthstone är ett kortspel, något förenklad variant av Magic The gathering, bygger på Wow-spelvärlden. Man samlar på kort, väljer vilka kort man ska ha i sin lek etc, man tävlar mot andra, en mot en, man behöver inte ha de bästa korten utan kan vinna på enbart överlägsen taktik.

Dark Souls tyckte jag passade mig också eftersom det är så oförlåtande svårt är det är fördel att kunna försvinna helt i spelet och orka spela om delar av spelet flera gånger för att lyckas, något de flesta säkert snabbt lessnar på.
Fast det är nästan helt actionbaserat, reflexkrävande, inte så mycket taktik och sånt.
Myrkr
 
Inlägg: 1213
Anslöt: 2014-05-15

Dator/tvspel där autism/AS är en styrka?

Inläggav kiddie » 2015-03-17 22:54:02

Plattformsspel och vissa äventyrsspel.

De jag inte orkar med är RPG och simspel. Inte förtjust i den sortens strategi.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Dator/tvspel där autism/AS är en styrka?

Inläggav Winterblues » 2015-03-18 2:35:03

Bra tips ni kommer med :)

Plattform kör jag mycket. Har även en apparat som spelar in i HD från konsol till dator. Har gjort många speed-runs på Mario och Donkey Kong genom den xD Men spelar som sagt inte så överdrivet nu.

Neverwinter Nights blev jag så fäst vid att jag tatuerade in loggan haha. Men det var 1:an jag spelade då :)

Paradox ser ut som något Salamon's Key inspirerats av (NES).

Är ju lite nördig på Magic The Gathering - har testat Heartstone. Har dock hört från en bekant att det typ gjort det väldigt extremt jobbigt för de som inte betalar för det. Minns inte vad det var, men att det skulle ta sjukt många timmar att samla ihop till det man behövde hardcore så att säga.
Winterblues
 
Inlägg: 428
Anslöt: 2011-08-27
Ort: Bohuslän

Dator/tvspel där autism/AS är en styrka?

Inläggav plåtmonster » 2015-03-18 2:45:28

Kanske det som skiljer AS vänliga spel från andra om de kräver samspel med andra personer? och kanske vissa spel som kräver social taktik, som Simcity mm?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Dator/tvspel där autism/AS är en styrka?

Inläggav kiddie » 2015-03-18 4:23:02

En sak som jag har märkt är när jag spelar i lag så är jag den tåligaste lagmedlemmen som håller huvet kallt och har OK översikt vad de andra gör. De andra av mina kompisar tappar lätt fattningen.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Dator/tvspel där autism/AS är en styrka?

Inläggav Firkraag » 2015-12-10 15:41:19

Jag fastnar ofta för skicklighetsbaserade online spel, och då specifikt där det är jag mot en annan. Är väldigt driven till att bli bättre och bättre så det är viktigt att spelet har ett högt skicklighets tak som helst ska vara praktiskt onåbart, detta gör att spel som StarCraft 2, Street Fighter och Quake 3 i 1v1 är nog det jag spenderat mest tid med.

Jag känner att jag har väldigt dåligt tålamod för lag mot lag spel det händer snabbt att någon skyller på en eller tvärt om när det går fel, jag är väl inte den som skriker huvudet av mig över andras misstag utan som kiddie tar jag det lugnt men jag tycker det är jobbigt om jag själv presterar dåligt i sådana här lägen och tycker det är tråkigt att andra kan se till så man förlorar också. Det är för svårt att mäta hur bra man själv är när man lirar i grupp i mitt tycke.

Men jag spelar även single player RPG i stil med Mass Effect, Witcher osv samt vänligare co-op spel med vänner och familj som Portal, Borderlands, Rayman Legends, Left 4 Dead, Diablo 3 osv där det inte är sådan hög press att det skylls på andra om det går dåligt utan mest är roligt.
Firkraag
 
Inlägg: 553
Anslöt: 2010-06-10
Ort: Göteborg

Dator/tvspel där autism/AS är en styrka?

Inläggav Grisom » 2015-12-10 18:45:50

Alla grindspel funkar bra, inte många som klarar av att 16+ timmars grinds för XP eller resurser.

För övrigt så brukar jag också vara vansinnigt rik i spelen.
Grisom
 
Inlägg: 196
Anslöt: 2015-10-25

Dator/tvspel där autism/AS är en styrka?

Inläggav alixha » 2015-12-10 19:40:31

Kan rekommendera ARK: Survival Evolved.
Väldigt varierat spel där dom flesta delar passar oss med AS perfekt.

Survival/Shooter/Building/Taming/Hunting/Strategy/Exploring

Man kan spela ensam eller gå med i en grupp på en server eller så kan man köra singleplayer med egna inställningar. Man kan också välja PvE, PvP, PvPvE och så vidare.

Det finns hur mycket som helst att välja på att göra i spelet och inget känns påtvingat som det kan göra med vissa spel. Ett av dom bästa spelen jag spelat. Enda negativa är att det just nu är i alpha och därmed inte helt optimerat så man måste ha en ganska bra dator för att spela med high/epic inställningar.

http://playark.com/
http://store.steampowered.com/app/346110/
http://ark.gamepedia.com/ARK:_Survival_Evolved_Wiki

Lite bilder från Google:
https://www.google.se/search?q=ARK+surv ... al+evolved
alixha
 
Inlägg: 2646
Anslöt: 2013-01-04

Dator/tvspel där autism/AS är en styrka?

Inläggav DIProgan » 2015-12-10 20:29:39

Klart det ska va Turf. Envishet till tusen. Se signatur.
DIProgan
 
Inlägg: 4558
Anslöt: 2008-10-14

Dator/tvspel där autism/AS är en styrka?

Inläggav vofff » 2015-12-14 9:17:41

Jag spelar såna spel som man inte behöver tänka alls, utan det ska bara vara action!
Counterstrike va det bästa spel, men numera är det battlefield 4 som gäller.
vofff
 
Inlägg: 445
Anslöt: 2015-05-13
Ort: Malmö

Återgå till Intressanta intressen



Logga in