Masskjutningen på Inland Regional Center, Kalifornien

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Masskjutningen på Inland Regional Center

Inläggav Julianus » 2015-12-06 23:28:57

elle skrev:Du som muslim har något att tänka på som det här :

Det står i Koranen att meningsmotståndare är välkomna att framföra sina argument och invändningar (27:64).

http://www.gp.se/nyheter/debatt/1.29068 ... n-att-gora


Du som katolik har något att tänka på som de här texterna från Bibeln:

Judge not, that ye be not judged. Matteus 7:1.
Du ska älska din nästa som dig själv. Markus 12:31

Jag vet vad det står i Koranen, så du behöver inte lära mig om Islam.
Självklart får man framföra sina argument och invändningar. Har aldrig sagt att man inte får överhuvudtaget, vilket du verkar tro. Isåfall är det bara en lögn.
Julianus
 
Inlägg: 9400
Anslöt: 2013-11-03
Ort: Recóncavo Baiano

Masskjutningen på Inland Regional Center

Inläggav Julianus » 2015-12-10 10:01:03

Suttit och surfat runt lite på nätet och hittade en väldigt intressant diagram och fakta som motbevisar islamofobers antimuslimska yttringar.

Vem som är en terrorist, är väldigt lätt att räkna ut 8)

http://www.loonwatch.com/2010/01/not-al ... e-muslims/
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Julianus
 
Inlägg: 9400
Anslöt: 2013-11-03
Ort: Recóncavo Baiano

Masskjutningen på Inland Regional Center

Inläggav Firkraag » 2015-12-10 18:04:25

Ni som pratar om att det sker många dödsskjutningar i USA kanske borde tänka på att landet är väldigt stort, hur står sig det i förhållande till andra länder när man faktorerar in folkmängd? Hittills har jag bara sett isolerade nummer i tråden.
Firkraag
 
Inlägg: 553
Anslöt: 2010-06-10
Ort: Göteborg

Masskjutningen på Inland Regional Center

Inläggav slackern » 2015-12-10 18:36:17

Firkraag skrev:Ni som pratar om att det sker många dödsskjutningar i USA kanske borde tänka på att landet är väldigt stort, hur står sig det i förhållande till andra länder när man faktorerar in folkmängd? Hittills har jag bara sett isolerade nummer i tråden.


Men du det sker en masskjuting per dag i USA, hur många masskjutningar hör du talas om i Europa per dag?
slackern
 
Inlägg: 43761
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Masskjutningen på Inland Regional Center

Inläggav Firkraag » 2015-12-10 18:48:18

@slackern:
Jag har inte hört talas om varken det ena eller det andra då jag inte följer nyheterna, jag argumenterade heller varken för eller emot utan det jag var intresserad över är hur jämförbart det var.

Sen om jag får sticka in med en personlig åsikt så tycker jag det är hemskt oavsett om det är en vanlig dödsskjutning eller en gruppskjutning. Jag tycker det är mer intressant isåfall att få veta om hur vanligt dödsskjutningar är där i allmänhet jämfört med andra regioner.

Edit:
Kanske borde tillägga att jag mest reagerade på Aliens inlägg om NRA, om en dödsskjutning är en person eller flera vågar jag inte påstå har med vapenlagar att göra överhuvudtaget. Om en person dödar 10 i USA medans 10 personer dödar samma antal i Europa så är det väl snarare tvärtom att det pekar på något helt annat. Därför frågade jag efter siffror utöver just antalet masskjutningar.
Firkraag
 
Inlägg: 553
Anslöt: 2010-06-10
Ort: Göteborg

Masskjutningen på Inland Regional Center

Inläggav Kahlokatt » 2015-12-10 22:20:16

Kina och Indien är ju de länder i världen som har flest invånare. Någon som hittar uppgifter på hur vanligt det är med masskjutningar där? Jag minns vagt nyheter om tokstollar som löpt amok i Kina för inte så länge sedan...
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Masskjutningen på Inland Regional Center

Inläggav slackern » 2015-12-10 22:27:59

Kahlokatt skrev:Kina och Indien är ju de länder i världen som har flest invånare. Någon som hittar uppgifter på hur vanligt det är med masskjutningar där? Jag minns vagt nyheter om tokstollar som löpt amok i Kina för inte så länge sedan...


Indierna är också rätt våldsamma utav sig eller hindi nationalister. I boken Shantaram skriver författaren om maffian i Bombay.

https://en.wikipedia.org/wiki/Saffron_terror
slackern
 
Inlägg: 43761
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Masskjutningen på Inland Regional Center

Inläggav Kanin » 2015-12-10 23:05:28

Här står det om studier som räknat masskjutningar i olika länder: http://www.wsj.com/articles/u-s-leads-w ... 1443905359.

Den visar att USA har överlägset flest masskjutningar i världen. I tretton europeiska länder räknades 23 masskjutningar mellan 2000 och 2014, jämfört med 133 i USA. Vissa länder har högre antal offer i förhållande till folkmängd på grund av enskilda attacker (t.ex. morden på Utøya). I Kina inträffade fyra masskjutningar under samma period.

USA har mindre än 5% av världens befolkning, men 31% av gärningsmän som skjutit ihjäl minst 4 personer mellan 1966 och 2012.
Kanin
 
Inlägg: 2406
Anslöt: 2011-09-20

Masskjutningen på Inland Regional Center

Inläggav plåtmonster » 2015-12-11 8:39:32

Hur är det i länder som pakistan? det är gott om vapen där vad jag läst.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Masskjutningen på Inland Regional Center

Inläggav Huggorm » 2015-12-11 10:36:22

plåtmonster skrev:Hur är det i länder som pakistan? det är gott om vapen där vad jag läst.
Där är det ju attentat med massor av döda nästan varje månad, men jag tror de föredrar självmordsbombare
Huggorm
 
Inlägg: 22256
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Masskjutningen på Inland Regional Center

Inläggav slackern » 2015-12-11 11:51:37

Huggorm skrev:
plåtmonster skrev:Hur är det i länder som pakistan? det är gott om vapen där vad jag läst.
Där är det ju attentat med massor av döda nästan varje månad, men jag tror de föredrar självmordsbombare


Så med andra ord menar du att det är värre i USA i och med att dom har en om dagen i genomsnitt?
slackern
 
Inlägg: 43761
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Masskjutningen på Inland Regional Center

Inläggav Huggorm » 2015-12-11 11:57:52

slackern skrev:
Huggorm skrev:
plåtmonster skrev:Hur är det i länder som pakistan? det är gott om vapen där vad jag läst.
Där är det ju attentat med massor av döda nästan varje månad, men jag tror de föredrar självmordsbombare


Så med andra ord menar du att det är värre i USA i och med att dom har en om dagen i genomsnitt?
Frågan är om alla dåd i Pakistan når svensk media? Jag tvivlar på att en liten sprängning med bara fem döda anses ha nyhetsvärde i Sverige.
Huggorm
 
Inlägg: 22256
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Masskjutningen på Inland Regional Center

Inläggav Maggi » 2015-12-11 13:44:09

Våld och mordsfashination? Som underhållning och nöje ??

varför är det så härligt, fattar inte?
Maggi
 
Inlägg: 3157
Anslöt: 2013-09-04

Masskjutningen på Inland Regional Center

Inläggav Toblerone » 2015-12-11 14:03:38

Julianus: Det är bra med såna diagrammer, man ser lite tydligare hur det fördelar sig. Men urvalet av kategorier här är ju jätte-konstigt. Det finns både kommunister och extrem-vänster? Men inga höger-extrema grupper, trots att vi vet att det finns massor av såna i USA. Kan ju hända att de inte begår några terrordåd alls, men det tvivlar jag verkligen på.

Och så finns det muslimska extremister och judiska såna. Också konstigt, vi har aldrig sett några judiska dåd i Europa. I Israel kanske. Och inga kristna förstås.

Och EN etnisk grupp pekas ut - Latinos. Egentligen en oklar grupp. Kan man ens skilja vem som är latino, ättling till italienare eller kanske halv-indian? Och varför peka ut en etnisk grupp. Kanske hade de ju dessutom politiska eller religiösa avsikter? I så fall skulle det ju inte spela nån roll att de är latinos
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Masskjutningen på Inland Regional Center

Inläggav Kanin » 2015-12-11 15:02:08

Toblerone skrev:Julianus: Det är bra med såna diagrammer, man ser lite tydligare hur det fördelar sig. Men urvalet av kategorier här är ju jätte-konstigt. Det finns både kommunister och extrem-vänster? Men inga höger-extrema grupper, trots att vi vet att det finns massor av såna i USA. Kan ju hända att de inte begår några terrordåd alls, men det tvivlar jag verkligen på.

Förutom att de så kallade terroristerna kategoriserats på ett underligt sätt sätt, så ger ett diagram som bygger på FBI:s lista över terroristincidenter (https://www.fbi.gov/stats-services/publ ... rror_05sum) en missvisande bild av flera anledningar:
  • Listan inkluderar inte de senaste 10 åren, utan begränsas till åren 1980 till 2005.
  • De flesta incidenterna inträffade i början på 80-talet. Dessa inkluderar många attacker relaterade till Puerto Ricos frihetskamp och i princip alla attacker som tillskrivs extremvänstergrupper. Till och med 1985 var det totala antalet dödsoffer 17.
  • För de senaste åren inkluderas ett stort antal aktioner från Animal Liberation Front och Earth Liberation Front. Samtliga var utan personskador.
Kanin
 
Inlägg: 2406
Anslöt: 2011-09-20

Masskjutningen på Inland Regional Center

Inläggav plåtmonster » 2015-12-11 15:15:23

Så denna myndighet är otillförlitlig. Finns det data och därmed diagram som visar korrekt situation?

Man kan med fördel jämföra med europa som helhet för att få någon slags jämförelse.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Masskjutningen på Inland Regional Center

Inläggav Toblerone » 2015-12-11 16:39:07

Okej. Så de flesta "latinos" var Puertorikaner som slogs för sin frihet. Och de tillhörde nog både kategorin latinos och kategorin extremvänster. Och så högervriden som USA är får man ju ta begreppet extremvänster med en nypa salt.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Masskjutningen på Inland Regional Center

Inläggav slackern » 2016-02-26 18:28:27

Ny skjutning i USA på en arbetsplats. Var det här också en terrorist? Hur många masskjutningar har det varit i USA i år?

Fyra personer är döda och minst 14 personer är skadade sedan en 38-årig man öppnat eld på sin arbetsplats. Skytten sköts till döds.

Enligt amerikanska medier har ögonvittnen identifierat en 38-årig anställd på en fabrik tillhörande företaget Excel i Hesston i Kansas, USA. Mannen ska ha varit beväpnad med en automatkarbin och en pistol och ha skjutit vilt på arbetsplatsen, enligt flera medier.

http://www.svt.se/nyheter/utrikes/minst ... ttlossning

Hittade den här är fan rätt många.

http://www.gunviolencearchive.org/reports/mass-shooting
slackern
 
Inlägg: 43761
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Masskjutningen på Inland Regional Center

Inläggav Flatline » 2016-02-26 19:02:21

Firkraag skrev:Ni som pratar om att det sker många dödsskjutningar i USA kanske borde tänka på att landet är väldigt stort, hur står sig det i förhållande till andra länder när man faktorerar in folkmängd? Hittills har jag bara sett isolerade nummer i tråden.


De är inte så extrema sett till hur vanligt folk agerar ärligt talat, däremot har dom ett jävla problem med gängvåld och illegala vapen.
De drar vapen för minsta jävla smädelse och börjar coolt att skjuta med pistolen käckt kantrad i ena handen och ett stadigt grepp om skrevet med den andra i en avslappnad lätt tillbakalutad ställning.
Ser man på statistiken vad gäller legala vapenägare som har ihjäl folk av misstag ligger dom strax över Sverige, här hemma har vi ju 0.019/100 000 innevånare som stryker med på rena mord och man räknar ju att det är ungefär 2% av vapnen i brottssammanhang som är legala, dvs att ägaren har en licens för vapnet.

I USA är siffran 3.55 per 100 000 sett till mord och om vi för nöjes skull ökar upp andelen av de legala vapenägarna så att det är 10% legala så är det ju då 0.355 mord per 100 000 innevånare som stöper av på grund av beväpnade tokstollar med legala vapen.

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_c ... death_rate
Flatline
 
Inlägg: 1193
Anslöt: 2013-03-26

Re: Masskjutningen på Inland Regional Center

Inläggav Julianus » 2016-02-26 19:21:01

Only in America.
Julianus
 
Inlägg: 9400
Anslöt: 2013-11-03
Ort: Recóncavo Baiano

Masskjutningen på Inland Regional Center

Inläggav slackern » 2016-02-26 19:23:07

Julianus skrev:Only in America.


Nja finns rätt våldsamma länder i Afrika som är värre en USA.
slackern
 
Inlägg: 43761
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Masskjutningen på Inland Regional Center

Inläggav Julianus » 2016-02-26 20:57:26

slackern skrev:
Julianus skrev:Only in America.


Nja finns rätt våldsamma länder i Afrika som är värre en USA.

Nämn en.
Julianus
 
Inlägg: 9400
Anslöt: 2013-11-03
Ort: Recóncavo Baiano

Masskjutningen på Inland Regional Center

Inläggav slackern » 2016-02-26 20:59:06

Julianus skrev:
slackern skrev:
Julianus skrev:Only in America.


Nja finns rätt våldsamma länder i Afrika som är värre en USA.

Nämn en.


Sydafrika är rätt våldsamt.
slackern
 
Inlägg: 43761
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Masskjutningen på Inland Regional Center

Inläggav Flatline » 2016-02-26 21:02:15

Julianus skrev:Only in America.


Sett till antalet döda per 100 000 ligger dom inte ens på topp 10.
Länderna som följer ligger bra mycket högre, siffrorna finns att se i den tidigare länken jag postade.
Många just afrikanska länder saknas då det inte är stabilt nog eller finns fullgod folkräkning för att få fram ett statistiskt underlag.

Brasilien
Colombia
Costa rica
El Salvador
Guatemala
Honduras
Jamaica
Panama
Paraguay
Peru
Filipinerna
Sydafrika
Swaziland
Uruguay
Venezuela

Enda skillnaden är att vi har en bättre mediatäckning på vad som händer i USA än tex i Honduras där 60 av 100 000 mördas med skjutvapen enligt statistiken och det är fel att anta att lien bara tar enskilda strån i dom länderna.
Flatline
 
Inlägg: 1193
Anslöt: 2013-03-26

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in