Ständig oro. Val av jobb/utbildning?

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: Alien, atoms

Ständig oro. Val av jobb/utbildning?

Inläggav smaland2015 » 2015-12-10 0:05:35

Hej! Vore tacksam med lite hjälp på traven.

Har ingen diagnotisiferad asperger. Aldrig sökt för det. Men känner att mycket av det många beskriver stämmer in på mig,men inte alltid.

Är 33 år bosatt i ett mindre samhälle.
Gällande arbetslivet. Har testat mig fram med olika utbildningar/jobb, oftast kortvariga, säsong dylikt. Flyttat runt.
Men har aldrig hittat det där jobbet/Utbildning som jag trivs med.

De senaste anställningarna har varit mycket psykiskt påfrestande och oerhört energikrävande. Stöter ofta på narcisistiska ledargestalter som hugger en direkt och har svårt att vara social då jag inte tycker om att prata om väder och vind, skvaller, snusk vid matbordet. Tänker på mer djupare saker som händer i världen, livet osv
Kan vara social, det varierar från dag till dag men oftast med de människor det klickar med, sk personkemi-

Inskriven hos AF sedan en månad med a-kassa och AF ringer och kollar och har möten.
Är tillbaka till ruta ett igen och vet inte vad man ska hitta på härnäst.
Tvingas ta ett jobb man inte alls trivs med igen och hudsjukdom som blir värre?
Bor på en plats där jobb utan utbildning är sällsynt och vill inte flytta mer.

Funderar på än en gång utbildning ev distans för att slippa industrijobb och dylikt men vad? Skulle vara kul att jobba hemifrån och sköta sig själv men med vad? Har ni tips?

Har lätt för praktiska saker, trivs i naturen, förtjust i saker om förr i tiden, se mig om i världen ibland, samt ett estetisk öga för bilder,video osv.

Tacksam för lite tips från er här :-)154
Ha en fin dag/kväll, kram
smaland2015
Ny medlem
 
Inlägg: 3
Anslöt: 2015-08-25
Ort: Hultsfreds kommun

Ständig oro. Val av jobb/utbildning?

Inläggav Alien » 2015-12-10 1:28:53

Är det ingen av de utbildningar du gått som du tycker passar dig att arbeta inom?

Kan ju vara svårt att veta om får en bra chef el inte. Eller om man får arbetskamrater det klickar med.

Enda sättet att slippa ifrån att Af tvingar en att söka jobb man inte alls passar för är kanske att genomgå en npf-utredning och s a s få papper på att man har AS och därför inte kan söka alla jobb.

Har du genomgått något test på Af som visar vad för slags jobb du passar för?

Här är en tråd om olika yrken/utbildningar som andra har: vad-jobbar-ni-med-vad-har-ni-for-utbildning-t30694.html
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Ständig oro. Val av jobb/utbildning?

Inläggav smaland2015 » 2015-12-10 2:28:16

Hej!

Tack för ditt svar.

Jag gick estet inriktning på gymnasiet samt lastbil utbildning och KY 1 årig Skoginriktning.
Dock ingenting jag fortsatt och jobbar med idag. Funderat i många år men inte kommit fram till något, inget som varit definitivt.

Har gjort åtskilliga tester, lusläser forum, googlar nästan varje dag..

Har aldrig hört talas om NPF testet, hur pass avancerat utredning är det? Inte vidare förtjust att prata med psykologer/dr :-)006 Måste man ha sk ADHD OCH ASP för att få hjälp? Vad får man för hjälp av myndigheter osv vet du det? Kraven har väl skärpt genom åren?

Tacksam för all hjälp. :-)Hug
smaland2015
Ny medlem
 
Inlägg: 3
Anslöt: 2015-08-25
Ort: Hultsfreds kommun

Ständig oro. Val av jobb/utbildning?

Inläggav vofff » 2015-12-11 19:20:25

Du får inte mycket hjälp om du inte har en diagnos som visar att du har nån autistiskt form. Det räcker inte att säga att man har om man inte har bevis.
vofff
 
Inlägg: 445
Anslöt: 2015-05-13
Ort: Malmö

Ständig oro. Val av jobb/utbildning?

Inläggav Fenren » 2015-12-11 19:29:11

Börja jobba i skogen då!
Du trivs ju ute.
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in