5 poliser steg in till psykpatienten, 10 min: död

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

5 poliser steg in till psykpatienten, 10 min: död

Inläggav Alien » 2015-12-06 3:42:38

Det är ju fruktansvärt och sedan blev det en usel utredning och åklagaren avstod från att väcka åtal, t ex för "vållande till annans död" och tjänstefel.

En helt vanlig man (ingenjör) hade fått en psykos och blivit oregerlig, så sjukhuset kallade på polis. Poliserna kom, klev in i rummet där mannen var och stängde dörren. 10 min sedan var mannen livlös.

Spoiler: visa
SR skrev:Poliserna gick in i rummet med sköld och flera polisers PM är svåra att tolka på något annat sätt än att mannen sedan trycktes ner mot golvet med skölden och hade tre poliser över sig.

En polis skriver att skölden är i ryggen på mannen och att mannen ligger nedtryckt i marken. Men mannen kom loss och under det tumult som följde slog poliserna honom med batong bland annat mot vaderna och ryggslutet.

Han pepparsprayades och poliserna tog ett så kallat benlås på honom när de fick ner honom på mage på golvet.

Till slut fick de på mannen hand- och fotfängsel. Då upptäckte de att han var livlös och bar ut honom till sjukvårdspersonalen, men mannen avled senare, trots återupplivningsförsök.
verigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=112&artikel=6153122


Som framgick av Veckans brott så fick alla poliserna "defriefa" samtidigt. Så de kunde prata ihop sig och berätta samma historia. Och det gjorde de. Vilket i sig visar att det pratat ihop sig, annars så upplever inte alla inblandade allt likadant och ser inte samma saker.

Kan man göra annat än misstänka en slags "kollegial" korruption? Polisen gör aldrig fel, ens när deras agerande leder till dödsfall. Mannen var ju obeväpnad.

Polisen använde det berömda "Osmo Vallo-greppet" (han låg på mage och en polis trampade på hans rygg), som alla (åtminstone alla poliser) borde veta kan leda till att personen inte kan andas och dör.

Så här sa åklagaren:
– Jag anser inte längre att det finns någon anledning att anta något brott som hör under allmänt åtal och det är då så vitt gäller frågan om tjänstefel.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=6153122

De anhöriga är förstås upprörda:
Spoiler: visa
Familjen till den 28-årige man som dog efter ett polisingripande på Västmanlands sjukhus ifrågasätter polisens våldsmetoder. När de i onsdags skiljdes från 28-åringen var han lugn. Några timmar senare kämpade han för sitt liv, men till slut orkade kroppen inte längre.

– Vad har de gjort med honom?

– Min bror var en fantastisk person. Hans pappa var med honom fram till klockan sju i onsdagskväll, han var lugn och samlad. Vi förstår ingenting
http://www.dn.se/nyheter/sverige/vi-mas ... s-finaste/

SR skrev:Landstinget Västmanland har gjort en lex Maria-anmälan till IVO, Inspektionen för vård och omsorg, efter händelsen i december förra året då en man avled efter ingripande av polis.
Sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=112&artikel=6198969

Men det är ju inte sjukvårdspersonalen som gjort fel här.

Nu ska åklagaren återuppta utredningen. Men det är förstås bara för att media uppmärksammat fallet.

Finns det verkligen inget bättre sätt att ta hand om en våldsam patient än att först spruta honom i ögonen med massor av pepparsprej (det gjorde honom inte lugnare) och sedan brotta ner honom och placera ett ben på hans rygg?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

5 poliser steg in till psykpatienten, 10 min: död

Inläggav kiddie » 2015-12-06 8:47:55

Inte ett dugg förvånad. Som psykpatient har man INGA rättigheter. Inte ens rätten att leva.

Jag tror inte längre på att Sverige vill folks väl. De vill sålla bort oss oönskade. Det blir ALDRIG straff på sånt.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

5 poliser steg in till psykpatienten, 10 min: död

Inläggav hoppsan » 2015-12-06 10:45:47

kiddie skrev:Inte ett dugg förvånad. Som psykpatient har man INGA rättigheter. Inte ens rätten att leva.

Jag tror inte längre på att Sverige vill folks väl. De vill sålla bort oss oönskade. Det blir ALDRIG straff på sånt.
Självklart har man rättigheter, och särskilt att överleva vård- och myndighetskontakter. Problemet handlar om maktmissbruk och att kollegor går i god för den egna kollegan, inte låtsas om saker och tiger för att inte skapa konflikter.

Ansvaret ligger mycket på dem som accepterar felaktiga förfaranden av ren feghet och lojalitet inför arbetskamraterna. Om de ändrar på dem själva blir vården mm tryggare. Att gåöver gränserr accepteras då mindre. De flesta inom olika instanser och inrättningar är faktiskt måna om patienter, brukare och kunders bästa och rätt till god vård.
hoppsan
 
Inlägg: 46
Anslöt: 2014-02-24

5 poliser steg in till psykpatienten, 10 min: död

Inläggav kiddie » 2015-12-06 11:03:16

Kolla på anmälningarna inom psykiatrin och vilka som lett till åtgärd mot den som begått allvarliga fel. Tror inte det finns en enda liten varning utdelad.

I realiteten är vi rättslösa. Det har jag personligen bittert fått erfara. Många gånger.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

5 poliser steg in till psykpatienten, 10 min: död

Inläggav Fenren » 2015-12-06 11:24:30

Alien skrev:Kan man göra annat än misstänka en slags "kollegial" korruption? Polisen gör aldrig fel, ens när deras agerande leder till dödsfall. Mannen var ju obeväpnad.


Nej, men ska man ha en fungerande polis måste det vara så.

Alien skrev:Finns det verkligen inget bättre sätt att ta hand om en våldsam patient än att först spruta honom i ögonen med massor av pepparsprej (det gjorde honom inte lugnare) och sedan brotta ner honom och placera ett ben på hans rygg?


Inte om polis ska sköta det.
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

5 poliser steg in till psykpatienten, 10 min: död

Inläggav Tantaly » 2015-12-06 12:56:27

Man måste nog till med hårdhandskarna för att lugna ner en psykotisk person. Det hade lika gärna kunnat vara en sköterska som mist livet istället.

Är nog bara en tragisk och otroligt olycklig händelse. Vad skulle poliserna tjäna på att döda en patient liksom. Verkar som att han spydde och andades in det så att han fick andnöd. Svårt för en icke medicinskt kunnig person att veta vad som händer.

Bättre att ha utbildad personal på plats med ordentligt föreskrifter för hur man skall hantera situationer. Men resurser finns inte...
I dagens läge finns väl inte ens poliser nog att rycka ut på sådana här saker. Allt omprioriteras till flyktingarbete och tjänstemän säger upp sig.

Poliserna och vårdpersonal är hjältar i våra samhällen. Sluta klanka ner på dom!
Olyckshändelser sker och de mår säkert dåligt själva av vad som hände.
Tantaly
Inaktiv
 
Inlägg: 432
Anslöt: 2014-11-13

5 poliser steg in till psykpatienten, 10 min: död

Inläggav wildwing » 2015-12-06 13:21:57

Tantaly skrev:Man måste nog till med hårdhandskarna för att lugna ner en psykotisk person. Det hade lika gärna kunnat vara en sköterska som mist livet istället.


Oprofessionellt, "man måste nog till med hårdhanskarna" 5 poliser lyckas inte kontrollera 1 person, skandal för fan! kan de inte använda såna där pistoler som skjuter sprutor med typ lugnande, sövande medel som man ser på TV, alltså tycker poliserna gjorde ett dåligt jobb!!
wildwing
 
Inlägg: 169
Anslöt: 2014-08-28
Ort: stockholm

5 poliser steg in till psykpatienten, 10 min: död

Inläggav nescio » 2015-12-06 15:05:23

Tantaly skrev:Poliserna och vårdpersonal är hjältar i våra samhällen.
Poliser är psykopatiska sadister, som blivit poliser bara för att kunna jävlas med folk.
nescio
 
Inlägg: 3840
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

5 poliser steg in till psykpatienten, 10 min: död

Inläggav Tantaly » 2015-12-06 15:41:43

wildwing skrev:
Oprofessionellt, "man måste nog till med hårdhanskarna" 5 poliser lyckas inte kontrollera 1 person, skandal för fan! kan de inte använda såna där pistoler som skjuter sprutor med typ lugnande, sövande medel som man ser på TV, alltså tycker poliserna gjorde ett dåligt jobb!!


Var nog bara ett par av dom som var aktiva på patienten. Du menar alltså att man ska skjuta pilar med droger på patienterna? Låter ännu sjukare imo.

Varför dömer du deras agerande om du inte ens vet hur det gick till? En normal människa dör inte av att man håller fast den i ett grepp. Detta är en otroligt olycklig händelse.


nescio skrev:
Tantaly skrev:Poliserna och vårdpersonal är hjältar i våra samhällen.
Poliser är psykopatiska sadister, som blivit poliser bara för att kunna jävlas med folk.


Din åsikt. Man kan fråga sig vad du själv gjort för brott för att bilda dig ett hat :-)063 .

Men visst, vi kan väl ta bort polisstyrkan i Sverige så ser vi vilka konsekvenser det får...
Tantaly
Inaktiv
 
Inlägg: 432
Anslöt: 2014-11-13

5 poliser steg in till psykpatienten, 10 min: död

Inläggav Alien » 2015-12-06 20:20:01

Fenren skrev:
Alien skrev:Kan man göra annat än misstänka en slags "kollegial" korruption? Polisen gör aldrig fel, ens när deras agerande leder till dödsfall. Mannen var ju obeväpnad.


Nej, men ska man ha en fungerande polis måste det vara så.

Jag tycker inte polisen blir mer fungerande av att anse sig stå över lagen.

Fenren skrev:
Alien skrev:Finns det verkligen inget bättre sätt att ta hand om en våldsam patient än att först spruta honom i ögonen med massor av pepparsprej (det gjorde honom inte lugnare) och sedan brotta ner honom och placera ett ben på hans rygg?


Inte om polis ska sköta det.

Nej, det stämmer inte heller. Det var en polis med i Veckans brott och han förklarade att det är bättre om polisen sitter på benen på den som ligger ner, än på ryggen. Vidare så går det också att hålla fast armarna. Det borde ha gått i detta fall, eftersom de var hela fem stycken.

Polisen (föreläsare på polisutbildningen) sade också att en långvarig brottningsmatch med den som ska omhändertas är farlig i sig. Personen får så hög stressnivå att han kan dö av hjärtstillestånd.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

5 poliser steg in till psykpatienten, 10 min: död

Inläggav LILITH_ » 2015-12-06 20:37:56

Tantaly skrev:Man måste nog till med hårdhandskarna för att lugna ner en psykotisk person. Det hade lika gärna kunnat vara en sköterska som mist livet istället.

Är nog bara en tragisk och otroligt olycklig händelse. Vad skulle poliserna tjäna på att döda en patient liksom. Verkar som att han spydde och andades in det så att han fick andnöd. Svårt för en icke medicinskt kunnig person att veta vad som händer.

Bättre att ha utbildad personal på plats med ordentligt föreskrifter för hur man skall hantera situationer. Men resurser finns inte...
I dagens läge finns väl inte ens poliser nog att rycka ut på sådana här saker. Allt omprioriteras till flyktingarbete och tjänstemän säger upp sig.

Poliserna och vårdpersonal är hjältar i våra samhällen. Sluta klanka ner på dom!
Olyckshändelser sker och de mår säkert dåligt själva av vad som hände.
Skönt med nyansering, bra skrivet!
LILITH_
f.d Eyes wide open
 
Inlägg: 1594
Anslöt: 2009-12-26
Ort: Månens baksida

5 poliser steg in till psykpatienten, 10 min: död

Inläggav Fenren » 2015-12-06 20:40:04

Alien skrev:Jag tycker inte polisen blir mer fungerande av att anse sig stå över lagen.


Men polisen måste vara orädd och kunna agera. Inte vara rädda att bli av med jobbet elrr bli inburade när de gör sitt jobb.

Alien skrev:Nej, det stämmer inte heller. Det var en polis med i Veckans brott och han förklarade att det är bättre om polisen sitter på benen på den som ligger ner, än på ryggen. Vidare så går det också att hålla fast armarna. Det borde ha gått i detta fall, eftersom de var hela fem stycken.

Polisen (föreläsare på polisutbildningen) sade också att en långvarig brottningsmatch med den som ska omhändertas är farlig i sig. Personen får så hög stressnivå att han kan dö av hjärtstillestånd.

.helt rätt.

Antingen har man för avseendet utbildad personal som är van med just denna situation, eller så använder man polisen, som är generalister och vana att bruka våld. De kommer inte agera som skolboken säger. De hamnar i för många olika situationer för att agera perfekt.
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in