Hur klarar du dig?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Hur klarar du dig?

Inläggav Grisom » 2015-12-04 19:29:17

alixha skrev:Vatten finns att få tag på i sjöar och bäckar annars har jag ett ganska stort lager cola.


Vilken Cola då, Dr Prepper? :)
Grisom
 
Inlägg: 196
Anslöt: 2015-10-25

Hur klarar du dig?

Inläggav slackern » 2015-12-04 19:45:13

Grisom skrev:
alixha skrev:Vatten finns att få tag på i sjöar och bäckar annars har jag ett ganska stort lager cola.


Vilken Cola då, Dr Prepper? :)


Jag vill inte vara den, men cola innehåller väl koffein som är vätskedrivande om jag inte mins helt fel.
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Hur klarar du dig?

Inläggav tahlia » 2015-12-04 20:12:33

Och socker, vilket förbränner en hel del vatten.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Hur klarar du dig?

Inläggav rapchic » 2015-12-04 21:00:04

plåtmonster skrev:Någon som sett reningsanordning i form av ett rör som renar vatten momentant? Så att man kan dricka direkt ur bäckar mm utan risk.

Finns på coolstuff.se om jag minns rätt, Dom finns då även om man oftast kan dricka vatten direkt ur bäckar i Sverige förutom på rötmånaden. (om inte det ligger ett dött djur högre upp eller tex en fabrik)
edit: japp jag hittade suröret http://www.coolstuff.se/LifeStraw-Vattenrenare
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Hur klarar du dig?

Inläggav Gripandekylig » 2015-12-04 22:09:54

Tydligen räcker det med ett kort strömavbrott för att dagens The Walking Dead-skadade människor helt ska tappa allt vett och börja ragnarrökspissa i handfaten och ute i kupén. De har å andra sidan "fått jättedålig information från SJ" - så det är ju svårt att veta om man får eller inte får kissa i handfaten och ute i kupén när tåget oväntat har stannat till.

Bild
Det är kolsvart och folk kissar i handfaten - SVT skrev:Tågpassageraren vittnar om vagnar som varit kolsvarta i en och en halv timme.
– Folk kissar i handfaten och det luktar även kiss i vagnen, säger hon. Vi har fått jättedålig information från SJ.

Ja ni... skärpning SJ som gått ut med undermålig domedagsinformation om potträning under strömavbrott eller skärpning hysteriska svenska tågpassagerare som så fort lyset går släpper all mänsklighet och börjar kissar ner tågvagnen?
Gripandekylig
 
Inlägg: 1620
Anslöt: 2012-12-27
Ort: Uppsala

Hur klarar du dig?

Inläggav rapchic » 2015-12-04 22:15:40

Gripandekylig skrev:Tydligen räcker det med ett kort strömavbrott för att dagens The Walking Dead-skadade människor helt ska tappa allt vett och börja ragnarrökspissa i handfaten och ute i kupén. De har å andra sidan "fått jättedålig information från SJ" - så det är ju svårt att veta om man får eller inte får kissa i handfaten när tåget oväntat har stannat till.

Ja ni... skärpning SJ som gått ut med undermålig domedagsinformation eller skärpning hysteriska svenska tågpassagerare som så fort lyset går släpper all mänsklighet och börjar kissar ner tågvagnen?

Frågan är om folk får gå ut för att killa och om det skulle vara säkert med tanke på stormen, måste man kissa så måste man ju kissa.
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Hur klarar du dig?

Inläggav Moggy » 2015-12-04 22:17:38

Vad är det för folk som börjar pissa på golvet och i handfaten egentligen? Hur svårt är det att gå ut när SJs personal har öppnat dörrarna i en vagn? Tycker dom att dom har rätt att pizza där dom sitter för att dom inte vill gå ut eller bryr dom sig inte? Fascinerande hur en del alltid beter sig som djur i såna här lägen...
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Hur klarar du dig?

Inläggav Moggy » 2015-12-04 22:20:53

rapchic skrev:Frågan är om folk får gå ut för att killa och om det skulle vara säkert med tanke på stormen, måste man kissa så måste man ju kissa.



I ABVs artiklel står det att dom har öppnatr dörrarna i en vagn.

På två timmar så blir det knappast så illa att man måste pissa på golvet där i vagnen där andra sitter. Man kan hålla sig länge om man måste. Tror det mest handlar om att några inte vill anstränga sig i ett krisläge och bara gör vad som faller på.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Hur klarar du dig?

Inläggav rapchic » 2015-12-04 22:36:36

Moggy skrev:
rapchic skrev:Frågan är om folk får gå ut för att killa och om det skulle vara säkert med tanke på stormen, måste man kissa så måste man ju kissa.



I ABVs artiklel står det att dom har öppnatr dörrarna i en vagn.

På två timmar så blir det knappast så illa att man måste pissa på golvet där i vagnen där andra sitter. Man kan hålla sig länge om man måste. Tror det mest handlar om att några inte vill anstränga sig i ett krisläge och bara gör vad som faller på.

Missade det, men det kan bli kris, det står jag fast vid. Tex var det kanske folk som hade tänkt kissa då de skulle stiga av (tågtoaletter är inte det mysigaste om jag minns rätt) så att dom redan var kissnödiga då avbrottet skedde.

Men om man fick gå ut är det ju bäst att kissa i naturen (om inte man har något funktionshinder så att det inte går men det känns som om ett handfat skulle vara lika svårt då)
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Hur klarar du dig?

Inläggav Huggorm » 2015-12-04 22:42:10

kiddie skrev:
antonius skrev:Det går inte lagra vatten hur länge som helst då blir det giftigt


Har själv testat detta. Hade några dunkar som jag fyllde med kranvatten. Sedan några som jag fyllde med kranvatten och en liten mängd ren klortvätt.

Efter två år testade jag detta vatten. Logik säger att det starkare klorerade vattnet borde varit bättre. Inget av dem hade tillstymmelse till synlig överväxt, båda var helt genomskinliga och luktade bra.

Jag drack även av det obehandlade vattnet och blev inte sjuk.

Nu så ska man ju inte vara så slarvig att man inte byter ut vattnet, det är ju skitlätt att göra en gång i halvåret så har man vatten om det kniper.
Hur förvarade du dunkarna, och vad var det för dunkar? För att det skall bli algtillväxt krävs ljus, så det sker nog bara om man har genomskinliga dunkar och de står nära ett fönster. Men bakterier kanske överlever även i mörker.

Angående jakt med primitiva vapen så tror jag på blåsrör. Jag har experimenterat en del med det under sysslolösa perioder på jobbet och kommit fram till att precisionen är mycket bra. På tio meters håll träffar jag knappt ett mål stort som ett rådjur med en pilbåge jag gjort själv, men jag skulle träffa en ekorre eller en trast med ett blåsrör gjort av en meterbit gammalt VP-rör.
Huggorm
 
Inlägg: 22256
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Hur klarar du dig?

Inläggav alixha » 2015-12-04 22:55:29

slackern skrev:
Grisom skrev:
alixha skrev:Vatten finns att få tag på i sjöar och bäckar annars har jag ett ganska stort lager cola.


Vilken Cola då, Dr Prepper? :)


Jag vill inte vara den, men cola innehåller väl koffein som är vätskedrivande om jag inte mins helt fel.


Cola Premier dricker jag, panten går till granntanten 8)

Vätskedrivande är ju kanon, då kan man kissa och göra vatten av det, som Sheldon Cooper gjorde i BBT :lol:
alixha
 
Inlägg: 2646
Anslöt: 2013-01-04

Hur klarar du dig?

Inläggav Huggorm » 2015-12-04 23:00:02

Hoppas inte colaburkarna fryser för dig om krisen kommer på vintern :D
Huggorm
 
Inlägg: 22256
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Hur klarar du dig?

Inläggav alixha » 2015-12-04 23:08:22

Huggorm skrev:Hoppas inte colaburkarna fryser för dig om krisen kommer på vintern :D


I så fall tinar jag dom vid elden eller häller sprit i :wink:
alixha
 
Inlägg: 2646
Anslöt: 2013-01-04

Hur klarar du dig?

Inläggav antonius » 2015-12-04 23:43:11

Huggorm skrev:Angående jakt med primitiva vapen så tror jag på blåsrör. Jag har experimenterat en del med det under sysslolösa perioder på jobbet och kommit fram till att precisionen är mycket bra. På tio meters håll träffar jag knappt ett mål stort som ett rådjur med en pilbåge jag gjort själv, men jag skulle träffa en ekorre eller en trast med ett blåsrör gjort av en meterbit gammalt VP-rör.


Bra ide, i Ammazonas jagar indianerna små apor och fåglar med blåsrör, fast de har iofs curare pilgift. Såg en naturfilm där de visade olika jaktmetoder i Sydamerika, bla små barn som fångade tarantelspindlar som de sen halstrade och under skratt och stoj ivrigt åt upp, som barn här i Sverige på utflykt med korvgrillning... :-)005
antonius
 
Inlägg: 21884
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Hur klarar du dig?

Inläggav Huggorm » 2015-12-05 0:21:19

alixha skrev:
Huggorm skrev:Hoppas inte colaburkarna fryser för dig om krisen kommer på vintern :D


I så fall tinar jag dom vid elden eller häller sprit i :wink:
Men risken är att burkarna sväller upp och spricker
antonius skrev:Bra ide, i Ammazonas jagar indianerna små apor och fåglar med blåsrör, fast de har iofs curare pilgift. Såg en naturfilm där de visade olika jaktmetoder i Sydamerika, bla små barn som fångade tarantelspindlar som de sen halstrade och under skratt och stoj ivrigt åt upp, som barn här i Sverige på utflykt med korvgrillning... :-)005
Behövs inte ens gift för att dräpa ett litet djur med blåsrör, på upp till tio meter. Men har man ett starkt gift kan man antagligen smyga tillräckligt nära ett rådjur för att skjuta det
Huggorm
 
Inlägg: 22256
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Hur klarar du dig?

Inläggav Charlie72 » 2015-12-05 1:03:08

Hur bra som helst :-)Happy
Charlie72
 
Inlägg: 3698
Anslöt: 2012-10-11

Hur klarar du dig?

Inläggav Grisom » 2015-12-05 1:23:39

Gripandekylig skrev:Tydligen räcker det med ett kort strömavbrott för att dagens The Walking Dead-skadade människor helt ska tappa allt vett och börja ragnarrökspissa i handfaten och ute i kupén. De har å andra sidan "fått jättedålig information från SJ" - så det är ju svårt att veta om man får eller inte får kissa i handfaten och ute i kupén när tåget oväntat har stannat till.


:D

(*Meh* ingen noterade Dr...Prepper...?)
Grisom
 
Inlägg: 196
Anslöt: 2015-10-25

Hur klarar du dig?

Inläggav Flatline » 2015-12-05 1:35:37

Inte så konstigt att de väljer just handfatet iof.
Tågtoaletterna spolas ju genom en elektrisk givare så är strömmen av i tåget fyller man ju bara upp skålen medan handfatet töms mot järnvägsbanan då det bara skall gå vatten där.
Rent hygieniskt torde handfatet vara rätt alternativ.
Flatline
 
Inlägg: 1193
Anslöt: 2013-03-26

Hur klarar du dig?

Inläggav slackern » 2015-12-05 1:40:34

Flatline skrev:Inte så konstigt att de väljer just handfatet iof.
Tågtoaletterna spolas ju genom en elektrisk givare så är strömmen av i tåget fyller man ju bara upp skålen medan handfatet töms mot järnvägsbanan då det bara skall gå vatten där.
Rent hygieniskt torde handfatet vara rätt alternativ.


Jag såg bilder på eländet, jag kan lova dig att handfatet på bilden jag såg hade svämmat över utav piss.
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Hur klarar du dig?

Inläggav Flatline » 2015-12-05 1:47:39

slackern skrev:
Flatline skrev:Inte så konstigt att de väljer just handfatet iof.
Tågtoaletterna spolas ju genom en elektrisk givare så är strömmen av i tåget fyller man ju bara upp skålen medan handfatet töms mot järnvägsbanan då det bara skall gå vatten där.
Rent hygieniskt torde handfatet vara rätt alternativ.


Jag såg bilder på eländet, jag kan lova dig att handfatet på bilden jag såg hade svämmat över utav piss.


Ok nej då är det ju sämre.
Flatline
 
Inlägg: 1193
Anslöt: 2013-03-26

Hur klarar du dig?

Inläggav kiddie » 2015-12-05 3:53:30

SJ hatar att folk går av tåget när de blir såna problem. Denna gången hade visst vissa rymt men vid tidigare stopp så har folk blivit inmotade mer eller mindre med våld, alltså kidnappade inne på tåget av SJ!

Har själv en bra blåsa och kan gå många timmar utan att kissa men alla har det inte så. Och säger de att man inte får gå ut så gör de flesta inte det. De som kom ut smet tydligen ut utan att de fick.

Jag skulle iofs VÄGRA stanna på ett tåg i den situationen. Jag skulle nog bara ta mina viktigaste saker och kliva av och börja gå. Och hoppas att jag hamnade ngnstans. Kanske inte efter 2 timmar men om det varade mycket längre.

Utan el antar jag att man inte kan spola alls på tågtoan. Och de som satt på tåget kanske hade tänkt snart kissa, de kanske hade suttit typ 4 timmar på ett annat tåg innan, iaf jag byter alltid tåg när jag reser nästan.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Hur klarar du dig?

Inläggav kiddie » 2015-12-05 3:57:53

Huggorm skrev:Hur förvarade du dunkarna, och vad var det för dunkar? För att det skall bli algtillväxt krävs ljus, så det sker nog bara om man har genomskinliga dunkar och de står nära ett fönster. Men bakterier kanske överlever även i mörker.


Olika sorters dunkar men alla av plast. De förvarades mörkt i ett skåp. En del hade det bara varit vatten i innan, andra hade haft annat som jag diskade ur.

Behövs inte så mycket "katastrof" för att sådant ska komma till pass, de stängde av vattnet utan förvarning en gång och jag var tvungen att snart dra iväg så det var skönt att ha tvätt- och tandborstvatten.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Hur klarar du dig?

Inläggav kiddie » 2015-12-05 4:00:33

Huggis och jag får dra ut i bushen i sommar och testa våra jaktskillz! Dit jag kan dra finns inte mycket folk som kan komma och säga åt en att man gör ngt fel. :-)058 :-)065
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Hur klarar du dig?

Inläggav notwoodstock » 2015-12-05 4:31:34

Hyperlänk från Schizofreniservern:

http://www.viska.se/phpBB3/viewtopic.php?f=7&t=40427
notwoodstock
 
Inlägg: 3924
Anslöt: 2013-12-22
Ort: Stockholm

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in