Rita huvudfoting vid 4-årskontrollen? (Omröstning)

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Kunde du/ditt barn rita en huvudfoting på kontrollen?

Ja
2
20%
Nej
3
30%
Vet ej
4
40%
Annat:
1
10%
 
Antal röster : 10

Rita huvudfoting vid 4-årskontrollen? (Omröstning)

Inläggav Puzzle » 2015-11-26 20:16:31

En liten tanke som slog mig. Rätta mig om jag har fel men visst är det så att vid 4-årskontrollen så testas barnen om dom kan rita en så kallad "Huvudfoting", alltså ett stort huvud med fötter, för att se hur mycket dom uppfattar om verkligheten och hur motoriken verkar vara bland annat.

Men hur är det med barn med asperger, är det fler som hade problem med det för att man kanske inte tittade lika noga eller tog ögonkontakt eller förstod ansiktsuttryck "som man skulle"?

1177 om 'Konsten att rita en huvudfoting' skrev: Varför ritar barn huvudfotingar?
....

Barn väljer till exempel ofta att rita de kroppsdelar som är viktiga för barnet självt. Eftersom man tänker, ser och äter med huvudet och springer med benen, så blir de delarna av människan viktigast för många barn som ritar. Det är en förklaring till varför det blir så kallade huvudfotingar.

En annan förklaring är att det som barn ritar först i en bild ofta blir störst. Eftersom många barn väljer att rita huvudet först när de ritar människor så blir huvuden ibland så stora att kroppen inte får plats på bilden.
Puzzle
 
Inlägg: 4114
Anslöt: 2014-05-28
Ort: Shivering Isles

Rita huvudfoting vid 4-årskontrollen? (Omröstning)

Inläggav Puzzle » 2015-11-26 20:18:07

...Själv fick jag göra en "Huvudfoting-häst" för jag satt bara och såg chockad ut när tanten sa att jag skulle rita en gubbe så mamma föreslog att jag skulle kunna rita en häst istället. :lol:
Puzzle
 
Inlägg: 4114
Anslöt: 2014-05-28
Ort: Shivering Isles

Rita huvudfoting vid 4-årskontrollen? (Omröstning)

Inläggav Alien » 2015-11-26 21:04:33

Fanns ingen fyrårskontroll när jag var fyra år.

Men pinsamt nog kommer jag inte ihåg något alls av dotterns fyraårskontroll. :oops:

Undersökningen utgår från att barn går igenom olika utvecklingsstadier och i fyraårsåldern kan förväntas klara av vissa saker, såsom t ex att kunna rita en enkel "gubbe". Ofta blir det en huvudfoting - ett vanligt sätt för barn att rita människor där ben/fötter utgår från huvudet, dvs huvudet är figurens "kropp".

Barnet får bl a prova att

gå balansgång
trä pärlor på tråd
rita en huvudfoting
rita av ett kors
Sjuksköterskan noterar om barnet kan förstå instruktioner som består av flera delar.
Barnet får visa att det kan namnen på några färger och räkna tre föremål.
Sjuksköterskan frågar också vissa saker, till exempel ifall barnet leker med andra barn.
http://www.tryggabarn.nu/4-ar/foraldras ... rskontroll

Visserligen sprang man mycket till BVC när barnet var litet, men det borde ändå finnas något minne. Men helt tomt i mitt huvud.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Rita huvudfoting vid 4-årskontrollen? (Omröstning)

Inläggav kiddie » 2015-11-26 21:54:11

Jag minns min. Jag ritade en vanlig gubbe. Jag har aldrig ritat gubbar utan kropp som barn. Fattar inte grejen med huvudfotingar, barn fattar väl i den åldern att ens huvud inte är ute och går?
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Rita huvudfoting vid 4-årskontrollen? (Omröstning)

Inläggav slackern » 2015-11-26 21:57:23

Själv kommer jag bara ihåg att sonen skulle rita en streckgubbe eller något.
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Rita huvudfoting vid 4-årskontrollen? (Omröstning)

Inläggav kiddie » 2015-11-27 1:31:30

Jag ritade en cirkel till huvud med hår, ögon näsa mun, en äggformig kropp, streck till armar och ben och fötter och händer runda som boxhandskar typ. När jag bara var lite äldre ville jag gärna rita rätt antal fingrar, tror det är vanligt bland barn.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Rita huvudfoting vid 4-årskontrollen? (Omröstning)

Inläggav nescio » 2015-11-27 14:40:55

Nej. Jag ritade en gubbe med huvud, kropp, armar, ben och fingrar. Betyder det att jag misslyckades? Blir man uppmanad att rita just en huvudfoting?
nescio
 
Inlägg: 3840
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Re: Rita huvudfoting vid 4-årskontrollen? (Omröstning)

Inläggav tahlia » 2015-11-27 16:25:30

Här hade vi 3-års kontroll men ingen speciell vid 4 års ålder. Det de testade var om barnen kunde treordsmeningar. De fick också berätta vad olika saker på bild hette och vad man hade dem till (mössa, kopp etc). Minns inte att de fick rita något dock. Mina tjejer tyckte nog att tanten var rätt blåst som inte visste vad en kopp och en mössa var.treordsmeningar hade de båda talat sedan innan två års ålder så det var inga problem.
Kikade på några teckningar jag sparat och båda mina ungar samt min lillebror ritade huvudfotingar vid 2 och vid 4 hade gubbarna ögon, mun, två armar och två ben.
Hur jag själv gjorde har jag inte en susning om.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Rita huvudfoting vid 4-årskontrollen? (Omröstning)

Inläggav kiddie » 2015-11-27 16:36:40

Till mig sa de att jag skulle rita en "gubbe". Så man fick rita vilken slags gubbe man ville verkar det som.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Rita huvudfoting vid 4-årskontrollen? (Omröstning)

Inläggav kiddie » 2015-11-27 16:39:10

Antar att kollen är olika år numera. Vi hade ett år och fyra år. Vid ett år fanns det att fylla i om man bara kunde enstaka ord eller hela meningar. Jag kunde hela meningar men jag gick lite sent, var typ 1 år 4 månader när de kom sig för att gå dit med mig.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Rita huvudfoting vid 4-årskontrollen? (Omröstning)

Inläggav Nkatz » 2015-12-04 18:27:04

Jag vill minnas att jag kunde det, men det var ju å andra sidan att bra tag sen.
Nkatz
Ny medlem
 
Inlägg: 4
Anslöt: 2015-12-04

Rita huvudfoting vid 4-årskontrollen? (Omröstning)

Inläggav Kevlarsoul » 2015-12-04 18:34:23

Minns faktiskt inte, tror dock att jag kunde i den åldern.
Kevlarsoul
 
Inlägg: 5748
Anslöt: 2006-12-08
Ort: Nybro

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in