Hur klarar du dig?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Hur klarar du dig?

Inläggav Flatline » 2015-12-03 16:22:28

slackern skrev:Konstigt att ingen har tänk på reaktorerna i Oskarshamn, Ringhals och Forsmark och härdsmältor när samhället brakar samman och inga människor är på plats för att förhindra härdsmältor. Stora delar utav södra Sverige kommer ju att bli drabbat utav radioaktivt avfall.


Har kontakt med folk på ett par av de siterna och det finns åtgärder på plats som förhindrar sådana olyckor, det är dödmansgrepp på de där prylarna så slutar folk att gå dit stänger verken ned säkert.
Flatline
 
Inlägg: 1193
Anslöt: 2013-03-26

Hur klarar du dig?

Inläggav slackern » 2015-12-03 16:23:24

Flatline skrev:
slackern skrev:Konstigt att ingen har tänk på reaktorerna i Oskarshamn, Ringhals och Forsmark och härdsmältor när samhället brakar samman och inga människor är på plats för att förhindra härdsmältor. Stora delar utav södra Sverige kommer ju att bli drabbat utav radioaktivt avfall.


Har kontakt med folk på ett par av de siterna och det finns åtgärder på plats som förhindrar sådana olyckor, det är dödmansgrepp på de där prylarna så slutar folk att gå dit stänger verken ned säkert.


OK det var ju betryggande att höra. Tack för upplysningen kan jag sova säkert då. :lol:
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Hur klarar du dig?

Inläggav kiddie » 2015-12-03 17:05:30

Med reservation. Det finns en mekanism att stänga av reaktorn, då slutar fissionen. Men i runt en vecka kommer ändå energi att bildas. Detta innebär att kylningen inte får upphöra samtidigt som kärnreaktionerna. De måste fortgå tills reaktorn "kallnat". Annars kan den smälta genom sitt hölje och det vill man inte.

Alla kärnkraftverk har flera alternativa energikällor till kylningen även om strömmen skulle vara borta. Det ska vara maximal otur om allt detta felar men det kan faktiskt hända.

Finns inga fysiska skador på kraftverket kommer nog nödsystemen funka, det är värre om de fysiskt slagits ut på något sätt. Då får man nog en härdsmälta.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Hur klarar du dig?

Inläggav kiddie » 2015-12-03 17:21:13

Detta att alla skulle bli galna och börja slå ihjäl folk för limpor har jag svårt att tro. Det skiljer mig från de andra domedagsprepparna. Visst finns det nötter som kommer att göra dumma saker precis som de gör dumma saker redan nu. Men att hela Sveriges befolkning förvandlas till blodtörstiga monster, det tror jag inte på.

Det är ju egentligen bara under väldigt extrema situationer som riktigt bisarra saker händer som belägringar då städer vare sig har mat eller en väg ut.

Så länge folk kan sprida ut sig tror jag risken för massmord är minimal. Vi har ett stort land. Under de flesta svälter har folk inte mördat varandra mer än sporadiskt. Tror snarare att det är de som växer stora grödor som råkar illa ut när folk dras dit och börjar rycka upp växterna. Det tror jag ligger för folk mer än att ta sig in i andras hem och sno deras burk med ärtsoppa.

Men vi har ju gått rätt långt nu från kanske några veckor utan el efter en storm till en totalkollaps av samhället. Det är nog mycket troligare att det blir mindre störningar. Dessa ska folk förbereda sig på. Jag kräver inte att folk ska ha en massa mat och sitt eget elkraftverk, men om man har råd så har man väl iallafall någon veckas mat- och vätskeförråd, alternativ ljuskälla och någon liten tanke vad man gör vid ett strömavbrott. Det förvånar mig att folk inte har såna saker. Just det allra enklaste.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Hur klarar du dig?

Inläggav plåtmonster » 2015-12-03 17:36:58

Problemet är att matförsörjningen är beroende av import och odling med fosfor och diesel. Utan dessa faktorer lär jordbruket inte kunna ge mat åt mer än cirka 6 miljoner invånare och vi är 9,8 miljoner invånare nu.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Hur klarar du dig?

Inläggav antonius » 2015-12-03 17:58:30

plåtmonster skrev:Problemet är att matförsörjningen är beroende av import och odling med fosfor och diesel. Utan dessa faktorer lär jordbruket inte kunna ge mat åt mer än cirka 6 miljoner invånare och vi är 9,8 miljoner invånare nu.


Det är dömt på förhand, det går inte att odla mat åt så många människor om man skall göra det manuellt utan tillgång till maskiner. Sist Sverige levde på det vi kan få fram med manuell odling utan att importera var på 1800-talet och då var vi knappt 4 miljoner innevånare. Det var många som emigrerade under dom åren... :-)063
antonius
 
Inlägg: 21887
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Hur klarar du dig?

Inläggav slackern » 2015-12-03 18:10:19

antonius skrev:
plåtmonster skrev:Problemet är att matförsörjningen är beroende av import och odling med fosfor och diesel. Utan dessa faktorer lär jordbruket inte kunna ge mat åt mer än cirka 6 miljoner invånare och vi är 9,8 miljoner invånare nu.


Det är dömt på förhand, det går inte att odla mat åt så många människor om man skall göra det manuellt utan tillgång till maskiner. Sist Sverige levde på det vi kan få fram med manuell odling utan att importera var på 1800-talet och då var vi knappt 4 miljoner innevånare. Det var många som emigrerade under dom åren... :-)063


Vad fan Sverige klarade sig ju galant genom andra världskriget genom att konvertera motorer till gengasdrift, träd om något till bränsle har vi ett överflöd utav. Dessutom innehåller en massa järnmalm ett överskott utav fosfor.

Dessutom innehöll järnmalmen fosfor, vilket försvårade stålframställningen då kirunamalmen inte kunde användas ensam i masugnarna. Den var tvungen att blandas med malm från gruvor i Mellansverige och kostnaderna blev enorma.

Början på lösningen kom först år 1878 när ett par engelska kemister utvecklade den så kallade Thomasprocessen, vilken gjorde det möjligt att skilja fosfor från järnmalm.


https://sv.wikipedia.org/wiki/Kirunas_historia
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Hur klarar du dig?

Inläggav Flatline » 2015-12-03 18:16:54

Det var då fan vad alla skall hitta lösningar på att få igång skiten igen!
Ser ni inte fördelen med att vara förberedd så att man när skiten träffar fläkten kan installera sig som en Feudal krigsherre och lägga ett område under sitt beskydd som man befolkar med livegna?! :-)Happy
Flatline
 
Inlägg: 1193
Anslöt: 2013-03-26

Hur klarar du dig?

Inläggav antonius » 2015-12-03 19:36:42

slackern skrev:Vad fan Sverige klarade sig ju galant genom andra världskriget genom att konvertera motorer till gengasdrift, träd om något till bränsle har vi ett överflöd utav. Dessutom innehåller en massa järnmalm ett överskott utav fosfor.


Produktionsapparaten då var inte rakt igenom motoriserad, utan man hade hästar, arbetshästar och de finns knappt längre, ännu mindre sådana som kan hantera dem och vara bönder, som vet hur man odlar spanmål etc manuelt, våra åkrar är numera inte gjorda för den typen av tillbakagång. Samt de motorer som sitter i traktorerna nuförtiden går inte att konvertera till gengas eftersom det är dieselmotorer och dom går inte på gengas, det gör bara bensinmotorer, tyvärr... :-)063
antonius
 
Inlägg: 21887
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Hur klarar du dig?

Inläggav slackern » 2015-12-03 19:45:34

antonius skrev:
slackern skrev:Vad fan Sverige klarade sig ju galant genom andra världskriget genom att konvertera motorer till gengasdrift, träd om något till bränsle har vi ett överflöd utav. Dessutom innehåller en massa järnmalm ett överskott utav fosfor.


Produktionsapparaten då var inte rakt igenom motoriserad, utan man hade hästar, arbetshästar och de finns knappt längre, ännu mindre sådana som kan hantera dem och vara bönder, som vet hur man odlar spanmål etc manuelt, våra åkrar är numera inte gjorda för den typen av tillbakagång. Samt de motorer som sitter i traktorerna nuförtiden går inte att konvertera till gengas eftersom det är dieselmotorer och dom går inte på gengas, det gör bara bensinmotorer, tyvärr... :-)063


Du har säkert rätt, men det går nog kanske att konvertera dieselmotorer till att använda tändstift. Eller så får dom helt enkelt lyfta ut dieslemotorerna och sätta in bensinmotorer. Men så har vi ju problemet att få tag i en bensinmotor som fungerar och passar. :lol:
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Hur klarar du dig?

Inläggav antonius » 2015-12-03 19:53:04

slackern skrev:Du har säkert rätt, men det går nog kanske att konvertera dieselmotorer till att använda tändstift. Eller så får dom helt enkelt lyfta ut dieslemotorerna och sätta in bensinmotorer. Men så har vi ju problemet att få tag i en bensinmotor som fungerar och passar.


På många håll hade man iofs så kallade EPA-traktorer.

A_epa.jpg


Men låt det för guds skull vara en gången epok... :-)018
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
antonius
 
Inlägg: 21887
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Hur klarar du dig?

Inläggav Grisom » 2015-12-03 20:09:14

slackern skrev:
Flatline skrev:
slackern skrev:Konstigt att ingen har tänk på reaktorerna i Oskarshamn, Ringhals och Forsmark och härdsmältor när samhället brakar samman och inga människor är på plats för att förhindra härdsmältor. Stora delar utav södra Sverige kommer ju att bli drabbat utav radioaktivt avfall.


Har kontakt med folk på ett par av de siterna och det finns åtgärder på plats som förhindrar sådana olyckor, det är dödmansgrepp på de där prylarna så slutar folk att gå dit stänger verken ned säkert.


OK det var ju betryggande att höra. Tack för upplysningen kan jag sova säkert då. :lol:


Flatline svarade bra, men jag vill tillägga: på såna där ställen har de faktiskt tänkt till en gång i tiden.
Grisom
 
Inlägg: 196
Anslöt: 2015-10-25

Hur klarar du dig?

Inläggav slackern » 2015-12-04 1:16:54

Skulle jag vara ekonomiskt oberoende skulle jag köpa mig mark i t,ex klippiga bergen i Montana och bygga mig en bunker och smala på en massa AK-47 ammunition och mat, skulle jag kunna leva livet som en äkta hillbilly.
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Hur klarar du dig?

Inläggav kiddie » 2015-12-04 1:25:18

Men du har ju inga kusiner där att gifta dig med ju.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Hur klarar du dig?

Inläggav Grisom » 2015-12-04 2:27:51

Bild
Grisom
 
Inlägg: 196
Anslöt: 2015-10-25

Hur klarar du dig?

Inläggav plåtmonster » 2015-12-04 4:26:29

Någon som sett reningsanordning i form av ett rör som renar vatten momentant? Så att man kan dricka direkt ur bäckar mm utan risk.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Hur klarar du dig?

Inläggav Cyan » 2015-12-04 5:14:29

plåtmonster skrev:Någon som sett reningsanordning i form av ett rör som renar vatten momentant? Så att man kan dricka direkt ur bäckar mm utan risk.


Nått sånt där rör som man kan bära med sej och som filtrerar vattnet tror jag att jag hört talas om ja, men dricka direkt ur bäckar kan man alltid göra utan risk, åtminstone i Sverige, det har jag själv gjort flera gånger, så länge det inte typ ligger nån död älg i bäcken en bit uppströms dvs eller den går rakt genom jordbruk och bebyggelse etc som spolar ut sitt avloppsvatten i den.

Lite mikroorganismer finns det ju, särskilt om man dricker från en stillastående mindre sjö, men de dör man inte av för människor har druckit direkt från bäckar och sjöar i alla tider, och är man orolig så är det ju bara att koka det i 5-10 minuter.

Det är väl mest om vattnet är radioaktivt som man behöver något särskilt för att rena det.
Cyan
 
Inlägg: 252
Anslöt: 2011-03-18
Ort: Mars

Hur klarar du dig?

Inläggav Grisom » 2015-12-04 13:02:19

plåtmonster skrev:Någon som sett reningsanordning i form av ett rör som renar vatten momentant? Så att man kan dricka direkt ur bäckar mm utan risk.


Menar du en Reverse Osmosis Pump?

Om du menar ett filter så kan du bygga ett själv på nån minut, enda som inte finns naturligt i naturen är aluminiumburkar och de ska inte vara så svåra att hitta.

Se sidan 38 för vattenreningsfilter:
http://www.duenorth.se/index_htm_files/Handbok_overlevnad.pdf

(PDFen är värd att spara ner på din dator)
Grisom
 
Inlägg: 196
Anslöt: 2015-10-25

Hur klarar du dig?

Inläggav Flatline » 2015-12-04 14:54:56

Enda nackdelen med att vara förberedd med den filosofin jag har är ju att man alltid står i startgroparna... Nu har det varit strömavbrott på jobbet i snart 2h och det börjar klia ordentligt.
Tanken blir ju alltid "This is it! Yes! Who's the crazy person now!!"
Flatline
 
Inlägg: 1193
Anslöt: 2013-03-26

Re: Hur klarar du dig?

Inläggav tahlia » 2015-12-04 15:17:41

Still you, my friend. Still you.
;)
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Hur klarar du dig?

Inläggav Grisom » 2015-12-04 17:19:05

Flatline skrev:Enda nackdelen med att vara förberedd med den filosofin jag har är ju att man alltid står i startgroparna... Nu har det varit strömavbrott på jobbet i snart 2h och det börjar klia ordentligt.
Tanken blir ju alltid "This is it! Yes! Who's the crazy person now!!"


Beror ju på om du befinner dig i stormonrådet eller inte. Ganska naturligt att strömmen går i samband med starka vindar.

Själv har jag haft konserver sedan jag för några år sedan läste hur mycket sparkapital Ryssland hade av sin oljeförsäljning. Det land som sparar en abnormal mängd miljarder och istället för att satsa på att bygga upp samhället köper militär hårdvara som ett barn köper godis i en godisaffär med pappas kreditkort, det landet är inte ute efter att vara snäll i det långa loppet.
Grisom
 
Inlägg: 196
Anslöt: 2015-10-25

Hur klarar du dig?

Inläggav Flatline » 2015-12-04 18:26:11

Strömavbrottet på jobbet varade i drygt 4 timmar och under den tiden var jag hjälten på bygget.
Tack vare mina förberedelser kunde jag snabbt rigga upp och koka vatten så att alla fortfarande kunde njuta av kaffe :)

Bild
Flatline
 
Inlägg: 1193
Anslöt: 2013-03-26

Hur klarar du dig?

Inläggav slackern » 2015-12-04 18:47:58

Flatline skrev:Strömavbrottet på jobbet varade i drygt 4 timmar och under den tiden var jag hjälten på bygget.
Tack vare mina förberedelser kunde jag snabbt rigga upp och koka vatten så att alla fortfarande kunde njuta av kaffe :)

Bild


Dagens hjälte har förtjänat en guldstjärna hos chefen och kommer därmed att ha större framgång vid nästa löneförhandling. ;)
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Hur klarar du dig?

Inläggav alixha » 2015-12-04 19:04:04

Grisom skrev:Tänk dig in i följande situation: Hur klarar du dig om samhället helt bryter ihop för en längre tid, eller avstannar en kortare tid?

  • Det finns ingen ström.
  • Vattenförsörjningen är utslagen eller fungerar sporadiskt.
  • Affärer håller stängda - eller har begränsat med mat.
  • Inga mobiltelefoner fungerar. Internet är också nere.
  • Inga eller få pendeltåg och bussar går, de som går är troligtvis överfulla.

Neurotyper har sina sociala kontakter som kan fixa fram resurser, vi har det sämre med den varan.

Hur klarar du dig?


Jag skulle nog klara mig okej.

Behöver väl egentligen ingen ström, burkmat håller länge utan kyl, värme får man från brasor.
Kan alltid käka lite bär, fiska och liknande.

Tåg och bussar? Äh, cykla fungerar alldeles utmärkt, annars går jag bort till 4H-gården och tar mig en häst om jag ska någonstans, annars har man ju ben man kan gå med.

Klarade mig utan mobil och internet när jag var yngre så jag tror jag klarar mig igen.

Vatten finns att få tag på i sjöar och bäckar annars har jag ett ganska stort lager cola.
Regn och snö är också vattenkällor såklart.

Jag skulle nog tycka att det var jobbigt men jag skulle nog klara mig.
alixha
 
Inlägg: 2646
Anslöt: 2013-01-04

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in