Hur många kritierier kan uteslutas och ändå ge AS diagnos?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Hur många kritierier kan uteslutas och ändå ge AS diagnos?

Inläggav Sarah1 » 2015-12-04 0:12:59

Jag är i utredning för AS och känner till diagnoskriterierna enligt bland annat DSM V. Trots att jag själv upplever att det är flera kriterier jag inte uppfyller verkar det som att utredaren vill sätta en AS diagnos. Jag vill inte på något sätt förolämpa eller nedvärdera något här på forumet utan diskuterar allt detta seriöst.

Jag upplever inga svårigheter i vardagen t ex med att laga mat, handla mat, spara pengar, duscha, tvätta osv. Jag kan inte säga att jag ser saker i bilder eller att jag ser färger av ljud- eller ljusintryck.

Jag har inget specialintresse och har aldrig speciella ljud eller rörelser för mig. Mina föräldrar upplevde mig inte som annorlunda som liten, jag har bra betyg i det mesta och det är inget ämne där jag varit mycket svagare.

Men det som verkar ge utredaren anledning att tro att jag ändå har AS är

* långtidsarbetslöshet trots att jag har långa studier bakom mig
* ensamhet och att jag haft betydligt färre kompisar, nu när jag är 30+ har jag ingen jag umgås med men har haft tidigare
* att jag aldrig haft någon relation

Jag tycker det är väldigt förvirrande och godtyckligt om flera kriterier inte uppfylls men ändå ska man sätta en AS diagnos på grund av att det som exempel är lättare att få stöd på arbetsförmedlingen då.

Är det någon som vet hur det här ligger till?
Sarah1
 
Inlägg: 126
Anslöt: 2015-10-03

Re: Hur många kritierier kan uteslutas och ändå ge AS diagno

Inläggav tahlia » 2015-12-04 2:11:37

Saken är den att inget av det du räknar upp motsäger en diagnos.
Helt ärligt undrar jag hur noga du läst kriterierna om du fått uppfattningen att de innefattar problem med att laga mat, duscha, att göra en massa ljud och konstiga rörelser eller synestesi. Varför bra betyg skulle motsäger AS enligt något kriterie vet jag inte heller.

F.ö är förnekande och ett intensivt letande efter allt som rimligtvis kan motsäga en diagnos en rätt vanligt första reaktion hos de som inte tänkt tanken innan.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Hur många kritierier kan uteslutas och ändå ge AS diagnos?

Inläggav Grisom » 2015-12-04 2:18:09

Sarah1 skrev:Trots att jag själv upplever att det är flera kriterier jag inte uppfyller verkar det som att utredaren vill sätta en AS diagnos.

<snip>

Jag tycker det är väldigt förvirrande och godtyckligt om flera kriterier inte uppfylls men ändå ska man sätta en AS diagnos på grund av att det som exempel är lättare att få stöd på arbetsförmedlingen då.

Är det någon som vet hur det här ligger till?


Innan jag fick min diagnos så hade jag kontakt med en SIUS-konsulent på AF, hon såg att det fanns en viss problematik då jag varit arbetslös länge, hon skickade mig till en psykolog som sa att "det tog 5 sekunder för mig att diagnosticera dig". Sedan fick jag stöd och hjälp utan att ens ha en proper diagnos.

Du behöver uppfylla en del av diagnoskriterierna, men inte alla. Hur många och vilka står ofta i diagnosen. Vissa egenskaper som ibland attribueras till Asperger är saker som alla inte har, t.ex. Alexitymi. Jag har inga problem med att identifiera ansikten och säga hur en person känner sig, men då är jag högfungerande och har faktiskt intresserad mig för andra människor.

Här kan du läsa vad som står i ICD-10 för Diagnosen 84.5: Asperger Syndrom:
http://iancommunity.org/cs/about_asds/icd10_criteria_for_diagnosing_aspergers_syndrome

Som du ser så är det mycket upp till tolkning för psykiatrikern och det kan bli lite roulette beroende på om personen i fråga vet vad denne håller på med eller ej.
Grisom
 
Inlägg: 196
Anslöt: 2015-10-25

Re: Hur många kritierier kan uteslutas och ändå ge AS diagno

Inläggav tahlia » 2015-12-04 2:41:47

Minst två kriterier i var grupp om fyra i följande:

B. Kvalitativa avvikelser i ömsesidig social interaktion (samma kriterier som för autism. För att underlätta användningen är dessa kriterier även inlagda nedan).

(1) Kvalitativa avvikelser i ömsesidigt socialt samspel tar sig åtminstone två av följande uttryck:
     (a) oförmåga att adekvat använda blickkontakt, ansiktsuttryck, kroppshållning och gester för att reglera det sociala samspelet;
     (b) oförmåga att etablera kamratrelationer med jämnåriga (på ett åldersadekvat sätt och trots rikliga möjligheter därtill) som innefattar ett ömsesidigt utbyte av intressen, aktiviteter och känslor;
     (c) bristande modulering av socio-emotionell ömsesidighet som visar sig genom nedsatt eller avvikande gensvar på andra människors känslor, eller bristande anpassning av beteendet till det sociala sammanhanget, eller en dålig integration av sociala, emotionella och kommunikativa beteenden;
     (d) brist på spontan vilja att dela glädje, intressen eller aktiviteter med andra människor (till exempel visar inte för andra, lämnar inte fram eller pekar på sådant som är av intresse).

C. Individen uppvisar ett ovanligt intensivt, avgränsat intresse för något område eller begränsade, repetitiva och stereotypa mönster i beteende, intressen och aktiviteter (samma kriterium som för autism; men det torde vara mindre vanligt att dessa innefattar motoriska manér eller att man sysselsätter sig med delar av objekt eller leksakernas icke-funktionella delar. För att underlätta användningen är dessa kriterier även inlagda nedan).

(3) Begränsade, repetitiva och stereotypa beteendemönster, intressen och aktiviteter tar sig åtminstone ett av följande uttryck:
     (a) omfattande fixering vid ett eller flera stereotypa och begränsade intressen som är överdrivna eller onormala i intensitet och fokusering; eller ett eller flera stereotypa och begränsade intressen som är överdrivna i intensitet och snäva i sin natur men inte till innehåll eller fokusering;
     (b) till synes tvångsmässig fixering vid specifika, oändamålsenliga rutiner eller ritualer;
     (c) stereotypa och repetitiva motoriska manér som inbegriper endera att vifta eller vrida med händerna eller fingrarna, eller komplicerade rörelser med hela kroppen;
     (d) fascination inför delar av föremål eller icke-funktionella delar av leksaker (såsom deras lukt, hur materialet de är gjorda av känns, eller ljudet eller vibrationer som de avger).
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Hur många kritierier kan uteslutas och ändå ge AS diagnos?

Inläggav Grisom » 2015-12-04 3:33:58

tahlia skrev:Minst två kriterier i var grupp om fyra i följande:

B. Kvalitativa avvikelser i ömsesidig social interaktion (samma kriterier som för autism. För att underlätta användningen är dessa kriterier även inlagda nedan).

(1) Kvalitativa avvikelser i ömsesidigt socialt samspel tar sig åtminstone två av följande uttryck:
(a) oförmåga att adekvat använda blickkontakt, ansiktsuttryck, kroppshållning och gester för att reglera det sociala samspelet;
(b) oförmåga att etablera kamratrelationer med jämnåriga (på ett åldersadekvat sätt och trots rikliga möjligheter därtill) som innefattar ett ömsesidigt utbyte av intressen, aktiviteter och känslor;
(c) bristande modulering av socio-emotionell ömsesidighet som visar sig genom nedsatt eller avvikande gensvar på andra människors känslor, eller bristande anpassning av beteendet till det sociala sammanhanget, eller en dålig integration av sociala, emotionella och kommunikativa beteenden;
(d) brist på spontan vilja att dela glädje, intressen eller aktiviteter med andra människor (till exempel visar inte för andra, lämnar inte fram eller pekar på sådant som är av intresse).

C. Individen uppvisar ett ovanligt intensivt, avgränsat intresse för något område eller begränsade, repetitiva och stereotypa mönster i beteende, intressen och aktiviteter (samma kriterium som för autism; men det torde vara mindre vanligt att dessa innefattar motoriska manér eller att man sysselsätter sig med delar av objekt eller leksakernas icke-funktionella delar. För att underlätta användningen är dessa kriterier även inlagda nedan).

(3) Begränsade, repetitiva och stereotypa beteendemönster, intressen och aktiviteter tar sig åtminstone ett av följande uttryck:
(a) omfattande fixering vid ett eller flera stereotypa och begränsade intressen som är överdrivna eller onormala i intensitet och fokusering; eller ett eller flera stereotypa och begränsade intressen som är överdrivna i intensitet och snäva i sin natur men inte till innehåll eller fokusering;
(b) till synes tvångsmässig fixering vid specifika, oändamålsenliga rutiner eller ritualer;
(c) stereotypa och repetitiva motoriska manér som inbegriper endera att vifta eller vrida med händerna eller fingrarna, eller komplicerade rörelser med hela kroppen;
(d) fascination inför delar av föremål eller icke-funktionella delar av leksaker (såsom deras lukt, hur materialet de är gjorda av känns, eller ljudet eller vibrationer som de avger).


Bör också påpekas att det finns 19 st "eller" i texten. Punkterna är i sig inte enskilt uttömmande utan det är grupperingar med beteenden.
Grisom
 
Inlägg: 196
Anslöt: 2015-10-25

Hur många kritierier kan uteslutas och ändå ge AS diagnos?

Inläggav vofff » 2016-01-11 12:19:07

Det låter som du har nivå 1 samma som jag. Förutom jag hade skitdåliga betyg. Och jag har inte heller specialintressen.
vofff
 
Inlägg: 445
Anslöt: 2015-05-13
Ort: Malmö

Hur många kritierier kan uteslutas och ändå ge AS diagnos?

Inläggav ArgeAnkan » 2016-01-11 15:48:11

vill du ha en diagnos?
ArgeAnkan
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 258
Anslöt: 2015-07-11

Hur många kritierier kan uteslutas och ändå ge AS diagnos?

Inläggav ArgeAnkan » 2016-01-11 15:54:11

de flesta över 30 år har 1 - 2 vänner, så det är inget avvikande.
50 - 60% över 30 år har inte haft ett kärleksförhållande(baserat på dagens siffror, för 20 - 30 år sedan var det långt många fler. inget avvikande(inte i dagens samhälle iaf.)

arbetslöshet mellan 25 - 30 är mer regel än undantag i dagens samhälle. det betyder inget. det händer 20 - 30% av den åldersgruppen(okej, kanske inte regel än undantag, men det är för många)

jag anser inte det som krav för et autismdiagnos. autism är något annat.
i detta fallet kan du skylla på samhället, kanske iaf. du kanske har autism.

är det värt att bli stämplad för resten av livet?
ArgeAnkan
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 258
Anslöt: 2015-07-11

Återgå till Aspergare och vården



Logga in