Hur klarar du dig?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Hur klarar du dig?

Inläggav Nefarious » 2015-12-02 15:46:38

I nuläget skulle jag knappt klara ett dygn, så jag hoppas att samhällskollapsen väntar tills jag flyttat ut på landet och blivit preppermongo på riktigt. :-)005
Nefarious
 
Inlägg: 3596
Anslöt: 2010-10-02
Ort: Svíþjóð

Hur klarar du dig?

Inläggav dasunbedingte » 2015-12-02 15:48:58

Grisom skrev:Tänk dig in i följande situation: Hur klarar du dig om samhället helt bryter ihop för en längre tid, eller avstannar en kortare tid?

  • Det finns ingen ström.
  • Vattenförsörjningen är utslagen eller fungerar sporadiskt.
  • Affärer håller stängda - eller har begränsat med mat.
  • Inga mobiltelefoner fungerar. Internet är också nere.
  • Inga eller få pendeltåg och bussar går, de som går är troligtvis överfulla.

Neurotyper har sina sociala kontakter som kan fixa fram resurser, vi har det sämre med den varan.

Hur klarar du dig?


Spelat för mycket Fallout och/eller NEO - Scavenger?

De flesta hade pallat det - en längre period hade dock resulterat i upplopp och plundring.
dasunbedingte
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2690
Anslöt: 2012-07-23
Ort: Kibbutz.

Hur klarar du dig?

Inläggav plåtmonster » 2015-12-02 15:53:34

Man måste vara observant på att den minsta våglängden som de oftast fyrkantiga maskorna har på diagonalen begränsar vad slags radiovågor som kan komma igenom. Man skall trots allt undvika dubbla fuktspärrar. Det är därför som insiktsnät är värt mödan medan hönsnät är i stort sett värdelöst.

Så om avståndet på diagnonalen nätets rutnätsmaska är 2 mm så blir högsta frekvens som hindras:
f_max = 1/(M/c)*0.5

M = masklängd
c = ljushastigheten 299792458 m/s

För 2 mm maska: f_max = 1/(0,002/299792458)*0.5 = 74*10^9 = 74 GHz (avrundning nedåt)

För 4 mm maska: f_max = 1/(0,040/299792458)*0.5 = 3,7*10^9 = 3,7 GHz (avrundning nedåt)

Detta innebär att frekvenser med lägre frekvens än de ovanstående blockeras. Men utöver den angivna frekvensen på radioapparater så läcker det oftast harmoniska frekvenser som är heltal gånger och delat med frekvensen så det gör att 4 cm / 3,7 GHz ligger lite väl nära t.ex 2,1 GHz som en del 3G mobiltelefoni ligger på.

Harmoniska frekvenser innebär t.ex att en sändare på 2,1 GHz också skickar ut signal på 0,42 GHz, 0,5 GHz, 0,7 GHz, 1,05 GHz, 2,1 GHz, 4,2 GHz, 6,3 GHz, 8,4 GHz, 10,5 GHz osv. Amplituden avtar dock snabbt för varje avsteg från grundfrekvensen.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Hur klarar du dig?

Inläggav Firkraag » 2015-12-02 16:14:26

Jag dammar väl av min gamla zombie survival guide som givetvis går att applicera i en vanlig kollaps också. Post-apokalyps är ett litet specialintresse personligen när det kommer till böcker, spel och film och även om det inte är vidare realistiskt alltid i media så skulle jag vilja inbilla mig att man är lite bättre förberedd kunskapsmässigt än mina grannar. Vältränad är jag redan också, vilket nog kommer bli viktigt i ett sådant läge så inga problem där.

Men jag tror det absolut första jag hade försökt göra om man vet med sig att det kan bli långvarigt är nog vara tidig med att bunkra upp med mat och vatten, läsa mycket överlevnadslitteratur och sätta den fysiska träningen i överkurs och försöka motivera vänner och familj att göra detsamma. :)
Firkraag
 
Inlägg: 553
Anslöt: 2010-06-10
Ort: Göteborg

Hur klarar du dig?

Inläggav Neonland » 2015-12-02 16:18:38

Neonland
 
Inlägg: 307
Anslöt: 2014-11-17
Ort: Göteborg

Hur klarar du dig?

Inläggav slackern » 2015-12-02 16:21:33

antonius skrev:
Huggorm skrev:Klarar man bygga en bra båge själv kan man ju lika gärna gå ytterligare ett steg och bygga ett armborst.


Helt sant men en bra byggd långbåge klarar man att skjuta snabbare, de engelska långbågsskyttarna var berömda för sina pilsvärmar mot de Franska ockupationsstyrkorna trots att fransåserna hade luntlåsgevär... :-)063


Fast dom engelska långbågsskyttarna övade sedans barnsben, även dom svenska bönderna var ju fruktade utav dom tyska landsknektarna när dom låg i försåt i skogen och sköt mot dom med sina armborst.
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Hur klarar du dig?

Inläggav nescio » 2015-12-02 16:25:36

Jag fryser väl ihjäl efter något dygn, när temperaturen i huset fallit under noll. Huset värms med el. Det finns en vedspis, men det är ett kajbo i skorstenen. Första åtgärden i en kris kanske borde vara att gå upp på taket och försöka få bort boet, så det går att elda.
nescio
 
Inlägg: 3840
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Hur klarar du dig?

Inläggav slackern » 2015-12-02 16:25:50

marxisten skrev:
plåtmonster skrev:Tror för övrigt att Gripandekylig har en liten poäng med att människor kanske tar det de behöver om de kommer åt. För merparten kommer att sakna förberedelse och således agera därefter.


Beror på var du befinner dig. I Stockholms innerstad saknar nog i princip alla förberedelse (och kunskap) för denna situation.

På norrlands landsbygd är nog alla mer eller mindre förberedda kunskapsmässigt snarare då merparten har erfarenhet av att vara ute i naturen och därav lärt sig överlevnad i densamma.


I slutändan kvittar det nog i hur mycket kunskaper du har i och med att bytesdjuren kommer snabbt att ta slut och sjöarna utfiskade. Själv bor jag i Stockholm men har gjort militärtjänsten uppe i Norrbotten och fick överlevnadsutbildning, i och för sig har jag glömt bort nästan allt om vilka växter som gick att äta.
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Hur klarar du dig?

Inläggav nescio » 2015-12-02 16:44:32

slackern skrev:bytesdjuren kommer snabbt att ta slut
De finns ju gott om människor att äta.
nescio
 
Inlägg: 3840
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Hur klarar du dig?

Inläggav Flatline » 2015-12-02 16:59:42

Tror inte att det blir så stora problem med att det fiskas ut eller att djuren tar slut.
De flesta som har koll på den biten om det nu blir så krasst att alla andra alternativ saknas och ingen ljusning syns på horisonten tror jag kommer att tröttna rätt snabbt på att agera springschjasar för att hämta mat åt alla storstadskollin så befolkningsmängden lär ta sig en ordentlig törn då folk vänder sig mot varandra i jakt på resurser.
Flatline
 
Inlägg: 1193
Anslöt: 2013-03-26

Hur klarar du dig?

Inläggav antonius » 2015-12-02 17:30:40

slackern skrev:Fast dom engelska långbågsskyttarna övade sedans barnsben, även dom svenska bönderna var ju fruktade utav dom tyska landsknektarna när dom låg i försåt i skogen och sköt mot dom med sina armborst.


Armborst är inte så lyckade vid jakt, de är mer lämpade för försvar av befätningsgluggar, vid en skans eller ett värn, för då kan man ha flera som man låter en väpnare ladda om medan man själv skjuter och därmed blir mer effektiv, samma princip använde man sedermera med mynningsladdade vapen eftersom de med har en omständlig laddningsprocess... :-)063
antonius
 
Inlägg: 21878
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Hur klarar du dig?

Inläggav antonius » 2015-12-02 17:33:02

nescio skrev:
slackern skrev:bytesdjuren kommer snabbt att ta slut
De finns ju gott om människor att äta.


Precis, efter bara någon månad då allt som går att plundra är slut kommer kannibalism att råda, tyvärr... :-)004
antonius
 
Inlägg: 21878
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Hur klarar du dig?

Inläggav misshopeless » 2015-12-02 18:02:05

Grisom skrev:Tänk dig in i följande situation: Hur klarar du dig om samhället helt bryter ihop för en längre tid, eller avstannar en kortare tid?

  • Det finns ingen ström.
  • Vattenförsörjningen är utslagen eller fungerar sporadiskt.
  • Affärer håller stängda - eller har begränsat med mat.
  • Inga mobiltelefoner fungerar. Internet är också nere.
  • Inga eller få pendeltåg och bussar går, de som går är troligtvis överfulla.

Neurotyper har sina sociala kontakter som kan fixa fram resurser, vi har det sämre med den varan.

Hur klarar du dig?


(en längre katastrof eller permanent)
Skaffar mig snabbt (om jag kan) en följeslagare som verkar smart, stark och man, som tjej behöver man oftast beskydd vid katastrofer (om ni förstår vad jag menar). Nu gäller djungelns lag eftersom samhället blir laglöst, inte ens en följeslagare går att lita på.

(funderar vidare)
misshopeless
 
Inlägg: 320
Anslöt: 2013-06-17
Ort: Upprorsmakare

Hur klarar du dig?

Inläggav slackern » 2015-12-02 18:08:56

antonius skrev:
slackern skrev:Fast dom engelska långbågsskyttarna övade sedans barnsben, även dom svenska bönderna var ju fruktade utav dom tyska landsknektarna när dom låg i försåt i skogen och sköt mot dom med sina armborst.


Armborst är inte så lyckade vid jakt, de är mer lämpade för försvar av befätningsgluggar, vid en skans eller ett värn, för då kan man ha flera som man låter en väpnare ladda om medan man själv skjuter och därmed blir mer effektiv, samma princip använde man sedermera med mynningsladdade vapen eftersom de med har en omständlig laddningsprocess... :-)063


Det lustiga är att bönderna använde sina jakt armborst vid krig. Det är tydligen mycket lättare att skjuta prick med ett armborst än med en långbåge. Jag har sett speciella pilar dom använde vid ekorre jakt.

Men bägge vapnen har sina för och nackdelar. Svenska allmoge föredrog armborstet framför långbågen under sen medeltiden, men innan nordborna lärde sig att använda armborst var långbågen populär.
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Hur klarar du dig?

Inläggav Flatline » 2015-12-02 18:55:18

Förstår inte varför ni skall hålla på med bågar och armborst öht.
Börja jaga istället, bygg upp erfarenheter redan nu som hjälper er att försörja er.
Även om man bor inne i storstaden finns det ofta mindre jakter som kommuner eller jägareförbundet anordnar för jägare utan mark.
Är man dessutom lite yngre kan det handla om bara ett par hundralappar per jakttillfälle och ni får tillgång till vettigare saker än pil o båge.
Ett salongsgevär väger obetydligt mindre än tex en pilbåge och även med en ansträngd ekonomi kan man ju bunkra upp 10 000 patroner utan problem.

Under andra världskriget utrustade man Kanadensiska inuiter med överlevnadsgevär som var just salongsgevär och de klarade av att fälla allt från fåglar till älg med gott resultat. det kräver ju såklart väldigt noggrann skottplacering på större vilt och får inte användas normalt sett men det pratar vi ju inte heller om.
För varje pil eller schäkta du bär med dig kan du rimligtvis ha 15 st patroner till ditt salongsgevär, enklare att använda och högre precision.
Flatline
 
Inlägg: 1193
Anslöt: 2013-03-26

Hur klarar du dig?

Inläggav Flatline » 2015-12-02 19:02:37

Kollade pilvikter och skall man titta på en medeltung jaktpil hamnar den på mellan 450 och 560 grains så vi lägger oss på 500 för rimlighetens skull.
En CCI-mini mag som väl är den vettigaste 22lr patronen för jakt sett till både precision och slagkraft väger 36grains så man får med sig 13.8st patroner per pil och de kostar ca 50 öre stycket om man köper dom i bulk.
Flatline
 
Inlägg: 1193
Anslöt: 2013-03-26

Hur klarar du dig?

Inläggav Natte » 2015-12-02 19:06:46

snuggelhund skrev:Tar livet av mig.

Äntligen har jag då fått tillräckligt med anledning.
Mats skrev:Då klarar jag mig inte. Jag tar också livet av mig.

Ni som tycker att livet skulle bli intressant då får ha ert intressanta liv utan mig.
Jag skulle inte klara mig alls så jag skulle nog göra likadant.
Natte
 
Inlägg: 84
Anslöt: 2015-03-22

Hur klarar du dig?

Inläggav antonius » 2015-12-02 19:09:36

Flatline skrev:Förstår inte varför ni skall hålla på med bågar och armborst öht.
Börja jaga istället, bygg upp erfarenheter redan nu som hjälper er att försörja er.
Även om man bor inne i storstaden finns det ofta mindre jakter som kommuner eller jägareförbundet anordnar för jägare utan mark.
Är man dessutom lite yngre kan det handla om bara ett par hundralappar per jakttillfälle och ni får tillgång till vettigare saker än pil o båge.
Ett salongsgevär väger obetydligt mindre än tex en pilbåge och även med en ansträngd ekonomi kan man ju bunkra upp 10 000 patroner utan problem.

Under andra världskriget utrustade man Kanadensiska inuiter med överlevnadsgevär som var just salongsgevär och de klarade av att fälla allt från fåglar till älg med gott resultat. det kräver ju såklart väldigt noggrann skottplacering på större vilt och får inte användas normalt sett men det pratar vi ju inte heller om.
För varje pil eller schäkta du bär med dig kan du rimligtvis ha 15 st patroner till ditt salongsgevär, enklare att använda och högre precision.


Problemet med kulvapen är att det inte är tyst. Avger man bössknallar kan illasinnade personer, för det kommer det att finnas, höra det och först slå ihjäl dig sen själ dom allt ätbart, tyvärr. Bättre då att var ljudlös om det går för att inte väcka onödig uppmärksamhet, lära sig göra fällor, fångstgropar, fiskeredskap.

Man måste komma i håg att folk lär inte gå omkring med lurar med musik i Iphonen, eller köra omkring med bil med stereon på full volym, får sådant har slutat att fungera, men dom har fortfarande öronen att höra med. Är man då vrålhungrig och i flock med ett antal andra desperata kan det hända saker, för det farligaste som finns är desperata hungriga människor... :-)004
antonius
 
Inlägg: 21878
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Hur klarar du dig?

Inläggav nescio » 2015-12-02 19:11:37

Flatline skrev:Börja jaga
Skjuta stackars oskyldiga djur? Så elakt.
nescio
 
Inlägg: 3840
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Hur klarar du dig?

Inläggav Flatline » 2015-12-02 19:17:59

antonius skrev:
Flatline skrev:Förstår inte varför ni skall hålla på med bågar och armborst öht.
Börja jaga istället, bygg upp erfarenheter redan nu som hjälper er att försörja er.
Även om man bor inne i storstaden finns det ofta mindre jakter som kommuner eller jägareförbundet anordnar för jägare utan mark.
Är man dessutom lite yngre kan det handla om bara ett par hundralappar per jakttillfälle och ni får tillgång till vettigare saker än pil o båge.
Ett salongsgevär väger obetydligt mindre än tex en pilbåge och även med en ansträngd ekonomi kan man ju bunkra upp 10 000 patroner utan problem.

Under andra världskriget utrustade man Kanadensiska inuiter med överlevnadsgevär som var just salongsgevär och de klarade av att fälla allt från fåglar till älg med gott resultat. det kräver ju såklart väldigt noggrann skottplacering på större vilt och får inte användas normalt sett men det pratar vi ju inte heller om.
För varje pil eller schäkta du bär med dig kan du rimligtvis ha 15 st patroner till ditt salongsgevär, enklare att använda och högre precision.


Problemet med kulvapen är att det inte är tyst. Avger man bössknallar kan illasinnade personer, för det kommer det att finnas, höra det och först slå ihjäl dig sen själ dom allt ätbart, tyvärr. Bättre då att var ljudlös om det går för att inte väcka onödig uppmärksamhet, lära sig göra fällor, fångstgropar, fiskeredskap.

Man måste komma i håg att folk lär inte gå omkring med lurar med musik i Iphonen, eller köra omkring med bil med stereon på full volym, får sådant har slutat att fungera, men dom har fortfarande öronen att höra med. Är man då vrålhungrig och i flock med ett antal andra desperata kan det hända saker, för det farligaste som finns är desperata hungriga människor... :-)004


Fällor fångsgropar och fiskeredskap är alltid bra och framförallt ganska så kul även om det är svårt att tillämpa och öva i praktiken med undantag för fisket då såklart.
Finns ju endel fångsfällor idag men det är ju mest för predatorjakt som det är tillåtet.
Vad gäller att det smäller lite tror jag inte att man behöver vara så orolig, den dagen folk springer mot skott utan att ha koll på läget lär nog inte komma.
Ett salongsgevär låter inte så högt heller, behövs inte ens hörselskydd.
Flatline
 
Inlägg: 1193
Anslöt: 2013-03-26

Hur klarar du dig?

Inläggav slackern » 2015-12-02 19:20:33

Flatline skrev:
antonius skrev:
Flatline skrev:Förstår inte varför ni skall hålla på med bågar och armborst öht.
Börja jaga istället, bygg upp erfarenheter redan nu som hjälper er att försörja er.
Även om man bor inne i storstaden finns det ofta mindre jakter som kommuner eller jägareförbundet anordnar för jägare utan mark.
Är man dessutom lite yngre kan det handla om bara ett par hundralappar per jakttillfälle och ni får tillgång till vettigare saker än pil o båge.
Ett salongsgevär väger obetydligt mindre än tex en pilbåge och även med en ansträngd ekonomi kan man ju bunkra upp 10 000 patroner utan problem.

Under andra världskriget utrustade man Kanadensiska inuiter med överlevnadsgevär som var just salongsgevär och de klarade av att fälla allt från fåglar till älg med gott resultat. det kräver ju såklart väldigt noggrann skottplacering på större vilt och får inte användas normalt sett men det pratar vi ju inte heller om.
För varje pil eller schäkta du bär med dig kan du rimligtvis ha 15 st patroner till ditt salongsgevär, enklare att använda och högre precision.


Problemet med kulvapen är att det inte är tyst. Avger man bössknallar kan illasinnade personer, för det kommer det att finnas, höra det och först slå ihjäl dig sen själ dom allt ätbart, tyvärr. Bättre då att var ljudlös om det går för att inte väcka onödig uppmärksamhet, lära sig göra fällor, fångstgropar, fiskeredskap.

Man måste komma i håg att folk lär inte gå omkring med lurar med musik i Iphonen, eller köra omkring med bil med stereon på full volym, får sådant har slutat att fungera, men dom har fortfarande öronen att höra med. Är man då vrålhungrig och i flock med ett antal andra desperata kan det hända saker, för det farligaste som finns är desperata hungriga människor... :-)004


Fällor fångsgropar och fiskeredskap är alltid bra och framförallt ganska så kul även om det är svårt att tillämpa och öva i praktiken med undantag för fisket då såklart.
Finns ju endel fångsfällor idag men det är ju mest för predatorjakt som det är tillåtet.
Vad gäller att det smäller lite tror jag inte att man behöver vara så orolig, den dagen folk springer mot skott utan att ha koll på läget lär nog inte komma.
Ett salongsgevär låter inte så högt heller, behövs inte ens hörselskydd.


Går väl alltid att skaffa en ljuddämpare också, vet i och för sig inte hur pass effektiva dom är.
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Hur klarar du dig?

Inläggav Flatline » 2015-12-02 19:22:33

slackern skrev:
Går väl alltid att skaffa en ljuddämpare också, vet i och för sig inte hur pass effektiva dom är.


Väldigt svårt att få på klass 4 vapen i Sverige men tja... de är ju licensfria i tex Norge och Finland där man kan köpa rakt över disk om man nu tvunget vill ha en.
Med en dämpare på 22lr under förutsättningen att man använder subsonisk ammunition så låter det inte mycket mer än en bågsträng.
Flatline
 
Inlägg: 1193
Anslöt: 2013-03-26

Hur klarar du dig?

Inläggav antonius » 2015-12-02 19:26:07

Flatline skrev:Fällor fångsgropar och fiskeredskap är alltid bra och framförallt ganska så kul även om det är svårt att tillämpa och öva i praktiken med undantag för fisket då såklart.
Finns ju endel fångsfällor idag men det är ju mest för predatorjakt som det är tillåtet.
Vad gäller att det smäller lite tror jag inte att man behöver vara så orolig, den dagen folk springer mot skott utan att ha koll på läget lär nog inte komma.
Ett salongsgevär låter inte så högt heller, behövs inte ens hörselskydd.


Fångstgropar är ganska effektiva rätt placerade, problemet är att man bör vara flera för då är det lättare om man vill jaga storvilt. På stenåldern klarade man att jaga mammut på det viset och hade bara spjut, fast de hade nog tränat in tekniken och misslyckats många gånger, får man förmoda... :-)005
antonius
 
Inlägg: 21878
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Hur klarar du dig?

Inläggav antonius » 2015-12-02 19:30:25

slackern skrev:Går väl alltid att skaffa en ljuddämpare också, vet i och för sig inte hur pass effektiva dom är.


De är effektiva men tyvärr de tar bort effekten och skjuter man med 22lr som är en väldigt klen ammunition på t ex en älg eller hjort vill man ha all kraft som det går, det är nog svårt ändå... :-)063
antonius
 
Inlägg: 21878
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in