Hur klarar du dig?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Hur klarar du dig?

Inläggav Cyan » 2015-12-02 3:29:30

Grisom skrev:Problem uppstår när du inser att du inte är den enda som hamstrar, för hamstring är vad som händer i en sån situation och vips så är alla konserver borta, och de som är kvar får du bokstavligen slåss för.


Nä men det blir inget problem för jag skulle ju vara bland de första hamstrarna så klart. :) Ja och inte nödvändigtvis konserver utan mer pasta och linser och sånt som klarar sej länge. Det är de som kommer ett par dagar senare som får problem, efter att alla hamstrar har varit överallt och hamstrat upp allt.

slackern skrev:I stillastående vatten bildas det bakterier.


Och de bakterierna dör om man kokar dem. Man kan ta vatten från en random lerig vattenpöl och dricka det med om man kokar det innan, däremot så smakar det inte särskilt gott då. Saltvatten går däremot inte att koka eftersom saltet inte försvinner, utan då måste man fånga upp vattenångan istället i nån sorts duk som man sen vrider ur för att få drickbart vatten, men det är mest i nödfall eftersom det är så ineffektivt.
Cyan
 
Inlägg: 252
Anslöt: 2011-03-18
Ort: Mars

Hur klarar du dig?

Inläggav snuggelhund » 2015-12-02 3:45:14

Tar livet av mig.

Äntligen har jag då fått tillräckligt med anledning.
snuggelhund
 
Inlägg: 3257
Anslöt: 2010-07-16
Ort: Eslövs kommun

Hur klarar du dig?

Inläggav Huggorm » 2015-12-02 9:34:26

snuggelhund skrev:Tar livet av mig.

Äntligen har jag då fått tillräckligt med anledning.
Tvärtom, då skulle man ju leva upp på riktigt. Det är ju vid en sådan händelse livet skulle bli intressant.
Huggorm
 
Inlägg: 22256
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Hur klarar du dig?

Inläggav plåtmonster » 2015-12-02 9:41:21

Fast hur gör du om det kommer ett gäng hungrig personer som gärna tar all din mat och får lite stugvärme?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Hur klarar du dig?

Inläggav Mats » 2015-12-02 9:45:52

Då klarar jag mig inte. Jag tar också livet av mig.

Ni som tycker att livet skulle bli intressant då får ha ert intressanta liv utan mig.
Mats
 
Inlägg: 5575
Anslöt: 2007-04-09
Ort: Stockholm

Hur klarar du dig?

Inläggav snuggelhund » 2015-12-02 9:51:39

Huggorm skrev:
snuggelhund skrev:Tar livet av mig.

Äntligen har jag då fått tillräckligt med anledning.
Tvärtom, då skulle man ju leva upp på riktigt. Det är ju vid en sådan händelse livet skulle bli intressant.


Kanske har du rätt.

Man hade ju sluppit den grå vardagen där allt bara harvar på i en jämn och meningslös lunk.
snuggelhund
 
Inlägg: 3257
Anslöt: 2010-07-16
Ort: Eslövs kommun

Hur klarar du dig?

Inläggav Huggorm » 2015-12-02 9:53:09

snuggelhund skrev:
Huggorm skrev:
snuggelhund skrev:Tar livet av mig.

Äntligen har jag då fått tillräckligt med anledning.
Tvärtom, då skulle man ju leva upp på riktigt. Det är ju vid en sådan händelse livet skulle bli intressant.


Kanske har du rätt.

Man hade ju sluppit den grå vardagen där allt bara harvar på i en jämn och meningslös lunk.
Man kan ju prova ett tag i alla fall :wink:
plåtmonster skrev:Fast hur gör du om det kommer ett gäng hungrig personer som gärna tar all din mat och får lite stugvärme?
Det beror på vad det är för folk.
Huggorm
 
Inlägg: 22256
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Hur klarar du dig?

Inläggav antonius » 2015-12-02 10:54:35

Den enda chansen att överleva är att återgå som jägare och samlarfolk. Gå en överlevnadskurs och lär er hantera en compound pilbåge, den är lättare att spänna om man inte är så stark, samt mycket bättre än vapen med kulor med krutladdning, för vad gör ni när ammunitionen är slut, pilar går att återanvända, dessutom är de ljudlösa, så ingen annan hör om ni nerlagt ett ev byte och själ det av er.

För kom ihåg efter bara några veckor kommer djungelns lag gälla och människor som är hungriga är livsfarliga . Skaffa ett bra vindskydd i en lämpligt avskilt ställe, samt ett alternativt om det första blir upptäckt. Tält är inte så bra i långa loppet, bara temporärt, bättre då med grotta alt övergiven fabriksbyggnad etc. Tag inte kontakt med människor i onödan, om det inte är sådana som ni absolut är säker på och aldrig vid ert läger, för då blir ni garanterat rånad och ihjälslagen.

Människor i grupp är farligast, de ska ni alltid undvika men det är väl inget problem för en aspie, nu är det strongest survivel som gäller. När ni gör provianteringsturer, bär inte med er mer än ni behöver, göm hellre på platser ni kommer ihåg väl och som sagt vatten är det viktigaste utan vatten dör man efter tre dygn, så lycka till... :-)063
antonius
 
Inlägg: 21881
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Hur klarar du dig?

Inläggav RainBowChild » 2015-12-02 11:00:28

antonius skrev:Den enda chansen att överleva är att återgå som jägare och samlarfolk. Gå en överlevnadskurs och lär er hantera en compound pilbåge, den är lättare att spänna om man inte är så stark, samt mycket bättre än vapen med kulor med krutladdning, för vad gör ni när ammunitionen är slut, pilar går att återanvända, dessutom är de ljudlösa, så ingen annan hör om ni nerlagt ett ev byte och själ det av er.

För kom ihåg efter bara några veckor kommer djungelns lag gälla och människor som är hungriga är livsfarliga . Skaffa ett bra vindskydd i en lämpligt avskilt ställe, samt ett alternativt om det första blir upptäckt. Tält är inte så bra i långa loppet, bara temporärt, bättre då med grotta alt övergiven fabriksbyggnad etc. Tag inte kontakt med människor i onödan, om det inte är sådana som ni absolut är säker på och aldrig vid ert läger, för då blir ni garanterat rånad och ihjälslagen.

Människor i grupp är farligast, de ska ni alltid undvika men det är väl inget problem för en aspie, nu är det strongest survivel som gäller. När ni gör provianteringsturer, bär inte med er mer än ni behöver, göm hellre på platser ni kommer ihåg väl och som sagt vatten är det viktigaste utan vatten dör man efter tre dygn, så lycka till... :-)063


Kan knappt bärga mig tills jag får skjuta grannen i rumpan med pilbåge och sno hans sista burk vita bönor!
RainBowChild
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1072
Anslöt: 2013-07-12

Hur klarar du dig?

Inläggav Huggorm » 2015-12-02 11:03:55

antonius skrev:Den enda chansen att överleva är att återgå som jägare och samlarfolk, gå en överlevnadskurs och lär er hantera en compound pilbåge, den är lättare att spänna om man inte är så stark, samt mycket bättre än vapen med kulor med krutladdning, för vad gör ni när ammunitionen är slut, pilar går att återanvända, dessutom är de ljudlösa, så ingen annan hör om ni nerlagt ett ev byte och själ det av er.

Nja, visst kan pilar återanvändas om man har tur men det är lätt att skjuta bort dom eller att de knäcks när de träffar. Teoretiskt kan man tillverka nya pilar själv av material man finner i naturen men det kräver enormt mycket hantverkarskicklighet att göra raka och bra pilar. Dessutom är det svårt att smyga tillräckligt nära ett djur för att komma inom skotthåll. De halvtama rådjuren kommer snart gå åt, sedan är det bara skygga djur kvar.

Jag skulle faktiskt rekommendera att skaffa licens för salongsgevär då, de är billiga och patronerna är snorbilliga. Då kan man lätt köpa på sig ett antal tusen och klara sig resten av livet. Funkar bäst till hare och andra smådjur, men i ett krisläge kan man skjuta rådjur även om det egentligen inte är tillåtet.
antonius skrev:För kom ihåg efter bara några veckor kommer djungelns lag gälla och människor som är hungriga är livsfarliga . Skaffa ett bra vindskydd i en lämpligt avskilt ställe, samt ett alternativt om det första blir upptäckt. Tält är inte så bra i långa loppet, bara temporärt, bättre då med grotta alt övergiven fabriksbyggnad etc. Tag inte kontakt med människor i onödan, om det inte är sådana som ni absolut är säker på och aldrig vid ert läger, för då blir ni garanterat rånad och ihjälslagen.

Människor i grupp är farligast, de ska ni alltid undvika men det är väl inget problem för en aspie, nu är det strongest survivel som gäller. När ni gör provianterings turer, bär inte med er mer än ni behöver, göm hellre på platser ni kommer ihåg väl och som sagt vatten är det viktigaste utan vatten dör man efter tre dygn, så lycka till... :-)063
Frågan är om det verkligen skulle bli på det där viset, vid ett krisläge här i Sverige. Jag gissar snarare på att det blir som det blev på Kuba efter handelsembargona. Folk hjälper varandra så gott de kan.

Angående vatten så regnar det ju ganska mycket i Sverige, hade jag inte brunn skulle jag samla regnvatten.
Huggorm
 
Inlägg: 22256
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Hur klarar du dig?

Inläggav Huggorm » 2015-12-02 11:04:37

RainBowChild skrev:Kan knappt bärga mig tills jag får skjuta grannen i rumpan med pilbåge och sno hans sista burk vita bönor!
Behöver du pilbåge till det?
Huggorm
 
Inlägg: 22256
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Hur klarar du dig?

Inläggav RainBowChild » 2015-12-02 11:08:24

Huggorm skrev:
RainBowChild skrev:Kan knappt bärga mig tills jag får skjuta grannen i rumpan med pilbåge och sno hans sista burk vita bönor!
Behöver du pilbåge till det?


Jo, det är ganska svårt att skjuta nån i rumpan med en pilbåge utan pilbåge.
RainBowChild
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1072
Anslöt: 2013-07-12

Hur klarar du dig?

Inläggav antonius » 2015-12-02 11:24:26

Huggorm skrev:Jag skulle faktiskt rekommendera att skaffa licens för salongsgevär då, de är billiga och patronerna är snorbilliga. Då kan man lätt köpa på sig ett antal tusen och klara sig resten av livet. Funkar bäst till hare och andra smådjur, men i ett krisläge kan man skjuta rådjur även om det egentligen inte är tillåtet.


Problemet är ljudet, människor kommer att lyssna efter smällarna från ett vapen, speciellt efter att det är tyst överallt, för då vet dom att det kan finnas mat att stjäla och det är ingen ide med ljuddämpare på ett salongsgevär eftersom det inte bara dämpar ljudet, det tar bort effekten och gör dem bara effektiva in close target så att säga... :-)063
antonius
 
Inlägg: 21881
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Hur klarar du dig?

Inläggav Huggorm » 2015-12-02 11:28:13

antonius skrev:
Huggorm skrev:Jag skulle faktiskt rekommendera att skaffa licens för salongsgevär då, de är billiga och patronerna är snorbilliga. Då kan man lätt köpa på sig ett antal tusen och klara sig resten av livet. Funkar bäst till hare och andra smådjur, men i ett krisläge kan man skjuta rådjur även om det egentligen inte är tillåtet.


Problemet är ljudet, människor kommer att lyssna efter smällarna från ett vapen, speciellt efter att det är tyst överallt, för då vet dom att det kan finnas mat att stjäla och det är ingen ide med ljuddämpare på ett salongsgevär eftersom det inte bara dämpar ljudet, det tar bort effekten och gör dem bara effektiva in close target så att säga... :-)063
Men de klarar nog fortfarande lika stora avstånd som pilbåge skulle jag tro, om man inte har en riktigt bra compoundbåge och klarar av att hantera den. Jag har en billigare modell och det är inte lätt att träffa.
Huggorm
 
Inlägg: 22256
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Hur klarar du dig?

Inläggav antonius » 2015-12-02 11:28:38

Huggorm skrev:Frågan är om det verkligen skulle bli på det där viset, vid ett krisläge här i Sverige. Jag gissar snarare på att det blir som det blev på Kuba efter handelsembargona. Folk hjälper varandra så gott de kan.


På Kuba var dom vana vid att hjälpa varandra före revolutionen, då diktatorn Batista torterade sin befolkning i årtionden, så dom var van vid att leva primitivt, här hos oss får folk panik om deras favorit caffelatte är slut eller deras nagelskulptris har semester, så vi har ett ganska mycket större kliv att ta... :-)063
antonius
 
Inlägg: 21881
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Hur klarar du dig?

Inläggav Huggorm » 2015-12-02 11:31:01

antonius skrev:
Huggorm skrev:Frågan är om det verkligen skulle bli på det där viset, vid ett krisläge här i Sverige. Jag gissar snarare på att det blir som det blev på Kuba efter handelsembargona. Folk hjälper varandra så gott de kan.


På Kuba var dom vana vid att hjälpa varandra före revolutionen, då diktatorn Batista torterade sin befolkning i årtionden, så dom var van vid att leva primitivt, här hos oss får folk panik om deras favorit caffelatte är slut eller deras nagelskulptris har semester, så vi har ett ganska mycket större kliv att ta... :-)063
Det blir en tuff omställning men jag tror de flesta skulle klara den om de måste. Och jag tror de flesta skulle finna mening i sina tidigare meningslösa liv.
Huggorm
 
Inlägg: 22256
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Hur klarar du dig?

Inläggav antonius » 2015-12-02 11:32:14

Huggorm skrev:Men de klarar nog fortfarande lika stora avstånd som pilbåge skulle jag tro, om man inte har en riktigt bra compoundbåge och klarar av att hantera den. Jag har en billigare modell och det är inte lätt att träffa.


Nä, man bör prova och lära sig hantera dem de är faktiskt ganska effektiva, bättre än man tror, människor har använt pilbågar i tusentals år. Enklare är kanske att ta sig till ngt avlägset fiskevatten, då har man större chans på både mat och vatten... :-)063
antonius
 
Inlägg: 21881
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Hur klarar du dig?

Inläggav antonius » 2015-12-02 11:37:55

Huggorm skrev:Det blir en tuff omställning men jag tror de flesta skulle klara den om de måste. Och jag tror de flesta skulle finna mening i sina tidigare meningslösa liv.


Alla svaga, gamla och till sist även barnen skulle ganska snabbt stryka med av umbäranden. Får man en lite svårare influensa är det livsfarligt om man inte har någon som ser efter en, har man en liten grupp på tre högst fyra personer kan man turas om att hålla vakt etc, men kan man inte lita på dem är det nog bättre att vara alen ändå... :-)063
antonius
 
Inlägg: 21881
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Hur klarar du dig?

Inläggav Huggorm » 2015-12-02 11:41:50

antonius skrev:
Huggorm skrev:Det blir en tuff omställning men jag tror de flesta skulle klara den om de måste. Och jag tror de flesta skulle finna mening i sina tidigare meningslösa liv.


Alla svaga, gamla och till sist även barnen skulle ganska snabbt stryka med av umbäranden. Får man en lite svårare influensa är det livsfarligt om man inte har någon som ser efter en, har man en liten grupp på tre högst fyra personer kan man turas om att hålla vakt etc, men kan man inte lita på dem är det nog bättre att vara alen ändå... :-)063
Visst skulle många stryka med, så är det med djungelns lag. Barnen tror jag dock skulle klara sig bättre, de har ju som regel föräldrar som tar hand om dom. Blir jobbigare för de som behöver medicin för att klara sig.
Huggorm
 
Inlägg: 22256
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Hur klarar du dig?

Inläggav Flatline » 2015-12-02 11:45:54

Jag klarar mig nog förhållandevis bra.
Om det skulle vara så illa att jag behövde lämna min fastighet har jag färdigpackad väska för 72h överlevnad, det är ju om allt jag kan göra är att kasta upp den på ryggen och dra, den har jag liggandes i bilen så att den alltid är i närheten.
M90 gasmask och två extrafilter ligger brevid varningstriangeln men skulle kanske behöva en bättre väska till den men NBC-skyddet får anses vara iaf dugligt även om jag inte har någon annnan skyddsutrustning.

I hemmet har jag UPS som jag tagit från telestationer som skanova gjort sig av med så att kyl och frys klarar sig i några dagar men under nästa år skall jag även bygga ut med ytterligare funktionalitet så som dieselgenerator, vind och solkraft för stödladdning av batteribanken.
Jag har en handpump med slang som kan anslutas mot den djupborrade brunnen och mat för ca 1 månad sparat.
Men jag fyller på matförrådet efter ekonomisk förmåga och kan alltid förstärka det genom jakt och fiske.

Kommunikation sköter jag via kortvågsradio där jag har en stabil gemenskapskrets med liknande förberedelser som har förutbestämda anropsfrekvenser och lyssningstider.
så... jag tror att jag klarar mig hyfsat.
Flatline
 
Inlägg: 1193
Anslöt: 2013-03-26

Hur klarar du dig?

Inläggav antonius » 2015-12-02 11:54:08

Flatline skrev:Jag klarar mig nog förhållandevis bra.
Om det skulle vara så illa att jag behövde lämna min fastighet har jag färdigpackad väska för 72h överlevnad, det är ju om allt jag kan göra är att kasta upp den på ryggen och dra, den har jag liggandes i bilen så att den alltid är i närheten.
M90 gasmask och två extrafilter ligger brevid varningstriangeln men skulle kanske behöva en bättre väska till den men NBC-skyddet får anses vara iaf dugligt även om jag inte har någon annnan skyddsutrustning.

I hemmet har jag UPS som jag tagit från telestationer som skanova gjort sig av med så att kyl och frys klarar sig i några dagar men under nästa år skall jag även bygga ut med ytterligare funktionalitet så som dieselgenerator, vind och solkraft för stödladdning av batteribanken.
Jag har en handpump med slang som kan anslutas mot den djupborrade brunnen och mat för ca 1 månad sparat.
Men jag fyller på matförrådet efter ekonomisk förmåga och kan alltid förstärka det genom jakt och fiske.

Kommunikation sköter jag via kortvågsradio där jag har en stabil gemenskapskrets med liknande förberedelser som har förutbestämda anropsfrekvenser och lyssningstider.
så... jag tror att jag klarar mig hyfsat.


Du har inte tänkt på att med så mycket prylar så är du ganska utsatt för plundring. Har man dessutom ett dieselaggregat som står där och dunkar på då förstår alla att du har något värdefullt, mat etc. I ditt läge vore det nog bra att ha ett alternativt läger/tillflyktsrum som bara du känner till, med lite vatten och proviant för någon vecka. Annars verkar du tänkt lite på det här och är teknisk. Sådana som lär behövas när det värsta är över... :-)063
antonius
 
Inlägg: 21881
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Hur klarar du dig?

Inläggav slackern » 2015-12-02 11:55:29

Flatline skrev:I hemmet har jag UPS som jag tagit från telestationer som skanova gjort sig av med så att kyl och frys klarar sig i några dagar men under nästa år skall jag även bygga ut med ytterligare funktionalitet så som dieselgenerator, vind och solkraft för stödladdning av batteribanken.
Jag har en handpump med slang som kan anslutas mot den djupborrade brunnen och mat för ca 1 månad sparat.
Men jag fyller på matförrådet efter ekonomisk förmåga och kan alltid förstärka det genom jakt och fiske.


Nu kommer horder utav AF-läsare att samlas vid din gård vid en katastrof för att få tillgång till mat, el och vatten. ;)
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Hur klarar du dig?

Inläggav slackern » 2015-12-02 11:57:51

antonius skrev:
Flatline skrev:Jag klarar mig nog förhållandevis bra.
Om det skulle vara så illa att jag behövde lämna min fastighet har jag färdigpackad väska för 72h överlevnad, det är ju om allt jag kan göra är att kasta upp den på ryggen och dra, den har jag liggandes i bilen så att den alltid är i närheten.
M90 gasmask och två extrafilter ligger brevid varningstriangeln men skulle kanske behöva en bättre väska till den men NBC-skyddet får anses vara iaf dugligt även om jag inte har någon annnan skyddsutrustning.

I hemmet har jag UPS som jag tagit från telestationer som skanova gjort sig av med så att kyl och frys klarar sig i några dagar men under nästa år skall jag även bygga ut med ytterligare funktionalitet så som dieselgenerator, vind och solkraft för stödladdning av batteribanken.
Jag har en handpump med slang som kan anslutas mot den djupborrade brunnen och mat för ca 1 månad sparat.
Men jag fyller på matförrådet efter ekonomisk förmåga och kan alltid förstärka det genom jakt och fiske.

Kommunikation sköter jag via kortvågsradio där jag har en stabil gemenskapskrets med liknande förberedelser som har förutbestämda anropsfrekvenser och lyssningstider.
så... jag tror att jag klarar mig hyfsat.


Du har inte tänkt på att med så mycket prylar så är du ganska utsatt för plundring. Har man dessutom ett dieselaggregat som står där och dunkar på då förstår alla att du har något värdefullt, mat etc. I ditt läge vore det nog bra att ha ett alternativt läger/tillflyktsrum som bara du känner till, med lite vatten och proviant för någon vecka. Annars verkar du tänkt lite på det här och är teknisk. Sådana som lär behövas när det värsta är över... :-)063


Han får skaffa sig en stirling generator dom är tystare, typ nästan ljudlös på Gotlandsklassens ubåtar.
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Hur klarar du dig?

Inläggav Flatline » 2015-12-02 12:00:37

antonius skrev:Du har inte tänkt på att med så mycket prylar så är du ganska utsatt för plundring. Har man dessutom ett dieselaggregat som står där och dunkar på då förstår alla att du har något värdefullt, mat etc. I ditt läge vore det nog bra att ha ett alternativt läger/tillflyktsrum som bara du känner till, med lite vatten och proviant för någon vecka. Annars verkar du tänkt lite på det här och är teknisk. Sådana som lär behövas när det värsta är över... :-)063


Jo då men försvarsplaner väljer jag att inte gå in på, detta är vad jag har hemma men jag har ytterligare en fastighet som ligger betydligt med otillgängligt om jag nu skulle vara tvungen att dra iväg och lämna gården.
Men skalförsvar är inget jag har missat utan bara något jag väljer att inte ta med.
Flatline
 
Inlägg: 1193
Anslöt: 2013-03-26

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in