Vad ska jag säga? (Examensarbete)

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: Alien, atoms

Vad ska jag säga? (Examensarbete)

Inläggav Neutrino » 2015-11-30 14:19:09

Om allt går som planerat kommer jag att ta min kandidatexamen i juni. Innan dess är det dock tänkt att jag ska göra ett examensarbete så nu är det upp till mig att hitta ett ställe där jag kan göra mitt arbete, vilket jag tycker är svårt. Det svåra är inte att hitta något intressant forskningslabb eller liknande utan mer vad man ska säga för att faktiskt få en exjobbsplats.

Jag har hittat en forskargrupp vid universitetet som jag väldigt gärna skulle jobba med. Forskningen de håller på med verkar oerhört intressant och spännande. Jag mailade professorn (som även är en av våra föreläsare under pågående kurs) i onsdags. I mailet berättade jag att jag är intresserad och frågade om de tar emot examensarbetare (dagen efter jag skickade mailet sa han att de som är intresserade av projekt är välkomna att höra av sig angående det så jag antar att de gör det).

Skulle gissa att han jag mailade är en mycket upptagen person så jag vet inte ens om han har hunnit läsa mitt mail. Har noterat att mina klasskompisar har gått och pratat med personer angående examensarbete personligen om de inte fått svar på mail och funderar på om jag borde göra samma sak. Jag vet dock inte vad jag ska säga. Vad säger man? Hade en föreläsning med han jag mailade idag och hade velat prata med honom då men jag vågade inte. Tror bara att jag stör hela tiden och jag är nog även lite orolig för att han ska ställa frågor jag inte är beredd på osv. Dessutom ville jag inte prata om examensarbete inför de andra i klassen.

Har ni några förslag på vad jag ska säga? Borde ta tag i det men vågar inte riktigt som sagt. Är dock orolig att andra i klassen ska hinna före då jag tror att det kan vara ganska hög konkurrens om platserna i hans forskningslabb. Hur har ni gjort (om ni själva gjort examensarbeten)? Många i klassen verkar ha mer "flyt" än jag. De har lättare för att prata med folk de inte känner och en av dem har till och med, på något sätt, lyckats få examensarbetsplats på ett ställe där jag blivit nekad (pga platsbrist) trots att jag varit i sporadisk kontakt med dem angående exjobb i över ett år. Vet inte om jag gör något fel eller om jag bara är lätt att glömma bort.
Neutrino
 
Inlägg: 752
Anslöt: 2012-04-12

Vad ska jag säga? (Examensarbete)

Inläggav plåtmonster » 2015-11-30 18:24:20

Läs på om deras projekt t.ex publikationer beroende på om det finns tid för att hinna för de andra. Knacka sedan på hos professorn och fråga om hans projekt så att du knyter an och fråga om du kan få göra examensarbetet i hans grupp.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Vad ska jag säga? (Examensarbete)

Inläggav Fenren » 2015-11-30 18:30:28

Neutrino skrev:Har noterat att mina klasskompisar har gått och pratat med personer angående examensarbete personligen om de inte fått svar på mail och funderar på om jag borde göra samma sak


Ja.

Säg ungefär det som stod i mailet.

Om du är blyg, ta med mailet och läs upp. De kommer komma med frågor och leda samtalet om du är blyg och de är vana att hantera studenter.
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in