Hur många här är drogliberaler? (Omröstning)

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Vad är din inställning till narkotika?

Något man skall ge fan i, och som är- och bör vara förbjudet
63
53%
Ganska tolerant, om än inte positiv
43
36%
Något jag förspråkar att man skall använda
14
12%
 
Antal röster : 120

Hur många här är drogliberaler? (Omröstning)

Inläggav KrigarSjäl » 2015-11-26 16:30:54

Att unga och allmänt oerfarna människor är mer öppna till cannabis beror sannolikt på att drogen ofta syns i populärkulturen; MTV, teveserier, hiphop med mera. Där är det oftast den coola glättiga bilden som förevisas och man har inte sett hur slöa i pallet de som rökt faktiskt blir.
Eller vilken sorts liv vanerökare lever.

Nej, cannabis är inte så oskyldigt som det verkar.
Verksamma substanser är fettlösliga, vilket innebär att de lagras i kroppen, i hjärnan, i flera månader.
Om du "bara" röker en gång i veckan eller varannan vecka så bygger du alltså hela tiden på de lagrade nivåerna.

Kolla in lite mer seriösa källor va, skippa vad Wu Tang Clan och Snoop Dogg säger och läs svensk sjukvård...
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Hur många här är drogliberaler? (Omröstning)

Inläggav CarolusRex » 2015-11-26 16:56:53

KrigarSjäl skrev:Kolla in lite mer seriösa källor va, skippa vad Wu Tang Clan och Snoop Dogg säger och läs svensk sjukvård...


Tillhör inte dem som tycker att droger är häftigt...

http://www.svt.se/nyheter/vetenskap/vad-ar-farligast

Sanningen är väl den att man inte vet helt säkert vad en legalisering skulle innebära. Inte ens de som jobbar med det är överens.

Nåja, tröttsam diskussion. Det viktigaste för mig är att man är objektiv och konsekvent i sitt resonemang. Man får helt enkelt fortsätta forska vidare innan man tar några beslut.
CarolusRex
 
Inlägg: 1018
Anslöt: 2014-01-27

Hur många här är drogliberaler? (Omröstning)

Inläggav KrigarSjäl » 2015-11-26 18:21:14

Jag tycker man ska stävja droglobbyn och informera i skolorna.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Hur många här är drogliberaler? (Omröstning)

Inläggav antonius » 2015-11-26 18:21:59

Vi har väl ett mer generellt ansvar i Sverige, så att jämföra med USA är kanske haltande, i o m att vi har en allmän sjukförsäkring som det är onödigt att överbelasta, om du super till dig en skrumplever i Amerikat får du pröjsa det själv... :-)063
antonius
 
Inlägg: 21863
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Hur många här är drogliberaler? (Omröstning)

Inläggav Firkraag » 2015-11-26 19:50:59

KrigarSjäl skrev:Nej, cannabis är inte så oskyldigt som det verkar.
Verksamma substanser är fettlösliga, vilket innebär att de lagras i kroppen, i hjärnan, i flera månader.
Om du "bara" röker en gång i veckan eller varannan vecka så bygger du alltså hela tiden på de lagrade nivåerna.

Där ser man, ännu en anledning till att inte röra det om man är mån om sin hälsa. Tycker dock det låter vettigt det många säger att förbudet kan vara skadligt i sig. Hade hellre sett att det var tillåtet(men kontrollerat) att köpa sen se till att folk verkligen förstår risken det medför av att missbruka.

Skulle personligen inte köpa cannabis ifall det var lagligt, men jag avstår även från alkohol, nikotin och även kaffe som det är. :)
Firkraag
 
Inlägg: 553
Anslöt: 2010-06-10
Ort: Göteborg

Hur många här är drogliberaler? (Omröstning)

Inläggav alixha » 2015-11-27 23:10:31

KrigarSjäl skrev:Eller vilken sorts liv vanerökare lever.


Inget bra argument direkt då det är väldigt olika, lite som att titta på vilken sorts liv människor som röker cigaretter eller pipa lever.

Resten köper jag.
alixha
 
Inlägg: 2646
Anslöt: 2013-01-04

Hur många här är drogliberaler? (Omröstning)

Inläggav kiddie » 2015-11-27 23:27:40

Är för legalisering av cannabis. Använder det inte själv men alkohol är tillåtet för att det drar in så mycket skatt. Annars hade det aldrig varit tillåtet. Alkohol är extremt skadligt inte bara för personen utan även för de runtomkring. Många olyckor och våldsbrott händer pga alkohol.

Alkoholskadorna ökar med tillgång och man ser det och trots det gör man alkoholen mer tillgänglig genom bättre service och öppettider. Vad jag förstår finns det statistik på detta. Alltså är det konstigt att man accepterar större skador bara genom att ha öppet mer. Men det är väl det där med skatterna.

Man kan beskatta cannabis också. Man kan inte förutsätta att folk skulle bruka droger mer (alkohol och cannabis), en viss ökning tror jag på men också att flera skulle byta alkohol mot cannabis helt enkelt.

Detta är önskvärt. Cannabis är fördummande och avtrubbande, men leder inte till fysiskt beroende och våldsrelaterad rökning är extremt ovanlig samtidigt som den är vanlig med alkohol. Jag tror att en legalisering skulle minska våldsbrott.

Dessutom är det helt ologiskt att cannabis är olagligt medan alkohol anses helt OK.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Hur många här är drogliberaler? (Omröstning)

Inläggav Trollmor » 2015-11-28 0:24:21

Jag röstade på "ge fan i", eftersom det inte fanns något alternativ för oss som tycker att både cannabis och alkohol ska saluföras på apotek, och säljas endast mot recept. Tobak är lämpligt som insektsmedel, inte för konsumtion.
Trollmor
 
Inlägg: 1460
Anslöt: 2010-08-01

Hur många här är drogliberaler? (Omröstning)

Inläggav Ruffsetuss » 2015-11-28 14:44:39

Under min utbildning var jag ute på praktik bla. Det Manliga Akutintaget " Stormen " på dåvarande Långbro Sjukhus (Stockholm) patienterna där var unga Män / Pojkar med Haschpsykoser och annat elände pga. Narkotika missbruka . Så förstörda rent mentalt , så inte finns det någon ofarlig drog som vissa tror :-)056
Ruffsetuss
 
Inlägg: 449
Anslöt: 2015-09-04
Ort: Sundsvall

Hur många här är drogliberaler? (Omröstning)

Inläggav snuggelhund » 2015-11-28 19:02:31

Är nog mer och mer inne på att man eventuellt borde legalisera cannabis faktiskt..

Antingen det eller förbjuda alkohol (vilket vi alla vet aldrig kommer ske)

Något som är svårt att ta på allvar är människor som vurmar för alkohol samtidigt som de riktigt hårt dissar cannabisanvändning. De är hycklare och inkonsekventa.
snuggelhund
 
Inlägg: 3257
Anslöt: 2010-07-16
Ort: Eslövs kommun

Hur många här är drogliberaler? (Omröstning)

Inläggav nallen » 2015-11-28 19:25:58

snuggelhund skrev:Något som är svårt att ta på allvar är människor som vurmar för alkohol samtidigt som de riktigt hårt dissar cannabisanvändning.

Nå, det är ändå en viss skillnad på single malt och kamelskit.
nallen
 
Inlägg: 19465
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Hur många här är drogliberaler? (Omröstning)

Inläggav Trollmor » 2015-11-28 19:27:30

snuggelhund skrev:Något som är svårt att ta på allvar är människor som vurmar för alkohol samtidigt som de riktigt hårt dissar cannabisanvändning. De är hycklare och inkonsekventa.
Ja, och inkörsporten är tobak! Visst fanns det en undersökning bland heroinmissbrukare som hittade EN som inte även rökte tobak?
Trollmor
 
Inlägg: 1460
Anslöt: 2010-08-01

Hur många här är drogliberaler? (Omröstning)

Inläggav syntax » 2015-11-28 19:39:53

Vet inte om man är drogliberal men jsg kan tycka att medecinsk maruijana skulle ges, andra som ritalin ar ju anfetamin liknande preparat med flera andra "narkotika klassade" preparat så borde ju äcen det kunna användas medecinskt. Men annars är jag ej för droger
syntax
 
Inlägg: 65
Anslöt: 2015-04-28
Ort: i skogen

Hur många här är drogliberaler? (Omröstning)

Inläggav Fenren » 2015-11-28 20:16:22

syntax skrev:Vet inte om man är drogliberal men jsg kan tycka att medecinsk maruijana skulle ges, andra som ritalin ar ju anfetamin liknande preparat med flera andra "narkotika klassade" preparat så borde ju äcen det kunna användas medecinskt. Men annars är jag ej för droger


Men det finns inget medicinskt intressant med cannabis.
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Hur många här är drogliberaler? (Omröstning)

Inläggav slackern » 2015-11-28 20:24:42

Fenren skrev:
syntax skrev:Vet inte om man är drogliberal men jsg kan tycka att medecinsk maruijana skulle ges, andra som ritalin ar ju anfetamin liknande preparat med flera andra "narkotika klassade" preparat så borde ju äcen det kunna användas medecinskt. Men annars är jag ej för droger


Men det finns inget medicinskt intressant med cannabis.


Det finns någon medicin som innehåller cannabis som är godkänd i Sverige för MS patienter tror jag att det är.
slackern
 
Inlägg: 43754
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Hur många här är drogliberaler? (Omröstning)

Inläggav Gripandekylig » 2015-11-28 20:46:36

slackern skrev:
Fenren skrev:
syntax skrev:Vet inte om man är drogliberal men jsg kan tycka att medecinsk maruijana skulle ges, andra som ritalin ar ju anfetamin liknande preparat med flera andra "narkotika klassade" preparat så borde ju äcen det kunna användas medecinskt. Men annars är jag ej för droger


Men det finns inget medicinskt intressant med cannabis.


Det finns någon medicin som innehåller cannabis som är godkänd i Sverige för MS patienter tror jag att det är.

Ja, Sativex, och givetvis finns det breda medicinska tillämpningsområden för diverse cannabinoider. Med det sagt skulle jag inte rekommendera någon att röka "medicinsk marijuana": främst med tanke på att det, som du Slackern påpekat, redan finns ett godkänt läkemedel innehållandes cannabis sativa i Sverige: med en långt ofarligare absorbtionsmetod.

Att inhalera rök av förbränt växtmaterial ned i lungorna är naturligtvis skadligare än att spraya ett relativt sett rent och betydligt jämnare och mer exakt koncentrationsbestämt flytande extrakt mellan tandköttet och kinden. Det hade dock varit ännu bättre om läkemedlet, istället för att produceras utifrån jämförelsevis orent organiskt oförutsägbart växtmaterial, hade bestått av en kombination av syntetiskt framställda cannabinoider.
Gripandekylig
 
Inlägg: 1620
Anslöt: 2012-12-27
Ort: Uppsala

Hur många här är drogliberaler? (Omröstning)

Inläggav Fenren » 2015-11-28 21:09:49

slackern skrev:
Fenren skrev:
syntax skrev:Vet inte om man är drogliberal men jsg kan tycka att medecinsk maruijana skulle ges, andra som ritalin ar ju anfetamin liknande preparat med flera andra "narkotika klassade" preparat så borde ju äcen det kunna användas medecinskt. Men annars är jag ej för droger


Men det finns inget medicinskt intressant med cannabis.


Det finns någon medicin som innehåller cannabis som är godkänd i Sverige för MS patienter tror jag att det är.


Just ja. Glömde den...

Då kan ju alla som vill ha sitt medicinska cannabis skaffa ms...
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Hur många här är drogliberaler? (Omröstning)

Inläggav kiddie » 2015-11-28 21:15:43

nallen skrev:Nå, det är ändå en viss skillnad på single malt och kamelskit.


Det finns INGET fint med alkohol bara för att den är dyr. Dyr alkohol blir man lika full och knäpp av som av billig.

Alkohol är inte kultur. Alkohol är en livsfarlig drog. Att folk inte fattar det... :-)003
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Hur många här är drogliberaler? (Omröstning)

Inläggav nallen » 2015-11-28 21:19:27

kiddie skrev:Dyr alkohol blir man lika full och knäpp av som av billig.

Man kan bli, ja. Det skulle dock inte falla mig in att fyllna till på bra Whisky - det vore både ett djävla slöseri och att bädda för en baksmälla av den värre sorten. I normalfallet vill jag påstå att man dricker 5 cl av den bra Whiskyn för smakupplevelsens skull och det är inget man blir påverkad av över huvud taget.
nallen
 
Inlägg: 19465
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Hur många här är drogliberaler? (Omröstning)

Inläggav Fenren » 2015-11-28 21:23:06

kiddie skrev:
nallen skrev:Nå, det är ändå en viss skillnad på single malt och kamelskit.


Det finns INGET fint med alkohol bara för att den är dyr. Dyr alkohol blir man lika full och knäpp av som av billig.

Alkohol är inte kultur. Alkohol är en livsfarlig drog. Att folk inte fattar det... :-)003


Som med de flesta droger så handlar det mycket om användande.

Att ta ett eller två glas vin eller en cognac på fredagskvällen är inte skadligt.

Samma beteende skulle funka med de flesta droger.
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Hur många här är drogliberaler? (Omröstning)

Inläggav alixha » 2015-11-28 21:25:39

Tänk om vi skulle undvika allt som var farligt eller skadligt :-)ZZZ
alixha
 
Inlägg: 2646
Anslöt: 2013-01-04

Hur många här är drogliberaler? (Omröstning)

Inläggav Fenren » 2015-11-28 21:34:12

alixha skrev:Tänk om vi skulle undvika allt som var farligt eller skadligt :-)ZZZ


Som bilar!
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Hur många här är drogliberaler? (Omröstning)

Inläggav nallen » 2015-11-28 21:50:41

...eller idrott.
nallen
 
Inlägg: 19465
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Hur många här är drogliberaler? (Omröstning)

Inläggav kiddie » 2015-11-28 22:02:36

Fenren skrev:Som med de flesta droger så handlar det mycket om användande.

Att ta ett eller två glas vin eller en cognac på fredagskvällen är inte skadligt.

Samma beteende skulle funka med de flesta droger.


Tror det funkar bättre med cannabis än heroin. Tillät man cannabis kan det regleras dvs man kan köra på de mer säkra sorterna som fanns "förr" samt lagstifta om tillåtna former, en svag cannabiscigarett av den gamla sorten är inte samma som stark moderniserad cannabis eller hasch som man kan få panik/psykos av.

Får man röka den snälla sorten kanske man håller sig borta från hasch. Många funkar ju faktiskt så. Oreglerad cannabis är mer farlig.

Så ja, brukande i måtta är inte den stora boven. Vissa droger inbjuder dock till överförbrukning mer än andra.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in