Att beskriva "sanningen" eller den världsbild man vill ha

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Att beskriva "sanningen" eller den världsbild man vill ha

Inläggav Wine » 2015-11-27 22:01:53

kvicksilver skrev:
Kanin skrev:Istället har SVT dominerats konservativa kristna som Lars Adaktusson, Siewert Öholm.


Adaktusson är inte längre aktiv på SVT, utan är politiker för KD. Öholm är vad jag kan läsa inte aktiv på SVT sedan 2002. Jag blir förvånad när du motbevisar statistik med anekdotisk bevisföring, som dessutom är inaktuell. Synd på forumets bästa researcher.

När det kommer till kärnfrågan, om SVT är vänster eller inte, så kan jag förstås se på undersökningar hur folk röstar och märkliga rekryteringar (Miri, Thomsgård), men utöver dem tror jag inte det är så oerhört oväntat. Detsamma gäller överallt, och även i en tid då sociala medier och "alternativ media" har blommat fram så är högern märkbart tystlåten.

Jag tror mindre det handlar om kvotering utan snarare om ett strukturellt problem (vilket det är om en politisk sida får slagpunkt, och särskilt om den ger utslag i licensbetald massmedia). Högern har nog helt enkelt inte benägenheten att syssla med "berättande aktivism" - att leta fram bra historier som passar deras synvinkel men som samtidigt kan engagera människor. Människor som röstar blått är nog mer representerade inom reklam, pr och design, detta helt utan något vetenskapligt belägg.

Vänstern däremot kan hitta vilken vinkel som helst och skapa en engagerande kampanj, demonstrationer, twitterstorm och facebookevent på nolltid, dra fram en hashtag och sedan skapa en storm. Visst händer det inom reklam med, men samhällsjournalistiken har knappast sett sånt här från högerhåll.

Sedan är det väl samma som varför vänstern är övervägande inom kultur - det är lite sexigare att skriva en historia om människor på samhällets botten än höga skatter. ;)


Ja, jag tror det kan ligga mycket i vad du skriver ovan, dessutom tror jag att vänstermänniskor eller vänstersympatisörer i allmänhet är mer "dramatiska" och inte lika återhållsamma, läste nyligen om skillnader i språkbruk beroende på vilken politisk hemvist man har. Enligt brittiska forskare som gjort en studie av följare av Twitterkonton tillhörande Republikanerna och Demokraterna i USA, så tar mer liberalt inställda individer oftare till kraftuttryck eller svordomar och verkar använda sig av ett grövre språkbruk, använder ord som exempelvis fuck, damn och piss, inte kanske helt oväntat tycker jag, i alla fall enligt min egen erfarenhet och vad jag sett bl.a. på detta forum:

Språktidningen - Liberaler svär – och konservativa twittrar om religion
2015-09-22

...
Forskarna konstaterar att den politiska ideologin återspeglar sig i ordvalet. Demokrater, som ofta beskrivs som personer med en liberal grundsyn, använder ord som återspeglar egna värderingar. Samma sak gör också republikaner, väljare som i regel kallas konservativa.


Konservativa har ett större intresse för religion. Därför dyker enligt forskarna ord som church, altar och mosque oftare upp i inläggen. Konservativa sägs även i hög grad förespråka en livsstil med fokus på framgång och bedrifter. Tecken på detta är ord som hero, win och earn.

Fler förekomster av worried, fearful och nervous gör att liberaler kan betraktas som neurotiska.


Har också läst tidigare att det är vanligare att individer som hyser vänstersympatier "hänger" och är aktiva på sociala medier.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Att beskriva "sanningen" eller den världsbild man vill ha

Inläggav Fenren » 2015-11-27 22:33:54

Wine skrev:Ja, jag tror det kan ligga mycket i vad du skriver ovan, dessutom tror jag att vänstermänniskor eller vänstersympatisörer i allmänhet är mer "dramatiska" och inte lika återhållsamma, läste nyligen om skillnader i språkbruk beroende på vilken politisk hemvist man har. Enligt brittiska forskare som gjort en studie av följare av Twitterkonton tillhörande Republikanerna och Demokraterna i USA, så tar mer liberalt inställda individer oftare till kraftuttryck eller svordomar och verkar använda sig av ett grövre språkbruk, använder ord som exempelvis fuck, damn och piss, inte kanske helt oväntat tycker jag, i alla fall enligt min egen erfarenhet och vad jag sett bl.a. på detta forum:


Jag tror inte den skillnaden ligger i höger/vänster utan snarare hur radikal man är...
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Att beskriva "sanningen" eller den världsbild man vill ha

Inläggav slackern » 2015-11-27 22:38:33

Fenren skrev:
Wine skrev:Ja, jag tror det kan ligga mycket i vad du skriver ovan, dessutom tror jag att vänstermänniskor eller vänstersympatisörer i allmänhet är mer "dramatiska" och inte lika återhållsamma, läste nyligen om skillnader i språkbruk beroende på vilken politisk hemvist man har. Enligt brittiska forskare som gjort en studie av följare av Twitterkonton tillhörande Republikanerna och Demokraterna i USA, så tar mer liberalt inställda individer oftare till kraftuttryck eller svordomar och verkar använda sig av ett grövre språkbruk, använder ord som exempelvis fuck, damn och piss, inte kanske helt oväntat tycker jag, i alla fall enligt min egen erfarenhet och vad jag sett bl.a. på detta forum:


Jag tror inte den skillnaden ligger i höger/vänster utan snarare hur radikal man är...


Dessutom är amerikanska demokrater närmast moderaterna politiskt.
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Att beskriva "sanningen" eller den världsbild man vill ha

Inläggav Wine » 2015-11-27 22:54:35

slackern skrev:
Fenren skrev:
Wine skrev:Ja, jag tror det kan ligga mycket i vad du skriver ovan, dessutom tror jag att vänstermänniskor eller vänstersympatisörer i allmänhet är mer "dramatiska" och inte lika återhållsamma, läste nyligen om skillnader i språkbruk beroende på vilken politisk hemvist man har. Enligt brittiska forskare som gjort en studie av följare av Twitterkonton tillhörande Republikanerna och Demokraterna i USA, så tar mer liberalt inställda individer oftare till kraftuttryck eller svordomar och verkar använda sig av ett grövre språkbruk, använder ord som exempelvis fuck, damn och piss, inte kanske helt oväntat tycker jag, i alla fall enligt min egen erfarenhet och vad jag sett bl.a. på detta forum:


Jag tror inte den skillnaden ligger i höger/vänster utan snarare hur radikal man är...


Dessutom är amerikanska demokrater närmast moderaterna politiskt.


Ja, så är det, undersökningen är ju trots allt gjord i USA, så "vänstern" är inte särskilt mycket vänster med svenska mått mätt.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Att beskriva "sanningen" eller den världsbild man vill ha

Inläggav Wine » 2015-11-27 23:11:20

Den norske författaren Karl Ove Knausgård (som bor i Sverige) skrev denna utmärkta debattartikel tidigare i år om svenskar:

DN - Karl Ove Knausgårds rasande attack på Sverige
Publicerad 2015-05-19 23:30

...

Det är vår i cyklopernas land. Äppelträden blommar och står som vita segel i ett hav av grönska. Himlen är blå och över havet, som ligger bara några kilometer från där jag sitter, hänger skyarna orörliga. Det är så vackert att det gör ont. Och så fridfullt. Landet är fullt av välstånd, butikerna fulla av varor, alla har vad de behöver och mer än så. Ändå är cykloperna inte lyckliga. Många av dem är arga och uppfyllda av hat. Och många av dem är rädda. Jag har bott här i tretton år och ännu har jag inte förstått varför det finns så mycket hat och rädsla här. Jag tittar mig omkring och ser nästan ingenting att hata, och nästan ingenting att vara rädd för.

Grunden till att det finns så mycket hat hos cykloperna, och så mycket fruktan, tror jag är enkel. Cykloperna vill inte veta av de delar av verkligheten som inte är som de anser att den bör vara. Cyklopernas stats­minister kallade för inte länge sedan ett legitimt parti, invalt i riksdagen, för ett nyfascistiskt parti. Alla vet att det inte stämmer, men det spelar ingen roll för om de har en annan åsikt i en känslig fråga, så är de fascister. I vilket annat land som helst hade det ansetts vara en skandal. Men inte hos cykloperna, där det är ett rimligt påstående. Det märk­ligaste är att de tror att det är likadant på alla andra platser, i alla andra länder, och ingenting kan övertyga dem om att så inte är fallet. Cykloperna tror att deras bild av verkligheten gäller för alla, och när det någonstans inte stämmer, som till exempel i grannlandet Danmark, så blir de arga på danskarna.


Cykloperna kan inte hantera det ambivalenta. Det som inte är antingen ont eller gott förstår de inte, och det gör dem arga. Därför tycker de inte om litteratur. De säger att de tycker om litteratur, men den litteratur de tycker om är bara den som överensstämmer med deras bild av det goda och det onda, och det är inte litteratur utan bara något som liknar den. Litteraturen är till sitt väsen ambivalent, men det vet inte cykloperna.


Så lunkar vardagen på i cyklopernas land. Cykloperna blir arga och kastar stora stenar efter de som säger något de inte gillar eller inte förstår. Detta skrämmer andra cykloper, för de vet att om de säger något som andra inte gillar eller inte förstår, så kommer de arga cykloperna att börja kasta sten på dem också. Cykloperna är därför antingen arga eller tysta.

Det cykloperna har störst problem med är identitet. Förhållandet mellan kvinnor och män förvirrar dem, eftersom det inte är entydigt. Och förhållandet mellan människor från den egna kulturen och andra kulturer, som inte heller är entydigt, förvirrar dem likaså.

Därför är cykloperna aldrig så arga som när de pratar om kön eller invandring. Detta är inte något man kan vara för eller emot, men likväl är det det de kräver, så att allt som finns mellan kategorierna, allt som finns i gränsområdena, inte blir sett och inte pratat om. Ändå finns det. Detta anar cykloperna, men utan att de klarar av att begripa det, och då blir de ännu argare eller ännu tystare.

I fjällandet som jag kommer från har det nyss varit nationaldag. Då tar alla på sig sina finaste kläder och går ut på gatorna för att vifta med flaggor, se på barnparader och ropa hurra. Många cykloper är arga på detta, de säger att det är nazism. Många gånger har jag försökt förklara att vi bara tycker om vårt land. Men alla flaggorna, säger cykloperna då. De är uttryck för nationalism. Och nationalism är nazism.


I kvällens avsnitt av Skavlan i SVT fick Karl Ove Knausgård frågan om vilka reaktioner han fick på debattartikeln, bl.a. så var det många tidningsartiklar som var rasande, han påstods bl.a. ha stöttat Sverigedemokraterna, men svenskar boende utomlands tackade honom för artikeln.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Att beskriva "sanningen" eller den världsbild man vill ha

Inläggav kvicksilver » 2015-11-27 23:13:36

Vill förtydliga att med "högern" menar jag inte "extremhögern" utan snarare allianssympatisörer i allmänhet, framför allt då liberaler som kanske är mest högljudda utanför det rödgröna blocket inom media.

Gick nog också lite väl hårt åt Kanin. Lite hycklande av mig att, även om jag tycker hon har fel i sak, anklaga någon från att gå ifrån källhänvisningar och sedan presentera ett helt resonemang baserat på fritt tyckande. ;)
kvicksilver
 
Inlägg: 1473
Anslöt: 2011-02-19

Att beskriva "sanningen" eller den världsbild man vill ha

Inläggav slackern » 2015-11-28 0:04:46

Wine skrev:
slackern skrev:
Fenren skrev:
Jag tror inte den skillnaden ligger i höger/vänster utan snarare hur radikal man är...


Dessutom är amerikanska demokrater närmast moderaterna politiskt.


Ja, så är det, undersökningen är ju trots allt gjord i USA, så "vänstern" är inte särskilt mycket vänster med svenska mått mätt.


Tydligen så röstar dom intellektuella mer på demokraterna än på republikanerna. Medans på republikanerna röstar mer den kristna högern och fundamentalisterna. Så det kan ju förklara varför republikanerna svär mindre.

Academics, intellectuals, and the highly educated overall constitute an important part of the Democratic voter base. Academia in particular tends to be progressive. In a 2005 survey, nearly 72% of full-time faculty members identified as liberal, while 15% identified as conservative. The social sciences and humanities were the most liberal disciplines while business was the most conservative. Male professors at more advanced stages of their careers as well as those at elite institutions tend to be the most liberal.[47] Another survey by UCLA conducted in 2001/02, found 47.6% of scholars identifying as liberal, 34.3% as moderate, and 18% as conservative.


https://en.wikipedia.org/wiki/Democrati ... Modern_era
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Att beskriva "sanningen" eller den världsbild man vill ha

Inläggav Kanin » 2015-11-28 0:37:18

kvicksilver skrev:
Kanin skrev:Istället har SVT dominerats konservativa kristna som Lars Adaktusson, Siewert Öholm.
Adaktusson är inte längre aktiv på SVT, utan är politiker för KD. Öholm är vad jag kan läsa inte aktiv på SVT sedan 2002. Jag blir förvånad när du motbevisar statistik med anekdotisk bevisföring, som dessutom är inaktuell. Synd på forumets bästa researcher.

:roll:
Jag svarade inte på statistik, utan på att det antyddes att det var att otänkbart att SVT skulle anlita högerdebattörer.

Jag är väl medveten om att journalister generellt i högre grad, än befolkning i dess helhet, sympatiserar med partier som står till vänster (men färre journalister är övertygade anhängare av något parti). Det hindrar inte att vissa tongivande politiska journalister (på SVT och annorstädes) har tydliga högerpolitiska åsikter eller att de flesta traditionella medier styrs av dess ledning till att sprida ett högerpolitiskt budskap.
Kanin
 
Inlägg: 2406
Anslöt: 2011-09-20

Att beskriva "sanningen" eller den världsbild man vill ha

Inläggav kvicksilver » 2015-11-28 2:11:59

Kanin skrev:
kvicksilver skrev:
Kanin skrev:Istället har SVT dominerats konservativa kristna som Lars Adaktusson, Siewert Öholm.
Adaktusson är inte längre aktiv på SVT, utan är politiker för KD. Öholm är vad jag kan läsa inte aktiv på SVT sedan 2002. Jag blir förvånad när du motbevisar statistik med anekdotisk bevisföring, som dessutom är inaktuell. Synd på forumets bästa researcher.

:roll:
Jag svarade inte på statistik, utan på att det antyddes att det var att otänkbart att SVT skulle anlita högerdebattörer.

Jag är väl medveten om att journalister generellt i högre grad, än befolkning i dess helhet, sympatiserar med partier som står till vänster (men färre journalister är övertygade anhängare av något parti). Det hindrar inte att vissa tongivande politiska journalister (på SVT och annorstädes) har tydliga högerpolitiska åsikter eller att de flesta traditionella medier styrs av dess ledning till att sprida ett högerpolitiskt budskap.


Du skrev att SVT dominerats av konservativa kristna, vilket är en helt annan sak än "vissa tongivande politiska journalister". Dessutom gör det inte exemplen mer inaktuella.

Men vi pratar antagligen förbi varandra.
kvicksilver
 
Inlägg: 1473
Anslöt: 2011-02-19

Att beskriva "sanningen" eller den världsbild man vill ha

Inläggav kvicksilver » 2015-11-28 2:35:14

Kanin skrev:de flesta traditionella medier styrs av dess ledning till att sprida ett högerpolitiskt udskap.


Vore intressant om du ville klargöra vad du syftar på konkret. Är ju en intressant perspektivstrid - vänstern pekar på ägare och ledarsidor, journalister på journalisternas politiska åskådningar. Är väl svårt att mäta politisk vinkling i artiklar objektivt, så det är svårt att få en systematisk bedömning.
kvicksilver
 
Inlägg: 1473
Anslöt: 2011-02-19

Att beskriva "sanningen" eller den världsbild man vill ha

Inläggav kvicksilver » 2015-11-28 2:54:28

Är väl till stor del en perspektivfråga vad man dels räknar som vänster eller höger, dels vad som är "dominans", dels hur långt tidsplanen, och framför allt hur aktuellt eller relevant en sådan invändning är.

Ska vara "högern på journalisternas politiska åskådningar ", fel av mig.
Senast redigerad av kvicksilver 2015-11-28 3:07:55, redigerad totalt 2 gånger.
kvicksilver
 
Inlägg: 1473
Anslöt: 2011-02-19

Att beskriva "sanningen" eller den världsbild man vill ha

Inläggav plåtmonster » 2015-11-28 3:01:26

Ägarna av media lär vara rätt så höger men de som gör tidningens innehåll är ju ofta journalister som har en mer vänster/grön inriktning (och ofta okunnig). Media skall förmedla såsom det man rapporterar om är och ta med allt som är kopplat till reportaget i tillräcklig stor utsträckning. Så fort det börjas väljas utifrån åsikter istället för relevans eller inflikas adjektiv och åsiktskommentarer så slutar nyhetsförmedlingen och propagandan börjar.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Att beskriva "sanningen" eller den världsbild man vill ha

Inläggav kvicksilver » 2015-11-28 3:12:42

Som sagt - jag var lite hård. Minn fråga borde ha varit: skulle dessa högerjournaöister (var de ens kända som konservativa i deras prime? ) kunnat hamna där idag?
kvicksilver
 
Inlägg: 1473
Anslöt: 2011-02-19

Att beskriva "sanningen" eller den världsbild man vill ha

Inläggav plåtmonster » 2015-11-28 4:02:58

Man skall nog inrätta sig i sektens åsiktspaket för att få äran av att jobba i media :P
Så väl fungerar det fria ordet i dagsläget.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Att beskriva "sanningen" eller den världsbild man vill ha

Inläggav kvicksilver » 2015-11-28 6:27:15

Exemplens inaktualitet förstärker nog snarare tesen (som jag inte håller med om) att det är omöjligt att komma in som högervriden idag.

Även om jag håller fast vid att det är snarare är oattraktivt för högern att satsa på Public service. Högern I Sverige känns reaktionär, och så har det nog varit sen 80-talet.

Sedan är det nog ofta så att man noterar det avvikande från ens eget synsätt, mig inkluderat - det är sällan man ser någon hylla media.
kvicksilver
 
Inlägg: 1473
Anslöt: 2011-02-19

Att beskriva "sanningen" eller den världsbild man vill ha

Inläggav Fenren » 2015-11-28 9:23:23

Man ska också tänka på att högern verkar mer ointresserad av att jobba på kulturavdelningar och barnprogramsavdelningar... Och det är där tyckarna och "propagandajournalisterna" sitter... Så det kan lika gärna vara högerns fel.
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Att beskriva "sanningen" eller den världsbild man vill ha

Inläggav kvicksilver » 2015-11-28 9:27:44

Fenren skrev:Man ska också tänka på att högern verkar mer ointresserad av att jobba på kulturavdelningar och barnprogramsavdelningar... Och det är där tyckarna och "propagandajournalisterna" sitter... Så det kan lika gärna vara högerns fel.


Är det inte också där som det spelar minst roll om det är höger- eller vänsterdominerat? Torde vara viktigare på politisk- och ekonomisk journalistik.
kvicksilver
 
Inlägg: 1473
Anslöt: 2011-02-19

Att beskriva "sanningen" eller den världsbild man vill ha

Inläggav Fenren » 2015-11-28 10:52:16

kvicksilver skrev:
Fenren skrev:Man ska också tänka på att högern verkar mer ointresserad av att jobba på kulturavdelningar och barnprogramsavdelningar... Och det är där tyckarna och "propagandajournalisterna" sitter... Så det kan lika gärna vara högerns fel.


Är det inte också där som det spelar minst roll om det är höger- eller vänsterdominerat? Torde vara viktigare på politisk- och ekonomisk journalistik.


Jag skulle säga att det är där det är viktigt.

Den politiska journalistiken handlar ganska mycket om vad andra tycker och tänker och den ekonomiska är mest siffror.

Det ör inom kulturjournalistiken tyckandet finns och barnprogram är ytterst indoktrinerande.
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Att beskriva "sanningen" eller den världsbild man vill ha

Inläggav Kanin » 2015-11-28 11:06:39

kvicksilver skrev:Du skrev att SVT dominerats av konservativa kristna, vilket är en helt annan sak än "vissa tongivande politiska journalister".

Jag borde ha lagt till en smiley i mitt ursprungliga inlägg (det var inte helt allvarligt och svarade på en överdrift med en annan). Jag tror inte att SVT domineras av konservativa kristna, även om en ibland kan få det intrycket med all rojalistisk yra, helgmålsringningar, etc.

kvicksilver skrev:Som sagt - jag var lite hård. Minn fråga borde ha varit: skulle dessa högerjournaöister (var de ens kända som konservativa i deras prime? ) kunnat hamna där idag?
kvicksilver skrev:Exemplens inaktualitet förstärker nog snarare tesen (som jag inte håller med om) att det är omöjligt att komma in som högervriden idag.

Politiska journalister på SVT får inte ha tydliga politiska sympatier och det är svårt att kategorisera dem. Fichtelius åt middag med Göran Persson (men Fichtelius tvingades bort från olika uppdrag på SVT) och K-G Bergström har varit politiker för Moderaterna (på 70-talet).

kvicksilver skrev:Även om jag håller fast vid att det är snarare är oattraktivt för högern att satsa på Public service.

Det inte särskilt stor skillnad på de politiska sympatierna hos journalister i allmänhet och de som arbetar inom Public service.

Den stora förändringen i den senaste undersökningen (från 2011) är att journalisternas sympatier har skiftat från Socialdemokraterna till Miljöpartier. Det hindrar inte att Åsa Romson ständigt attackeras.

Så här skriver Kent Asp, som står bakom rapporteringen av journalisters vänstervridning, om hur partisympatierna inflytande på journalistiken (från http://jmg.gu.se/digitalAssets/1284/1284227_nr38.pdf):
Svaret är som sagt komplicerat, men mot bakgrund av den forskning som existerar inom området är det mycket som talar för att den enskilde journalistens partipolitiska åsikter påverkar nyhetsrapporteringen i begränsad omfattning i förhållande till andra, viktigare faktorer. I ett annat sammanhang har jag fört fram tre olika skäl till varför det förhåller sig på det sättet: (1) I modern nyhetsjournalistik är professionella nyhetsvärderingsprinciper viktigare än partipolitiska värderingar. Den speciella arbetslogik journalisterna och medierna använder sig av väger tyngre än journalisternas personliga åsikter, (2) Nyhetsarbete är i stor utsträckning en kollektiv, redaktionell arbetsprocess med många inblandade journalister och ofta med en långt driven arbetsfördelning. Utrymmet för påverkan av enskilda individers åsikter är därigenom begränsat, (3) Journalister identifierar sig känslomässigt i mycket mindre grad än allmänheten med de politiska partierna. Det är få journalister som uppfattar sig som övertygade anhängare till ett visst parti. De kan därmed antas vara ännu mer trolösa gentemot partierna än vad allmänheten är.
Kanin
 
Inlägg: 2406
Anslöt: 2011-09-20

Att beskriva "sanningen" eller den världsbild man vill ha

Inläggav Kanin » 2015-11-28 11:15:08

Ett större problem är kanske att journalister är så lika varandra i övrigt (social klass, etnisk bakgrund, etc.) och det förklarar till viss del Miljöpartiets starka stöd.

Ur "Svenska journalister 1989-2011" (http://www.jmg.gu.se/digitalAssets/1374 ... _boken.pdf):
När det gäller klassbakgrund finns däremot mycket stora skillnader mot befolkningen. Personer med arbetarbakgrund är tydligt underrepresenterade och personer med en bakgrund i medelklassen eller högre tjänstemannafamilj överrepresenterade. Journalistik är med andra ord ett yrke för medelklassens och akademikernas barn. Så var det 1989 och så är det två decennier senare.

När det gäller etnisk bakgrund finns också tydliga skillnader mot allmänheten. Endast 5 procent av journalistkåren är födda i ett annat land, mot 19 procent av allmänheten i åldersgruppen 19-67 år. Få journalister har huvudsakligen vuxit upp i ett annat land än Sverige. Endast 3 procent har en sådan bakgrund, mot 8 procent i allmänheten. Kraftigast är underrepresentationen när det gäller uppväxt i ett land utanför Europa. År 2011 hade endast 0,8 procent av journalisterna en sådan erfarenhet mot 3 procent i befolkningen.
Kanin
 
Inlägg: 2406
Anslöt: 2011-09-20

Att beskriva "sanningen" eller den världsbild man vill ha

Inläggav Kanin » 2015-11-28 12:40:57

kvicksilver skrev:Exemplens inaktualitet förstärker nog snarare tesen (som jag inte håller med om) att det är omöjligt att komma in dom högervriden idag.

Efter Adaktusson tog Karin Hübinette, som är syster till moderata ministern Hillevi Engström, över Agenda och numera håller Mats Knutson i taktpinnen. Han har tidigare arbetat på Svenska Dagbladet, är gift med Lottie Knutson (som är verksam i flera företagsstyrelser) och associeras främst med högersympatier (det gäller även Margit Silberstein som tog över som politisk kommentator på Aktuellt efter Mats Knutson).
Kanin
 
Inlägg: 2406
Anslöt: 2011-09-20

Att beskriva "sanningen" eller den världsbild man vill ha

Inläggav Fenren » 2015-11-28 12:52:27

Kanin skrev:Ett större problem är kanske att journalister är så lika varandra i övrigt (social klass, etnisk bakgrund, etc.) och det förklarar till viss del Miljöpartiets starka stöd


Ja.
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Att beskriva "sanningen" eller den världsbild man vill ha

Inläggav kvicksilver » 2015-11-28 13:32:00

Kanin skrev:
kvicksilver skrev:Även om jag håller fast vid att det är snarare är oattraktivt för högern att satsa på Public service.

Det inte särskilt stor skillnad på de politiska sympatierna hos journalister i allmänhet och de som arbetar inom Public service.

Den stora förändringen i den senaste undersökningen (från 2011) är att journalisternas sympatier har skiftat från Socialdemokraterna till Miljöpartier. Det hindrar inte att Åsa Romson ständigt attackeras.


Jag borde inte ha skrivit public service, utan försökte spetsa till det (för något skäl jag inte kommer på nu, och snarare som en motvikt till ex PR-branschen, och förmodligen var det irrelevant). Däremot kan det argumenteras för att det är vid större vikt vid public service att det är jämn bakgrund inom ex politik, då det är licenspengar.

Tack för övrigt för alla andra exemplen, det gav en mer klargörande bild över hur du resonerar. :)
kvicksilver
 
Inlägg: 1473
Anslöt: 2011-02-19

Att beskriva "sanningen" eller den världsbild man vill ha

Inläggav nallen » 2015-11-28 16:41:08

kvicksilver skrev:Högern I Sverige känns reaktionär [...]

Vilken höger?
Och hur skulle den, om den nu existerar, kunna vara något annat än reaktionär i ett så genomsocialistiskt samhälle som Sverige?
nallen
 
Inlägg: 19465
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in