Hur många här är drogliberaler? (Omröstning)

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Vad är din inställning till narkotika?

Något man skall ge fan i, och som är- och bör vara förbjudet
63
53%
Ganska tolerant, om än inte positiv
43
36%
Något jag förspråkar att man skall använda
14
12%
 
Antal röster : 120

Hur många här är drogliberaler? (Omröstning)

Inläggav murmansk3 » 2015-11-01 15:28:52

är helt för en legalisering av cannabis. Vad man själv gör med sitt liv ska inte någon annan än individen själv lägga sig i
murmansk3
Ny medlem
 
Inlägg: 18
Anslöt: 2012-11-25
Ort: Uppsala

Hur många här är drogliberaler? (Omröstning)

Inläggav KrigarSjäl » 2015-11-01 15:38:38

murmansk3 skrev:är helt för en legalisering av cannabis. Vad man själv gör med sitt liv ska inte någon annan än individen själv lägga sig i

-Med det argumentet kan vi släppa in alltifrån hasch till kokain, heroin, GHB och anrikat uran på den öppna marknaden.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Hur många här är drogliberaler? (Omröstning)

Inläggav Kahlokatt » 2015-11-01 15:42:10

KrigarSjäl skrev:
murmansk3 skrev:är helt för en legalisering av cannabis. Vad man själv gör med sitt liv ska inte någon annan än individen själv lägga sig i

-Med det argumentet kan vi släppa in alltifrån hasch till kokain, heroin, GHB och anrikat uran på den öppna marknaden.


+1

Tycker dock att det skall vara tillåtet för folk med kronisk smärta eller som ligger för döden att röka hasch under kontrollerade former, samt att man skall få ge cannabisolja till personer med svår epilepsi.
Stödjer även sprutbytesprogram.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Hur många här är drogliberaler? (Omröstning)

Inläggav Grisom » 2015-11-03 11:20:26

Jag är inte drogliberal, men jag dömer inte människor som tar droger.

Det finns oftast en orsak till varför och många med psykiatriska problem självmedicinerar ofta med droger eller alkohol.
Grisom
 
Inlägg: 196
Anslöt: 2015-10-25

Hur många här är drogliberaler? (Omröstning)

Inläggav Puzzle » 2015-11-03 12:13:33

Kahlokatt skrev:Tycker dock att det skall vara tillåtet för folk med kronisk smärta eller som ligger för döden att röka hasch under kontrollerade former, samt att man skall få ge cannabisolja till personer med svår epilepsi.
Stödjer även sprutbytesprogram.

I en perfekt eller åtminstone bättre än vad den är så hade jag helhjärtat hållit med men i den hära världen så är jag mer tveksam till att skapa kryphål kring sådana medel.
Puzzle
 
Inlägg: 4114
Anslöt: 2014-05-28
Ort: Shivering Isles

Hur många här är drogliberaler? (Omröstning)

Inläggav Alien » 2015-11-03 13:04:03

Jag tycker också att hasch/cannabis ska kunna ges som smärtlindring till svårt sjuka/döende människor. Givetvis endast på recept.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Hur många här är drogliberaler? (Omröstning)

Inläggav Winterblues » 2015-11-25 22:24:16

ford skrev:Liten undersökning, för att kolla vad för sorts människor som egentligen hänger på detta forum


Hm det låter ganska dömande. Hela den här trådstarten är vinklad, och röstalternativen ogenomtänkta. Den är ungefär lika svartvit som debatten sett ut i Sverige alltsedan drogerna infördes och "hotade det svenska folkhemmet". Hehe.

Jag är väl vad de flesta skulle kalla drogliberal. Iaf när det gäller gräs och LSD. Men sedan är jag inte heller dum i huvudet, och jag skulle aldrig förespråka droger. Gräs har jag självmedicinerat med i typ 10++ år. Även nu när jag läser på universitetet röker jag mellan tentorna – det är det enda sättet jag har funnit till att kunna släppa stress, komma ned i varv – och ibland, komma ned på jorden. Men det kommer såklart med en del biverkningar ...

Jag blir lite provocerad av den här typen av inlägg :D Och jag har inte röstat, eftersom det inte finns något alternativ som passar.
Winterblues
 
Inlägg: 428
Anslöt: 2011-08-27
Ort: Bohuslän

Hur många här är drogliberaler? (Omröstning)

Inläggav Fenren » 2015-11-26 9:30:48

Alien skrev:Jag tycker också att hasch/cannabis ska kunna ges som smärtlindring till svårt sjuka/döende människor. Givetvis endast på recept.


Vad jag vet säger forskningen att cannabis medicinska egenskaper är ytterst begränsade.
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Hur många här är drogliberaler? (Omröstning)

Inläggav alixha » 2015-11-26 9:51:51

Cannabis, helt okej.
Narkotika i övrigt, nej.
alixha
 
Inlägg: 2646
Anslöt: 2013-01-04

Hur många här är drogliberaler? (Omröstning)

Inläggav CarolusRex » 2015-11-26 10:06:41

Tror bara det är en tidsfråga innan cannabis når samma acceptans som alkohol. Skulle vara intressant med en omröstning bland unga NT. Dvs framtidens befolkning. Många verkar ha en liberal syn på mycket.

Omröstningen i den här tråden är ju oerhört dåligt formulerad. Går ju inte att välja ett vettigt alternativ.
CarolusRex
 
Inlägg: 1018
Anslöt: 2014-01-27

Hur många här är drogliberaler? (Omröstning)

Inläggav Tantaly » 2015-11-26 12:29:06

CarolusRex skrev:Tror bara det är en tidsfråga innan cannabis når samma acceptans som alkohol. Skulle vara intressant med en omröstning bland unga NT. Dvs framtidens befolkning. Många verkar ha en liberal syn på mycket.

Omröstningen i den här tråden är ju oerhört dåligt formulerad. Går ju inte att välja ett vettigt alternativ.


Nej jag tror inte att vi ligger nära acceptans och legalisering i Sverige. Känner själv en person som jobbar inom slutenvården och ser dagligen effekterna av cannabis och liknande röka. Det är utlösta psykoser, depressioner, apati, personlighetsförändringar.

Jag känner själv en person som tappade greppet om sitt liv helt efter en cannabisutlöst psykos. http://www.internetmedicin.se/page.aspx?id=2705
Medhåll att omröstningen är dålig.
Tantaly
Inaktiv
 
Inlägg: 432
Anslöt: 2014-11-13

Hur många här är drogliberaler? (Omröstning)

Inläggav Wine » 2015-11-26 12:54:37

alixha skrev:Cannabis, helt okej.
Narkotika i övrigt, nej.


Cannabis är väl ofta en inkörsport till andra tyngre droger samt kriminalitet? Varför ska man ens testa cannabis? Dessutom så orsakar bruk av cannabis även psykiska problem eller sjukdomar och detta belastar vården/den psykiatriska vården i onödan.

Undrar hur många som har testat olika droger och substanser som unga och som nu har hamnat i psykiatrin och som fått eller utrustat sig med olika diagnoser och får narkotikaklassade preparat utskrivna för att de egentligen är missbrukare.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Hur många här är drogliberaler? (Omröstning)

Inläggav antonius » 2015-11-26 13:16:22

Egentligen tycker jag det är lite konstigt att man inte uppfunnit ett "berusningsmedel" som bara gör en lagom salongsberusad och lite lycklig, men inte har några biverkningar typ baksmälla och beroendeframkallning. Med tanke på så mycket annan skit som mänskligheten forskat på... :-)063
antonius
 
Inlägg: 21861
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Hur många här är drogliberaler? (Omröstning)

Inläggav CarolusRex » 2015-11-26 13:31:58

Tantaly skrev:
CarolusRex skrev:Tror bara det är en tidsfråga innan cannabis når samma acceptans som alkohol. Skulle vara intressant med en omröstning bland unga NT. Dvs framtidens befolkning. Många verkar ha en liberal syn på mycket.

Omröstningen i den här tråden är ju oerhört dåligt formulerad. Går ju inte att välja ett vettigt alternativ.


Nej jag tror inte att vi ligger nära acceptans och legalisering i Sverige. Känner själv en person som jobbar inom slutenvården och ser dagligen effekterna av cannabis och liknande röka. Det är utlösta psykoser, depressioner, apati, personlighetsförändringar.

Jag känner själv en person som tappade greppet om sitt liv helt efter en cannabisutlöst psykos. http://www.internetmedicin.se/page.aspx?id=2705
Medhåll att omröstningen är dålig.


Ptja... Håller inte med. Allmänhetens syn kommer spela roll.

Pappa jobbar själv med missbrukare. Men när man ställer mer ingående frågor tar det stopp. Kunskapsluckorna är stora, även inom vården. Många drar bara slutsatsen, olagligt = dåligt, farligt.

Och majoriteten av de han jobbar med är alkoholister. (Det finns fler av dem.)

Förbjud alkohol eller legalisera cannabis. Välj själv. Själv tycker jag att folk kan få göra som de vill när det kommer till "lättare" droger. Det finns risker med båda substanserna.
Senast redigerad av CarolusRex 2015-11-26 13:43:43, redigerad totalt 1 gång.
CarolusRex
 
Inlägg: 1018
Anslöt: 2014-01-27

Hur många här är drogliberaler? (Omröstning)

Inläggav CarolusRex » 2015-11-26 13:33:58

Wine skrev:
alixha skrev:Cannabis, helt okej.
Narkotika i övrigt, nej.


Cannabis är väl ofta en inkörsport till andra tyngre droger samt kriminalitet? Varför ska man ens testa cannabis? Dessutom så orsakar bruk av cannabis även psykiska problem eller sjukdomar och detta belastar vården/den psykiatriska vården i onödan.

Undrar hur många som har testat olika droger och substanser som unga och som nu har hamnat i psykiatrin och som fått eller utrustat sig med olika diagnoser och får narkotikaklassade preparat utskrivna för att de egentligen är missbrukare.


Kriminalitet för att det är olagligt. Alkohol är inkörsporten då det är den provas först.
CarolusRex
 
Inlägg: 1018
Anslöt: 2014-01-27

Hur många här är drogliberaler? (Omröstning)

Inläggav Wine » 2015-11-26 13:38:15

CarolusRex skrev:
Wine skrev:
alixha skrev:Cannabis, helt okej.
Narkotika i övrigt, nej.


Cannabis är väl ofta en inkörsport till andra tyngre droger samt kriminalitet? Varför ska man ens testa cannabis? Dessutom så orsakar bruk av cannabis även psykiska problem eller sjukdomar och detta belastar vården/den psykiatriska vården i onödan.

Undrar hur många som har testat olika droger och substanser som unga och som nu har hamnat i psykiatrin och som fått eller utrustat sig med olika diagnoser och får narkotikaklassade preparat utskrivna för att de egentligen är missbrukare.


Kriminalitet för att det är olagligt. Alkohol är inkörsporten då det är den provas först.


Men jag har hört att många resonerar som så att cannabis är bättre än alkohol eftersom man slipper baksmälla.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Hur många här är drogliberaler? (Omröstning)

Inläggav CarolusRex » 2015-11-26 13:46:29

Wine skrev:Men jag har hört att många resonerar som så att cannabis är bättre än alkohol eftersom man slipper baksmälla.


Vad har det med saken att göra?
CarolusRex
 
Inlägg: 1018
Anslöt: 2014-01-27

Hur många här är drogliberaler? (Omröstning)

Inläggav Tantaly » 2015-11-26 13:49:25

CarolusRex skrev:
Tantaly skrev:
CarolusRex skrev:Tror bara det är en tidsfråga innan cannabis når samma acceptans som alkohol. Skulle vara intressant med en omröstning bland unga NT. Dvs framtidens befolkning. Många verkar ha en liberal syn på mycket.

Omröstningen i den här tråden är ju oerhört dåligt formulerad. Går ju inte att välja ett vettigt alternativ.


Nej jag tror inte att vi ligger nära acceptans och legalisering i Sverige. Känner själv en person som jobbar inom slutenvården och ser dagligen effekterna av cannabis och liknande röka. Det är utlösta psykoser, depressioner, apati, personlighetsförändringar.

Jag känner själv en person som tappade greppet om sitt liv helt efter en cannabisutlöst psykos. http://www.internetmedicin.se/page.aspx?id=2705
Medhåll att omröstningen är dålig.


Ptja... Håller inte med. Allmänhetens syn kommer spela roll.

Pappa jobbar själv med missbrukare. Men när man ställer mer ingående frågor tar det stopp. Kunskapsluckorna är stora, även inom vården. Många drar bara slutsatsen, olagligt = dåligt, farligt.

Och majoriteten av de han jobbar med är alkoholister. (Det finns fler av dem.)

Förbjud alkohol eller legalisera cannabis. Välj själv. Själv tycker jag att folk kan få göra som de vill när det kommer till "lättare" droger. Det finns risker med båda substanserna.


Skiter egentligen i om andra väljer att förstöra sina liv med droger. Även lättare sådana som alkohol, cannabis och maja.
Det jag inte gillar är att det påverkar andra människor. Oskyldiga människor dör i trafiken pga rattberusning, barn far illa av det, folk i lägenheter får in cannabisrök hos sig, belastning av sjukvården etc.

Nej man måste sätta gränser. Legalisering skulle medföra en stor ökning av problem och dödsfall.
Tantaly
Inaktiv
 
Inlägg: 432
Anslöt: 2014-11-13

Hur många här är drogliberaler? (Omröstning)

Inläggav Wine » 2015-11-26 13:50:23

CarolusRex skrev:
Wine skrev:Men jag har hört att många resonerar som så att cannabis är bättre än alkohol eftersom man slipper baksmälla.


Vad har det med saken att göra?


Att det kan vara ett attraktivt alternativ till alkohol.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Hur många här är drogliberaler? (Omröstning)

Inläggav CarolusRex » 2015-11-26 14:19:21

Wine skrev:
CarolusRex skrev:
Wine skrev:Men jag har hört att många resonerar som så att cannabis är bättre än alkohol eftersom man slipper baksmälla.


Vad har det med saken att göra?


Att det kan vara ett attraktivt alternativ till alkohol.


Mm, jag kan tänka mig att det är en naturlig utveckling. Alkohol > Cannabis > Tyngre droger. På grund av tillgängligheten av drogerna. Att folk överger alkoholen för cannabis säger inget om hur farlig drogen är. Den är kanske behagligare för många. Som det ser ut nu skulle jag säga att inkörsporten börjar med alkohol. Det är där jag tror att en del (missbrukare) får mersmak och vill testa andra droger. Det hade kunnat se annorlunda ut om tillgängligheten var lika stor och om allmänhetens syn på drogen sett annorlunda ut. Det spelar egentligen ingen roll.

Men det mest intressanta måste väl ändå vara att se objektivt på drogerna. Det är viktigt att våra lagar är konsekventa, det blir svårt att ta dem på allvar annars.
CarolusRex
 
Inlägg: 1018
Anslöt: 2014-01-27

Hur många här är drogliberaler? (Omröstning)

Inläggav CarolusRex » 2015-11-26 14:32:31

Tantaly skrev:Skiter egentligen i om andra väljer att förstöra sina liv med droger. Även lättare sådana som alkohol, cannabis och maja.
Det jag inte gillar är att det påverkar andra människor. Oskyldiga människor dör i trafiken pga rattberusning, barn far illa av det, folk i lägenheter får in cannabisrök hos sig, belastning av sjukvården etc.

Nej man måste sätta gränser. Legalisering skulle medföra en stor ökning av problem och dödsfall.


Klart man måste sätta gränser. Men det gäller att vara konsekvent i sitt gränssättande. Om du ska vara konsekvent i ditt resonemang så borde ju du även tycka att alkohol ska vara olagligt. Eller så börjar vi sälja cannabis på Systembolaget. En annan uppfinning jag ogillar.

Du tog ju själv upp alkoholens skadeverkningar.
CarolusRex
 
Inlägg: 1018
Anslöt: 2014-01-27

Hur många här är drogliberaler? (Omröstning)

Inläggav Wine » 2015-11-26 14:49:42

CarolusRex skrev:
Wine skrev:
CarolusRex skrev:
Vad har det med saken att göra?


Att det kan vara ett attraktivt alternativ till alkohol.


Mm, jag kan tänka mig att det är en naturlig utveckling. Alkohol > Cannabis > Tyngre droger. På grund av tillgängligheten av drogerna. Att folk överger alkoholen för cannabis säger inget om hur farlig drogen är. Den är kanske behagligare för många. Som det ser ut nu skulle jag säga att inkörsporten börjar med alkohol. Det är där jag tror att en del (missbrukare) får mersmak och vill testa andra droger. Det hade kunnat se annorlunda ut om tillgängligheten var lika stor och om allmänhetens syn på drogen sett annorlunda ut. Det spelar egentligen ingen roll.
...


Fast bland yngre verkar det ju onekligen som att cannabis har blivit ett alternativ till alkohol, alkoholbruket minskar ju medan bruk av andra substanser som exempelvis cannabis ökar.

Många yngre är mer drogliberala och verkar inte vilja veta av, bryr sig inte eller känner inte till riskerna med att använda bl.a. cannabis:

GP - Ny tendens: Cannabis ökar bland unga
Publicerad 4 juni 2015 Uppdaterad 17 juni 2015

Cannabis ser ut att öka bland unga i svenska storstäder, enligt en EU-rapport. Polisen pekar på att nätet har gjort det lättare att få tag på drogen, samtidigt som attityden förändrats bland unga.


SR - Cannabis blir vanligare bland unga
Publicerat fredag 6 december 2013 kl 05.00

Samtidigt som allt färre ungdomar dricker alkohol i Sverige så har narkotikaanvändandet ökat något under de senaste tio åren.


SvD - Cannabis ökar igen bland unga

Att flera delstater i USA dessutom gått mot en legalisering av cannabis kan säkert också påverka attityden till cannabis hos många, att det inte anses särskilt farligt eller att man tycker det är harmlöst.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Hur många här är drogliberaler? (Omröstning)

Inläggav alixha » 2015-11-26 14:51:09

Wine skrev:Cannabis är väl ofta en inkörsport till andra tyngre droger samt kriminalitet? Varför ska man ens testa cannabis? Dessutom så orsakar bruk av cannabis även psykiska problem eller sjukdomar och detta belastar vården/den psykiatriska vården i onödan.


Det råder delade meningar bland forskarna om det där med inkörsport och kriminalitet.
Belasta vården, ja men då borde det vara många andra saker vi skulle förbjuda också.
Alkohol och tobak är till exempel mer dödligt men visst kan Cannabis också vara farligt, dock inte lika dödligt farlig.

Jag vandrar inte runt med plakat där det står "legalisera nu!", blir det lagligt så tycker jag det är bra, blir det inte lagligt så är det helt okej också.
alixha
 
Inlägg: 2646
Anslöt: 2013-01-04

Hur många här är drogliberaler? (Omröstning)

Inläggav Firkraag » 2015-11-26 15:14:48

Wine skrev:Cannabis är väl ofta en inkörsport till andra tyngre droger samt kriminalitet?

Anledningen till att det är så kan väl ha och göra med att det är olagligt att få tag på också? Har svårt att se hur det är så mycket värre än ett alkohol missbruk, in med skiten på systembolaget bara så är det väl lugnt. Har nog inte den effekten du nämner ifall man slipper söka kriminella kontakter för att få tag på det.
Firkraag
 
Inlägg: 553
Anslöt: 2010-06-10
Ort: Göteborg

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in