Omöjligt få vård och mycket dåligt bemötande inom psykiatrin

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Omöjligt få vård och mycket dåligt bemötande inom psykiatrin

Inläggav plåtmonster » 2015-11-22 5:08:31

Det är nog tyvärr så att sverige har blivit pannkaka. :-)063

Hjälp finns väl för den som kan betala numera. Annars får man försöka förstå sig själv. Eller ringa hjälplinjer mm. Kanske även misslyckat självmordsförsök fungerar som signal men man riskerar ju hälsan för all framtid med sådant.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Omöjligt få vård och mycket dåligt bemötande inom psykiatrin

Inläggav slackern » 2015-11-22 14:18:24

plåtmonster skrev:Det är nog tyvärr så att sverige har blivit pannkaka. :-)063

Hjälp finns väl för den som kan betala numera. Annars får man försöka förstå sig själv. Eller ringa hjälplinjer mm. Kanske även misslyckat självmordsförsök fungerar som signal men man riskerar ju hälsan för all framtid med sådant.


Tänk att vi kan ha så pass olika erfarenheter och uppfattningar om saker. Själv tycker jag att jag själv har fått överlag bra hjälp och behandling utav psykiatrin.
slackern
 
Inlägg: 43754
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Omöjligt få vård och mycket dåligt bemötande inom psykiatrin

Inläggav Ruffsetuss » 2015-11-22 16:50:52

Ja , jag måste haft tur och fått träffa bra o kunniga inom Neuropsykiatrin . På Gotland , Botkyrka o i Sundsvall . Måste vara enormt energidrenerande att inte bli bemöt som en människa.
Ruffsetuss
 
Inlägg: 449
Anslöt: 2015-09-04
Ort: Sundsvall

Omöjligt få vård och mycket dåligt bemötande inom psykiatrin

Inläggav Sarah1 » 2015-11-22 17:00:59

Jag tror att mycket handlar om att om man kommer in i psykiatrin och redan har en diagnos med sig, t ex AS så får man ett helt annat bemötande än om man söker för depression och ångest och behöver terapi som i mitt fall.

Om man som exempel har AS och byter mottagning och ska ingå i en stödgrupp, habilitering osv, då kan man säkert få en annan hjälp men själv blir jag bara ignorerad.
Sarah1
 
Inlägg: 126
Anslöt: 2015-10-03

Omöjligt få vård och mycket dåligt bemötande inom psykiatrin

Inläggav vofff » 2015-11-23 9:58:18

Det va väldigt tråkigt att få höra Sarah!
Själv fick jag min AS-diagnos nyss och jag börja gå på vuxen hab och ska snart träffa min kontaktperson.
Jag hamnade först i psykakuten, människorna där är snälla men såklart finns det alltid lata människor.
Men där började äventyret för mig iallafall. Jag bor i Malmö, kanske har dom mer resurser än andra övriga delar i Sverige?
vofff
 
Inlägg: 445
Anslöt: 2015-05-13
Ort: Malmö

Omöjligt få vård och mycket dåligt bemötande inom psykiatrin

Inläggav jojomamma » 2015-11-23 10:37:54

Hej Sara,

Du bor i Stockholmsområdet som jag. Jag försöker gå på träffar för oss med Asperger (diagnostiserade eller ej). Du hittar beskrivningar av dem här på forumet under rubriken Träffar.

Exempel är
Träffpunkten Zebran, Stockholm - unga vuxna - torsdagar
Brygghusträff
Stockholm, Diskussionsgruppen
Träffar hos Pemer

Ibland utlyser man promenader och resturangbesök. Här kan du byta erfarenheter med andra och få nya vänner. Endast Diskussionsgruppen är organiserad. Där diskuterar mötesdeltagarna ett ämne, alla andra träffar träffas man bara med huvudsyftet att ha trevligt.
jojomamma
 
Inlägg: 433
Anslöt: 2009-03-29
Ort: Sthlm

Återgå till Aspergare och vården



Logga in