Social curling

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Social curling

Inläggav KrigarSjäl » 2015-11-18 15:35:00

Om man är medveten om att man lätt missförstår och tar saker bokstavligt kan man öva upp förmågan att förstå rätt innebörd i en social kontext.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Social curling

Inläggav supernova » 2015-11-18 16:03:36

Jo men jag har tränat väldigt mycket på detta och jag tycket att min prestation i detta har förändrats avsevärt.
Men det som är osagt har jag svårt att begripa ff. Sen när jag ser att folk grimaserar och viftar med armarna kan man ju fråga vad som menas med det rakt ut. Kan funka ibland....
Sen med vissa blir det aldrig några missuppfattningar sen med andra blir det total kaos med hela tiden. Kanske man spänner sig när man pratar med de som det inte brukar funka med. Jag vet inte...
supernova
 
Inlägg: 242
Anslöt: 2011-12-26

Social curling

Inläggav KrigarSjäl » 2015-11-18 16:05:05

Man får ge sig själv lite slack, inse att man har bättre och sämre dagar, att vissa miljöer och omständigheter passar en bättre än andra.

Jag brukar försöka styra över till ämnesdiskussioner, där kan man inte himla sig fram med ögonen i kommunikationen utan där är det ord det handlar om.

Det intellektuella samtalet är därför nånting betydligt enklare än det planlösa sociala pladdret.

Att undvika antiintellektuella människor har varit en strategi.
Eftersom människor som inte kan uttrycka sig blir svårbegripliga.
Såna som använder "sjukt" eller "stört" som enda förstärknings- och beskrivningstermer.
Klent ordförråd och man hemfaller mer åt ironi, gestik och tonlägen.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Social curling

Inläggav supernova » 2015-11-18 16:21:04

KrigarSjäl skrev:Att undvika antiintellektuella människor har varit en strategi.
Eftersom människor som inte kan uttrycka sig blir svårbegripliga.
Såna som använder "sjukt" eller "stört" som enda förstärknings- och beskrivningstermer.
Klent ordförråd och man hemfaller mer åt ironi, gestik och tonlägen.


Tack för bra råd! Det ska jag ta med mig....
supernova
 
Inlägg: 242
Anslöt: 2011-12-26

Social curling

Inläggav plåtmonster » 2015-11-18 18:13:21

KrigarSjäl skrev:Jag brukar försöka styra över till ämnesdiskussioner, där kan man inte himla sig fram med ögonen i kommunikationen utan där är det ord det handlar om.

Det intellektuella samtalet är därför nånting betydligt enklare än det planlösa sociala pladdret.

Att undvika antiintellektuella människor har varit en strategi.
Väl värt att ta till sig. +1
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Social curling

Inläggav Kostymhippie » 2015-11-19 11:49:43

Krigarn, du har som i många andra fall helt rätt, men har några funderingar:
Hur kan man lära sig sociala koder när de hela tiden ändrar sig beroende på situation?
Hur gör man rent praktiskt för att lära sig koderna när det inte finns någon bra litteratur på området och NT inte kan eller vill lära en?
Har själv försökt fråga nämligen och får bara svävande svar som "det beror på" eller "sådant vet man bara". Känns som NT inte vill dela med sig av kunskaper....??
Kostymhippie
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2573
Anslöt: 2011-10-12

Social curling

Inläggav KrigarSjäl » 2015-11-19 13:45:34

Det handlar inte om att de inte vill dela med sig utan om att de aldrig tänkt i de här termerna.
De går inte runt och tänker att de läser av varandra, de gör det bara.

Man får försöka lära sig tolka ansiktsuttryck och vibbar i tonfall mm.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Social curling

Inläggav anja921 » 2015-11-19 13:54:13

Jag har lärt mig att inte fastna i detaljerna. Utan se mer på helheten.Tex är någon trevlig oftare än otrevlig så antar jag att personen gillar mig fortfarande.jag tenderar att dra snabba slutsatser vanligtvis.Ger någon mixade signaler så kanske jag har gett mixade signaler? Genrellt så är ett stängt kroppsspråk någon som tittar ner, vänder sig bort , svarar inte mkt på dina sms osv...sen finns det inte exakt rätt eller fel här utan det handlar om stt skapa sig en uppfattning om andra människor och vad de vill,känner,om vad de vill förmedla.

Så om man vill förmedla nåt särskilt får man försöka lära sig hur det förmedlas i NT världen så att man inte blir helt feltolkad. Ett ex: jag vill tex vara social len blir tyst för att jag är blyg eller osäker i gruppen. Detta tolkas ofta som ointresse av det sociala / dryghet. Så då kanske man får tvinga sig att prata lite för att komma igång eller ge någon en komplimang.
anja921
 
Inlägg: 113
Anslöt: 2015-10-22

Social curling

Inläggav Kostymhippie » 2015-11-19 14:41:10

KrigarSjäl skrev:Det handlar inte om att de inte vill dela med sig utan om att de aldrig tänkt i de här termerna.
De går inte runt och tänker att de läser av varandra, de gör det bara.

Man får försöka lära sig tolka ansiktsuttryck och vibbar i tonfall mm.


Tja, då kan jag bara konstatera att jag inte kommer längre än jag gjort hittills, eftersom jag inte kan se ansiktsuttryck p.g.a. synnedsättning och tonfall är extremt svårt att gå på då folk ofta säger en allvarlig eller taskig sak och låter grinig eller irriterad men den menar det som ett skämt.
Enda lösningen jag ser är då att undvika dessa människor, en strategi jag alltid använt och det var tydligen helt rätt även om vissa klämkäcka individer har velat få mig att tro motsatsen.
Bra i alla fall att jag kan lägga en nojig föreställning i papperskorgen och vara trygg i att det enbart handlar om omedvetenhet.
Kostymhippie
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2573
Anslöt: 2011-10-12

Social curling

Inläggav KrigarSjäl » 2015-11-19 15:00:21

Jag kan inte ge några råd som passar dig och din situation, du måste själv hitta vad som funkar bäst.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Social curling

Inläggav Alien » 2015-11-19 19:42:47

supernova skrev:Jag har hört folk säga till mig i alla fall att, Jag visste att du skulle missförstå detta. Men varför sa du det inte på ett sätt som du visste att jag skulle förstå då, undrar jag. :?
De lägger ju upp det så att det ska missförstås så att de kan få det så som de vill och sen t om efteråt komma och säga att de visste att man skulle missförstå.


Det kan vara att de har erfarenhet av att du missförstår. Men de kan inte uttrycka sig på något annat sätt än de är vana vid och som fungerar med alla andra (NT). De är heller inte vana vid att analysera hur de kommunicerar (med mimik, tonfall, underförstådda uttryck, ironi). Det är vi som är i minoritet som tvingas analysera istf att gå på känsla och instinkt som de gör.

Spoiler: visa
”Vi skulle ju kunna kommunicera med rättframt talad svenska. Problemet är, att då skulle de känna sig högst oartiga, som om de gjorde mig illa. Under hela sin uppväxt har de nämligen lärt sig, att innan man talar rent ut, ska alla andra kanaler först prövas. Om jag då begär att de ska hoppa över alla metoder som jag ändå inte förstår, och gå direkt på klarspråket, så begär jag något som är känslomässigt motbjudande av dem. De är inte vana att ta till klarspråk annat än vid två tillfällen. Nämligen när de talar till små barn, respektive när de är arga på någon.”
(Gunnel Norrö: Aspergers - har jag verkligen det?)
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Social curling

Inläggav misshopeless » 2015-11-19 20:24:52

Toblerone skrev:Visst, det kan man försöka. Men det beror på. Det finns även barn med AS som stör hela klasser. Jag jobbar med såna. :wink: Det där är helt individuellt olika, vad som funkar. Beror på dem enskilda barnen och på sammansättningen av gruppen. Det räcker med att det kommer in ETT nytt barn så är det oro i gruppen igen.


Jag står för en ganska uttjatad men vad jag anser sann uppfattning, att det behövs fler assistenter som har särskild utbildning på diagnoser, som är behjälpliga i klassrummet.
Jag tror inte på att sätta barn med AS och ADHD i egna klassrum, det är den andra verkligheten i den "vanliga" klassen som de kommer leva i resten av livet. Det vore att göre en björntjänst att skydda dem från verkligheten för den blir då mycket svårare att möta vid ett senare skede.

Däremot kanske det vore bra att ha diskussionsgrupper med "diagnosbarnen" för att utbilda och diskutera det de brister i. De kan behöva stöd men inte curling, kanske ett samarbete med Habiliteringen vore bra?
misshopeless
 
Inlägg: 320
Anslöt: 2013-06-17
Ort: Upprorsmakare

Social curling

Inläggav Alien » 2015-11-19 21:02:06

Det finns ju särskilda aspergerklasser. Grupperna är små och lärarna är utbildade om AS. Är det av ondo?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Social curling

Inläggav misshopeless » 2015-11-19 21:10:20

Alien skrev:Det finns ju särskilda aspergerklasser. Grupperna är små och lärarna är utbildade om AS. Är det av ondo?


Kanske att man träffas i specialklass nåhon gång i veckan och reder ut saker.
Men att stämpla folk som outsiders från början är inte så bra, det är tur att jag gick i vanlig klass, med varierat resultat såklart, annars kanske jag skulle vara mer missanpassad än i dag.
Man behöver lära sig att hantera motgångarna inte fly från dem. Att ge stöd är inte samma sak som curling och det efterlyser jag.
misshopeless
 
Inlägg: 320
Anslöt: 2013-06-17
Ort: Upprorsmakare

Social curling

Inläggav supernova » 2015-11-19 21:25:00

Ja jag tror att det ligger mycket i det du säger. Att de känner sig så obekväma med att uttrycka sig konkret fast de vet att det är det som behövs.
Vi talar ju på det sättet med varandra i vår familj och vilka reaktioner man kan få utav folk som hör, he he
Vi ses inte som individer utan som "familjen"... Bästisarna typ...
supernova
 
Inlägg: 242
Anslöt: 2011-12-26

Social curling

Inläggav supernova » 2015-11-19 21:37:50

Misshopeless; ja hur man än vänder på det så går det nog inte att hitta en väg som passar alla elever. Alla är ju så olika. Jag tror att det behövs lite olika lösningar.
Jag hade behövt en mindre klass än den vi var, 24 tror jag. Sen en egen vrå att kunna återhämta mig på ibland men absolut inte avskild från de andra. Sen stora hörselkåpor att kunna använda ibland.
Sen en speciallärare som hade kunnat undervisa mig i att man inte behöver vinna hela tiden.... Vilken skolsituation!
supernova
 
Inlägg: 242
Anslöt: 2011-12-26

Social curling

Inläggav plåtmonster » 2015-11-19 23:46:18

Kostymhippie skrev:Hur kan man lära sig sociala koder när de hela tiden ändrar sig beroende på situation?
Genom att korrelera yttryck och situation. Till slut så inser man sammanhangen på analytisk väg.

Kostymhippie skrev:Hur gör man rent praktiskt för att lära sig koderna när det inte finns någon bra litteratur på området och NT inte kan eller vill lära en?
Det finns bra litteratur har jag för mig. Och läser man hur personer med asperger fungerar så kan man också deducera baklänges i vart skillnaderna uppstår.

NT kan inte säga hur de gör. Dels är de alldeles för fega för att kommunicera i klartext. Det är som att fråga någon som promenerar vilka muskelsekvenser de använder. De flesta bara går och har aldrig tänkt i de banorna.

misshopeless skrev:Jag står för en ganska uttjatad men vad jag anser sann uppfattning, att det behövs fler assistenter som har särskild utbildning på diagnoser, som är behjälpliga i klassrummet.
Adekvat kunskap och personer som är kapabla tänka utanför boxen är det få som är och i synnerhet inte för den lön och arbetsmiljö som erbjuds. Det kanske kan fungera för vissa friskolor där man har det som ett särkskilt erbjudande i storstäder.

misshopeless skrev:Jag tror inte på att sätta barn med AS och ADHD i egna klassrum, det är den andra verkligheten i den "vanliga" klassen som de kommer leva i resten av livet. Det vore att göre en björntjänst att skydda dem från verkligheten för den blir då mycket svårare att möta vid ett senare skede.
Fast det är också som att kasta barn i en bassäng för att de skall lära sig simma. Det blir istället så att de som kom därifrån hade tur att klara sig levande från händelsen.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Social curling

Inläggav Kostymhippie » 2015-11-20 9:02:32

KrigarSjäl skrev:Jag kan inte ge några råd som passar dig och din situation, du måste själv hitta vad som funkar bäst.


Ja, var och en måste hitta de copingstrategier som funkar bäst för en själv.
Kostymhippie
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2573
Anslöt: 2011-10-12

Social curling

Inläggav Liljan » 2015-11-20 11:47:34

Kostymhippie skrev:Krigarn, du har som i många andra fall helt rätt, men har några funderingar:
Hur kan man lära sig sociala koder när de hela tiden ändrar sig beroende på situation?
Hur gör man rent praktiskt för att lära sig koderna när det inte finns någon bra litteratur på området och NT inte kan eller vill lära en?
Har själv försökt fråga nämligen och får bara svävande svar som "det beror på" eller "sådant vet man bara". Känns som NT inte vill dela med sig av kunskaper....??

Jag tror inte det bara beror på en ovilja att dela med sin kunskaper utan också att NT:s inte själva har koll på sitt eget system. De tänker inte utan bara handlar, det gör att de inte kan förklara sitt eget system vilket är jättemärkligt.

Det går inte att lära sig alla regler, men det går att lära sig några hållpunkter. Försök förstå varför NT:s blir sura när de blir det och skriv upp situationen och vad de blev sura på. Är det exempelvis att de ljuger om att de vill ses fast de inte alls vill det så kan man ha som regel att höra av sig max tre gånger, det måste gå en månad mellan gångerna och oavsett vad NT personen säger slutar du försöka efter gång tre.
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

Social curling

Inläggav Kostymhippie » 2015-11-20 11:52:01

Liljan skrev:
Kostymhippie skrev:Krigarn, du har som i många andra fall helt rätt, men har några funderingar:
Hur kan man lära sig sociala koder när de hela tiden ändrar sig beroende på situation?
Hur gör man rent praktiskt för att lära sig koderna när det inte finns någon bra litteratur på området och NT inte kan eller vill lära en?
Har själv försökt fråga nämligen och får bara svävande svar som "det beror på" eller "sådant vet man bara". Känns som NT inte vill dela med sig av kunskaper....??

Jag tror inte det bara beror på en ovilja att dela med sin kunskaper utan också att NT:s inte själva har koll på sitt eget system. De tänker inte utan bara handlar, det gör att de inte kan förklara sitt eget system vilket är jättemärkligt.

Det går inte att lära sig alla regler, men det går att lära sig några hållpunkter. Försök förstå varför NT:s blir sura när de blir det och skriv upp situationen och vad de blev sura på. Är det exempelvis att de ljuger om att de vill ses fast de inte alls vill det så kan man ha som regel att höra av sig max tre gånger, det måste gå en månad mellan gångerna och oavsett vad NT personen säger slutar du försöka efter gång tre.


Ja, den typen av regler funkar oftast bra för mig.
Kostymhippie
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2573
Anslöt: 2011-10-12

Social curling

Inläggav KrigarSjäl » 2015-11-20 11:54:47

-Hållpunkter, väl funnet.

Det är som du säger; precis alla nyanser och frekvenser kanske man inte uppfattar.
Men hållpunkter, tumregler, kan man lära sig.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Social curling

Inläggav supernova » 2015-11-20 14:24:45

plåtmonster skrev:Fast det är också som att kasta barn i en bassäng för att de skall lära sig simma. Det blir istället så att de som kom därifrån hade tur att klara sig levande från händelsen


Ja, det var ju verkligen en bra beskrivning.
Nej jag tror inte på den grejen. Att gå den hårda vägen... inte när det gäller MINA barn i alla fall men det kanske funkar bäst för dem som ska bestämma att det är det bästa och BILLIGASTE...

Man måste ju börja förstå att själv lidandet föder ganska stora problem både i skolan och för den enskilda individens framtid. När jag gick i mellanstadiet på 1970 talet så hade vi en lärare som var totalt opedagogisk. Han trodde att han fick poäng ju mer han kunde kränka oss barn med npf. Det var hemskt.
Och ingen anhörig reagerade på hans sjuka grejer. Det enda jag fick höra hemifrån var att jag skulle skärpa mig och jag var så fruktansvärt ledsen över hela situationen.
En gång kom han fram till mig, arg så att flinten var illröd och sa att jag skulle sluta att leka med saxen. Jag höll i en sax och det gjorde han jag satt bredvid med så jag frågade om han inte skulle säga till honom också då. Men han svarade att det bara gällde mig. Hela klassen var knäpptyst och tittade på oss.
Så sa jag till honom att jag lägger ifrån mig saxen när han bredvid mig gör det också. Han sa då att igen att det var mig det gällde. Då frågade jag honom om det berodde på att hans pappa ägde en fabrik?
Han fullständigt exploderade och tog ifrån mig saxen och tog tag i en hårslinga på mig och klippte av den.
Jag blev helt chockad och alla andra med... Jag gick ut i korridoren och grät.
Men det var mitt fel sa alla sen....

Jag var så oerhört trött ibland, var i en annan värld och när han märkte det gick han fram till min bänk med sin otäcka pekpinne och smällde den stenhårt i bänken så bänken hoppade. Jag blev totalt livrädd så klart så jag började gråta. Men så går det när man inte är med, menade han.

En annan gång gick han emot buskillarna och höll fast en av dem för att han var så arg på något de hade gjort. Jag tyckte att det bara gick för långt så jag tog en sax och klippte av hans klockarmband för att han skulle släppa honom.
Oj vilka liv det blev.
Men jag blev hyllad som "hjälte" utav buskillarna, så klart....

Men det känns som vi är kvar på samma nivå än idag, när ska de sluta att bråka med dessa barn. När ska de börja spåna på ett pedagogiskt system där alla barn får plats. När ska de börja sammarbeta med dessa barn istället.
Det är inget krig som man ska vinna, varken för barnen eller pedagogerna.
Det är ett krig som ska avslutas, en gång för alltid.
Så tycker jag!

Den här kampanjen "det är inte eleven som är problemet" , visst är det så.... men det var 35 år sen detta hände för mej, kanske dags att göra nåt snart...typ
supernova
 
Inlägg: 242
Anslöt: 2011-12-26

Social curling

Inläggav supernova » 2015-11-20 14:46:18

Alien skrev:Det finns ju särskilda aspergerklasser. Grupperna är små och lärarna är utbildade om AS. Är det av ondo?


Jag tror att vi är så svåra att förstå sig på att det är nödvändigt. De kunde inte förstå sig på mig i skolan i alla fall.
När jag gick i 8 an och skulle lära oss ordklasser fick jag gå till en speciallärare för jag fick inte ihop det, super glad var jag för den hjälpen. Och hon förklarade och jag gick in för det och fattade. Så kom provet och jag fick alla rätt.
Det var ingen som sa att det var bra, de fick bara ett problem att reda ut, hur jag hade kunnat fuska. Så sorligt!

Sen när jag gick på gymnasiet så hade jag 2 minus i engelska så läraren skulle ha lite special med mig så att jag kunde få en 3a i alla fall.
Hon satt och gick igenom en text med mig på engelska eller svenska som jag skulle ta med mig hem och översätta.
Hon frågade om jag hade någon hemma som kunde hjälpa mig och jag sa att min bror kunde hjälpa mig.
Men jag blev ju jätte bra på detta ganska snart och hade inga fel på texterna. Då skulle vi sluta med det.
Vid sista tillfället så sa hon att jag skulle hälsa min bror att han var väldigt duktig på engelska. Så sorgligt! Jag hade inte fått någon hjälp utav honom....
Det var ingen ide att kämpa. Jag fick väl min 2 a sen eller 1 a kanske....

Det går inte att förstå ett barn med Asperger om man inte har kunskap om det, så är det bara.
supernova
 
Inlägg: 242
Anslöt: 2011-12-26

Social curling

Inläggav Ruffsetuss » 2015-11-20 17:11:12

Inte mig heller åtminstone inte Läraren i Svenska . Hon trodde på allvar att jag fuskat / kopierat en text ( Novell) som vi skulle skriva fritt efter en given första mening. Eftersom jag är en bokmal sedan tidig ålder visste jag hur en sådan text är uppbyggd ,men nej ! Jag hade kopierat den fast jag satt i klassrummet där även hon o resten av klassen var ( det här var för ca.40 år sedan) . Jag kan fortfarande komma ihåg känslan när hon inte trodde på mig .
Ruffsetuss
 
Inlägg: 449
Anslöt: 2015-09-04
Ort: Sundsvall

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in