Säga upp tv-abbet och skaffa playkanaler istället?

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: Alien, atoms

Säga upp tv-abbet och skaffa playkanaler istället?

Inläggav Moggy » 2015-11-17 22:15:27

Funderar mer och mer på att säga upp mitt digital-tv abb och skaffa playkanaler istället.

Nu har jag digital-tv via Canal Digital. Ska köpa en Nvidia Shield Android TV och den har eller kommer att ha appar för de flesta playtjänster. Betalar 229 nu för 16 kanaler. Istället kan jag skaffa tv4play för 99:- (tv4 och alla deras specialkanaler och Dplay för 79:- där jag får kanal 5, 9, 11 och diverse Discovery och Animal Planet. SVT är ju "gratis" och samma sak med TV3 och tillhörande kanaler.

Filmer och TV-serier laddar jag hem och sport tittar jag aldrig på så jag behöver inga såna kanaler.

Tekniken här är kanske inte fulländad än men det blir säkert bättre och bättre i takt med att AndroidTV och AppleTV blir populärare och mer spritt. Förmodligen är det här framtiden för TV. Förhoppningsvis kommer det nån app och tjänst som samlar play-kaneler till en källa.

Hur gör ni med tv-abb? Finns det nån anledning att tveka till att helt gå över till internet-tv?
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Säga upp tv-abbet och skaffa playkanaler istället?

Inläggav Puzzle » 2015-11-19 18:14:49

Moggy skrev:Hur gör ni med tv-abb? Finns det nån anledning att tveka till att helt gå över till internet-tv?

Mjaa.. Det beror ju på hur man använder teven. Själv så brukar jag ju låta den vara på så man kan halvkolla på aktuellt och liknande program samtidigt som man håller på med annat på datorn. Kan ibland få stå på för att dränka grannens oljud också så jag skulle nog ha svårt att bara använda internet-teve.
Puzzle
 
Inlägg: 4114
Anslöt: 2014-05-28
Ort: Shivering Isles

Säga upp tv-abbet och skaffa playkanaler istället?

Inläggav Kanin » 2015-11-19 18:27:27

Puzzle skrev:Mjaa.. Det beror ju på hur man använder teven. Själv så brukar jag ju låta den vara på så man kan halvkolla på aktuellt och liknande program samtidigt som man håller på med annat på datorn. Kan ibland få stå på för att dränka grannens oljud också så jag skulle nog ha svårt att bara använda internet-teve.

Det går att se SVT:s kanaler direkt på SVT play såsom de visas via traditionella TV-sändningar.

Moggy skrev:SVT är ju "gratis" och samma sak med TV3 och tillhörande kanaler.

TV3, och Viasats övriga kanaler, kan mig veterligen inte helt ses gratis, utan bara vissa program.


Själv ser jag numera mest på Netflix och SVT play, via en Chromecast, men vissa program ser jag på de traditionella TV-kanaler som är gratis eller via ett TV-abonnemang som jag inte behöver betala för (möjligen indirekt).
Senast redigerad av Kanin 2015-11-19 18:32:23, redigerad totalt 2 gånger.
Kanin
 
Inlägg: 2406
Anslöt: 2011-09-20

Säga upp tv-abbet och skaffa playkanaler istället?

Inläggav Moggy » 2015-11-19 18:28:49

Kanin skrev:
Moggy skrev:SVT är ju "gratis" och samma sak med TV3 och tillhörande kanaler.

TV3, och Viasats övriga kanaler, kan mig veterligen inte helt ses gratis, utan bara vissa program.



Nå, ingen större förlust vilket som.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Säga upp tv-abbet och skaffa playkanaler istället?

Inläggav Fenren » 2015-11-19 19:19:30

Kolla teve? Vad är det?

Är det någon uråldrig variant av netflix?
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Säga upp tv-abbet och skaffa playkanaler istället?

Inläggav Puzzle » 2015-11-19 19:23:44

Kanin skrev:
Puzzle skrev:Mjaa.. Det beror ju på hur man använder teven. Själv så brukar jag ju låta den vara på så man kan halvkolla på aktuellt och liknande program samtidigt som man håller på med annat på datorn. Kan ibland få stå på för att dränka grannens oljud också så jag skulle nog ha svårt att bara använda internet-teve.

Det går att se SVT:s kanaler direkt på SVT play såsom de visas via traditionella TV-sändningar.



Jomen det vet jag, men jag vill ju som sagt göra båda sakerna samtidigt. :P Hade jag haft en stationär dator utöver den bärbara så hade det kunnat funka men då ingår dessutom teveavgiften i hyran utan möjlighet att koppla bort den så jag hade som inte tjänat något på det heller.
Puzzle
 
Inlägg: 4114
Anslöt: 2014-05-28
Ort: Shivering Isles

Säga upp tv-abbet och skaffa playkanaler istället?

Inläggav Kanin » 2015-11-19 19:46:18

Puzzle skrev:
Kanin skrev:
Puzzle skrev:Mjaa.. Det beror ju på hur man använder teven. Själv så brukar jag ju låta den vara på så man kan halvkolla på aktuellt och liknande program samtidigt som man håller på med annat på datorn. Kan ibland få stå på för att dränka grannens oljud också så jag skulle nog ha svårt att bara använda internet-teve.
Det går att se SVT:s kanaler direkt på SVT play såsom de visas via traditionella TV-sändningar.
Jomen det vet jag, men jag vill ju som sagt göra båda sakerna samtidigt. :P Hade jag haft en stationär dator utöver den bärbara så hade det kunnat funka men då ingår dessutom teveavgiften i hyran utan möjlighet att koppla bort den så jag hade som inte tjänat något på det heller.

Det löses med en Chromecast, eller liknande, kopplad till TV:n.

För att slippa betala TV-avgift till Radiotjänst krävs att TV-apparaten byts mot en bildskärm (utan mottagare).
Kanin
 
Inlägg: 2406
Anslöt: 2011-09-20

Återgå till IT-forum



Logga in