Känslor och avsaknad av känslor inför terrordåden i Paris

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Känslor och avsaknad av känslor inför terrordåden i Paris

Inläggav Kanin » 2015-11-16 15:43:12

plåtmonster skrev:
nescio skrev:Vet ni att det dör 150000 människor varje dag? Är alla lika ledsna för dem också?
Det är lite skillnad på att bli påtvingad en för tidig död genom att bli nedmejad och att dö av ålder som är en rätt vanlig orsak och som de flesta mer eller mindre kan planera för.

Över 3000 personer dör i trafiken i Frankrike varje år och i världen i varje dag.
Över 8000 barn dör av svält varje dag.
Kanin
 
Inlägg: 2406
Anslöt: 2011-09-20

Känslor och avsaknad av känslor inför terrordåden i Paris

Inläggav Kevlarsoul » 2015-11-16 15:44:16

Jag skrev ett inlägg om just detta i "Skriv vad du vill"
Brukar lägga saker där när jag inte känner att det passar in nånstans.

Citerar mig själv.

"Jag har absolut ingenting att säga om saken.
Det verkar förväntas att alla ska tycka något, att man ska sörja, att man ska tända ljus, posta en meningslös bild, lägga filter på sin profilbild. Att man ska ha något att säga.

Men vad ska jag säga.
Vad jag än säger kommer det inte ha nån betydelse.
Jag känner ingenting, trots att jag kanske borde.
Det var såklart hemskt men mina ord och handlingar kommer inte att förändra någonting."
Kevlarsoul
 
Inlägg: 5748
Anslöt: 2006-12-08
Ort: Nybro

Känslor och avsaknad av känslor inför terrordåden i Paris

Inläggav bardamu » 2015-11-16 21:40:01

tahlia skrev:
bardamu skrev:Du behöver inte rättfärdiga dig. Tahlias reaktion är kall och okänslig.
Även kallat "logisk".


Är det logiskt att vara likgiltig för sina nära och käras säkerhet och överlevnad?
Har inte du barn?

Det här är bara början. Tror du det stannar vid det här? Tror du verkligen inte det når Sverige? Vi exporter mest IS-terrorister av alla västländer pga tossor som du tror du är 'logisk' eller vanligen brukar det ju heta att ni 'bryr er'.

Nej, ni är varken logiska och ni har aldrig brytt er. Det märker man ju här.

Det är bara logiskt om man är fullständigt likgiltig för den värld ens barn växer upp. Är du det?


Alien
Det är inte ok att "psykoanalysera" andra forumister och påstå sig veta vad de "egentligen" känner el att de är likgiltiga för sina anhöriga. Det bryter mot forumreglerna:

• skriv på ett sådant sätt att du inte medvetet sårar andra.
• använd inte alltför grovt språk eller aggressivt tilltal.


Det är inte första gången du får en reprimand och du borde ha lärt dig var gränsen går. Du får en skarp tillsägelse för detta inlägg och även för post1347552.html#p1347552 och post1347621.html#p1347621. Nästa gång blir det en varning. Tillsägelsen meddelas även via pm.
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
Senast redigerad av bardamu 2015-11-16 21:43:55, redigerad totalt 1 gång.
bardamu
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1051
Anslöt: 2014-01-06

Känslor och avsaknad av känslor inför terrordåden i Paris

Inläggav slackern » 2015-11-16 21:43:12

bardamu skrev:
tahlia skrev:
bardamu skrev:Du behöver inte rättfärdiga dig. Tahlias reaktion är kall och okänslig.
Även kallat "logisk".


Är det logiskt att vara likgiltig för sina nära och käras säkerhet och överlevnad?
Har inte du barn?

Det här är bara början. Tror du det stannar vid det här? Tror du verkligen inte det når Sverige? Vi exporter mest IS-terrorister av alla västländer pga tossor som du tror du är 'logiska' eller vanligen brukar det ju heta att ni 'bryr er'.

Nej, ni är varken logiska och ni har aldrig brytt er. Det märker man ju här.

Det är bara logiskt om man är fullständigt likgiltig för den värld ens barn växer upp. Är du det?


Vad är din poäng?
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Känslor och avsaknad av känslor inför terrordåden i Paris

Inläggav bardamu » 2015-11-16 21:45:04

Att personer som Thalia, vaniljflickan, difprodan och kanin varken är logiska och inte bryr ni er heller.

Ni har alltid suttit på höga hästar med moraliskt pekfinger. Men nu märker man hur falskt det har varit.

R-teori förklarar er till pricka. Kanin är verkligen en kanin.

Moderator Alien: Se tillsägelse post1347549.html#p1347549
bardamu
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1051
Anslöt: 2014-01-06

Känslor och avsaknad av känslor inför terrordåden i Paris

Inläggav anja921 » 2015-11-16 22:30:40

Jag tycker att det är hemskt och den dödsångesten som de kände kan inte ha varit nådig! De blev medvetet mördade ..det är där där skillnaden ligger mellan dessa och tex någon som dör av ett farligt virus.ingen har planerat det.

Det som jag dock ställer mig emot är hur partisk västvärlden är vilket syns genom facebook tex hur de uppmanade att ändra profilbilden till den franskaflaggan. Jag minns förra året under våren ,då en färga i sydkorea full med ungdonar sjönk och över 300 petsoner dog pga av en kapten som inte kunde hantera krissituationen!Han bad dem att stå still fast båten helt uppenbarligen var på väg att sjunka mot havets botten! Detta glöndes snabbt bort och ingen koreansk flagga på facebook. Är det etiskt? Jag anser att Facebook bör hålla sig neutrala.
anja921
 
Inlägg: 113
Anslöt: 2015-10-22

Re: Känslor och avsaknad av känslor inför terrordåden i Pari

Inläggav tahlia » 2015-11-16 23:37:59

bardamu skrev:Att personer som Thalia, vaniljflickan, difprodan och kanin varken är logiska och inte bryr ni er heller.

Ni har alltid suttit på höga hästar med moraliskt pekfinger. Men nu märker man hur falskt det har varit.

R-teori förklarar er till pricka. Kanin är verkligen en kanin.

Du missade helt poängen i båda mina inlägg.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Känslor och avsaknad av känslor inför terrordåden i Paris

Inläggav bardamu » 2015-11-17 0:33:08

Du missade poängen i min. Hur är det egentligen med logiken? Anledningen att vi reagerar på paris är för att vi är européer. Det är inte långt härifrån.

Vi är kulturellt betydligt närmare dem än Pakistanier. Vi ser mer ut som dem. Vi är mer släkt med dem.

Precis som vi reagerar mer om något händer i Oslo än i Paris. Precis som man reagerar mer om något händer i egen stad än i en stad längre bort i samma land.

Vi kommer attackeras också. Att se vad som hände i Paris borde fungera som en väckarklocka.

Vad som händer i Paris påverkar direkt våra liv eftersom det är med vetskapen att härnäst händer det här. Har man barn och bryr man sig om sina barn och det Sverige ens barn ska växa upp i så bryr man sig om vad som händer i Paris.
bardamu
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1051
Anslöt: 2014-01-06

Känslor och avsaknad av känslor inför terrordåden i Paris

Inläggav Grisom » 2015-11-17 0:42:36

bardamu skrev:R-teori förklarar er till pricka. Kanin är verkligen en kanin.


Utveckla gärna. Eller skicka PM om du inte vill skriva i tråden.

(Försökte googla, men hittade en massa oväsentligt)
Grisom
 
Inlägg: 196
Anslöt: 2015-10-25

Känslor och avsaknad av känslor inför terrordåden i Paris

Inläggav slackern » 2015-11-17 0:57:40

bardamu skrev:Du missade poängen i min. Hur är det egentligen med logiken? Anledningen att vi reagerar på paris är för att vi är européer. Det är inte långt härifrån.

Vi är kulturellt betydligt närmare dem än Pakistanier. Vi ser mer ut som dem. Vi är mer släkt med dem.


Hur ser du på finländarna? Som är den udda fågeln i Europa när det gäller vårat DNA.
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Känslor och avsaknad av känslor inför terrordåden i Pari

Inläggav tahlia » 2015-11-17 2:19:51

bardamu skrev:Du missade poängen i min. Hur är det egentligen med logiken? Anledningen att vi reagerar på paris är för att vi är européer. Det är inte långt härifrån.

Vi är kulturellt betydligt närmare dem än Pakistanier. Vi ser mer ut som dem. Vi är mer släkt med dem.

Precis som vi reagerar mer om något händer i Oslo än i Paris. Precis som man reagerar mer om något händer i egen stad än i en stad längre bort i samma land.

Där du ser kultur och hudfärg ser jag människor. Personligen blir jag lika illa berörd vars det än händer.

Ditt övriga paniksvammel lämnar jag därhän.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Känslor och avsaknad av känslor inför terrordåden i Paris

Inläggav bardamu » 2015-11-17 2:46:57

Ja du låtsas bry dig om alla lika mycket (Lite. Eller inte alls.).

Du bryr dig inte om något, inte ens dina barns framtid, men låtsas bry dig om alla.

Jag är ärlig och begränsar mig med vilka och vad jag bryr mig om.

Och jag är monstret?

Hade jag haft barn hade inte jag velat att de skulle växa upp i ett framtida MÖ.

Ni har aldrig haft en moral. Ni har aldrig brytt er. Det är sjukt så ni lurar människor. Allt ni gör är att statussignalera hur toleranta ni är, på era barns bekostnad!


Moderator Alien: Se tillsägelse post1347549.html#p1347549
bardamu
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1051
Anslöt: 2014-01-06

Känslor och avsaknad av känslor inför terrordåden i Paris

Inläggav Kanin » 2015-11-17 9:56:33

bardamu skrev:R-teori förklarar er till pricka. Kanin är verkligen en kanin.

Du svingar vilt idag...
Jag har inte alls uttalat mig om terrordåden i Paris. Ändå ger du dig på små fluffiga kaniner.

(Jag fördömer terrordåden kraftfullt och uttrycker mitt intellektuella medlidande och solidaritet, men jag deltar inte i någon masshysteri och selektiv empati. Jag känner oro för de politiska konsekvenserna.)

Grisom skrev:
bardamu skrev:R-teori förklarar er till pricka. Kanin är verkligen en kanin.
Utveckla gärna. Eller skicka PM om du inte vill skriva i tråden.

Bardamu skapade en tråd om det för ett tag sen: r-k-teorin-som-forklaring-till-vanstern-och-hogern-t45193.html. Du lär dock inte finna något vettigt där (bara mer av hens högerextrema skräp).
Kanin
 
Inlägg: 2406
Anslöt: 2011-09-20

Re: Känslor och avsaknad av känslor inför terrordåden i Pari

Inläggav tahlia » 2015-11-17 10:08:30

bardamu skrev:Ja du låtsas bry dig om alla lika mycket (Lite. Eller inte alls.).

Du bryr dig inte om något, inte ens dina barns framtid, men låtsas bry dig om alla.

Jag är ärlig och begränsar mig med vilka och vad jag bryr mig om.

Och jag är monstret?

Hade jag haft barn hade inte jag velat att de skulle växa upp i ett framtida MÖ.

Ni har aldrig haft en moral. Ni har aldrig brytt er. Det är sjukt så ni lurar människor. Allt ni gör är att statussignalera hur toleranta ni är, på era barns bekostnad!

Är du på allvar sådär skräckslagen? Sådär rädd? Personligen är jag just nu mer oroad för vad du skulle kunna ta dig till.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Känslor och avsaknad av känslor inför terrordåden i Paris

Inläggav Vaniljflickan » 2015-11-17 11:42:50

bardamu skrev:Att personer som Thalia, vaniljflickan, difprodan och kanin varken är logiska och inte bryr ni er heller.

Ni har alltid suttit på höga hästar med moraliskt pekfinger. Men nu märker man hur falskt det har varit.

R-teori förklarar er till pricka. Kanin är verkligen en kanin.


Ha ha, vem är det som sitter på höga hästar va : P

Vad är i övrigt R-teori?
Vaniljflickan
 
Inlägg: 2093
Anslöt: 2011-02-01
Ort: Pokéstan

Känslor och avsaknad av känslor inför terrordåden i Paris

Inläggav CarolusRex » 2015-11-17 12:31:39

Jag kan förklara varför jag tog det som hände i Paris hårdare än vad jag gjort gällande det som händer varje dag utanför Europas gränser.

Jag är (född 1994) uppvuxen i ett samhälle där det alltid pågått krig utanför våra trygga gränser. Det har normaliserats, sjukt nog. Och som många tidigare sagt, både här och på andra ställen, så fungerar det inte att sätta sig in i exakt alla hemskheter som sker runt om i världen, då skulle man gå under...

Skillnaden på Paris och omvärlden är att Paris är ingen krigszon. Det är ett europeiskt land, inte alls olikt Sverige. Det gör det lättare för mig att sätta mig in i känsloförloppet hos de drabbade vid dådet. När jag tittar på filmerna från Frankrike, så är det min familj jag ser i ansiktet på dessa människor. Och när jag tänker mer ingående på det som hänt, hela förloppet från början till slut, baserat allt man fått reda på, så biter rädslan tag i mig och för ett par sekunder känns det som att jag är där.

Och jag vet inte hur det är att att växa upp mitt i ett pågående krig, och därför är det oerhört svårt för mig att sätta mig in i deras liv på samma sätt.

Men det är inte så att jag bara väljer en särskild folkgrupp att känna empati för. Tro mig, jag har fält tårar för båda.

Det är blev ett slags uppvaknande för min del. Jag hade förmodligen "vaknat" lite tidigare om jag var lite äldre under 9/11.

Tyck gärna att jag är en skithög som känner såhär, om ni känner så.

Och självklart är jag inte rädd för muslimer, men jag är jävligt rädd för vad onda människor kan få för sig att göra.
CarolusRex
 
Inlägg: 1018
Anslöt: 2014-01-27

Känslor och avsaknad av känslor inför terrordåden i Paris

Inläggav KrigarSjäl » 2015-11-17 12:37:11

Ingen vettig människa kan tycka att du är en skithög...strunta i vad SD-folk och fördubblade cyniker säger.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Känslor och avsaknad av känslor inför terrordåden i Paris

Inläggav bardamu » 2015-11-17 19:58:56

tahlia skrev:
bardamu skrev:Ja du låtsas bry dig om alla lika mycket (Lite. Eller inte alls.). <BR abp="925"><BR abp="926">Du bryr dig inte om något, inte ens dina barns framtid, men låtsas bry dig om alla. <BR abp="927"><BR abp="928">Jag är ärlig och begränsar mig med vilka och vad jag bryr mig om.<BR abp="929"><BR abp="930">Och jag är monstret?<BR abp="931"><BR abp="932">Hade jag haft barn hade inte jag velat att de skulle växa upp i ett framtida MÖ.<BR abp="933"><BR abp="934">Ni har aldrig haft en moral. Ni har aldrig brytt er. Det är sjukt så ni lurar människor. Allt ni gör är att statussignalera hur toleranta ni är, på era barns bekostnad!
<BR abp="935">Är du på allvar sådär skräckslagen? Sådär rädd? Personligen är jag just nu mer oroad för vad du skulle kunna ta dig till.


Du är mer rädd för en svensk som är rädd för is, än själva is, när vi har mesta is-exporter i västvärlden.

Fattar du hur sinnesjukt det låter?
bardamu
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1051
Anslöt: 2014-01-06

Känslor och avsaknad av känslor inför terrordåden i Paris

Inläggav Kevlarsoul » 2015-11-17 20:02:30

Jag vet inte riktigt hur jag ska hitta de där känslorna som vissa anser att man ska ha.
Jag kan inte tvinga fram känslor som inte finns.
Kevlarsoul
 
Inlägg: 5748
Anslöt: 2006-12-08
Ort: Nybro

Re: Känslor och avsaknad av känslor inför terrordåden i Pari

Inläggav tahlia » 2015-11-17 22:38:44

bardamu skrev:
tahlia skrev:
bardamu skrev:Ja du låtsas bry dig om alla lika mycket (Lite. Eller inte alls.). <BR abp="925"><BR abp="926">Du bryr dig inte om något, inte ens dina barns framtid, men låtsas bry dig om alla. <BR abp="927"><BR abp="928">Jag är ärlig och begränsar mig med vilka och vad jag bryr mig om.<BR abp="929"><BR abp="930">Och jag är monstret?<BR abp="931"><BR abp="932">Hade jag haft barn hade inte jag velat att de skulle växa upp i ett framtida MÖ.<BR abp="933"><BR abp="934">Ni har aldrig haft en moral. Ni har aldrig brytt er. Det är sjukt så ni lurar människor. Allt ni gör är att statussignalera hur toleranta ni är, på era barns bekostnad!
<BR abp="935">Är du på allvar sådär skräckslagen? Sådär rädd? Personligen är jag just nu mer oroad för vad du skulle kunna ta dig till.


Du är mer rädd för en svensk som är rädd för is, än själva is, när vi har mesta is-exporter i västvärlden.

Fattar du hur sinnesjukt det låter?

Att du inte alls begriper vad jag har skrivit kan jag tyvärr inte göra något åt så du får fortsätta stämpla mig hur du vill.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Känslor och avsaknad av känslor inför terrordåden i Paris

Inläggav Kahlokatt » 2015-11-17 22:43:08

Jag kände förstås inte samma trasighet som när t.ex. min mormor dog och jag fick gråtattacker i flera dagar, men självklart mådde jag dåligt och var upprörd. Däremot satt jag inte framför TV:n och storgrät, som vid Utöya-attacken. Jag kände mer en dov hopplöshet och rädsla.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Känslor och avsaknad av känslor inför terrordåden i Paris

Inläggav Kahlokatt » 2015-11-17 22:44:03

KrigarSjäl skrev:Tycker Puzzle beskriver det bra.

Jag upplever inte sorg på samma sätt som om en nära anhörig fallit ifrån men jag blir dyster till sinnes och besviken på mänskligheten. Weltschmerz, ett mycket väl funnet ord i sammanhanget. Sen tror jag det är ett mänskligt måste att skapa distans. Det är en omöjlighet att ta in precis allting som händer emotionellt, med alla cylindrar. Man skulle gå under.

Men att ha viss distans är inte samma sak som att vara likgiltig.
Likgiltighet är ingen dygd som en del vill ha det till, när de kallar oss andra "godhetsknarkare".
Snarare är det de som har huvet så djupt inkört i den egna röven att de ingenting ser.


+1
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Känslor och avsaknad av känslor inför terrordåden i Paris

Inläggav slackern » 2015-11-17 22:48:19

Själv kan jag väl känna att det är en tragiskt och hemskt det som har hänt, men jag gör väl som dom flesta människorna att jag stänger av känslorna som en försvarsmekanism vilket är det normala att göra, skulle jag inte göra det skulle det driva mig till vansinne till slut både utav sorg och jag skulle bli paranoid och inte våga gå ut.
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Känslor och avsaknad av känslor inför terrordåden i Paris

Inläggav plåtmonster » 2015-11-18 8:25:46

Är det någon arbetsgivare som har gett ledigt för Utöya-attacken eller Parisattentatet så att man fick gråta ut? Annars är det ju facit på att man måste stänga av känslorna på vardagar mellan 8-16..
Helst lite innan så att man kan förbereda sig och pendla utan att visa känslor som skrämmer svenskar.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in