Att inte bli utbränd - studier 100%

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Att inte bli utbränd - studier 100%

Inläggav geeko » 2015-11-13 17:20:51

Behöver era bästa tips och råd nu!

Efter 3 år som arbetslös ska jag få plugga till kock. Ser verkligen fram emot det! Tror att det är ett yrke jag kommer trivas bra i (även fast det är stressig). A dream come true att få en sån chans! :D

Problemet är att utbildningen är mellan 8:30-16:30 + 1h restid dit och hem. HUR FAN SKA JAG KLARA DET HÄR?! :(

Nu är det ju länge sen jag studerade, jag är starkare mentalt och han lärt mig hantera både min Aspergers och livet. Men fortfarande, 100% är väldigt mycket. Speciellt för mig som kräver 10h sömn för att ens fungera...

Möjligtvis kan ett intyg från Arbetsförmedlingen dra ner på studietiden till 75% när det är teorilektioner. Men ändå, jag vet hur lätt jag blir utbränd och börjar fundera på hur det praktiskt fungerar. När ska man ta hand om resten av allt i livet? När ska man städa, duscha, laga mat, diska osv? Finns ju ingen tid kvar... :( Helgerna kommer ju till 100% att handla om återhämtning, är tveksam om jag ens kommer orka att ta mig upp ur sängen då. :/
geeko
 
Inlägg: 164
Anslöt: 2014-11-09
Ort: Stockholm

Att inte bli utbränd - studier 100%

Inläggav plåtmonster » 2015-11-13 19:22:50

geeko skrev:När ska man städa, duscha, laga mat, diska osv?
Helger och diskmaskin, tvättmaskin, äta färdigmat, snabbdusch osv.

En annan bra sak man kan göra är aktiviteter som ger återhämtning.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Att inte bli utbränd - studier 100%

Inläggav Flinta » 2015-11-13 19:52:04

Jag hade nog försökt att iaf tillfälligt sänka kraven på mig själv. Ifrågasätt t ex hur städat det måste vara hemma under utbildningens gång. Förenkla matlagning så gott du kan/vill. Ingen dör av t ex filmjölk, flingor och mackor som kvällsmat/middag och frukost om du äter bra lunch. Jag hade nog valt att duscha o tvätta håret varje dag (iaf efter praktik). Skjut på saker som inte går under bara för att du tillfälligt hoppar över dom. Din utbildning kan bli en viktig livsinvestering och då måste du ju också offra saker. "För att kunna lägga till saker i sitt liv måste man ta bort andra.."
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Att inte bli utbränd - studier 100%

Inläggav misshopeless » 2015-11-13 20:13:40

Flinta skrev:Jag hade nog försökt att iaf tillfälligt sänka kraven på mig själv. Ifrågasätt t ex hur städat det måste vara hemma under utbildningens gång. Förenkla matlagning så gott du kan/vill. Ingen dör av t ex filmjölk, flingor och mackor som kvällsmat/middag och frukost om du äter bra lunch. Jag hade nog valt att duscha o tvätta håret varje dag (iaf efter praktik). Skjut på saker som inte går under bara för att du tillfälligt hoppar över dom. Din utbildning kan bli en viktig livsinvestering och då måste du ju också offra saker. "För att kunna lägga till saker i sitt liv måste man ta bort andra.."

+1☺
misshopeless
 
Inlägg: 320
Anslöt: 2013-06-17
Ort: Upprorsmakare

Att inte bli utbränd - studier 100%

Inläggav nallen » 2015-11-13 20:40:09

Det är möjligt att du redan har identifierat en av nycklarna. Bara att inse att det kommer att bli tufft under en tid kan göra att man tål det mycket bättre. I alla fall när det äller en begränsad tid, kanske är en hel utbildning lite länge... men det är väl individuellt.
Har man syskonbarn i passande ålder är det värt att svälta en dag i veckan för att ha råd att betala dem för att sköta de tristaste delarna av städningen.
nallen
 
Inlägg: 19465
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Att inte bli utbränd - studier 100%

Inläggav plåtmonster » 2015-11-13 21:04:52

Dock kanske det är läge att varna för att kockyrket kan innebära långa arbetspass på obekväm arbetstid.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Att inte bli utbränd - studier 100%

Inläggav misshopeless » 2015-11-13 21:30:01

plåtmonster skrev:Dock kanske det är läge att varna för att kockyrket kan innebära långa arbetspass på obekväm arbetstid.
jo det är just det, studier är en sak och arbete är en heeelt annan.
Men se det nyanserat utan att bli naiv eller för negativ, hårfint. Men supernova har bra ord sagda om detta så jag överlämnar detta till hennes självinsikt. :)
misshopeless
 
Inlägg: 320
Anslöt: 2013-06-17
Ort: Upprorsmakare

Att inte bli utbränd - studier 100%

Inläggav misshopeless » 2015-11-13 21:32:47

geeko du får gärna skicka pm för råd då jag själv gått igenom långa studier, inte för att jag tror mig veta bättre än någon annan, men jag har erfarenhet.
misshopeless
 
Inlägg: 320
Anslöt: 2013-06-17
Ort: Upprorsmakare

Att inte bli utbränd - studier 100%

Inläggav Liljan » 2015-11-14 16:56:37

Att jobba 10-12 timmars pass som kock är inte ovanligt, så om jag vire dig skulle jag ta en ordentlig fungerade på om kock verkligen är rätt yrke. Det är ett socialt jobb som är väldigt stressigt. Kanske kan du göra praktik på någon restaurang först och se om det är något för dig.

I övrigt kommer jag snart ha samma dilemma som dig, jag vet inte heller hur jag ska klara heltidsstudier, vissa här i tråden säger att det handlar om att sänka kraven, för mig är det inte ett råd som fungerar, för då jag har jobbat/pluggat heltid pratar vi om att jag inte orkar någonting. Det blir bara och endast mikromat, hela hemmet är fullt av flugor och matresterna drar till sig ohyra. Att byta sängkläder och liknande är det inte tal om, det skulle jag aldrig orka. Och att göra aktiviteter som ger energi, när är det meningen att det ska göras? Jag klarade inte ens av att ställa in tallrikar i diskmaskinen eller gå upp ur sängen då jag är ledig. Jag fick köpa underkläder för att jag inte hade några rena och så går man upp massor i vikt av allt socker man behöver för att hålla sig vaken. Jag åt kanske 2-3 hekto per dag som mest, inte för att det var gott eller för att jag var sugen utan för att jag var tvungen.

Jag hoppas att det inte är lika illa för dig ts, som för mig.
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

Att inte bli utbränd - studier 100%

Inläggav geeko » 2015-11-14 17:22:18

Jag vet mycket väl hur själva kockyrket kommer att se ut. Tanken där är dock att jag inte kommer att jobba mer än 50-75%. Kanske jobbar jag en dag, långa timmar och sen är jag ledig en dag och får vila ut. Saken som blir nu om jag pluggar 100% är att jag ALDRIG får ledigt som jag ser det. Jag menar om man nu ska göra 100% hemarbete på helgerna.

Jag kräver mist 10h sömn för att fungera normalt vilket betyder att jag har 3h på mig från när jag kommer hem tills att jag måste sova. I den tidsramen måste jag som minimum få med matlagning (är för fattig för färdigmat), äta, diska (måste göras varje dag då jag är inneboende), läxor, förbereda för morgondagen, en dusch och kanske även nån tvätt.

Och jag håller med @liljan på punkten att jag kommer vara så slut att det inte kommer finnas någon tid till annat. När jag pratat om detta med en NT vän och min mamma har de båda sagt "men då städar man och gör allt man måste på helgen" och jag förstår inte hur det ska fungera. Vart finns orken att ens gå upp ur sängen på helgen? Det är ju bara två ynka dagar du får chansen att äntligen andas, sova ut ordentligt och kanske bara ligga i ett mörkt rum och hämta energi.

En annan fråga kan kanske vara:

Hur hittar ni snabb återhämtning i en sån här vardag?
geeko
 
Inlägg: 164
Anslöt: 2014-11-09
Ort: Stockholm

Att inte bli utbränd - studier 100%

Inläggav plåtmonster » 2015-11-14 18:49:22

Liljan skrev:Kanske kan du göra praktik på någon restaurang först och se om det är något för dig.
Bra råd!

Liljan skrev:och så går man upp massor i vikt av allt socker man behöver för att hålla sig vaken.
Hittade du ingen annan lösning? Vilket ämne läste du?

geeko skrev:få med matlagning (är för fattig för färdigmat)
Gör storkok på helgen?

geeko skrev:Hur hittar ni snabb återhämtning i en sån här vardag?
Sex? ;)
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Att inte bli utbränd - studier 100%

Inläggav wildwing » 2015-11-14 19:30:00

svårt detta alltså, träna ibland, och sen käka sånt här pulver jag köpte på gymgrossisten som gör att man går in i recovery-mode, alltså bara efter träning? http://www.gymgrossisten.com/1/sv/artiklar/gainer-pro

svårt att svara på detta alla är ju olika du får testa dig fram men jag tycker rätt så bra råd hittils
wildwing
 
Inlägg: 169
Anslöt: 2014-08-28
Ort: stockholm

Att inte bli utbränd - studier 100%

Inläggav Flinta » 2015-11-14 20:16:08

Liljan skrev:I övrigt kommer jag snart ha samma dilemma som dig, jag vet inte heller hur jag ska klara heltidsstudier, vissa här i tråden säger att det handlar om att sänka kraven, för mig är det inte ett råd som fungerar, för då jag har jobbat/pluggat heltid pratar vi om att jag inte orkar någonting.


När jag tänker efter var mitt förslag om att sänka kraven mer riktat till en NT.. Ber om ursäkt och erkänner att mitt förslag inte skulle kunna funka ALLS för mig heller. Det var ett förslag som NT-världen skulle hurra för.

Hur ska man försonas med de begränsningar som livet gett en :-)063
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Att inte bli utbränd - studier 100%

Inläggav Liljan » 2015-11-15 5:18:19

plåtmonster skrev:
Liljan skrev:Kanske kan du göra praktik på någon restaurang först och se om det är något för dig.
Bra råd!

Liljan skrev:och så går man upp massor i vikt av allt socker man behöver för att hålla sig vaken.
Hittade du ingen annan lösning? Vilket ämne läste du?

Nej, det gjorde jag inte. Droger och alkohol hade i och för sig fungerat bra det med, men det kändes inte som ett alternativ.

geeko skrev:få med matlagning (är för fattig för färdigmat)
Gör storkok på helgen?

På helgerna klarade jag inte ens av att gå upp i sängen, än mindre laga mat.

geeko skrev:Hur hittar ni snabb återhämtning i en sån här vardag?
Sex? ;)

Jag antar att du inte är seriös. :-)Happy
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

Att inte bli utbränd - studier 100%

Inläggav slackern » 2015-11-15 16:50:01

Liljan skrev:
plåtmonster skrev:
Liljan skrev:Kanske kan du göra praktik på någon restaurang först och se om det är något för dig.
Bra råd!

Liljan skrev:och så går man upp massor i vikt av allt socker man behöver för att hålla sig vaken.
Hittade du ingen annan lösning? Vilket ämne läste du?

Nej, det gjorde jag inte. Droger och alkohol hade i och för sig fungerat bra det med, men det kändes inte som ett alternativ.

geeko skrev:få med matlagning (är för fattig för färdigmat)
Gör storkok på helgen?

På helgerna klarade jag inte ens av att gå upp i sängen, än mindre laga mat.

geeko skrev:Hur hittar ni snabb återhämtning i en sån här vardag?
Sex? ;)

Jag antar att du inte är seriös. :-)Happy


Skulle snarare gissa på desperat.
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Att inte bli utbränd - studier 100%

Inläggav plåtmonster » 2015-11-15 17:16:28

Liljan skrev:Jag antar att du inte är seriös. :-)Happy
Nu kanske det fungerar annorlunda för killar men det kan faktiskt dra ner stressnivån ordentligt för detta kön. :-)Hug

slackern skrev:Skulle snarare gissa på desperat.
Så om man utövar en aktivitet som man mår bra av så är man desperat. Vilken logik använde du här?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Att inte bli utbränd - studier 100%

Inläggav Liljan » 2015-11-15 17:48:16

plåtmonster skrev:
Liljan skrev:Jag antar att du inte är seriös. :-)Happy
Nu kanske det fungerar annorlunda för killar men det kan faktiskt dra ner stressnivån ordentligt för detta kön. :-)Hug

slackern skrev:Skulle snarare gissa på desperat.
Så om man utövar en aktivitet som man mår bra av så är man desperat. Vilken logik använde du här?

Eh, så du menar på fullt allvar att jag ska leta upp första bästa att ha sex med för att minska men stressnivå? Hur tror du ens att någon som inte råkar gå upp i sängen ska klara av att ha sex? Eller vilja det för den delen. Jag håller med om att du låter desperat.
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

Att inte bli utbränd - studier 100%

Inläggav Flinta » 2015-11-15 17:54:16

Hur skulle du vilja ordna det om du fick välja? T ex om du hade råd att anlita någon/några (företag eller ev vänner/bekanta) att ordna med ALL markservice? Så att det enda du behöver tänka på är att sova och sköta din hygien när du är hemma och mat och städ är ordnat. Jag googlade på "köpa markservice" för att jag var nyfiken men fick inga intressanta träffar.

Rubrik i tidningen år 2030: "Personer med AST har rätt till markservice under studietiden" :wink:
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Att inte bli utbränd - studier 100%

Inläggav plåtmonster » 2015-11-15 17:55:19

Vad som fungerar beror givetvis på utgångslägets funktionsnivå.

Flinta skrev:Rubrik i tidningen år 2030: "Personer med AST har rätt till markservice under studietiden" :wink:
Du glömde. "Sedan köper de det själva" ;)
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Att inte bli utbränd - studier 100%

Inläggav Flinta » 2015-11-15 17:58:08

plåtmonster skrev:Vad som fungerar beror givetvis på utgångslägets funktionsnivå.

Flinta skrev:Rubrik i tidningen år 2030: "Personer med AST har rätt till markservice under studietiden" :wink:
Du glömde. "Sedan köper de det själva" ;)


Såklart :)
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in