Spara länkar enkelt

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: Alien, atoms

Spara länkar enkelt

Inläggav Lilla Gumman » 2015-11-14 0:48:38

Min kompis har Hotmail (som heter Outlook nu, jag vet men adressen är Hotmail). Hon säger att hon sparar länkar på olika "papper" och lägger i mappar. Som mejl, fast dom skickas aldrig. En mapp heter scrapbooking. Där har hon ett "papper" som heter fussy cutting, och sen hemsidor, bloggar och youtubeklipp om detaljklippning. Ett som heter scor pal och limningstips, där hon samlar allt om lim. Och så vidare. Sen skickar hon dom till mig dels därför att jag är intresserad av det precis som hon, och dels därför att det finns hos mig om nåt skulle hända med hennes Hotmail.

Jag använder gmail istället och då kan jag inte göra på samma vis. Jag kan ju klicka upp länkarna och spara dom som favoriter i olika mappar. Men då blir det snabbt rörigt. En mapp som heter Pyssel. En undermapp som heter Scrapbooking. Sedan undermappar som heter exempelvis lim, stämplar, Sizzix, markers ... ja ni fattar.

Tips på hur man ska organisera länkar på bästa vis? Finns det rentav program för detta? Annars kan man ju spara det i OpenOffice på en usb-sticka, kom jag på nu.

Men det ska vara lätt att hitta just det man söker. Så man slipper googla igen, eller leta bland en massa länkar i Favoriter. Även om man sparar länkar i olika mappar i Favoriter, finns det ju ingen beskrivning på vart länken leder. Då får man i så fall ha väldigt många undermappar som leder en rätt. Exempelvis: Spel, undermappar onlinespel, tips och tricks, emulatorer ... en undermapp till onlinespel blir ju kanske nostalgi, en undermapp till nostalgi blir ju Tetris, och därunder olika Tetris-varianter. Rätt plottrigt.

Tog spel som exempel på hur mycket undermappar det kan bli, om man ska organisera sina länkar.

Tips mottages tacksamt.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Spara länkar enkelt

Inläggav Kanin » 2015-11-14 8:14:20

Använd en webbläsare med bättre hantering av bokmärken/favoriter. I Firefox kan du lägga till etiketter och beskrivning till varje bokmärke. Du kan enkelt kopiera alla länkar i en mapp eller med en viss etikett och klistra in i ett e-post-meddelande.

Alternativt kan du använd någon lämplig webbtjänst för att spara länkar, t.ex. Pocket, som tillåter bättre organisering och delning.
Kanin
 
Inlägg: 2406
Anslöt: 2011-09-20

Re: Spara länkar enkelt

Inläggav Lilla Gumman » 2015-11-14 10:10:06

Kanin skrev:Använd en webbläsare med bättre hantering av bokmärken/favoriter. I Firefox kan du lägga till etiketter och beskrivning till varje bokmärke. Du kan enkelt kopiera alla länkar i en mapp eller med en viss etikett och klistra in i ett e-post-meddelande.

Alternativt kan du använd någon lämplig webbtjänst för att spara länkar, t.ex. Pocket, som tillåter bättre organisering och delning.

Just det, Firefox borde jag egentligen använda mer regelbundet ...

Ska kolla på det andra förslaget du skrev också. Har för mig att jag förr kunde skriva ett namn för varje länk, och då visades namnet istället. Men det måste ha varit IE eller Opera som jag förr använde innan jag bytte till Chrome.

Kompisen borde för övrigt ha Firefox hon med, istället för att skapa en massa utkast med länkar och lägga i mappar.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Återgå till IT-forum



Logga in