Telefonförsäljare

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Telefonförsäljare

Inläggav Toblerone » 2015-11-09 19:24:33

Jag blir så irriterad på telefonförsäljare som ringer mig trots att jag är med i Nix-registret. Jag tycker det är jättestressigt när folk som jag inte känner ringer mig och jag måste sätta mig in i vad de egentligen vill mig. Men jag tycker ändå att jag måste svara, det kan ju vara något viktigt.

Men telefonförsäljare som LÅTSAS att de inte är just telefonförsäljare - jag blir förbannad över att de stressar mig i onödan. Och ju mer folk låtsas att de inte är telefonförsäljare, desto längre måste jag prata. Den som ringde idag sa att jag hade vunnit något. Jag var förstås misstänksam, men tänk om man verkligen vinner något och så slänger man bara på luren, för att man tror det är en telefonförsäljare igen?
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Re: Telefonförsäljare

Inläggav tahlia » 2015-11-09 19:28:08

Du vinner inget såvida du inte aktivt deltagit i en tävling eller ett lotteri. Ergo - vet du att du inte har deltagit så vet du också att alla vinstsamtal är skitsnack.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Telefonförsäljare

Inläggav Mountain_lion » 2015-11-09 19:38:21

Jag tar inte telefonen om det är ett okänt nummer. Efter "missat samtal" kollar jag upp det på Eniro. I 99 fall av 100 så framkommer det att det är ett försäljn.- eller marknadsföretag. Då blockerar jag telefonnumret.
Hade det varit något annat på numret kan jag alltid ringa upp i efterhand.
Mountain_lion
 
Inlägg: 1255
Anslöt: 2013-07-18
Ort: Halland

Telefonförsäljare

Inläggav Moggy » 2015-11-09 19:51:56

Dom som säljer el-avtal är jobbiga. Hatar när dom frågar vad man har nu och så sägs det att dom har nån slags samarbete med dom man själv har så det inte blir nåt byte.

Dom som ringer om pensionsfonder försöker ofta få till att dom ska skicka hem nåt till en. Man får intryck att det är kravlöst och sen visar det sig att man ska godkänna nån beställning. Får man hem det så har man 14 dagar på sig att säga nej annars blir man ansluten.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Telefonförsäljare

Inläggav nescio » 2015-11-09 20:08:26

Telefonförsäljare borde förbjudas. Dödsstraff för alla telefonförsäljare.
nescio
 
Inlägg: 3805
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Telefonförsäljare

Inläggav plåtmonster » 2015-11-09 20:10:05

Moggy skrev:Dom som säljer el-avtal är jobbiga. Hatar när dom frågar vad man har nu och så sägs det att dom har nån slags samarbete med dom man själv har så det inte blir nåt byte.
Det är bara att uppge att du har elavtal med Nisses handvevning AB. När de sedan påstår att de har samarbete vet man att det är lögn.. ;)

Rent generellt så kan man rakt av fråga vad det är de vill sälja.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Telefonförsäljare

Inläggav Toblerone » 2015-11-09 22:52:36

tahlia skrev:Du vinner inget såvida du inte aktivt deltagit i en tävling eller ett lotteri. Ergo - vet du att du inte har deltagit så vet du också att alla vinstsamtal är skitsnack.


Precis så sa min man också. :mrgreen: Men tyvärr så började hon ju inte direkt med "du har vunnit..." heller. Och tyvärr så presenterade hon sig med ett namn som var samma som en av våra kunder (vi har ett litet företag också). Annars hade jag lagt på vid det läget.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Telefonförsäljare

Inläggav Toblerone » 2015-11-09 23:02:10

Mountain_lion skrev:Jag tar inte telefonen om det är ett okänt nummer. Efter "missat samtal" kollar jag upp det på Eniro. I 99 fall av 100 så framkommer det att det är ett försäljn.- eller marknadsföretag. Då blockerar jag telefonnumret.
Hade det varit något annat på numret kan jag alltid ringa upp i efterhand.


Vi har företag också. Egentligen är det inte tänkt att kunder ringer, vi har inte angett något telefonnummer på websidan. Men det händer ju att kunder tar reda på det, för att de vill prata med någon och fråga något. Och då vill man ju inte vara avvisande och otrevlig.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Telefonförsäljare

Inläggav Toblerone » 2015-11-09 23:04:15

plåtmonster skrev:
Moggy skrev:Dom som säljer el-avtal är jobbiga. Hatar när dom frågar vad man har nu och så sägs det att dom har nån slags samarbete med dom man själv har så det inte blir nåt byte.
Det är bara att uppge att du har elavtal med Nisses handvevning AB. När de sedan påstår att de har samarbete vet man att det är lögn.. ;)

Rent generellt så kan man rakt av fråga vad det är de vill sälja.


Det brukar jag göra men jag ger snart upp det igen. Ingen idé! De erkänner ju aldrig att de vill sälja nåt.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Telefonförsäljare

Inläggav Toblerone » 2015-11-09 23:12:57

Moggy skrev:Dom som säljer el-avtal är jobbiga. Hatar när dom frågar vad man har nu och så sägs det att dom har nån slags samarbete med dom man själv har så det inte blir nåt byte.

Dom som ringer om pensionsfonder försöker ofta få till att dom ska skicka hem nåt till en. Man får intryck att det är kravlöst och sen visar det sig att man ska godkänna nån beställning. Får man hem det så har man 14 dagar på sig att säga nej annars blir man ansluten.


Jag har just haft ett himla fram-och-tillbaka för att någon har hävdat att jag har gjort en beställning. De spelade i alla fall in något där försäljaren sa att jag beställer..... osv, osv. Jag sa högt: "Nej, det gör jag INTE"! Men det klippte han säkert ut. Min man säger, man ska inte säga "ja" till nånting under samtalet, annars klipper de in det där de vill ha det. Jag fick räkningar, men företaget tog bort beställningen igen, efter att jag ringde och berättade.

Men jag vill inte behöva göra så om och om igen! :evil: Poängen är också att jag är med i Nix-registret och då SKA de INTE ringa. Men nu har jag en bra idé!!! Nästa gång nån ringer frågar jag extra igen vilket företag, skriver upp det noga och säger att jag vill veta det ifall att det är någon igen som försöker sälja något till mig fast jag är med i Nix, för då tänker jag klaga. Bra idé?
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Telefonförsäljare

Inläggav plåtmonster » 2015-11-09 23:45:35

Toblerone skrev:
plåtmonster skrev:Rent generellt så kan man rakt av fråga vad det är de vill sälja.


Det brukar jag göra men jag ger snart upp det igen. Ingen idé! De erkänner ju aldrig att de vill sälja nåt.
De erkänner inte men brukar börja slingra sig och då vet man att det är en slamkrypare man pratar med. Så fort man försöker att få klarhet i deras ärende så brukar man märka att de slingrar sig även där.

Rent generellt skall man bara lägga på direkt när man identifierat att det är sälj eller undersökningssamtal.

Är det en kund kan man fråga efter namn eller kundnummer för att rensa ut slamkryparna.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Telefonförsäljare

Inläggav Toblerone » 2015-11-10 0:53:31

plåtmonster skrev:
Toblerone skrev:
plåtmonster skrev:Rent generellt så kan man rakt av fråga vad det är de vill sälja.


Det brukar jag göra men jag ger snart upp det igen. Ingen idé! De erkänner ju aldrig att de vill sälja nåt.
De erkänner inte men brukar börja slingra sig och då vet man att det är en slamkrypare man pratar med. Så fort man försöker att få klarhet i deras ärende så brukar man märka att de slingrar sig även där.

Rent generellt skall man bara lägga på direkt när man identifierat att det är sälj eller undersökningssamtal.

Är det en kund kan man fråga efter namn eller kundnummer för att rensa ut slamkryparna.


Det var ju just för att hon sa namnet - och vi har en kund som heter så - att jag var osäker. Alla slingrar inte direkt heller, vissa pratar väldigt.... "allmänt". Jag har varit med om kunder som var lite osäkra om de kommit rätt och så och som också pratat lite intetsägande i början. Men jag ska satsa på att fråga i fortsättningen för vilket företag de ringer och göra tydligt också att jag noterar det för att ha det i fall de försöker sälja nåt till mig trots att jag är med i nix-registret. Jag har för mig att man kan anmäla - eller exponera - det någonstans om företag inte håller sig till det.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Telefonförsäljare

Inläggav kiddie » 2015-11-10 3:47:33

Hatar dem också.

Var ju en som ringde till mig, sa:

- Är det Kiddie Kiddesson jag talar med?

Sådär så att de ska låtsas att de känner en nästan. Urk.

Jag svarade extremt surt att det var det.

- Ja det är doktor Doktorsson, vi har fått dina provsvar...

Då känns det lite knäppt att ha varit ovänlig. Men det var bara tillfälligheter egentligen att jag ens sa något istället för att bara drämma på luren.

Men doktorn lät precis som en telefonförsäljare jue.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Telefonförsäljare

Inläggav Toblerone » 2015-11-10 13:38:58

Kiddie: Precis det där har hänt mig också! Att jag varit på gränsen till otrevlig mot min läkare föra att jag trodde att det var telefonförsäljare igen. Men jag ska verkligen testa det där med att alltid fråga efter vem det är och vilket företag. Jag ska göra en stor grej av det, skriva ner det, be de bokstavera om det behövs.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Telefonförsäljare

Inläggav LilyFlower » 2015-11-11 7:31:20

Själv tycker jag det är lite kul när telefonförsäljare ringer till mig... kanske är för att det är så sällan det händer.

Ordet "NEJ!" har fungerat ovanligt effektivt.
Är det lily jag pratar med? -NEJ!
Kan jag få prata med henne? -NEJ!

Du har vunnit! -NEJ!
Funderar du över din pension? -Nej!
Vill du prenumerera på tvättmedel? -NEJ!
Vill du ringa och smsa billigare, få gratis surf och en mobil på köpet? -NEJ!

Ordet "JA" kan fungera i de fall inte "NEJ" fungerar.
Är du nöjd med ditt elavtal? JA
Ringer jag och stör? -JA

Har dock aldrig varit med om några telefonförsäljare som försökt luras eller nåt sånt, utan det har bara varit ungdomar som verkligen varit medvetna om hur jobbiga de är som ringer ( och har väl antagligen råkat ut för en hel del otrevliga människor )
LilyFlower
 
Inlägg: 36
Anslöt: 2015-10-30

Telefonförsäljare

Inläggav Ruffsetuss » 2015-11-11 8:18:14

jag svarar aldrig ja när de frågar om de kommit till xxxxxx utan frågar istället om de ska sälja något , oftast är det ju så och då säger jag att vi avslutar samtalet här . Sedan blockerar jag numret .
Ruffsetuss
 
Inlägg: 449
Anslöt: 2015-09-04
Ort: Sundsvall

Telefonförsäljare

Inläggav Nasheim » 2015-11-12 0:37:09

Moggy skrev:Dom som säljer el-avtal är jobbiga. Hatar när dom frågar vad man har nu och så sägs det att dom har nån slags samarbete med dom man själv har så det inte blir nåt byte.


I min gamla lägenhet som ingick i ett studentkomplex hade vi gratis el och internet, så när de förbaskade telefonförsäljarna som nästan försökte trycka ner ett avtal i halsen så blev det snabbt tyst i luren när jag sa att elen ingick. En försökte dock kontra med "-Men har du en sommarstuga då?"
Nasheim
 
Inlägg: 76
Anslöt: 2012-06-06
Ort: Småland

Telefonförsäljare

Inläggav geeko » 2015-11-12 11:19:43

Förstår inte varför folk inte bara lägger på?
"Hej jag ringer ifrån -företagsnamn-" *klick* Behöver inte säga ett dugg. Ringer de igen. "SLUTA RING MIG" *klick*.

Man behöver inte vara artig mot försäljare....
geeko
 
Inlägg: 164
Anslöt: 2014-11-09
Ort: Stockholm

Telefonförsäljare

Inläggav plåtmonster » 2015-11-12 14:53:44

Att med hög men inte skrikig röst hota med polisanmälan fungerar också ibland. I synnerhet när de ringer upp igen.

Tipsar om: http://vemringde.se/
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Telefonförsäljare

Inläggav Braincandy » 2015-11-12 16:25:03

Fick ett telefonsamtal från ett mobilnummer där han på andra sidan sade sig komma från "Tryggsam". Sade bara att jag inte är intresserad av att prata om försäkringar och lade på. Sen ringer det jävla numret nästa dag igen och jag svarar förstås inte.

Blockerar numret, 2 dagar senare ringer ett annat okänt mobilnummer jag inte svarar på, också från tryggsam enligt google. wtf?

Det ringde till min mobil btw, trodde inte säljare fick ringa till mobiler, har lagen ändrats?

:-)Raging
Braincandy
 
Inlägg: 1570
Anslöt: 2012-09-27

Telefonförsäljare

Inläggav plåtmonster » 2015-11-12 16:56:38

Man får lov att ringa mobiltelefoner har jag för mig. Men man kan NIX:a dessa också.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Telefonförsäljare

Inläggav Toblerone » 2015-11-12 17:29:40

geeko skrev:Förstår inte varför folk inte bara lägger på?
"Hej jag ringer ifrån -företagsnamn-" *klick* Behöver inte säga ett dugg. Ringer de igen. "SLUTA RING MIG" *klick*.

Man behöver inte vara artig mot försäljare....


Nej, jag lägger också på ögonblickligen, OM jag är helt säker att det inte är en av mina kunder. Vill ju inte sabba mitt eget företag. Problemet är just att de låtsas att de inte telefonförsäljare.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Telefonförsäljare

Inläggav vofff » 2015-12-09 19:53:29

Dom där Microsoft indier verka vara populära iallafall. Tråkigt att många har blivit lurade.
vofff
 
Inlägg: 445
Anslöt: 2015-05-13
Ort: Malmö

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in