intuition

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

intuition

Inläggav Leffe » 2015-10-30 12:33:13

Jag har läst någonstans -hmm vet ej riktig var - att aspergare skulle brista i någon slags intuition. Söka lösa tingen intellektuellt i stället, logiskt. Men efter ett antal år med zen-buddhistisk meditation (soto zen) tycker jag ändå att denna intuition blivit bättre på något sätt. Självkännedomen ökar. Inget som kan mätas och vägas förstås. Kanhända har man fötts med vissa begränsningar här, uppmärksamhetsstörning eller annat. Men de som föds på annat sätt har också sina begränsningar. Att åstadkomma det och det är en sak. Att leva med intuition kanske något annat...
Leffe
 
Inlägg: 157
Anslöt: 2009-07-07
Ort: Lidingö

intuition

Inläggav antonius » 2015-10-30 14:07:26

NT gör som pingviner, hoppar en i vattnet, hoppar alla i vattnet, av intuition...

AS gör inte det utan står kvar där tittar och säger 'varför då?'...

:-)005
antonius
 
Inlägg: 21868
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

intuition

Inläggav plåtmonster » 2015-10-30 15:06:25

Klockren :D
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

intuition

Inläggav Leffe » 2015-10-30 15:23:17

Nu missförstår ni mig dock lite grann.. Att följa med en ström måste ju inte handla om intuition, det ju handla om slentrian, en oreflekterad tro på vad någon annan sagt osv. Intuition handla väl om någonslags "sjätte sinne" gå på känslan. Asperbergs syndrom sägs innebära en brist på känslor, men jag känner inte riktigt igen mig här. Känslor existerar ju, de kanske har svårare att "nå upp till ytan", tar sig andra uttryck men det innebär ju inte avsaknad av känslorna som sådana. Men att man kan få mer eller mindre kontakt med sina känslor...
Leffe
 
Inlägg: 157
Anslöt: 2009-07-07
Ort: Lidingö

intuition

Inläggav Montag » 2015-10-30 15:25:03

Jag upplever det som att typ hälften av alla sk asperger symptom är skitsnack och stereotyper och rör inte vid själva essensen av vad tillståndet innebär. Jag har en bra intuitiv förmåga.
Montag
 
Inlägg: 57
Anslöt: 2015-05-22
Ort: Karlstad

intuition

Inläggav Flia » 2015-10-30 15:43:44

Asperger är inte brist på känslor, utan problem med att visa känslorna.
Flia
 
Inlägg: 2316
Anslöt: 2008-11-28
Ort: Östhammar

intuition

Inläggav Leffe » 2015-10-30 16:03:06

Ni har mkt rätt här. Jag känner igen mig i de sista svaren. Men jag är inte säker på vad "själva essensen" av mitt tillstånd är heller. Jag känner ju igen mig i en del som sägs och vissa egenskaper, medan mycket annat inte stämmer. Jag tror det är samma med er.

Jag är ju samma person som jag var tidigare. Min zenmeditation har ju inte förändrat mig på det sättet, "zen is good for nothing". Man blir inte mindre autistisk eller nåt sånt, men det är ändå till stor hjälp...
Leffe
 
Inlägg: 157
Anslöt: 2009-07-07
Ort: Lidingö

intuition

Inläggav plåtmonster » 2015-10-30 21:25:04

Intuition är ett slags omedveten radar för vad som är på gång. Lite som statistisk analys av "big data" för att få fram information ur detaljer som var för sig är insignifikanta.

Att göra som andra gör för att de gör som de gör är bara ett mentalt dvärgbeteende.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

intuition

Inläggav LilyFlower » 2015-11-04 2:46:22

Jag har ganska bra intuition och vet fler som också har asperger som har det så tror inte det finns något direkt samband så..
LilyFlower
 
Inlägg: 36
Anslöt: 2015-10-30

intuition

Inläggav misshopeless » 2015-11-09 23:58:16

LilyFlower skrev:Jag har ganska bra intuition och vet fler som också har asperger som har det så tror inte det finns något direkt samband så..
Intuition kan ju ha att göra med många områden, men kunskap och erfarenhet räknas här även självkännedom och personlig mognad.Intuition och Asperger har med erfarenhet att att göra tror jag. Vårt sätt att se på saker och världen är inte en spegel av omgivningen som hos andra. Kanske för att vi oftast är mer introverta och inte umgås i lika stor utsträckning med andra. Det blir då inte lika självklart att veta vad som intuitivt bör göras i en viss situation. Istället för att spegla omgivningen rakt av blir det väl mer "trial and error" inlärning. Till slut trillar polletten ner och man har knäckt koden, inlärningen bla socialt släpar därför efter.
misshopeless
 
Inlägg: 320
Anslöt: 2013-06-17
Ort: Upprorsmakare

intuition

Inläggav misshopeless » 2015-11-10 0:19:46

Flia skrev:Asperger är inte brist på känslor, utan problem med att visa känslorna.
Och svårt att läsa av andras känslor för att sedan agera efter informationen/intrycket. Misstolkas ofta för brist på empati när det egentligen handlar feltolkning av information och därav uteblir responsen.
misshopeless
 
Inlägg: 320
Anslöt: 2013-06-17
Ort: Upprorsmakare

intuition

Inläggav misshopeless » 2015-11-10 0:24:17

misshopeless skrev:
LilyFlower skrev:Jag har ganska bra intuition och vet fler som också har asperger som har det så tror inte det finns något direkt samband så..
Intuition kan ju ha att göra med många områden, men kunskap och erfarenhet räknas här även självkännedom och personlig mognad.Intuition och Asperger har med erfarenhet att att göra tror jag. Vårt sätt att se på saker och världen är inte en spegel av omgivningen som hos andra. Kanske för att vi oftast är mer introverta och inte umgås i lika stor utsträckning med andra. Det blir då inte lika självklart att veta vad som intuitivt bör göras i en viss situation. Istället för att spegla omgivningen rakt av blir det väl mer "trial and error" inlärning. Till slut trillar polletten ner och man har knäckt koden, inlärningen bla socialt släpar därför efter.
Annars är det väl mycket slutledningsförmåga, att suga upp alla ledtrådar och ta ett beslut.
misshopeless
 
Inlägg: 320
Anslöt: 2013-06-17
Ort: Upprorsmakare

intuition

Inläggav anja921 » 2015-11-10 0:49:17

Jag ser inte intutionen som "social kompetens" eller nån kod att knäcka.Intution för mig handlar om magkänslan...att våga lita på den när nan tar viktiga beslut . Så det har inte så mkt med logik att göra utan tvärtom, en känsla, lite övernaturlig till sin natur.
anja921
 
Inlägg: 113
Anslöt: 2015-10-22

intuition

Inläggav misshopeless » 2015-11-10 4:09:38

anja921 skrev:Jag ser inte intutionen som "social kompetens" eller nån kod att knäcka.Intution för mig handlar om magkänslan...att våga lita på den när nan tar viktiga beslut . Så det har inte så mkt med logik att göra utan tvärtom, en känsla, lite övernaturlig till sin natur.

anja921 skrev:Jag ser inte intutionen som "social kompetens" eller nån kod att knäcka.Intution för mig handlar om magkänslan...att våga lita på den när nan tar viktiga beslut . Så det har inte så mkt med logik att göra utan tvärtom, en känsla, lite övernaturlig till sin natur.

Jo men intuitionen bygger ju på någon sorts erfarenhet och en uppfattning av vad som är rätt och fel..det är väl samhället som lägger grunden för magkänslan till stor del? Fast nu är jag kanske inne på samvete mer.
Den sk magkänslan tror jag annars kan vara någon form av undermedvetet som ger sig till känna och navigerar när rätt förutsättningar ges. Ibland har vi inte velat kännas vid en del saker men när vi tar dessa saker i beaktning känns det "rätt". Lyssnar vi mer på våra känslor och slutar att spegla oss i omgivningen kan nog magkänslan bli starkare, tror inte den saknas men den tystnar om den inte får gehör.
misshopeless
 
Inlägg: 320
Anslöt: 2013-06-17
Ort: Upprorsmakare

intuition

Inläggav anja921 » 2015-11-10 13:06:10

Nej så tror inte jag.Samhället påverkar oss via normer ev en visd moral och via kulturen men det har inget med magkänsla att göra. Man måste öva att lyssna på den. Ex ex på intuition kan vara att man träffar en ny människa som är överdrivet trevlig men man får en känsla att denne egentligen inte är så snäll. Då kanske man ska följa det istället för logiken som tyder på att personen är underbar.
anja921
 
Inlägg: 113
Anslöt: 2015-10-22

intuition

Inläggav misshopeless » 2015-11-10 13:59:54

anja921 skrev:Nej så tror inte jag.Samhället påverkar oss via normer ev en visd moral och via kulturen men det har inget med magkänsla att göra. Man måste öva att lyssna på den. Ex ex på intuition kan vara att man träffar en ny människa som är överdrivet trevlig men man får en känsla att denne egentligen inte är så snäll. Då kanske man ska följa det istället för logiken som tyder på att personen är underbar.


Se: Intuition kan ju ha att göra med många områden, men kunskap och erfarenhet räknas här även självkännedom och personlig mognad.

Bara för att man har AS står ju inte utvecklingen still, men det går långsammare eftersom mycket inte sker per automatik. "Vi" behöver lära oss att lyssna på den känslan och det sker tror jag mycket genom inlärning och framförallt erfarenhet. Kultur och samhälle tror jag även påverkar eftersom magkänslan många gånger är beroende av hur omgivningen fungerar och accepterar.
misshopeless
 
Inlägg: 320
Anslöt: 2013-06-17
Ort: Upprorsmakare

intuition

Inläggav misshopeless » 2015-11-10 14:19:30

misshopeless skrev:
anja921 skrev:Nej så tror inte jag.Samhället påverkar oss via normer ev en visd moral och via kulturen men det har inget med magkänsla att göra. Man måste öva att lyssna på den. Ex ex på intuition kan vara att man träffar en ny människa som är överdrivet trevlig men man får en känsla att denne egentligen inte är så snäll. Då kanske man ska följa det istället för logiken som tyder på att personen är underbar.


Se: Intuition kan ju ha att göra med många områden, men kunskap och erfarenhet räknas här även självkännedom och personlig mognad.

Bara för att man har AS står ju inte utvecklingen still, men det går långsammare eftersom mycket inte sker per automatik. "Vi" behöver lära oss att lyssna på den känslan och det sker tror jag mycket genom inlärning och framförallt erfarenhet. Kultur och samhälle tror jag även påverkar eftersom magkänslan många gånger är beroende av hur omgivningen fungerar och accepterar.


Är en människa överdrivet trevlig går jag omedvetet igenom mitt register av erfarenheter och kunskap:
*Hur bra känner jag personen?
*Vill personen sälja något?
*Vad kan personen tänkas vilja ha av mig?
'Får jag tillbaka något av den andre?
*Kan personen få fördelar genom att smöra sig in hos mig?
*Och vilka är i så fall fördelarna?

Man får på så sätt hypoteser om situationen vilket man sedan får utvärdera och pröva.
Det jag menar men att samhället/kulturen spelar in är att kontexten kan avgöra graden på hur någonting är. Är detta med tex. överdrivet snäll allvarligt menat, eller är det det gamla vanliga "spelet" med att ge och ta? Det kan se olika ut i olika samhällen, i Sverige räcker det med ett "hej"" till en främling för att man ska tolkas som en "galen mördare typ".
misshopeless
 
Inlägg: 320
Anslöt: 2013-06-17
Ort: Upprorsmakare

intuition

Inläggav misshopeless » 2015-11-10 14:26:13

Sen avtar fallgropen med att var naiv med ålder och personlig mognad, kanske för att man ser saker på mer distans vilket är svårt när man är mitt uppe i något. Kanske för att man faktiskt har fått erfarenhet som går att jämföra.
misshopeless
 
Inlägg: 320
Anslöt: 2013-06-17
Ort: Upprorsmakare

intuition

Inläggav Ruffsetuss » 2015-11-10 15:09:49

Men om man som jag o min yngsta Son redan tidigt i livet har en ovanligt stark intuition , då kan det inte bara bero på erfarenhet . Jag personligen tror att vi är olika känsliga för " vibbar" som andra skickar ut och därför kan " läsa av " personer . Vi har helt enkelt långa känselspröt :wink:
Ruffsetuss
 
Inlägg: 449
Anslöt: 2015-09-04
Ort: Sundsvall

intuition

Inläggav anja921 » 2015-11-10 16:07:14

Man ser väl olika på saken.Antingen att det är en kontruktion från samhället och erfarenheter eller så är det lite mera abstrakt och övernaturligt .För min del är det mera övernaturligt då jag redan tror mkt på sådant
anja921
 
Inlägg: 113
Anslöt: 2015-10-22

intuition

Inläggav misshopeless » 2015-11-10 18:45:41

Ruffsetuss skrev:Men om man som jag o min yngsta Son redan tidigt i livet har en ovanligt stark intuition , då kan det inte bara bero på erfarenhet . Jag personligen tror att vi är olika känsliga för " vibbar" som andra skickar ut och därför kan " läsa av " personer . Vi har helt enkelt långa känselspröt :wink:


Vi har väl olika bra funktionsnivå pga Aspergerdiagnosen? Ni kanske ligger bra till här? :-)Happy
misshopeless
 
Inlägg: 320
Anslöt: 2013-06-17
Ort: Upprorsmakare

intuition

Inläggav plåtmonster » 2015-11-10 19:18:13

anja921 skrev:Ex ex på intuition kan vara att man träffar en ny människa som är överdrivet trevlig men man får en känsla att denne egentligen inte är så snäll. Då kanske man ska följa det istället för logiken som tyder på att personen är underbar.
Logiken är att ordens mening, tonfall, kontext och kroppsspråk inte är kongruent och sammstämmigt. Lite som att gå till en tandläkare som har utslagna och svarta tänder i munnen och säger att "detta löser sig"..

misshopeless skrev:Kanske för att man faktiskt har fått erfarenhet som går att jämföra.
Den som har bränt sig en gång undiker att bränna sig på samma sak en gång till. Problemet är att tänka ut var man kan råka bli bränd innan man övh riskerar det och att agera på det. Det senare är att helt enkelt lita på sina egna slutsatser. Som kan vara lika svårt som att vara intelligent nog att komma fram till dom.

misshopeless skrev:Vi har väl olika bra funktionsnivå pga Aspergerdiagnosen? Ni kanske ligger bra till här? :-)Happy
Eller HSP använd på ett givande sätt? ;)
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

intuition

Inläggav Ruffsetuss » 2015-11-10 19:21:56

Vad betyder HSP ? :oops:
Ruffsetuss
 
Inlägg: 449
Anslöt: 2015-09-04
Ort: Sundsvall

intuition

Inläggav anja921 » 2015-11-10 20:01:43

Logik ÄR inte samna sak som magkänsla
. Magkänslan brukar komma innan du hinner tänka för mycket.Att lita på sin magkänsla är kanske också att inte lyssna på alla andra hela tiden utan lyssna innåt.
anja921
 
Inlägg: 113
Anslöt: 2015-10-22

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in