Den bästa planlösningen för en liten bostad?

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Den bästa planlösningen?

Inläggav Gripandekylig » 2015-10-27 15:10:08

plåtmonster skrev:Vad står KM, K/F, ST/L, G/L för?

KM står för tvättmaskin och torktumlare
DM står för diskmaskin
K/F står för kyl och frys
ST/L står för garderob
G/L står för linneskåp.

De lär ju ha haft andra baktankar med vissa av bokstäverna från början men det är så jag har det i alla fall. ST lär ju exempelvis ha stått för städskåp men jag behövde prioritera att kunna hänga in två rader galgar där med skjortor och kavajer så städattiraljerna ligger istället ned under sängen som är inskjuten i sovalkoven och som kan öppnas som en takbox. L:en i ritningen lär ha avsett utdragbara nätlådor för linneförvaring, G:et lär ha varit garderob men jag förstår inte vad KM kan ha varit menat att tolkas som: kombinationsmaskin?

Den säng jag har passar bra i sovalkover där sängen är ämnad att skjutas in bakåt. I dessa passar även sängskåp som tar mindre plats dagtid men som inte erbjuder lika mycket förvaring.
Bild
Gripandekylig
 
Inlägg: 1620
Anslöt: 2012-12-27
Ort: Uppsala

Den bästa planlösningen?

Inläggav Kahlokatt » 2015-10-27 15:14:24

Jag gillar planlösningen i min lgh, fast jag skulle vilja ha lite större hall. Det är en tvåa på kanske 65 kvadrat (har inte exakta mått i huvudet).
Hallen är ganska liten; det finns egentligen bara plats för klädhängare och skohylla, resten upptas av en skrubb samt en vanlig garderob, ett städskåp och ett linneskåp.
Till höger ligger sovrummet.
Till vänster ligger vardagsrummet som är stort och har fönster mot väster.
Badrum med badkar rakt fram.
Till höger om badrummet ligger köket som är byggt i en fil och har en extra dörröppning in till sovrummet.
Utanför sovrummet finns en inglasad balkong med en liten skrubb. Balkongen har morgonsol.
Förråd i trappuppgången.

I min förra lägenhet låg hall, badrum, vardagsrum och kök i en fil. Innanför vardagsrummet fanns ett litet sovrum och till höger en liten balkong.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Den bästa planlösningen?

Inläggav notwoodstock » 2015-11-06 20:49:14

Googla på "compact living"! :-)Happy
notwoodstock
 
Inlägg: 3924
Anslöt: 2013-12-22
Ort: Stockholm

Den bästa planlösningen?

Inläggav LilyFlower » 2015-11-06 22:16:21

Det viktigaste i planlösningen är väl det som är viktigast för en själv och det man behöver mycket plats till

Gillar man att laga mat kanske en lägenhet med ett litet kokskåp inte är den bästa lösningen men om man inte gillar att laga mat och mest kör på färdigmat man värmer i mikron kan det funka

Bor man tillsammans med någon eller ofta har folk på besök som sover över är flera sovplatser viktigt.

Läser man mycket böcker eller har många prynadssaker bör man satsa på bra bokhyllor med gott om plats

Gillar man att se på tv och ligga i soffan är kanske en stor tv och en stor, skön soffa det man bör satsa på

Har man mycket kläder kanske det är en extra garderob eller byrå man ska göra plats för

Pysslar man mycket eller har ett stort behov av ett skrivbord och förvaringsutrymme är det kanske det viktigaste

Prylar som är bra att ha om man bor trångt tycker jag är:
- en bäddsoffa
- Ett matbord man kan dra ut och göra större
- En sänglåda samt en förvaringslåda under soffan
- Förvaringslådor till allt som kan förvaras bättre och snyggare så
- En duchställning man hänger på duschen för att ställa schampo och sånt på.. även en hörnhylla på golvet om man behöver mer utrymme
- Vägghyllor!
- Ett brickbord på hjul.. ska köpa ett själv snart!

Har själv inte en pytteliten lägenhet.. är väl på 35 kvadrat tror jag... men kan ändå vara bra att utnyttja utrymmet
LilyFlower
 
Inlägg: 36
Anslöt: 2015-10-30

Den bästa planlösningen?

Inläggav HGJ » 2015-11-09 22:18:04

Gripandekylig skrev:Bild

Om jag bodde där skulle jag irriteras av att dörren till badrummet mer eller mindre blockerar ingången till lägenheten. Än värre är det nog när sovrummet blockeras, som i denna lägenhet:

https://www.uppsalahem.se/sok-ledigt/bostad/?id=0441-005-03-0318
HGJ
Assistent
 
Inlägg: 5316
Anslöt: 2007-06-02

Den bästa planlösningen?

Inläggav plåtmonster » 2015-11-09 22:58:13

Du menar att badrumsdörren blockerar sovrummet när den öppnas?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Den bästa planlösningen?

Inläggav HGJ » 2015-11-09 23:24:59

plåtmonster skrev:Du menar att badrumsdörren blockerar sovrummet när den öppnas?

Ja, när badrumsdörren är vidöppen går det knappast att ta sig in i eller ut ur sovrummet. Irriterande att behöva hålla på med dörren varje gång man ska mellan sovrummet och badrummet. (Att dörren till klädkammaren delvis blockerar vardagsrummet tycks mig som ett mindre problem.)
HGJ
Assistent
 
Inlägg: 5316
Anslöt: 2007-06-02

Den bästa planlösningen?

Inläggav plåtmonster » 2015-11-09 23:56:39

Fast om man vänder på badrumsdörren så slår den väl i ytterdörren istället?
Verkar som man kanske skulle behöva tänka om hela planlösningen från början ;)
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Den bästa planlösningen?

Inläggav Ruffsetuss » 2015-11-10 0:14:03

Varför inte ta bort den dörr som fyller minst funktion ?
Ruffsetuss
 
Inlägg: 449
Anslöt: 2015-09-04
Ort: Sundsvall

Den bästa planlösningen?

Inläggav Geastrum » 2015-11-10 15:48:08

HGJ skrev:
plåtmonster skrev:Du menar att badrumsdörren blockerar sovrummet när den öppnas?

Ja, när badrumsdörren är vidöppen går det knappast att ta sig in i eller ut ur sovrummet. Irriterande att behöva hålla på med dörren varje gång man ska mellan sovrummet och badrummet. (Att dörren till klädkammaren delvis blockerar vardagsrummet tycks mig som ett mindre problem.)

En skjutdörr hade kanske varit den bästa lösningen.
Geastrum
 
Inlägg: 1500
Anslöt: 2014-05-08
Ort: Roslagen

Den bästa planlösningen?

Inläggav LilyFlower » 2015-11-11 1:25:09

Vet någon vad gränsen för hur litet man får bo är? Har sätt lägenheter på bara 15kvm... hur kan man få plats liksom?
LilyFlower
 
Inlägg: 36
Anslöt: 2015-10-30

Den bästa planlösningen?

Inläggav Tomte12 » 2015-11-11 1:29:22

HGJ skrev:
Gripandekylig skrev:Bild

Om jag bodde där skulle jag irriteras av att dörren till badrummet mer eller mindre blockerar ingången till lägenheten. Än värre är det nog när sovrummet blockeras, som i denna lägenhet:

https://www.uppsalahem.se/sok-ledigt/bostad/?id=0441-005-03-0318


är det inte bättre att flytta skåpen i stora rummet till smygen i stora rummet?
Tomte12
 
Inlägg: 77
Anslöt: 2015-11-08
Ort: Gbg

Den bästa planlösningen?

Inläggav kiddie » 2015-11-11 2:24:55

LilyFlower skrev:Vet någon vad gränsen för hur litet man får bo är? Har sätt lägenheter på bara 15kvm... hur kan man få plats liksom?


Man får nog bo väldigt litet. Det är viktigare med brandsäkerhet och sådana saker, sådant det kan vara problem med i omgjorda källare och övriga konstiga utrymmen.

Jag har enkelt bott på 20 kvadrat i ganska många år, och skulle kunna leva på 15 med om jag rationaliserade bort en himla massa saker jag samlat på mig (alternativt stoppa in dem i förråd). Däremot skulle det inte vara juste att ha innekatter på så litet för mig.

Skulle jag bo så, hade jag nog loftsäng trots att jag egentligen ogillar att ligga så högt upp. Då skulle jag kunna ha en stor, skön fåtölj och ett litet soffbord.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Den bästa planlösningen?

Inläggav Tomte12 » 2015-11-11 5:08:37

kiddie skrev:
LilyFlower skrev:Vet någon vad gränsen för hur litet man får bo är? Har sätt lägenheter på bara 15kvm... hur kan man få plats liksom?


Man får nog bo väldigt litet. Det är viktigare med brandsäkerhet och sådana saker, sådant det kan vara problem med i omgjorda källare och övriga konstiga utrymmen.

Jag har enkelt bott på 20 kvadrat i ganska många år, och skulle kunna leva på 15 med om jag rationaliserade bort en himla massa saker jag samlat på mig (alternativt stoppa in dem i förråd). Däremot skulle det inte vara juste att ha innekatter på så litet för mig.

Skulle jag bo så, hade jag nog loftsäng trots att jag egentligen ogillar att ligga så högt upp. Då skulle jag kunna ha en stor, skön fåtölj och ett litet soffbord.


kolla in https://www.pinterest.com/pin/189995678007523574/
Tomte12
 
Inlägg: 77
Anslöt: 2015-11-08
Ort: Gbg

Den bästa planlösningen?

Inläggav kiddie » 2015-11-11 6:24:30

Verkar handla rätt mkt om att det ska se fint ut.

När jag bodde litet prioriterade jag att ha en vettig säng som var just säng och skrivbord. Någon enstaka gång kom ngn äldre släkting och hälsade på och gnällde att det inte var bra, för då kunde jag inte ta dit gäster. Som om mitt lilla hem var ngnslags festlokal. Jag ombads skaffa köksbord (behövde skrivbord eftersom jag pluggade och dåförtiden skrev man för hand) och en bäddsoffa så folk fick sitta i en soffa.

Grejen var bara att nästan ingen hälsade på och jag ville inte ha det obekvämt för MIG under alla de andra dagarna då ingen hälsade på. Sova i flera år i en jädra bäddsoffa det kan ngn annan göra. Är de bra att ligga i är de hemska att sitta i och omvänt.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Den bästa planlösningen?

Inläggav HGJ » 2015-11-15 22:42:50

plåtmonster skrev:Fast om man vänder på badrumsdörren så slår den väl i ytterdörren istället?

Snarare slår den då i den innerdörr som sitter innanför ytterdörren. Troligen något mindre irriterande.

Ruffsetuss skrev:Varför inte ta bort den dörr som fyller minst funktion ?

Innerdörren närmast ytterdörren i det här fallet? Vad är tanken med den? Bättre ljudisolering? Skydd mot brandanläggelse via brevinkastet?

Geastrum skrev:
HGJ skrev:
plåtmonster skrev:Du menar att badrumsdörren blockerar sovrummet när den öppnas?

Ja, när badrumsdörren är vidöppen går det knappast att ta sig in i eller ut ur sovrummet. Irriterande att behöva hålla på med dörren varje gång man ska mellan sovrummet och badrummet. (Att dörren till klädkammaren delvis blockerar vardagsrummet tycks mig som ett mindre problem.)

En skjutdörr hade kanske varit den bästa lösningen.

Ja, som på vissa tåg.

Tomte12 skrev:
HGJ skrev:
Gripandekylig skrev:Bild

Om jag bodde där skulle jag irriteras av att dörren till badrummet mer eller mindre blockerar ingången till lägenheten. Än värre är det nog när sovrummet blockeras, som i denna lägenhet:

https://www.uppsalahem.se/sok-ledigt/bostad/?id=0441-005-03-0318


är det inte bättre att flytta skåpen i stora rummet till smygen i stora rummet?

Det löser inte problemet med badrumsdörren.
HGJ
Assistent
 
Inlägg: 5316
Anslöt: 2007-06-02

Den bästa planlösningen?

Inläggav Fenren » 2015-11-15 23:13:19

kiddie skrev:skulle kunna leva på 15 med om jag rationaliserade bort en himla massa saker jag samlat på mig


Jag känner likadant.. Fast med 100 m2... Tanken på att få in allt jag måste ha på under det känns omöjligt.
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Den bästa planlösningen?

Inläggav slackern » 2015-11-15 23:16:18

Fenren skrev:
kiddie skrev:skulle kunna leva på 15 med om jag rationaliserade bort en himla massa saker jag samlat på mig (


Jag känner likadant.. Fast med 100 m2... Tanken på att få in allt jag måste ha på under det känns omöjligt.


Såhär är nog bra att bo.

Bild
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Den bästa planlösningen?

Inläggav kiddie » 2015-11-15 23:17:31

Öppna planlösningar suger.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Den bästa planlösningen?

Inläggav slackern » 2015-11-15 23:18:47

kiddie skrev:Öppna planlösningar suger.


Helst öppen än trång.
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Den bästa planlösningen?

Inläggav plåtmonster » 2015-11-20 10:23:24

Fin fastighet och inte jättedyrt för vad man får men långt från allt..
Gillar dock detta minihus på tomten där man kombinerat hus med växthus på ett trevligt sätt:
The Local: Property of the week: Sandviken, Kalix
http://www.thelocal.se/userdata/galleri ... perty3.jpg
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Den bästa planlösningen?

Inläggav slackern » 2015-11-20 10:46:05

plåtmonster skrev:Fin fastighet och inte jättedyrt för vad man får men långt från allt..
Gillar dock detta minihus på tomten där man kombinerat hus med växthus på ett trevligt sätt:
The Local: Property of the week: Sandviken, Kalix
http://www.thelocal.se/userdata/galleri ... perty3.jpg


Jag skulle nog påstå att växthuset egentligen är en vinterträdgård inredd till SPA. Här har du bilder som visar hur en vinterträdgård ser ut.

https://www.google.se/search?q=vintertr ... 8Q_AUIBigB
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Den bästa planlösningen?

Inläggav notwoodstock » 2015-11-23 9:03:02

Bra boktips om hur man bor på små utrymmen:

Tips på en bok, som jag köpte, fast som e-book hos BookShout, som är kul - dom gav förut dig gratisböcker också:

http://www.amazon.com/Small-Space-Organizing-Room-Room/dp/0800720288/

Hos BookShout:

https://bookshout.com/ebooks/small-space-organizing
notwoodstock
 
Inlägg: 3924
Anslöt: 2013-12-22
Ort: Stockholm

Den bästa planlösningen?

Inläggav Mike88 » 2015-11-23 9:10:52

Bild

Tycker denna öppna planlösning med sovalkov är helt okej ;)
Mike88
 
Inlägg: 23
Anslöt: 2015-11-22
Ort: Göteborg

Återgå till Intressanta intressen



Logga in