Polisen stormar tältläger (med avvisade) i Malmö

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Polisen stormar tältläger i Malmö

Inläggav slackern » 2015-11-04 13:56:50

Wine skrev:En del av EU-migranterna har nu förflyttat sig till stadshuset i Malmö där de tänker stanna tills samhället ställer upp med ny boplats:

De har sagt att de stannar där tills politikerna ger dem en ny boplats, något som kommunledningen sagt nej till. Natten har varit lugn och EU-migranterna har sovit gott, enligt Johanna Nilsson i Nätverket för romers rättigheter.


http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=6294165


Det där kan faktiskt göra mig lite irriterad, det är inte det svenska samhällets ansvar, dom får precis som alla andra fixa ett boende på laglig väg.
slackern
 
Inlägg: 43772
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Polisen stormar tältläger i Malmö

Inläggav Wine » 2015-11-04 13:59:11

Jag undrar varför de inte istället för att lägga den energi de gör på att protestera här, försöker påverka politikerna och samhället i deras egna hemländer.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Polisen stormar tältläger i Malmö

Inläggav Kristofer » 2015-11-04 14:00:16

slackern skrev:
plåtmonster skrev:Det går att bota TBC om det inte är den resistenta varianten.. Men det tar åravis av tuff antibiotikabehandling.


Enklare att vaccinera sig. Varför har inte du gjort det?


Efter år 1975 ingår inte TBC-vaccin i det allmänna vaccinationsprogrammet. Vaccination rekommenderas framförallt vid vissa omständigheter och till vissa riskgrupper. Anledningen till att det ströks ur vaccinationsprogrammet var en kraftigt minskning av antalet fall under lång tid.
Kristofer
 
Inlägg: 7528
Anslöt: 2005-11-05

Polisen stormar tältläger i Malmö

Inläggav slackern » 2015-11-04 14:03:49

Kristofer skrev:
slackern skrev:
plåtmonster skrev:Det går att bota TBC om det inte är den resistenta varianten.. Men det tar åravis av tuff antibiotikabehandling.


Enklare att vaccinera sig. Varför har inte du gjort det?


Efter år 1975 ingår inte TBC-vaccin i det allmänna vaccinationsprogrammet. Det vaccin som finns är ger inget 100-procentigt skydd. Det rekommenderas framförallt vid vissa omständigheter och till vissa riskgrupper.


Vi fick det när jag gick i högstadiet och det var inte då tidigt som 1975. Dessutom kollade dom upp det igen när jag låg i lumpen.
slackern
 
Inlägg: 43772
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Polisen stormar tältläger i Malmö

Inläggav Huggorm » 2015-11-04 14:15:00

slackern skrev:Vi fick det när jag gick i högstadiet och det var inte då tidigt som 1975. Dessutom kollade dom upp det igen när jag låg i lumpen.
De kanske såg i pappren att du är från Österrike-Ungern och därmed i riskzonen :lol:
Huggorm
 
Inlägg: 22285
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Polisen stormar tältläger i Malmö

Inläggav slackern » 2015-11-04 14:30:55

Huggorm skrev:
slackern skrev:Vi fick det när jag gick i högstadiet och det var inte då tidigt som 1975. Dessutom kollade dom upp det igen när jag låg i lumpen.
De kanske såg i pappren att du är från Österrike-Ungern och därmed i riskzonen :lol:


Haha inga som helst rötter i Ungern, men faktum med att alla i klassen fick åka iväg och ta test sprutan och se om vi fick knölen på armen som bestämde om vi blev vaccinerade eller inte.
slackern
 
Inlägg: 43772
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Polisen stormar tältläger i Malmö

Inläggav elle » 2015-11-05 7:34:00

tahlia skrev:Och igen länkar du till något som på intet vis stödjer ditt påstående om att de vistas olagligt i landet.

Jag ger upp men för sista gången : det står ingenstans att efter 3 månader har man rätt att vistas om man inte uppfyller vissa villkor, alltså jag tolkar det att man uppehåller sig illegalt.
Däremot kan jag hålla med om att polisen har ger upp folk som vistas här illegalt.

EU-medborgare har rätt att vistas i ett annat EU-land i tre månader. Därefter har de uppehållsrätt om de har anställning, är egen företagare eller aktivt arbetssökande.
Enligt kommunen uppfyller EU-migranterna inte dessa kriterier och får därför inte stanna i Sverige längre än tre månader.


http://www.sydsvenskan.se/malmo/eu-migr ... tt-boende/
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Polisen stormar tältläger i Malmö

Inläggav elle » 2015-11-05 7:42:56

slackern skrev:
I och med att ni kommer från samma område med Sovjet som styrde borde det helt enkelt finnas mer förståelse och sympati kan jag tycka.

Jag har ingen sympati för människor som bryter mot lag oavsett om de är svenskar eller rumäner .

Men jag kan känna starkt för gamla gummor och unga kvinnor som tigger . Mitt hjärta väljer inte nationalitet.

Undantag har jag för rumänska män av rent princip och tycker det är obehagligt när de kommer fram .
När jag satt på en bänk en gång kom fram en rumänsk man och han ville inte ger sig av . Jag tyckte det var synd att polisen inte fanns i närheten !
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Polisen stormar tältläger i Malmö

Inläggav elle » 2015-11-05 9:39:05

Wine skrev:Jag undrar varför de inte istället för att lägga den energi de gör på att protestera här, försöker påverka politikerna och samhället i deras egna hemländer.

Det har jag också undrat. Det skulle stärka deras självförtroende .
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Polisen stormar tältläger i Malmö

Inläggav Wine » 2015-11-05 10:08:49

elle skrev:
slackern skrev:
I och med att ni kommer från samma område med Sovjet som styrde borde det helt enkelt finnas mer förståelse och sympati kan jag tycka.

Jag har ingen sympati för människor som bryter mot lag oavsett om de är svenskar eller rumäner .
...


Håller med dig elle, visst är det ett konstigt resonemang?

Känner du slackern, mer förståelse och sympati för Hitler än för Stalin för att du själv har österrikiskt påbrå? Men det är väl denna typ av tänk som lyser igenom hos en del, att de ser mildare på vissa brott och har större överseende med vissa gärningsmän och vad de har gjort på grund av att de har samma hudfärg, tillhör samma folkgrupp och/eller har samma trosuppfattning.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Polisen stormar tältläger i Malmö

Inläggav slackern » 2015-11-05 11:16:45

elle skrev:
slackern skrev:
I och med att ni kommer från samma område med Sovjet som styrde borde det helt enkelt finnas mer förståelse och sympati kan jag tycka.

Jag har ingen sympati för människor som bryter mot lag oavsett om de är svenskar eller rumäner .

Men jag kan känna starkt för gamla gummor och unga kvinnor som tigger . Mitt hjärta väljer inte nationalitet.

Undantag har jag för rumänska män av rent princip och tycker det är obehagligt när de kommer fram .
När jag satt på en bänk en gång kom fram en rumänsk man och han ville inte ger sig av . Jag tyckte det var synd att polisen inte fanns i närheten !


Det ända olagliga dom har gjort är att ockupera annans mark, vilket är ett brott men nu tänkte jag mer på att dom tigger vilket är lagligt i Sverige.
slackern
 
Inlägg: 43772
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Polisen stormar tältläger i Malmö

Inläggav slackern » 2015-11-05 11:23:55

Wine skrev:
elle skrev:
slackern skrev:
I och med att ni kommer från samma område med Sovjet som styrde borde det helt enkelt finnas mer förståelse och sympati kan jag tycka.

Jag har ingen sympati för människor som bryter mot lag oavsett om de är svenskar eller rumäner .
...


Håller med dig elle, visst är det ett konstigt resonemang?

Känner du slackern, mer förståelse och sympati för Hitler än för Stalin för att du själv har österrikiskt påbrå? Men det är väl denna typ av tänk som lyser igenom hos en del, att de ser mildare på vissa brott och har större överseende med vissa gärningsmän och vad de har gjort på grund av att de har samma hudfärg, tillhör samma folkgrupp och/eller har samma trosuppfattning.


Det jag i första hand tänkte på att både Elle och romerna har växt upp under kommunisttiden när länderna var under Sovjets styre med alla dom brister och långa matköer som fanns.

Typ dom flesta människorna ville lämna misären till och med gränsvakterna.

Bild
slackern
 
Inlägg: 43772
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Polisen stormar tältläger i Malmö

Inläggav plåtmonster » 2015-11-05 16:01:20

elle skrev:Jag växte inte upp med hungersnöd.

Vet tyvär ingenting om hungerkravaller ( ? ) och om folk som svalt ihjäl .
Du får ta tillvara på denna telepatiska förmåga hos dina medmänniskor :D
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Polisen stormar tältläger i Malmö

Inläggav dasunbedingte » 2015-11-06 16:53:22

slackern skrev:Propaganda från olika politiska partier kan vara farligt att lyssna på.



Bild


Lustigt att der Ewige Jude läggs in här. SD har ju gott om judar i partitoppen.
dasunbedingte
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2690
Anslöt: 2012-07-23
Ort: Kibbutz.

Polisen stormar tältläger i Malmö

Inläggav slackern » 2015-11-06 17:16:46

dasunbedingte skrev:
slackern skrev:Propaganda från olika politiska partier kan vara farligt att lyssna på.



Bild


Lustigt att der Ewige Jude läggs in här. SD har ju gott om judar i partitoppen.


Jo jag är medveten om det, men poängen var att bägge folkgrupperna görs till syndabockar.
slackern
 
Inlägg: 43772
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Polisen stormar tältläger i Malmö

Inläggav alixha » 2015-11-06 18:38:10

Dom är fortfarande kvar utanför stadshuset, dom tänker inte ge sig även om många börjar bli sjuka.

– Vi vill ha en plats där vi kan bo tillsammans, det räcker med en bit land.



http://www.sydsvenskan.se/malmo/tonlage ... tadshuset/
http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=6294880
alixha
 
Inlägg: 2646
Anslöt: 2013-01-04

Polisen stormar tältläger i Malmö

Inläggav Huggorm » 2015-11-06 18:45:17

Hoppas någon håller koll på dom så kan vi skicka hem dom om tre månader.
Huggorm
 
Inlägg: 22285
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Polisen stormar tältläger i Malmö

Inläggav Fenren » 2015-11-06 18:53:37

alixha skrev:Dom är fortfarande kvar utanför stadshuset, dom tänker inte ge sig även om många börjar bli sjuka.

– Vi vill ha en plats där vi kan bo tillsammans, det räcker med en bit land.



http://www.sydsvenskan.se/malmo/tonlage ... tadshuset/
http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=6294880


Det löser sig själv om en månad eller tre.
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Polisen stormar tältläger i Malmö

Inläggav plåtmonster » 2015-11-06 19:53:34

Malmö har varmt klimat relativt sett och med adekvat sovsäck så fixar man vintern utan jätteproblem. I Norrland är det däremot farligt om man inte kan sina saker.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Polisen stormar tältläger i Malmö

Inläggav nescio » 2015-11-06 20:03:43

Man kan väl packa in dem i en långtradare och köra tillbaks dem till Rumänien? Det borde vara ett billigt sätt att bli av med dem.
nescio
 
Inlägg: 3844
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Polisen stormar tältläger i Malmö

Inläggav Huggorm » 2015-11-06 20:18:54

nescio skrev:Man kan väl packa in dem i en långtradare och köra tillbaks dem till Rumänien? Det borde vara ett billigt sätt att bli av med dem.
Kommunen ordnar nog en buss hem åt tiggarna. När vänsteraktivisterna ledsnar på att hetsa dom så ger dom nog snart upp.
Huggorm
 
Inlägg: 22285
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Polisen stormar tältläger i Malmö

Inläggav plåtmonster » 2015-11-06 20:23:59

Kanske det hela sammanfaller med totalbristen på boende för asylsökande som inträffar om 1,5 vecka enligt en del källor. För om de ser att zigenarna får bo fritt så lär de ta efter och de är många fler samt har större möjlighet att kräva att få stanna. Så iaf kommunen var tvungen att stämma i bäcken.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Polisen stormar tältläger i Malmö

Inläggav plåtmonster » 2015-11-07 6:59:03

Varför man var så senfärdiga med kåkstaden Sorgenfri:
Skånska dagbladet: S-kritik mot andra efter avhysning
Kommunens miljöförvaltning har, skriver hon, handlagt ärendet i ett och ett halvt år men förlorade i högre instans när man utfärdade boendeförbud för tomten.
”Malmö stad har hanterat frågan utifrån de möjligheter som står till buds för kommunen. Fastighetsägaren har det ansvar som inte anmälde olaga intrång i tid. Kronofogden har inte velat hjälpa fastighetsägare och polis, räddningstjänsten har inte agerat.”
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Polisen stormar tältläger i Malmö

Inläggav elle » 2015-11-08 15:12:43

slackern skrev:
Det ända olagliga dom har gjort är att ockupera annans mark, vilket är ett brott men nu tänkte jag mer på att dom tigger vilket är lagligt i Sverige.

Du får diskutera det med en jurist eller en annan kunnig person.

Har lyssnat idag på tv 4 när Thomas Bodström har förklart vilka regler som gäller för EU medlemmar och det var just de här :
elle skrev:
EU-medborgare har rätt att vistas i ett annat EU-land i tre månader. Därefter har de uppehållsrätt om de har anställning, är egen företagare eller aktivt arbetssökande.

Enligt kommunen uppfyller EU-migranterna inte dessa kriterier och får därför inte stanna i Sverige längre än tre månader.


http://www.sydsvenskan.se/malmo/eu-migr ... tt-boende/


Det är beklagligt att så få människor vågar prata öppet om det som Thomas Bodström gjorde idag .
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in