Vilka är vi här?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Vilka är vi här?

Inläggav nummer84 » 2015-10-30 16:23:40

Hej!

Sorry for my English, but I am still learning Swedish :-)
Man, 29 years old, moved to Sweden from Switzerland because it is not that noisy and busy here. My interests are Photography, Computers (my profession is IT Sysadmin), Electronics, maintaining my motorcycles and my car (as well as driving them of course...), Amateur Radio and doing all sorts of manual work.
Well, I am living now near Strömsholm and looking for a job in IT. This after I came back from a 10-months overseas experience in New Zealand (made beautiful pictures there).
Actually, I can understand Swedish more and more, but I am to shy to speak. Writing would be ok, but since I haven't the å on my keyboard, I would have to copy-paste it all the time.

I have never met another Aspie yet, so I only know myself: Aspberger's officially diagnosed and probably some high sensitivity. I am hoping to meet some Aspies to learn how they "work" and hopefully be able to talk about rather interesting things instead of the standard and boring smalltalk :-)

Cheers
nummer84
 
Inlägg: 21
Anslöt: 2015-10-29
Ort: Lomma

Vilka är vi här?

Inläggav antonius » 2015-10-30 21:04:27

Tror det är drygt en halv procent som är Aspergers av populationen, så du har förmodligen träffat någon, någon gång. Välkommen i alla fall...... :-)005

Think there are over half a percent that is Asperger's in the population, so you have probably met someone, sometime. Welcome anyway ... :-)005
antonius
 
Inlägg: 21868
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Vilka är vi här?

Inläggav nummer84 » 2015-10-30 23:17:17

Tack så mycket :-)
nummer84
 
Inlägg: 21
Anslöt: 2015-10-29
Ort: Lomma

Vilka är vi här?

Inläggav KrigarSjäl » 2015-10-31 3:18:31

-You are welcome and speaking english shouldn't be a problem here.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Vilka är vi här?

Inläggav Kostymhippie » 2015-10-31 9:06:17

Welcome nummer 84.
Kostymhippie
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2573
Anslöt: 2011-10-12

Vilka är vi här?

Inläggav Desolation » 2015-11-04 21:57:17

Rätt ny diagnostiserad,snart två år sen,
psykiatrin sa att det skulle bli en hjälp men vart mer av en skjälp.
traskar på i motvind ändå.
Desolation
 
Inlägg: 44
Anslöt: 2015-11-04

Vilka är vi här?

Inläggav Alyana » 2015-11-07 0:56:28

Desolation skrev:Rätt ny diagnostiserad,snart två år sen,
psykiatrin sa att det skulle bli en hjälp men vart mer av en skjälp.
traskar på i motvind ändå.

Äsch då!
Det fixar du.
Det är ett gissel, men vi ska acceptera oss för vi är bra! ;)
Alyana
 
Inlägg: 2492
Anslöt: 2009-08-01

Vilka är vi här?

Inläggav Vimur » 2015-11-09 4:11:06

Hej alla. Jag hoppas innerligt att jag fortsätter skriva här, jag har en tendens att dra mig undan om det sociala samspelet inte har tydliga ramar för syfte och val av ämne ... Nej, jag har ingen diagnos. Min sambo som är intresserad av psykiatri och psykologi (som levt med mig i fyra år) har däremot påpekat många gånger att jag förmodligen har asperger. Det finns även tydliga mönster i min barndom med specialintressen och väldigt få vänner.

Jag är 24 och bor i Stockholm med min sambo. Pluggar för tillfället till ett väldigt smalt ämne och vill därav inte skriva ut vad för att outa mig allt för mycket - jobbar även vid sidan av. Har specialintresse för historia där främst generell 1600-tals historia är intressant men med lite extra fokus på Svensk tid 1654-1718 och har även börjat intressera mig för antiken. Finns ett stort intresse för litteratur också där fantasy alltid funnits men även förra sekelskiftets svenska litteratur har börjat intressera mig, t.ex. Hjalmar Söderberg.

Syftet med att söka mig hit är min "sociala fobi" eller vad jag ska kalla det. Jag lägger ned alldeles för mycket energi på att gå igenom och ångra saker jag sagt och gjort dagen innan. Jobbar för fullt med att lindra det genom att exponera mig för socialt samspel, har även börjat söka mig till ett sällskap för ett av mina specialintresse där även tydliga ramar alltid finns för val av samtalsämne. Men hoppas på att få känslan av att jag "inte är ensam" med att skriva här.

Hoppas jag inte gjort mig alltför stel i min presentation.
Vimur
Ny medlem
 
Inlägg: 2
Anslöt: 2015-11-09

Vilka är vi här?

Inläggav Tomte12 » 2015-11-09 7:44:00

.Av Moder förlöst kl 03:27 för 54 år sedan 1961 men av granne idag åter uppjagad kl 0519 upptäcker jag denna tråd och berättar att denne man boende i Göteborgs minst befolkade stadsdel är begåvad med damp adhd o asperger fast jag tycker det ska heta aspberger. När livet tidigt utvecklade min oförmåga till allmänt deltagande i sedvanligt råttjakt och löftet om att barndomens MBD (Damp kallat när teskedsgumman var först julkalender) skulle avklinga i tonåren istället via vuxenutredningen i slutet av 1900 talet öppnade mitt konstanta utanförskap.

Detta efter att ha självmant återupptagit tvivlet om jag verkligen hade blivit kvitt komplikationen som så många år skapat vågor i omgivningen och utvisat mig från den ena gruppen till den andra. Då i vuxen ålder läser jag i tidningen om vuxna som jag. Jag tar kontakt med denna kvinna i artikeln jag minns inte exakt hennes namn Black tror jag det var och hon råder mig att söka en utredning.

Den utförs på Kungälvs psykiatriska utredningsgrupp och tar några månader.
Jag får licens på något som får mig att gråta vid första dos och som klarnar kaos men som i andra mängder och kvantiteter skickar dig bakom lås och bom. Ritalin.

Förtidspensionerad och har Katt
Tomte12
 
Inlägg: 77
Anslöt: 2015-11-08
Ort: Gbg

Vilka är vi här?

Inläggav antonius » 2015-11-09 19:08:38

Hej och välkomna till NPF paradiset på jorden alla nyanlända flyktingar från den oförstående NT:världen, här behövs ingen asyl och ni behöver inte ansöka om uppehållstillstånd, men berätta gärna hur ni mår... :-)005
antonius
 
Inlägg: 21868
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Vilka är vi här?

Inläggav KrigarSjäl » 2015-11-09 19:23:34

Tomte12 skrev: fast jag tycker det ska heta aspberger.

-Varför det?

"Aspberger" vore en försvenskning.
Namnet kommer från Dr Hans Asperger, en tysk läkare.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Vilka är vi här?

Inläggav slackern » 2015-11-09 19:55:23

KrigarSjäl skrev:
Tomte12 skrev: fast jag tycker det ska heta aspberger.

-Varför det?

"Aspberger" vore en försvenskning.
Namnet kommer från Dr Hans Asperger, en tysk läkare.


För sjutton gubbar har var österrikare.
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Vilka är vi här?

Inläggav Tomte12 » 2015-11-09 21:09:46

slackern skrev:
KrigarSjäl skrev:
Tomte12 skrev: fast jag tycker det ska heta aspberger.

-Varför det?

"Aspberger" vore en försvenskning.
Namnet kommer från Dr Hans Asperger, en tysk läkare.


För sjutton gubbar har var österrikare.

just det i Österrike vimlar det av berg. The hills are alive. Ashillier på Engelska- A Shilling!
Mein gott freunden wir kunnen bist lönsamma om Österike gick ur Euron.
Tomte12
 
Inlägg: 77
Anslöt: 2015-11-08
Ort: Gbg

Vilka är vi här?

Inläggav TORatANDET » 2015-12-23 12:26:26

Diagnos AS och har sysslat med AS sedan 1996. Äger och leder asperger-företagen ASPI och Andet. Utbildar, utvecklar, skriver böcker, m.m. Mest intresserad av mitt arbete, eftersom jag arbetar med mina intressen.

Jag har egentligen slutat skriva på AF, men gör ett tillfälligt gästspel till årets slut eftersom jag ändå måste finnas till hands för att svara på ev. frågor om mina bokprojekt.
TORatANDET
 
Inlägg: 845
Anslöt: 2006-06-30
Ort: Falköping

Vilka är vi här?

Inläggav KrigarSjäl » 2015-12-23 13:42:39

Det var ju ett skägg av närmast bibliska proportioner...
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Vilka är vi här?

Inläggav cuttingedge » 2016-01-01 18:55:54

Hej,

Är nybakad medlem här på forumet, kvinna i 30-årsåldern och nyligen diagnostiserad med Aspergers syndrom.
Jag rör mig inte alls i nät-kretsar annars men det här verkar vara ett relativt effektivt sätt att komma i kontakt med andra som har likartade erfarenheter.

Väljer ofta arbete framför umgänge, är en effektiv perfektionist, har en förmåga att hitta/se avvikande saker väldigt fort och älskar detaljer (helst inom haute couture).
Jobbar med kläder.
Gillar i övrigt vällagad mat, vin, musik från olika tidsepoker, dans, att se på film eller serier och passionerade människor.
cuttingedge
Ny medlem
 
Inlägg: 5
Anslöt: 2016-01-01
Ort: Stockholm

Vilka är vi här?

Inläggav Mountain_lion » 2016-01-05 20:40:33

Välkommen!
Fyndigt med tillskärningskanten. :-)Happy
Minns hur jag blev intresserad av mode via haute courture när jag som ca 10-åring såg mode dessa visningar från Paris på SVT.
Ja, det fanns faktiskt sådana på Public TV. Det var en tidigaresvensk modell från Paris modehus som berättade om allt.
Hoppas att du ska känna att du får svar på frågor och kan känna dig hjälpt efter att du varit inne här.
Mountain_lion
 
Inlägg: 1255
Anslöt: 2013-07-18
Ort: Halland

Vilka är vi här?

Inläggav antonius » 2016-01-05 22:57:12

Mountain_lion skrev:Minns hur jag blev intresserad av mode via haute courture när jag som ca 10-åring såg mode dessa visningar från Paris på SVT.
Ja, det fanns faktiskt sådana på Public TV. Det var en tidigaresvensk modell från Paris modehus som berättade om allt.


Det var legendaren Ingrid Schrewelius som presenterade modevisningarna.

"– Allt började med bilderna från visningar i Paris. Att se haute couture och höra Ingrids magiska röst var fantastiskt. "

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/skane/ingrid-schrewelius-hyllas-i-utstallning
antonius
 
Inlägg: 21868
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Vilka är vi här?

Inläggav MarkN » 2016-01-23 1:34:35

Hane, Utredning 2012 diagnos Aspergers
ålder 34
Sjukskriven
Väldigt varierade intresseområden
Diagnosen fast ställdes efter att jag själv krävde om utredning, Läkare inom vården verkar ha stelbent inställning till hur en aspergers ska vara, vi är alla individer vi har känslor, sympati och empati och.

Så jag bollades omkring i vården i ca 10-12 år innan diagnosen faställdes.
MarkN
Ny medlem
 
Inlägg: 17
Anslöt: 2016-01-23

Vilka är vi här?

Inläggav cloudsurfer79 » 2016-02-03 11:44:19

Hej.

Jag är en man på 37 år som för 13 år sedan fick diagnosen Emotionell Instabil Personlighetsstörning, det tog läkaren 5 min att sätta denna diagnos.
Under den tiden så drack jag mycket alkohol, åt piller och tog amfetamin, vem som helst begriper att det kan göra en instabil.
I normalläget är jag långt ifrån instabil, snarare för stabil, visar inte mycket av vare sig stress, oro eller om jag är ledsen, varför skulle jag?

Nu på senare tid har jag börjat bli utredd för Asperger, och det är som om saker faller på plats, att jag äntligen kan börja förstå mig själv bättre, och framförallt hur mina anhöriga får svar.

Har alltid varit lite udda, speciellt som liten, när jag blivit äldre har jag lärt mig att dölja det bättre, även om det här med signaler funkar dåligt, behöver raka svar och tydlighet.

Hittade hit och hoppas att jag ska kunna delta i forumet så gott det går.
cloudsurfer79
Ny medlem
 
Inlägg: 11
Anslöt: 2016-02-03

Vilka är vi här?

Inläggav RapeRegs » 2016-02-03 12:14:44

cloudsurfer79 skrev:det tog läkaren 5 min att sätta denna diagnos.
Under den tiden så drack jag mycket alkohol, åt piller och tog amfetamin


Hej cloudsurfer79 och välkommen till vår gemenskap :-)Happy
RapeRegs
 
Inlägg: 1950
Anslöt: 2015-06-19

Vilka är vi här?

Inläggav cloudsurfer79 » 2016-02-03 13:48:49

RapeRegs skrev:
cloudsurfer79 skrev:det tog läkaren 5 min att sätta denna diagnos.
Under den tiden så drack jag mycket alkohol, åt piller och tog amfetamin


Hej cloudsurfer79 och välkommen till vår gemenskap :-)Happy


Tack
cloudsurfer79
Ny medlem
 
Inlägg: 11
Anslöt: 2016-02-03

Vilka är vi här?

Inläggav Nacklirare » 2016-02-05 19:54:54

Hej, är en snubbe boende precis utanför Stockholm (10 minuter) fick min diagnos idag. Kan inte mycket om det, bara att jag har känt mig annorlunda hela mitt liv. Vill lära mig mer varför jag tänker och gör som jag gör. Är lite avundsjuk på ungdom som får diagnos när dom är unga. (41år) själv blev vi placerad i obsklasser tillsammans med adhd ungar.
Nacklirare
 
Inlägg: 205
Anslöt: 2016-02-05
Ort: Nacka

Vilka är vi här?

Inläggav Ashysia » 2016-02-20 14:06:44

Kvinna, 18 år och ingen AST-diagnos (än). Gjorde en såkallad "öppen utredning" där de egentligen mest bara kollade ångest och depression samt AD(H)D för att jag bad om det. Fick skrivet "sociala problem" och "anpassningsstörning", typ att man inte kan reagera på ett adekvat sätt vid förändringar. Vill nu genomgå en riktig utredning.
Bor i Stockholm, och går för tillfället på gymnasiet (även om skolan, trots att jag är bra på ämnena som sådana, inte går så bra på grund av deras ovilja att anpassa samt att alla intryck blir för mycket för mig) och hoppas kunna plugga på KTH sen.
Är väl generellt intresserad av historia, och då speciellt kulturhistoria och särskilt då folktro, mytologi. Gillar även kläder, musik m.m. samt allt fantasyrelaterat.
Ashysia
Ny medlem
 
Inlägg: 17
Anslöt: 2015-12-11

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in