Bidrag pga sin diagnos (aktivitetsersättning m m)

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: atoms, Alien

Bidrag pga sin diagnos (aktivitetsersättning m m)

Inläggav rapchic » 2013-03-28 12:22:05

Kattmamma skrev:
rapchic skrev:ja ajg tar då inte för givet att jag ska få aktivitetsersättning bara för att jag har AS, snarare tvärtom att jag ska förlora det varje gång dom gör nytt beslut.
nu har jag ju däremot fått en fysisk sjukdom och jag tror det är snarare pga den än AS jag fick det förlängt den här gången, men jag tror fortfarande att om några år så slutar dom ge mig aktivitetsersättning, det är därför jag hela tiden försöker förbättra min arbetsförmåga.


Jag tycker du är duktig som kämpar på !
Det är lätt att man blir sjuk när allt blir för mycket.
Att leva med lite pengar är stressande.
Jag levde under svår stress under många år och fick reumatism.
Hoppas det ordnar sig för dig! :-)154

min sjukdom (reumatisk) är livslång så på det sättet löser det sig inte.
Men AS är livslångt också och jag har blivit mycket mer högfungerande sen jag fick diagnos (fram tills jag fick min reumatiska sjukdom) så jag tror inte det är omöjligt att gå framåt trots motgångar.
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Bidrag pga sin diagnos (aktivitetsersättning m m)

Inläggav Kattmamma » 2013-03-28 12:28:16

rapchic skrev:
Kattmamma skrev:
rapchic skrev:ja ajg tar då inte för givet att jag ska få aktivitetsersättning bara för att jag har AS, snarare tvärtom att jag ska förlora det varje gång dom gör nytt beslut.
nu har jag ju däremot fått en fysisk sjukdom och jag tror det är snarare pga den än AS jag fick det förlängt den här gången, men jag tror fortfarande att om några år så slutar dom ge mig aktivitetsersättning, det är därför jag hela tiden försöker förbättra min arbetsförmåga.


Jag tycker du är duktig som kämpar på !
Det är lätt att man blir sjuk när allt blir för mycket.
Att leva med lite pengar är stressande.
Jag levde under svår stress under många år och fick reumatism.
Hoppas det ordnar sig för dig! :-)154

min sjukdom (reumatisk) är livslång så på det sättet löser det sig inte.
Men AS är livslångt också och jag har blivit mycket mer högfungerande sen jag fick diagnos (fram tills jag fick min reumatiska sjukdom) så jag tror inte det är omöjligt att gå framåt trots motgångar.

Märkligt att vi har reumatism båda två.
Jag fick det för 20 år sedan. Vad ska jag säga mer att jag vet hur jävla ont det gör .
Den smärtan är obeskrivlig.tar du illa upp av en :-)Hug
Kattmamma
 
Inlägg: 1575
Anslöt: 2012-04-22
Ort: Småland

Bidrag pga sin diagnos (aktivitetsersättning m m)

Inläggav AkiraChan » 2015-10-26 20:51:53

Livar upp en sen länge död tråd. läste igenom först såklart men hade en fortfarande en fråga.

Jag har jobbat senaste åren. var sjukskriven i drygt två månader förra året men tvingade tillbaka mig till arbete för att det kändes som att jag bara blev mer olycklig över att skrapa mig förbi på under 9k i månaden (har räkningar på ca 7k så blir inte jättemycket över direkt). Den summan var baserad på 80% av snittet från senaste året innan det. Men här är mitt problem, jag har ett väldigt dåligt jobb som är helt provisionsbaserat, jag jobbar inte ens vanligtvis heltid och måste byta bort många av mina pass för att jag inte kan gå till jobbet (jobbar max 3 dagar i veckan, ofta mindre). Och då det är provision så får jag bara mindre och mindre för att jag inte kan sälja något för att jag mår så dåligt. Det blir bara värre och värre. Jag vill inte göra något alls, tvingar mig till jobbet för att sedan bara sova. Har nästan helt slutat äta för att jag är så stressad över pengar. Så jag känner att jag måste vara sjukskriven. Har utöver asperger depression, generel ångestsyndrom (som jag medicineras för) och dessutom ätstörningar i min historik sedan tidigare. (är 23 om det gör någon skillnad)

Så min fråga är om jag fortfarande kan få bidrag fast att jag jobbat det senaste och ifall det väger in att jag inte jobbat fulltid när dom räknar på hur mycket jag får? Mitt snitt är ännu lägre än förra året då jag tjänat sämre. Vet bara inte hur jag ska göra.

är tacksam för vad som helst för hjälp jag kan få!
AkiraChan
 
Inlägg: 80
Anslöt: 2009-05-17

Bidrag pga sin diagnos (aktivitetsersättning m m)

Inläggav xxxxx » 2015-10-26 21:31:29

vad är skillnaden på bostadstillägg och bostadsbidrag?
xxxxx
 
Inlägg: 142
Anslöt: 2012-08-01

Bidrag pga sin diagnos (aktivitetsersättning m m)

Inläggav plåtmonster » 2015-10-26 22:16:11

Apropå reumatism så har jag läst artiklar om att det kan bero på läckage av bakterier mm från tarmar och munhålan. Så vad man äter (t.ex gluten) och god tandhälsa kan vara av betydelse. Men även att direkt få bort dessa patogener från blodomloppet.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Bidrag pga sin diagnos (aktivitetsersättning m m)

Inläggav mia100 » 2015-10-26 22:25:53

Funderar på att periodisera mitt arbetande. Jobbar heltid nu, men ska söka helgknäck också och spara pengar på hög. Sedan ta ledigt i 2 månader och lägga tid på intressen, träning och resande. Sedan jobba 50-60 timmar igen innan nästa paus. Tror det kan passa mitt psyke bättre än att harva runt på heltid året runt. Men beror ju på utbildning, kontakter och hur högfungerade man är. Är det någon här som har periodiserat sitt arbetande och har erfarenheter av det att dela med sig av?
mia100
Ny medlem
 
Inlägg: 11
Anslöt: 2015-05-23
Ort: Jönköping

Bidrag pga sin diagnos (aktivitetsersättning m m)

Inläggav xxxxx » 2015-10-26 23:30:40

AkiraChan skrev:Livar upp en sen länge död tråd. läste igenom först såklart men hade en fortfarande en fråga.

Jag har jobbat senaste åren. var sjukskriven i drygt två månader förra året men tvingade tillbaka mig till arbete för att det kändes som att jag bara blev mer olycklig över att skrapa mig förbi på under 9k i månaden (har räkningar på ca 7k så blir inte jättemycket över direkt). Den summan var baserad på 80% av snittet från senaste året innan det. Men här är mitt problem, jag har ett väldigt dåligt jobb som är helt provisionsbaserat, jag jobbar inte ens vanligtvis heltid och måste byta bort många av mina pass för att jag inte kan gå till jobbet (jobbar max 3 dagar i veckan, ofta mindre). Och då det är provision så får jag bara mindre och mindre för att jag inte kan sälja något för att jag mår så dåligt. Det blir bara värre och värre. Jag vill inte göra något alls, tvingar mig till jobbet för att sedan bara sova. Har nästan helt slutat äta för att jag är så stressad över pengar. Så jag känner att jag måste vara sjukskriven. Har utöver asperger depression, generel ångestsyndrom (som jag medicineras för) och dessutom ätstörningar i min historik sedan tidigare. (är 23 om det gör någon skillnad)

Så min fråga är om jag fortfarande kan få bidrag fast att jag jobbat det senaste och ifall det väger in att jag inte jobbat fulltid när dom räknar på hur mycket jag får? Mitt snitt är ännu lägre än förra året då jag tjänat sämre. Vet bara inte hur jag ska göra.

är tacksam för vad som helst för hjälp jag kan få!



Självklart kan du få bidrag om du mår sådär!
Är det aktivitetsersättning du vill ha?
Om du inte har någon psykolog så försök få en som arbetar med Asperger eller en arbetsterapeut. De kan hjälpa dig.
Hoppas du mår bättre snart!!
xxxxx
 
Inlägg: 142
Anslöt: 2012-08-01

Bidrag pga sin diagnos (aktivitetsersättning m m)

Inläggav Huggorm » 2015-10-26 23:44:39

mia100 skrev:Funderar på att periodisera mitt arbetande. Jobbar heltid nu, men ska söka helgknäck också och spara pengar på hög. Sedan ta ledigt i 2 månader och lägga tid på intressen, träning och resande. Sedan jobba 50-60 timmar igen innan nästa paus. Tror det kan passa mitt psyke bättre än att harva runt på heltid året runt. Men beror ju på utbildning, kontakter och hur högfungerade man är. Är det någon här som har periodiserat sitt arbetande och har erfarenheter av det att dela med sig av?
Ja, jag håller på så. Jag måste för att få tid att återhämta mig mentalt, arbete tröttar ut mig. Men huvudsaken för att det skall fungera är att man lätt måste kunna hitta jobb eller ha ett som väntar på en medan man är ledig.
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Bidrag pga sin diagnos (aktivitetsersättning m m)

Inläggav Alien » 2015-10-26 23:51:29

AkiraChan, jag tycker du ska kontakta läkare och bli sjukskriven. Det där jobbet passar inte dig. Kan du inte få något mer passande jobb via Af? Tänkte närmaste på någon enhet som arbetar med funktionshindrade. Eller om du själv söker nytt arbete medan du är sjukskriven.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Bidrag pga sin diagnos (aktivitetsersättning m m)

Inläggav Kanin » 2015-10-27 8:56:48

xxxxx skrev:vad är skillnaden på bostadstillägg och bostadsbidrag?

Bostadstillägg beviljas ålderspensionärer och personer med sjuk- eller aktivitetsersättning ("förtidspensionärer") som har mycket låga inkomster.
Bostadsbidrag ges till unga och barnfamiljer.
Bostadsbidrag är normalt lägre än bostadstillägg (särskilt för unga kompenserar bostadsbidraget för en lägre andel av bostadskostnaden).
Kanin
 
Inlägg: 2406
Anslöt: 2011-09-20

Bidrag pga sin diagnos (aktivitetsersättning m m)

Inläggav plåtmonster » 2015-10-27 9:26:38

mia100 skrev:Funderar på att periodisera mitt arbetande. Jobbar heltid nu, men ska söka helgknäck också och
Vad är det för bransch? krävs det utbildning eller liknande?
Krävs väl att det är ett jobb där arbetsmarknaden är sådan att det kan periodiseras.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Bidrag pga sin diagnos (aktivitetsersättning m m)

Inläggav ArgeAnkan » 2015-10-27 10:33:18

jag har ut 20 538:- efter skatt, resten av livet om jag inte väljer att börja jobba. det är dock långt bort pga min depretion. så nog går det få bidrag.
ArgeAnkan
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 258
Anslöt: 2015-07-11

Bidrag pga sin diagnos (aktivitetsersättning m m)

Inläggav xxxxx » 2015-10-27 18:41:36

ArgeAnkan skrev:jag har ut 20 538:- efter skatt, resten av livet om jag inte väljer att börja jobba. det är dock långt bort pga min depretion. så nog går det få bidrag.



Hur får du ut så mycket pengar?:O
xxxxx
 
Inlägg: 142
Anslöt: 2012-08-01

Bidrag pga sin diagnos (aktivitetsersättning m m)

Inläggav ArgeAnkan » 2015-10-28 9:33:00

xxxxx skrev:
ArgeAnkan skrev:jag har ut 20 538:- efter skatt, resten av livet om jag inte väljer att börja jobba. det är dock långt bort pga min depretion. så nog går det få bidrag.



Hur får du ut så mycket pengar?:O

pga min depression
ArgeAnkan
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 258
Anslöt: 2015-07-11

Bidrag pga sin diagnos (aktivitetsersättning m m)

Inläggav vofff » 2015-10-28 9:46:11

ArgeAnkan skrev:
xxxxx skrev:
ArgeAnkan skrev:jag har ut 20 538:- efter skatt, resten av livet om jag inte väljer att börja jobba. det är dock långt bort pga min depretion. så nog går det få bidrag.



Hur får du ut så mycket pengar?:O

pga min depression


Då måste det vara en djup depression? Inte ens jag kan få så mycket. Jag får ju som alla andra 11000kr.
Då lider jag bara vanlig depression. Kanske jag borde meddela kuratorn fixa mig mer cash för jag har djup depression nu :D
vofff
 
Inlägg: 445
Anslöt: 2015-05-13
Ort: Malmö

Bidrag pga sin diagnos (aktivitetsersättning m m)

Inläggav ArgeAnkan » 2015-10-28 10:17:33

vofff skrev:
ArgeAnkan skrev:
xxxxx skrev:

Hur får du ut så mycket pengar?:O

pga min depression


Då måste det vara en djup depression? Inte ens jag kan få så mycket. Jag får ju som alla andra 11000kr.
Då lider jag bara vanlig depression. Kanske jag borde meddela kuratorn fixa mig mer cash för jag har djup depression nu :D

varför får du bara 11 000 kr?

jag har en vanlig depression. jag får pengar från staten.
ArgeAnkan
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 258
Anslöt: 2015-07-11

Re: Bidrag pga sin diagnos (aktivitetsersättning m m)

Inläggav tahlia » 2015-10-28 11:05:28

11.000 är mycket det också. Garantinivån ligger på 8000-någonting. Ger 6300:- efter skatt.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Bidrag pga sin diagnos (aktivitetsersättning m m)

Inläggav Fenren » 2015-10-28 11:43:49

ArgeAnkan skrev:varför får du bara 11 000 kr?


du har en lite knasig syn på det där.

Många här skulle bli överlyckliga om de fick 11000 före skatt.
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Bidrag pga sin diagnos (aktivitetsersättning m m)

Inläggav plåtmonster » 2015-10-28 13:36:31

@ArgeAnkan, Vad tjänade du innan du blev sjukskriven?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Bidrag pga sin diagnos (aktivitetsersättning m m)

Inläggav ArgeAnkan » 2015-10-28 14:40:07

Fenren skrev:
ArgeAnkan skrev:varför får du bara 11 000 kr?


du har en lite knasig syn på det där.

Många här skulle bli överlyckliga om de fick 11000 före skatt.

jo det är sant men jag är lite stressad idag, blir lätt fel då. undrar mest för att jag själv tycker det är lite och varför inte personen ifråga har lika mycket som jag har.
ArgeAnkan
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 258
Anslöt: 2015-07-11

Bidrag pga sin diagnos (aktivitetsersättning m m)

Inläggav ArgeAnkan » 2015-10-28 14:41:20

plåtmonster skrev:@ArgeAnkan, Vad tjänade du innan du blev sjukskriven?

jag har aldrig haft ett jobb. jag var trots allt ung när jag fick min depression.
ArgeAnkan
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 258
Anslöt: 2015-07-11

Bidrag pga sin diagnos (aktivitetsersättning m m)

Inläggav Fenren » 2015-10-28 15:06:02

ArgeAnkan skrev:
plåtmonster skrev:@ArgeAnkan, Vad tjänade du innan du blev sjukskriven?

jag har aldrig haft ett jobb. jag var trots allt ung när jag fick min depression.


Då borde du ha lite drygt 6000. Inte 20k. Det är vad många får som arbetar.
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Bidrag pga sin diagnos (aktivitetsersättning m m)

Inläggav plåtmonster » 2015-10-28 15:16:33

Det är något som inte stämmer :-)063
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Bidrag pga sin diagnos (aktivitetsersättning m m)

Inläggav ArgeAnkan » 2015-10-28 15:28:54

Fenren skrev:
ArgeAnkan skrev:
plåtmonster skrev:@ArgeAnkan, Vad tjänade du innan du blev sjukskriven?

jag har aldrig haft ett jobb. jag var trots allt ung när jag fick min depression.


Då borde du ha lite drygt 6000. Inte 20k. Det är vad många får som arbetar.

okej vad konstigt. men det är vad jag har ut, drygt 20 000 och har haft det i 5+ år.
ArgeAnkan
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 258
Anslöt: 2015-07-11

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in