Är orolig för min dotter. Kan utredning vara positivt?

Alla frågor om Asperger i relation till barn och/eller föräldrarollen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: Är orolig för min dotter. Kan utredning vara positivt?

Inläggav tahlia » 2015-07-08 0:17:52

Jo, diagnosen i sig kan hjälpa en hel del. Det kan vara en lättnad, en förklaring och ett erkännande. Den kan också bidra till bättre självinsikt och självkännedom.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Är orolig för min dotter. Kan utredning vara positivt?

Inläggav ullstrumpan » 2015-08-29 12:11:01

Ditt barn verkar inte ha förmåga att sätta sig in i att andra barn har känslor, . Som det är nu så verkar det ju som att hon sårar andra barn utan att ens veta om det. Jag tycker du ska utreda för om hon får diagnos , finns det kanske möjlighet att få hjälp med social träning
ullstrumpan
 
Inlägg: 417
Anslöt: 2011-11-27
Ort: Botkyrka

Är orolig för min dotter. Kan utredning vara positivt?

Inläggav ArgeAnkan » 2015-10-28 9:45:15

tycker inte du ska dra igång någon utredning. diagnoser är för flummiga och att sätta dom på barn(wtf?) gör mer skada än nytta. troligtvis har hon ingen diagnos utan håller på att utvecklas. du som förälder har också ansvar att lära ut moral och få henne att förstå att andra människor också är människor precis som henne.
ArgeAnkan
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 258
Anslöt: 2015-07-11

Är orolig för min dotter. Kan utredning vara positivt?

Inläggav xxxxx » 2015-10-28 10:17:15

Jag tycker verkligen hon behöver utredas. Jag önskat jag fick en utredning som liten. Det kan hjälpa mycket. Spec. Att andra kan förstå henne bätre och hjälpa henne..
Hoppas det går bra!
Hon verkar vara en fin människa och du verkar vara en fin förälder som bryr sig!
xxxxx
 
Inlägg: 142
Anslöt: 2012-08-01

Återgå till Barn och föräldraskap



Logga in