Svarta rutor mitt i texten!

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: atoms, Alien

Svarta rutor mitt i texten!

Inläggav Alien » 2015-10-24 19:59:11

Brukar klicka vilt och de försvinner till slut. Men varför kommer de? Ett tecken på att datorn (nån del i den) är slut?

Ibland kommer i stället upp en del med text från sidan jag är på. Den döljer den text jag vill läsa.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46089
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Svarta rutor mitt i texten!

Inläggav Gripandekylig » 2015-10-24 20:05:21

Har du möjlighet att göra en printscreen nästa gång det händer så att det blir lättare att identifiera vad problemet är?
Gripandekylig
 
Inlägg: 1620
Anslöt: 2012-12-27
Ort: Uppsala

Svarta rutor mitt i texten!

Inläggav Lilla Gumman » 2015-10-25 11:41:06

Alien skrev:Brukar klicka vilt och de försvinner till slut. Men varför kommer de? Ett tecken på att datorn (nån del i den) är slut?

Ibland kommer i stället upp en del med text från sidan jag är på. Den döljer den text jag vill läsa.


Dessa svarta rutor uppkommer även på min Gigaset surfplatta.
Screenshot_2015-10-25-09-26-20.png
[attachment=0]Screenshot_2015-10-25-09-28-13.png[/attachm]

Kanske inte samma problem? Min surfplatta, som jag köpte av grannen igår, är ju en enkel surfplatta som inte klarar så mycket. Och de svarta rutorna finns ju bara i min picross app (japanska bildpussel). Du har dessa rutor när du surfar?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Svarta rutor mitt i texten!

Inläggav Alien » 2015-10-27 18:52:01

Jag får svarta rutor i texten när jag är på internet, ja. Men ibland är det i stället rutor med text kanske från förra sidan jag hade uppe.

Om jag ska göra skärmdupm så måste jag gå in på en sida för att se hur man ska göra, så det är väldigt krångligt för mig. Inget jag brukar göra. Och ibland uppkommer problemet när jag är i en dold avd, då kan jag ju inte ta en skärmdump.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46089
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Svarta rutor mitt i texten!

Inläggav Lilla Gumman » 2015-10-28 9:38:24

Okej. Tog bilder ifall de var liknande mina. Men då var de inte det. Jaha, då vet jag inte vad felet är.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Svarta rutor mitt i texten!

Inläggav Alien » 2015-11-05 2:55:08

Här är en skärmdump:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46089
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Svarta rutor mitt i texten!

Inläggav Gripandekylig » 2015-11-05 5:59:54

Alien skrev:Här är en skärmdump:

Okej, det svarta området ser ju asymmetriskt ut så annars hade det kanske kunnat bero på ett annat program man haft uppe framför området i webbläsaren som, efter att man klickade över till att fokusera på webbläsaren stannade kvar med sin "skugga". Nu verkar det bero på något annat, såvida inte två andra program efterlämnat sina skuggor. Blir det likadant med olika webbläsare eller är det bara i denna?

Om problemet inträffar i helt olika program bör man kanske se efter vilka processer som är igång i bakgrunden, och stänga av onödiga program från att gå igång vid uppstart. Om man tror att det beror på grafikkortet kan man testa att uppdatera dess firmware.

Man stänger av onödiga program från att starta genom att i "kör" skriva msconfig, klicka enter och sedan gå in under rätt flik i rutan som kommer upp, boot.ini, autostart eller vad den heter, och klicka bort de program man inte behöver. Då kan man även notera vilka program det rör sig om och avinstallera sådant som är onödigt eller skadligt. Grafikkortets drivrutiner lär man kunna uppdatera antingen bekvämt genom att gå in i kontrollpanelen eller mindre bekvämt genom att ladda ned och installera nya från tillverkarens hemsida.

Innan man börjar testa lösningar vore det ju dock enklast om man tog reda på var felet låg, så med lite mer information om vilka program som är drabbade av de svarta rutorna bör man kunna få en bättre uppfattning om vad de kan bero på.
Gripandekylig
 
Inlägg: 1620
Anslöt: 2012-12-27
Ort: Uppsala

Återgå till IT-forum



Logga in