Behov av närhet

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Behov av närhet

Inläggav xxxxx » 2015-10-21 23:07:18

Hej!
Jag känner ett enormt behov av fysisk närhet väldigt stor del av dagen.
Men många andra aspergare känner inte så. Hur är ni? Det kanske beror på att jag alldrig kännt så mycket kärlek av andra. Och under tonåren hade andra pojkvänner men jag hade självklart ingen. Nu har jag träffat två personer i mitt liv och då har jah haft er enormt närhetsbehov hela tiden under båda gångerna. Dock har jag aldrig haft en relation.Samtidigt har jag ett stort behov av ensamhet. Men kan tycka om att umgås mycket men någon som jag verkligen tycker om.
xxxxx
 
Inlägg: 142
Anslöt: 2012-08-01

Behov av närhet

Inläggav tunga moln » 2015-10-21 23:21:50

Jodå, är också i stort behov av närhet. Det är så jag uttrycker mig bäst. Jag kan vara väldigt fysisk och gosig med människor för att kommunicera och visa att jag uppskattar dem.
tunga moln
 
Inlägg: 166
Anslöt: 2014-09-02
Ort: Uppe bland molnen.

Behov av närhet

Inläggav Huggorm » 2015-10-21 23:24:37

"Behov" är inte rätt ord, det handlar snarare om ett önskemål. När det inte blir något får man klara sig ändå.
Huggorm
 
Inlägg: 22260
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Behov av närhet

Inläggav rojona » 2015-10-21 23:26:13

Har också ett väldigt stort närhetsbehov. Den tiden i mitt liv som jag haft partner så har jag älskat massvis av kramar, kyssar och självfallet även sex. Jag tror de bästa stunderna jag hade med mitt senaste ex var just när vi var eftermiddagströtta och bara låg på sängen tillsammans för en tupplur. Jag på rygg och hon halvt över mig med sitt huvud vilandes på min axel. Det är en så underbart avslappnande och helande sak att ligga så. Jag saknar det.

Så jag är med dig! Jag tror att jag har ett större behov än de flesta andra.
rojona
 
Inlägg: 193
Anslöt: 2014-07-25

Behov av närhet

Inläggav slackern » 2015-10-21 23:27:04

Huggorm skrev: När det inte blir något får man klara sig ändå.


Jag har hört att det är rätt lätt att få en dejt med frökenhöger. :lol:
slackern
 
Inlägg: 43761
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Behov av närhet

Inläggav Huggorm » 2015-10-21 23:29:38

slackern skrev:
Huggorm skrev: När det inte blir något får man klara sig ändå.


Jag har hört att det är rätt lätt att få en dejt med frökenhöger. :lol:
Det handlar om närhet och inte sex.
Huggorm
 
Inlägg: 22260
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Re: Behov av närhet

Inläggav tahlia » 2015-10-22 0:09:54

Huggorm skrev:"Behov" är inte rätt ord, det handlar snarare om ett önskemål. När det inte blir något får man klara sig ändå.

Eller så skaffar man sig katt. ;)
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Behov av närhet

Inläggav Huggorm » 2015-10-22 9:50:44

tahlia skrev:
Huggorm skrev:"Behov" är inte rätt ord, det handlar snarare om ett önskemål. När det inte blir något får man klara sig ändå.

Eller så skaffar man sig katt. ;)
Är inte något fullgott substitut men för många hjälper det nog.
Huggorm
 
Inlägg: 22260
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Behov av närhet

Inläggav Tantaly » 2015-10-22 11:30:08

Ryggmassage är härligt, annars kan det vara. Har inget behov överhuvudtaget.
Tantaly
Inaktiv
 
Inlägg: 432
Anslöt: 2014-11-13

Behov av närhet

Inläggav Athena » 2015-10-22 13:38:56

tahlia skrev:
Huggorm skrev:"Behov" är inte rätt ord, det handlar snarare om ett önskemål. När det inte blir något får man klara sig ändå.

Eller så skaffar man sig katt. ;)

Hade djur förut, men blev allergisk, om man vill ha närhet så kan jag rekommendera Engelsk Mastiff, dom är stora som människor, väldiga soffpotatisar, har mycket stort hjärta för sin familj eller ägare, och dom är suveräna att krama och hålla om i sängen, dock behöver man dubbelsäng pg av storleken.
Dom snarkar som en skogshuggare. :-)ZZZ
Har rejäl fotsvett (tass svett). :shock:
Och vill ha sovmorgon mer än du själv vill.
Helt perfekt surrogat för mänsklig kontakt. :D
Inga långa promenader behövs, dom är mys vovvar som föredrar hemmet.
Dessutom är dom trygga och tysta, inge gläfs och skäll i onödan.
Athena
 
Inlägg: 434
Anslöt: 2015-09-06

Behov av närhet

Inläggav xxxxx » 2015-10-22 14:46:00

Har själv haft djur men för mig är det verkligen inte samma sak. Men många känner ju att det hjälper de så det är ju bra.
xxxxx
 
Inlägg: 142
Anslöt: 2012-08-01

Behov av närhet

Inläggav Mountain_lion » 2015-10-24 11:08:38

Har jag ett förhållande så har jag stort behov av närhet.
Men då jag samtidigt har svårt att fungera i förhållande så har mina tankar gått till att skaffa hund.
Problemet är att det fungerar svårt med jobbet.
Men det blir säkert hund ändå, känns som att det har största möjligheten till fungerande relation.
Mountain_lion
 
Inlägg: 1255
Anslöt: 2013-07-18
Ort: Halland

Behov av närhet

Inläggav LilyFlower » 2015-10-30 4:03:58

Närhet kan ju betyda många olika saker... Vad för typ av närhet och vilken person man vill vara nära eller inte vill vara nära har ju ganska stor betydelse iaf för mig...

Jag tycker om när min lillasyster kramar mig, Jag tycker om att gosa med min katt, Jag tycker om att krama mina nära och kära, i ett förhållande blir det ju ofta en annan slags närhet än närheten med familj och vänner och den närheten vill jag (och de flesta tror jag) enbart ha från den man är tillsammans med/kär i/attraherad av...

Jag delar nog upp fysisk närhet i olika kategorier

1.Vanlig fysisk kontakt med främlingar tex skaka hand, fysisk hjälp att lära sig något tex spela ett instrument, beröring i samband med tex lakarundersökningar, tandläkarbesök samt massage

2.Fysisk kontakt med vänner/familj. Kramar, sitta i knät, sitta nära varandra och liknande

3. Fysisk närhet i ett kärleksförhållande tex kyssar, kramar, smek ofta även sex men räknar det i en kategori för sig då sex och kärlek inte alltid behöver hänga samman

4.Sexuell närhet

5.Närhet med djur... tex klappa en katt, gosa med en hamster osv

6.Ofrivillig fysisk beröring... Att någon tafsar, kramar som känns påtvingade, att någon håller om en tex för att trösta fast man inte vill


Fysisk närhet kan alltså vara många olika saker
LilyFlower
 
Inlägg: 36
Anslöt: 2015-10-30

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in