Geniernas tråkiga kläder - vardagens alla beslut

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Geniernas tråkiga kläder - vardagens alla beslut

Inläggav kiddie » 2015-10-10 17:12:42

http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/darf ... ga-klader/

Ganska intressant sak om hur otroligt många beslut vi tar på en och samma dag.

Inte undra på att man blir trött i skallen.

Jag har inte direkt beslutsångest för kläder, jag tar favvotröjan först, sen när den läggs i tvätt tar jag en som är nästan lika bra osv tills jag tvättar igen. Sen måste man ju ta lite olika tjocka tröjor med beroende på väder.

Jag menar man kan ju inte springa omkring i grå t-shirt mitt i vintern i Sverige.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Geniernas tråkiga kläder - vardagens alla beslut

Inläggav plåtmonster » 2015-10-10 18:35:44

DN skrev:Allt detta är förklaringen till att så kallade genier gör så tråkiga klädval. De vill inte ödsla värdefull energi på att dagligen fatta inkonsekventa beslut om något så trivialt som vad de har på sig.
DN skrev:– Jag känner att jag inte gör mitt jobb ordentligt om jag ägnar energi åt fåniga saker.


Uppenbart är det så enkelt som att genier har bättre saker för sig än klädval. Tråkigt nog för medias modeexperter.. :P
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Geniernas tråkiga kläder - vardagens alla beslut

Inläggav kiddie » 2015-10-15 22:11:00

Man kan ju fundera lite hur yvig ens egen stil är. Om den är det så borde man ha svårt att en gång för alla bestämma sig hur man ska klä sig. Är det inte ens nu så varierad så borde det vara lätt.

Jag tror jag skulle ha mest problem med att bestämma en gång för alla vad typ av tröja jag skulle ha. :D
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Geniernas tråkiga kläder - vardagens alla beslut

Inläggav Puzzle » 2015-10-15 23:03:42

Jag förstår inte riktigt varför heller, kör man med jeans som Mark verkar göra så funkar det ju med vilken färg som helst på t-shirten, kan ju till och med köpa samma modell fast i olika färger så passar dom alla likadant också.. :-)063
Puzzle
 
Inlägg: 4114
Anslöt: 2014-05-28
Ort: Shivering Isles

Geniernas tråkiga kläder - vardagens alla beslut

Inläggav Toblerone » 2015-10-15 23:48:57

Han har ju sååå rätt! Jag orkar inte heller bry mig om sånt. Vilket min man tycker är jättesynd, men oftast är det en grej för mycket (att välja "fina" kläder, andra skor, osv...)
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Geniernas tråkiga kläder - vardagens alla beslut

Inläggav antonius » 2015-10-16 1:11:51

Mark har nog det som livsstil att vara anspråkslös, åtm utåt sett. Han ryktades ju länge att han bodde i en liten sunkig lägenhet och körde omkring i en gammal cheva som han hade kvar från collegetiden, fast han var mångmiljardär, lite "Ingvar Kamprad-style"... :-)063

...men numera har han uppgraderat lite, men ändå inte i närheten av andra stenrika... :-)005

http://addicted2success.com/news/15-super-rich-billionaires-who-stay-grounded-humble/
Senast redigerad av antonius 2015-10-16 1:20:49, redigerad totalt 1 gång.
antonius
 
Inlägg: 21887
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Geniernas tråkiga kläder - vardagens alla beslut

Inläggav kiddie » 2015-10-16 1:13:43

Och Bill Gates som gärna äter på McDonalds.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Geniernas tråkiga kläder - vardagens alla beslut

Inläggav plåtmonster » 2015-10-16 4:03:49

Kanske det handlar om vad som är viktigt i livet. Vad man vill spendera sin kapacitet på. Att välja färg på kläder och ombersörja en glänsande bil ter sig väldigt ointressant. Iaf för egen del.

Boende, hälsa, intressen, umgänge osv. Verkar betydligt mer intressant.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Geniernas tråkiga kläder - vardagens alla beslut

Inläggav kiddie » 2015-10-16 4:39:42

Jo. Är man väldigt intresserad av sitt jobb är det ju det som gäller. Och pengar ändrar inte alla. Skulle jag få pengar skulle jag ju inte ändra klädstil eller tycka att lyxigare möbler var fina plötsligt.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Geniernas tråkiga kläder - vardagens alla beslut

Inläggav plåtmonster » 2015-10-16 5:01:43

Har man väldigt mycket pengar kan man anlita inredningsarkitekt och stylist. Så kan man ägna den kognitiva kapaciteten åt viktigare saker.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Geniernas tråkiga kläder - vardagens alla beslut

Inläggav kiddie » 2015-10-16 5:03:40

Nä aldrig. Jag vill bo där jag själv har bestämt vad det ska vara där. Och stajlas är ännu mer förnedrande.

Som de där som är med i olika "gör om mig"-sammanhang. ÅÅÅÅH så fina de blev säger alla. Utom jag som tyckte de var bättre innan.

Ska man ha en klädstil man inte behöver tänka på så ska den ju vara med sådana kläder man gillar. Man behöver ju bara besluta sig en gång vilken sor man gillar mest sen behöver man aldrig mer bestämma...
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Geniernas tråkiga kläder - vardagens alla beslut

Inläggav Alien » 2015-10-16 12:15:14

plåtmonster skrev:
DN skrev:Allt detta är förklaringen till att så kallade genier gör så tråkiga klädval. De vill inte ödsla värdefull energi på att dagligen fatta inkonsekventa beslut om något så trivialt som vad de har på sig.
DN skrev:– Jag känner att jag inte gör mitt jobb ordentligt om jag ägnar energi åt fåniga saker.


Uppenbart är det så enkelt som att genier har bättre saker för sig än klädval. Tråkigt nog för medias modeexperter.. :P

Modebranschen behöver inte oroa sig, de flesta av oss är inte genier.

Jag tycker att de som alltid klär sig i svart verkar otroligt fantasilösa. Lite fegt så där, "svart funkar så tar jag inga risker". Ofta gör människor i modebranschen det också. Då för att de har så mycket olika färger och modeller att jobba med, så de orkar inte med det privat också.

Man behöver f ö inte vara dum el fånig för att vara intresserad av mode och färger, som en del av er (och Zuckerberg) tycks tro.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Geniernas tråkiga kläder - vardagens alla beslut

Inläggav Majakovskij » 2015-10-16 12:38:44

Alien skrev:Jag tycker att de som alltid klär sig i svart verkar otroligt fantasilösa. Lite fegt så där, "svart funkar så tar jag inga risker". Ofta gör människor i modebranschen det också. Då för att de har så mycket olika färger och modeller att jobba med, så de orkar inte med det privat också.

Man behöver f ö inte vara dum el fånig för att vara intresserad av mode och färger, som en del av er (och Zuckerberg) tycks tro.


Jag är en sån som så gott som alltid klär mig i svart, när jag inte har militär kläder eller träningskläder. Mest för att jag trivs i det. Jag blir nervös av en massa färger och applikationer. Och jag behöver aldrig fundera över om färgerna funkar ihop, eller om jag passar i dem. Fantasilöst? Ja kanske det. Men skönt, vant och enkelt.

Den tid jag lägger på att välja kläder går mer åt till att hitta bekväma kläder som varken ger mig klädpanik eller får folk att lägga märke till mig mer än vad som är oundvikligt.

Sen tror jag inte att klädstil/-intresse går att koppla ihop med vare sig smarthet eller själsligt och intellektuellt djup. Vi har bara olika preferenser och estetisk smak.

Fast kläder och annat som syns är väl också ett sätt att signalera till likasinnade "här är jag"?
Majakovskij
Ny medlem
 
Inlägg: 8
Anslöt: 2015-01-04

Geniernas tråkiga kläder - vardagens alla beslut

Inläggav sigterm » 2015-10-16 13:50:55

En klassiker: "Not sure if its a homeless man or our professor who stumbled into classroom".
sigterm
 
Inlägg: 68
Anslöt: 2014-08-18
Ort: Stockholm

Geniernas tråkiga kläder - vardagens alla beslut

Inläggav antonius » 2015-10-16 14:20:21

Tror att både Kamprad och Zuckerberg är lite aspie och fokuserar på sina "specialintressen" Facebook och IKEA, att fundera på sina kläder är väldigt långt ner på to do listan. Såg Kamprad på ett möte i Ryssland, där ena armbågen var så nött på hans tröja så skjortan under stack fram. Samt Mark kan dyka upp på möten där han har flippflopp sandaler, korviga nedhasade fotbolls strumpor och shorts, där de andra hade kostym, haha :-)005
antonius
 
Inlägg: 21887
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Geniernas tråkiga kläder - vardagens alla beslut

Inläggav Puzzle » 2015-10-16 15:22:43

sigterm skrev:En klassiker: "Not sure if its a homeless man or our professor who stumbled into classroom".

Haha, ja jag hade en sån lärare i gymnasiet, ruffiga kläder med en rufsig Strindberg frisyr.. :wink:
Puzzle
 
Inlägg: 4114
Anslöt: 2014-05-28
Ort: Shivering Isles

Geniernas tråkiga kläder - vardagens alla beslut

Inläggav Alien » 2015-10-16 16:38:06

kiddie skrev:Nä aldrig. Jag vill bo där jag själv har bestämt vad det ska vara där. Och stajlas är ännu mer förnedrande.

Som de där som är med i olika "gör om mig"-sammanhang. ÅÅÅÅH så fina de blev säger alla. Utom jag som tyckte de var bättre innan.

Ska man ha en klädstil man inte behöver tänka på så ska den ju vara med sådana kläder man gillar. Man behöver ju bara besluta sig en gång vilken sor man gillar mest sen behöver man aldrig mer bestämma...


När jag någon gång sett sådana program så har jag faktiskt tyckt att de ser bättre ut. Snyggare i håret, men det tycks kräva en speciell klippning som måste göras om ofta, och även toning el slingor. Snyggare kläder också, men det kan kräva att man måste springa runt i flera affärer (och köpa dyrare än man tänkt sig), och sånt blir jag bara trött av att tänka på.

Man skulle alltså ha en stylist som gick ut och köpte en massa kläder på öppet köp åt en, sen provade man hemma. De där stylisterna kan förstås sina saker, de ser vilka färger man passar i, och vad som passar ihop.

Ofta får "de omgjorda" också snygga höga stövlar (som gör att de ser längre ut). Men inget för mig, jag behöver främst sådana skor/stövlar som är bekväma och som jag inte snubblar i.

Det är många gånger så att det som anses snyggast inte är bekvämast. Kvinnor anses t ex snyggast i högklackat.

Bara för att man köpt kläder man gillar blir det inte enkelt och självklart. Om man nu gillar flera olika färger så blir det inte lätt att ta på sig, om man dessutom har bråttom. Jag har ibland gått med en obehaglig känsla av att se ut som en clown. Röd jacka, mintgröna byxor, lila tröja, orange halsduk, svarta skor, brun handväska, turkos kasse och rosa mössa. Eftersom jag rafsade ihop på måfå och inte hade tid att börja leta kläder som går ihop bättre. Då är ju faktiskt en hel del svarta el grå kläder en bra idé, just eftersom de passar till allt. Men bara svart, bara grått el bara grått å svart tycker jag fortfarande är tråkigt och dystert. Typiskt svenskt, brukar jag säga.

Tacka vet jag Sheldon i The Big Bang Theory! Han har precis samma slags kläder jämt, men tröjor i olika klara färger.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Geniernas tråkiga kläder - vardagens alla beslut

Inläggav kiddie » 2015-10-17 14:16:27

Jag tycker det är synd att de klipper bort så mycket hår när de stajlar dem och gör en slags hög frisyr. Sedan alla dessa broscher och sjalar. Allt detta skriker TANT. De gör lätt om en 30-åring till en 50-åring.

Sheldon har ju ett system för vilken dag han har vilka kläder. Men så bor han i Kalifornien där det inte blir svinkallt. Färgkombinationerna är jätteroliga, nästan ingen skulle blanda så vilt.

Tycker svenskar är skittråkiga i sitt klädval. Blå eller svarta byxor, svart tröja, mörk jacka. ALLA har det!
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Geniernas tråkiga kläder - vardagens alla beslut

Inläggav antonius » 2015-10-17 16:09:21

kiddie skrev:Sheldon har ju ett system för vilken dag han har vilka kläder. Men så bor han i Kalifornien där det inte blir svinkallt. Färgkombinationerna är jätteroliga, nästan ingen skulle blanda så vilt.


Han är ju fantastisk i sin iver, med underkläder, pyjamasar och sängkläder för varje veckodag :-)005
antonius
 
Inlägg: 21887
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Geniernas tråkiga kläder - vardagens alla beslut

Inläggav kiddie » 2015-10-18 6:23:14

Jag kanske borde köra det ett tag, med tröjor. Men då blir det ett problem. Jag gillar vissa färger på tröjor, och de färger som jag gillar minst på kläder är gult, rosa, rött, klarblått och i vissa fall vitt. Det jag gillar mest är svart, grönt, grått och orange.

Om jag skulle ha tröjor efter veckodagar skulle det vara nödvändigt att det matchade färgen på dessa dagar, annars skulle jag bli knäpp. Nu har jag ju vadsomhelst på vilken dag somhelst så det är ju OK. Men jag kan ju inte ha grönt på en röd dag!

Mina färger är dessa, från måndag till söndag:

Klarblå, gul, orange, brun, mörkblå, röd, vit.

Dvs fyra oacceptabla tröjfärger ingår i veckan. Jag har inga svarta, grå eller gröna dagar.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Geniernas tråkiga kläder - vardagens alla beslut

Inläggav antonius » 2015-10-18 10:14:16

kiddie skrev:Om jag skulle ha tröjor efter veckodagar skulle det vara nödvändigt att det matchade färgen på dessa dagar, annars skulle jag bli knäpp. Nu har jag ju vadsomhelst på vilken dag som helst så det är ju OK. Men jag kan ju inte ha grönt på en röd dag!


Det är det här som kan bli ett problem, med speciella kläder för vissa dagar, om man råkar grisa ner torsdagspyjamasen så går det inte att få sova i fredagens pyjamas... :-)051
antonius
 
Inlägg: 21887
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Geniernas tråkiga kläder - vardagens alla beslut

Inläggav kiddie » 2015-10-18 19:17:08

Man har en backup förstås. Man måste planera.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in